Citat:
Ursprungligen postat av
sxephil
Jag har inget problem med att människor som du använder cannabis. Jag är dock övertygad om att en legalisering inte kan göras på ett bra sätt i Sverige. Våra politiker och byråkrater är alldeles för inkompetenta och sossiga.
Jag var för legalisering tidigare men i dagens Sverige kommer det spä på problemen vi har. Förhoppningsvis hade gängkriminaliteten minskat men nu finns gängkulturen i i Sverige och den är stark, så jag tror inte den hade minskat vid legalisering. Blattarna mördar varandra för skitsaker redan idag.
Hade Sverige varit ett mer välmående land hade det varit en annan femma.
Schysst! Men jag tror att det hänger ihop. Prohibition är och har varit grund till mycket "samhällssjuka", många har tidigare jämfört vårt nuläge med situationen under exempelvis USAs förbudstid 1920-30, då den "klassiska" gangster-maffian styrde över den underjordiska alkoholhandeln med många döda och kaos som konsekvens.
Man kan nog underminera en stor del av Sveriges gängkriminalitet genom att dra undan mattan i deras ekonomiska grund som cannabis ofta utgör. (Visst - det pratas allt mer om att den mest allvarliga och omfattande organiserade brottsligheten håller på med bedrägerier och utpressningar m.m., men tror de flesta kriminella nätverk i sina grunder började med att på ett eller annat sätt kontrollera handel av (k)narkotika i olika utsträckning, (observera att "knark" är en förkortning för "kriminell klassad narkotika", det finns mängder av preparat och droger som är narkotiska eller berusande, sövande och lugnande i olika grad och utsträckning som används öppet på daglig basis i "vardags-Sverige".) Genom att förstatliga marknaden skulle staten åtminstone faktiskt ta ansvar för de folk som enligt dem automatisk hamnar i missbruk vid minsta kontakt med dessa varor.
I förlängningen ser jag andra och fler samhällsfördelar med legalisering av just cannabis. Produktion och bruket av industrihampa på olika sätt inom jordbruket har minimerats till det yttersta när kriget mot droger förklarades. Hampa har ju helt fantastiska egenskaper och kan förädlas till både biodiesel och bioplast - något som skulle vara ovärderligt i "den gröna omställningen". Dessutom kan hampa i bästa fall skördas 3 gånger på ett år, borde därmed fungera som god kolsänka(?). Läste för länge sen att hampa även "binder rötter" i trötta och utmärglade jordar, så att växla in detta kan re vitalisera skogs- och jordbruksmarker. Läste även om en skogsbonde som nyligen satt hampa mellan sina trädplantor för att hjortdjuren älskar cannabis lika mycket som människor - med förhoppningen att det skulle minska betesskador på de planterade träden, det är ju ett stort problem för skogsbruket att framförallt älgar och rådjur käkar granskott har jag förstått, men de föredrar tydligen ganja över dessa.
Det är ett idiotiskt vanvett att denna vetenskap och uråldriga kunskap inte används om/när vi nu står inför "mänsklighetens största hot och utmaning någonsin", med klimatförändringar och -omställningar. Studerar man antika kulturer och civilisationer så är ofta hampa en viktig grundbult, en förutsättning och ett "steg på vägen", något som den moderna människan "fasade ut" och tog bort, över en dag typ. Det är galenskap att sätta trädplantor som tar 50-70 år att växa för saker som papper, massa, energiförbränning och dylikt när det finns grödor som går att skörda 3 ggr på ett år istället. En skog med träd är ju en aktiv kolsänka, den renar och binder, men när det kalavverkas frigörs istället kol och det tar uppemot 10 år för marken att återgå till en "kolsänka" igen.
Vikingatiden hade inte sett ut som den gjorde, och förmodligen inte ens kallats det, vore det inte för att man odlade hampa här i våra landskap, för rep till skeppen (förutsättning för att kunna "dra i viking"), och till bränsle och fibrer - man har även hittat rökcannabis i Völva- och hövdingagravar på flera ställen över Skandinavien. (Så man värderade och använde redan då även de icke-industriella medicinska och meditativa egenskaper grödan kan besitta - så det är inget modernt påfund för de som trodde det). Studerar man historiska kartor (typ laga skiftes- och storskifteskartor) kan man ofta läsa i kartprotokollen om hur våra svenska gårdar i de flesta fall har en "hampalycka" på ägorna. Vår egen Carl von Linné växte upp med hampa på gården, han som senare satte dess latinska namn i pränt för vår tid (Cannabis sativa L).
Skulle säga att det är ett trauma för både miljö och människa att denna gröda kom att berövas oss, när USA utropade ett ytterligare ideologiskt och politiskt krig ("mot droger", ganska abstrakt) som de drog med omvärlden i - och all cannabis kom att likställas heroin. Just nu lider vi, enligt mig helt uppenbart, av dess juridiska status som olaglig - Detta är anledningen till att vi har skuggsamhällen och otrygghet, att många människor mår dåligt eller är deprimerade. Från underjordiska nätverk av organiserad brottslighet som spränger och bränner portar, till utbredd psykisk ohälsa, till att personer drar sig undan eller tvingas undan för att de stigmatiseras som missbrukare. Eller då medarbetare i chefers ögon blir till risker på arbetsplatser, för att deras piss, blod och saliv eventuellt kan innehålla olagliga spårämnen, perverst. Vill inte spåra ut totalt nu (försent kanske..), men vi har ju förbövelen receptorer och endocannabinoida system i våra kroppar som är utformade för att fånga upp just de ämnen växten innehåller - ser man på grödans roll i mänsklighetens och civilisationens utveckling skulle jag säga att vi kanske t.o.m. är intimt förbundna. Ingen kan ju heller förneka att mänskligheten gjorde häpnadsväckande teknologiska framgångar under 1800-talet och t.o.m omkring 1950-70, cirka the war on drugs, och vi vet ju hur Einstein m.fl stora moderna tänkare och vetenskapsmän experimenterade fritt med diverse simulanter och substanser i sina kroppar och sinnen - Ser man på våran teknologiska utveckling sedan dess har faktiskt inte mycket hänt. Våra bilar och skateboards flög inte 2015 som man "spådde" så sent som 1989 (Tillbaka till framtiden) - vi har fått finare displayer, bättre kapacitet och prestanda - visst, men snarare tycks vår utveckling ha stagnerat, ser inga faktiska tekniska framsteg, endast miljardärer som försöker skjuta upp sina misslyckade privata rymdfärds-rakter som exploderar strax efter avlyft, mer krig och polariseringar. Snarast befintliga men vidareutvecklade tekniska prylar som istället börjat tillverkats med "planerad föråldring". Vi är hämmade, lever förminskade liv.