2023-12-16, 09:00
Medlem
Czarens avatar
TS tes stämmer, drogpolitiken är extremt förlegad, den saknar förankring i någon form av relevant forskning och bygger på såsse-moral från 80-talet.

Problemet som politiker och alla kötthuvuden i den här tråden gör är att de inte inser att ”tandkrämen är redan ute ur tuben”, grannländer i EU som Danmark & Tyskland diskuterar redan dekriminalisering, länder som Portugal & Holland kör redan det ultra liberala spåret och får det att fungera.

Ju mer resten av Europa går mot liberalisering så kommer det vara OMÖJLIGT för Sverige att köra sitt gamla såsse-moraliserande.

Hade folk inte varit efterblivna så hade även de tröttaste moralist-såssarna börjar snacka skademinimering, för drogerna är här för att stanna och Sveriges hantering av droger och missbrukare är mycket riktigt som TS beskriver förlegad.
Citera
2023-12-16, 16:59
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devinivilla
Sveriges drogpolitik är föråldrad och bygger på skrämselpropaganda , det vi skulle behöva ändra på är att legalisera det som kallas för soft drugs fixa coffeshops som dom har överallt i Europa där man får sälja Marijuana, Hasch , THC & CBD Edibles bara fantasin som sätter gränser. Dessutom skulle staten få in miljoners miljarder i skatteintäkter som skulle kunna gå till att få igång allt som är förstört i landet Skolan, Sjukvården, vägunderhåll.mm
Vad jag ser som mest förlegat är väl drogupplysning och sk information till ungdomar. När det gäller alkohol tycks man ju ha insett att det är något som ungdomar obönhörligen kommer hälla i sig helt oavsett åldersgränser och dylikt. Systembolaget har ju haft en rimligt konstruktiv reklamkampanj genom åren. Typ, så här säger man nej när kidsen ber dig köpa ut. Eller kör inte bil onykter etc.

Attityden runt alkohol och ungdomar är mer av typen, självklart ska ni inte dricka alkohol. Men det kommer ni så klart göra ändå. Och när ni gör det ska ni ge fan i att åka moppe, slåss och klättra på tak.

Attityden runt droger är istället "Om du luktar på en spliff så kommer du dö av en överdos heroin på Sergels torg två veckor senare. Eller så börjar du suga kuk för att ha råd med knark". I bästa fall hindrar den skrämseltaktiken några enstaka att ens prova droger. Problemet uppstår när kidsen trots allt faktiskt luktar på en spliff. Och upptäcker att man inte alls hamnade på en parkbänk eller vaknade upp död under en bro. Slutsatsen de drar är ju att drogupplysning i skolor etc bara är rent skitsnack. Och det är väl bara att röka så mycket man orkar.

Nu är ju inte motsatsen till att skrämma skiten ur ungdomar att istället rakt av helt legalisera bruk bara sådär. Däremot bör man ju i allra högsta grad modernisera drogupplysningen. Som jag minns det från skolan så kom det ju alltid någon pensionerad polis på skolans temadag för knark. Som skulle berätta om alla döda knarkare de tvingats komma och hämta på offentliga toaletter genom åren. Och de sa alltid massa fel. Typ "Om man dricker ett glas hasch så kommer hjärnan sakta smälta och rinna ut ur röven på dig". Vaddå ett glas hasch?! Vilken ungjävel som helst som sett en film vet att det inte funkar så.

Medans upplysningen och snacket om alkohol faktiskt var lite mer verklighetsförankrad. Liksom, ge helst fan i att dricka alkohol. Men det kommer du ju inte göra. Så ta det lugnt med spriten. Och hit kan du ringa om du märker att någon kompis dricker alldeles för mycket alldeles för ofta.
Citera
2023-12-16, 23:23
Medlem
knarkadamuss avatar
Citat:
Sveriges drogpolitik är föråldrad och bygger på skrämselpropaganda
Ja
Citat:
det vi skulle behöva ändra på är att legalisera det som kallas för soft drugs fixa coffeshops som dom har överallt i Europa där man får sälja Marijuana, Hasch , THC & CBD Edibles
Överallt i Europa? Du menar inte typ bara Nederländerna? Det finns cannabisklubbar i Spanien och Malta (snart Tyskland också). Lättare att bara säga att vi borde legalisera cannabis.
Citat:
Dessutom skulle staten få in miljoners miljarder i skatteintäkter som skulle kunna gå till att få igång allt som är förstört i landet Skolan, Sjukvården, vägunderhåll.mm
Ja och nej. Den illegala cannabismarknaden i Sverige omsätter omkring 10 miljarder vilket är jämförbart med öl som omsätter ungefär 14 miljarder eller sprit som omsätter omkring 10 miljarder. Totalt omsätter alkohol ungefär 50 miljarder. Alkohol har skatt på drygt 50% totalt vilket ger ungefär 25 miljarder till staten, antar man samma för cannabis blir det 5 miljarder. Visst det är mycket pengar men det är en droppe i havet av de nästan 1300 miljarder staten spenderar varje år. Jag tror besparingarna för rättsväsendet skulle vara högre än det, vilket är ännu en anledning att legalisera.

Det viktiga är egentligen inte skattepengarna i sig utan att pengarna försvinner från kriminellas fickor. Det är den illegala drogmarknaden som driver skjutningarna.
Citera
2023-12-17, 03:42
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CubanLinks
NL har inte legaliserat cannabis och dom har ett skitsystem! Tex så måste coffeshops köpa in av svarta marknaden för man får inte odla så den föder svarta marknaden.

En bra legalisering är till för att skydda ungdomar under 20 och få ner den svarta marknaden, det har aldrig varit lättare för ungdomar att köpa droger och det blir bara värre så det är dax att skatta och sälja säkra preparat till vuxna människor i speciella affärer.

Ps jag kan lova dig att dom svenska siffrorna inte stämmer och är betydligt högre!

Det har börjat hända saker i Nederländerna - dom provlegaliserar i två städer och går det bra blir det det systemet i hela landet

https://www.theguardian.com/world/20...is-fully-legal

Citat:
Ursprungligen postat av knarkadamus
Ja

Överallt i Europa? Du menar inte typ bara Nederländerna? Det finns cannabisklubbar i Spanien och Malta (snart Tyskland också). Lättare att bara säga att vi borde legalisera cannabis.

Ja och nej. Den illegala cannabismarknaden i Sverige omsätter omkring 10 miljarder vilket är jämförbart med öl som omsätter ungefär 14 miljarder eller sprit som omsätter omkring 10 miljarder. Totalt omsätter alkohol ungefär 50 miljarder. Alkohol har skatt på drygt 50% totalt vilket ger ungefär 25 miljarder till staten, antar man samma för cannabis blir det 5 miljarder. Visst det är mycket pengar men det är en droppe i havet av de nästan 1300 miljarder staten spenderar varje år. Jag tror besparingarna för rättsväsendet skulle vara högre än det, vilket är ännu en anledning att legalisera.

Det viktiga är egentligen inte skattepengarna i sig utan att pengarna försvinner från kriminellas fickor. Det är den illegala drogmarknaden som driver skjutningarna.

För tre år sedan fanns det "Cannabis Social Clubs" i 13 europeiska länder (https://journals.sagepub.com/doi/abs...77370820941392). Lär inte ha minskat nu.

Om nån vill läsa mer om det konceptet så finns info här
https://encod.org/the-european-guide...-social-clubs/
Det är vad EU ser ut att komma rekommendera för de länder som vill legalisera. Såna plus Cannabissystembolaget som vi i Sverige antagligen kommer ha en vacker dag.
Senast redigerad av OdCaBo 2023-12-17 kl. 04:05.
Citera
2023-12-17, 04:20
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredochFrid
Jag har brukat Cannabis i ca 13 år nu. Jag har aldrig känt något sug eller behov att behöva "trappa upp" till någon tyngre drog. Jag har även tagit en universitetsexamen samt landat två olika tillsvidareanställningar. Upplever även att jag är en god och lugn förare, mitt nuvarande arbete är som yrkesförare (kör såklart aldrig under aktivt rus, har testat köra en gång under säkrade omständigheter, och det var bara obehagligt, kändes som man körde i en tunnel i 90 km/h, så tittar man ner på mätarn och det är bara i 30 man kör ). Jag har under dessa år försovit mig två gånger kanske, det värsta jag vet är att komma sent till någonting.

Mina två cents, mycket skrämselpropaganda där ute.

Jag har inget problem med att människor som du använder cannabis. Jag är dock övertygad om att en legalisering inte kan göras på ett bra sätt i Sverige. Våra politiker och byråkrater är alldeles för inkompetenta och sossiga.

Jag var för legalisering tidigare men i dagens Sverige kommer det spä på problemen vi har. Förhoppningsvis hade gängkriminaliteten minskat men nu finns gängkulturen i i Sverige och den är stark, så jag tror inte den hade minskat vid legalisering. Blattarna mördar varandra för skitsaker redan idag.

Hade Sverige varit ett mer välmående land hade det varit en annan femma.
Citera
2023-12-17, 07:10
Medlem
FredochFrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Jag har inget problem med att människor som du använder cannabis. Jag är dock övertygad om att en legalisering inte kan göras på ett bra sätt i Sverige. Våra politiker och byråkrater är alldeles för inkompetenta och sossiga.

Jag var för legalisering tidigare men i dagens Sverige kommer det spä på problemen vi har. Förhoppningsvis hade gängkriminaliteten minskat men nu finns gängkulturen i i Sverige och den är stark, så jag tror inte den hade minskat vid legalisering. Blattarna mördar varandra för skitsaker redan idag.

Hade Sverige varit ett mer välmående land hade det varit en annan femma.

Schysst! Men jag tror att det hänger ihop. Prohibition är och har varit grund till mycket "samhällssjuka", många har tidigare jämfört vårt nuläge med situationen under exempelvis USAs förbudstid 1920-30, då den "klassiska" gangster-maffian styrde över den underjordiska alkoholhandeln med många döda och kaos som konsekvens.

Man kan nog underminera en stor del av Sveriges gängkriminalitet genom att dra undan mattan i deras ekonomiska grund som cannabis ofta utgör. (Visst - det pratas allt mer om att den mest allvarliga och omfattande organiserade brottsligheten håller på med bedrägerier och utpressningar m.m., men tror de flesta kriminella nätverk i sina grunder började med att på ett eller annat sätt kontrollera handel av (k)narkotika i olika utsträckning, (observera att "knark" är en förkortning för "kriminell klassad narkotika", det finns mängder av preparat och droger som är narkotiska eller berusande, sövande och lugnande i olika grad och utsträckning som används öppet på daglig basis i "vardags-Sverige".) Genom att förstatliga marknaden skulle staten åtminstone faktiskt ta ansvar för de folk som enligt dem automatisk hamnar i missbruk vid minsta kontakt med dessa varor.

I förlängningen ser jag andra och fler samhällsfördelar med legalisering av just cannabis. Produktion och bruket av industrihampa på olika sätt inom jordbruket har minimerats till det yttersta när kriget mot droger förklarades. Hampa har ju helt fantastiska egenskaper och kan förädlas till både biodiesel och bioplast - något som skulle vara ovärderligt i "den gröna omställningen". Dessutom kan hampa i bästa fall skördas 3 gånger på ett år, borde därmed fungera som god kolsänka(?). Läste för länge sen att hampa även "binder rötter" i trötta och utmärglade jordar, så att växla in detta kan re vitalisera skogs- och jordbruksmarker. Läste även om en skogsbonde som nyligen satt hampa mellan sina trädplantor för att hjortdjuren älskar cannabis lika mycket som människor - med förhoppningen att det skulle minska betesskador på de planterade träden, det är ju ett stort problem för skogsbruket att framförallt älgar och rådjur käkar granskott har jag förstått, men de föredrar tydligen ganja över dessa.

Det är ett idiotiskt vanvett att denna vetenskap och uråldriga kunskap inte används om/när vi nu står inför "mänsklighetens största hot och utmaning någonsin", med klimatförändringar och -omställningar. Studerar man antika kulturer och civilisationer så är ofta hampa en viktig grundbult, en förutsättning och ett "steg på vägen", något som den moderna människan "fasade ut" och tog bort, över en dag typ. Det är galenskap att sätta trädplantor som tar 50-70 år att växa för saker som papper, massa, energiförbränning och dylikt när det finns grödor som går att skörda 3 ggr på ett år istället. En skog med träd är ju en aktiv kolsänka, den renar och binder, men när det kalavverkas frigörs istället kol och det tar uppemot 10 år för marken att återgå till en "kolsänka" igen.

Vikingatiden hade inte sett ut som den gjorde, och förmodligen inte ens kallats det, vore det inte för att man odlade hampa här i våra landskap, för rep till skeppen (förutsättning för att kunna "dra i viking"), och till bränsle och fibrer - man har även hittat rökcannabis i Völva- och hövdingagravar på flera ställen över Skandinavien. (Så man värderade och använde redan då även de icke-industriella medicinska och meditativa egenskaper grödan kan besitta - så det är inget modernt påfund för de som trodde det). Studerar man historiska kartor (typ laga skiftes- och storskifteskartor) kan man ofta läsa i kartprotokollen om hur våra svenska gårdar i de flesta fall har en "hampalycka" på ägorna. Vår egen Carl von Linné växte upp med hampa på gården, han som senare satte dess latinska namn i pränt för vår tid (Cannabis sativa L).

Skulle säga att det är ett trauma för både miljö och människa att denna gröda kom att berövas oss, när USA utropade ett ytterligare ideologiskt och politiskt krig ("mot droger", ganska abstrakt) som de drog med omvärlden i - och all cannabis kom att likställas heroin. Just nu lider vi, enligt mig helt uppenbart, av dess juridiska status som olaglig - Detta är anledningen till att vi har skuggsamhällen och otrygghet, att många människor mår dåligt eller är deprimerade. Från underjordiska nätverk av organiserad brottslighet som spränger och bränner portar, till utbredd psykisk ohälsa, till att personer drar sig undan eller tvingas undan för att de stigmatiseras som missbrukare. Eller då medarbetare i chefers ögon blir till risker på arbetsplatser, för att deras piss, blod och saliv eventuellt kan innehålla olagliga spårämnen, perverst. Vill inte spåra ut totalt nu (försent kanske..), men vi har ju förbövelen receptorer och endocannabinoida system i våra kroppar som är utformade för att fånga upp just de ämnen växten innehåller - ser man på grödans roll i mänsklighetens och civilisationens utveckling skulle jag säga att vi kanske t.o.m. är intimt förbundna. Ingen kan ju heller förneka att mänskligheten gjorde häpnadsväckande teknologiska framgångar under 1800-talet och t.o.m omkring 1950-70, cirka the war on drugs, och vi vet ju hur Einstein m.fl stora moderna tänkare och vetenskapsmän experimenterade fritt med diverse simulanter och substanser i sina kroppar och sinnen - Ser man på våran teknologiska utveckling sedan dess har faktiskt inte mycket hänt. Våra bilar och skateboards flög inte 2015 som man "spådde" så sent som 1989 (Tillbaka till framtiden) - vi har fått finare displayer, bättre kapacitet och prestanda - visst, men snarare tycks vår utveckling ha stagnerat, ser inga faktiska tekniska framsteg, endast miljardärer som försöker skjuta upp sina misslyckade privata rymdfärds-rakter som exploderar strax efter avlyft, mer krig och polariseringar. Snarast befintliga men vidareutvecklade tekniska prylar som istället börjat tillverkats med "planerad föråldring". Vi är hämmade, lever förminskade liv.
Citera
2023-12-17, 17:09
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredochFrid
Schysst! Men jag tror att det hänger ihop. Prohibition är och har varit grund till mycket "samhällssjuka", många har tidigare jämfört vårt nuläge med situationen under exempelvis USAs förbudstid 1920-30, då den "klassiska" gangster-maffian styrde över den underjordiska alkoholhandeln med många döda och kaos som konsekvens.

Man kan nog underminera en stor del av Sveriges gängkriminalitet genom att dra undan mattan i deras ekonomiska grund som cannabis ofta utgör. (Visst - det pratas allt mer om att den mest allvarliga och omfattande organiserade brottsligheten håller på med bedrägerier och utpressningar m.m., men tror de flesta kriminella nätverk i sina grunder började med att på ett eller annat sätt kontrollera handel av (k)narkotika i olika utsträckning, (observera att "knark" är en förkortning för "kriminell klassad narkotika", det finns mängder av preparat och droger som är narkotiska eller berusande, sövande och lugnande i olika grad och utsträckning som används öppet på daglig basis i "vardags-Sverige".) Genom att förstatliga marknaden skulle staten åtminstone faktiskt ta ansvar för de folk som enligt dem automatisk hamnar i missbruk vid minsta kontakt med dessa varor.

I förlängningen ser jag andra och fler samhällsfördelar med legalisering av just cannabis. Produktion och bruket av industrihampa på olika sätt inom jordbruket har minimerats till det yttersta när kriget mot droger förklarades. Hampa har ju helt fantastiska egenskaper och kan förädlas till både biodiesel och bioplast - något som skulle vara ovärderligt i "den gröna omställningen". Dessutom kan hampa i bästa fall skördas 3 gånger på ett år, borde därmed fungera som god kolsänka(?). Läste för länge sen att hampa även "binder rötter" i trötta och utmärglade jordar, så att växla in detta kan re vitalisera skogs- och jordbruksmarker. Läste även om en skogsbonde som nyligen satt hampa mellan sina trädplantor för att hjortdjuren älskar cannabis lika mycket som människor - med förhoppningen att det skulle minska betesskador på de planterade träden, det är ju ett stort problem för skogsbruket att framförallt älgar och rådjur käkar granskott har jag förstått, men de föredrar tydligen ganja över dessa.

Det är ett idiotiskt vanvett att denna vetenskap och uråldriga kunskap inte används om/när vi nu står inför "mänsklighetens största hot och utmaning någonsin", med klimatförändringar och -omställningar. Studerar man antika kulturer och civilisationer så är ofta hampa en viktig grundbult, en förutsättning och ett "steg på vägen", något som den moderna människan "fasade ut" och tog bort, över en dag typ. Det är galenskap att sätta trädplantor som tar 50-70 år att växa för saker som papper, massa, energiförbränning och dylikt när det finns grödor som går att skörda 3 ggr på ett år istället. En skog med träd är ju en aktiv kolsänka, den renar och binder, men när det kalavverkas frigörs istället kol och det tar uppemot 10 år för marken att återgå till en "kolsänka" igen.

Vikingatiden hade inte sett ut som den gjorde, och förmodligen inte ens kallats det, vore det inte för att man odlade hampa här i våra landskap, för rep till skeppen (förutsättning för att kunna "dra i viking"), och till bränsle och fibrer - man har även hittat rökcannabis i Völva- och hövdingagravar på flera ställen över Skandinavien. (Så man värderade och använde redan då även de icke-industriella medicinska och meditativa egenskaper grödan kan besitta - så det är inget modernt påfund för de som trodde det). Studerar man historiska kartor (typ laga skiftes- och storskifteskartor) kan man ofta läsa i kartprotokollen om hur våra svenska gårdar i de flesta fall har en "hampalycka" på ägorna. Vår egen Carl von Linné växte upp med hampa på gården, han som senare satte dess latinska namn i pränt för vår tid (Cannabis sativa L).

Skulle säga att det är ett trauma för både miljö och människa att denna gröda kom att berövas oss, när USA utropade ett ytterligare ideologiskt och politiskt krig ("mot droger", ganska abstrakt) som de drog med omvärlden i - och all cannabis kom att likställas heroin. Just nu lider vi, enligt mig helt uppenbart, av dess juridiska status som olaglig - Detta är anledningen till att vi har skuggsamhällen och otrygghet, att många människor mår dåligt eller är deprimerade. Från underjordiska nätverk av organiserad brottslighet som spränger och bränner portar, till utbredd psykisk ohälsa, till att personer drar sig undan eller tvingas undan för att de stigmatiseras som missbrukare. Eller då medarbetare i chefers ögon blir till risker på arbetsplatser, för att deras piss, blod och saliv eventuellt kan innehålla olagliga spårämnen, perverst. Vill inte spåra ut totalt nu (försent kanske..), men vi har ju förbövelen receptorer och endocannabinoida system i våra kroppar som är utformade för att fånga upp just de ämnen växten innehåller - ser man på grödans roll i mänsklighetens och civilisationens utveckling skulle jag säga att vi kanske t.o.m. är intimt förbundna. Ingen kan ju heller förneka att mänskligheten gjorde häpnadsväckande teknologiska framgångar under 1800-talet och t.o.m omkring 1950-70, cirka the war on drugs, och vi vet ju hur Einstein m.fl stora moderna tänkare och vetenskapsmän experimenterade fritt med diverse simulanter och substanser i sina kroppar och sinnen - Ser man på våran teknologiska utveckling sedan dess har faktiskt inte mycket hänt. Våra bilar och skateboards flög inte 2015 som man "spådde" så sent som 1989 (Tillbaka till framtiden) - vi har fått finare displayer, bättre kapacitet och prestanda - visst, men snarare tycks vår utveckling ha stagnerat, ser inga faktiska tekniska framsteg, endast miljardärer som försöker skjuta upp sina misslyckade privata rymdfärds-rakter som exploderar strax efter avlyft, mer krig och polariseringar. Snarast befintliga men vidareutvecklade tekniska prylar som istället börjat tillverkats med "planerad föråldring". Vi är hämmade, lever förminskade liv.

I Helsingborg kommer det in flera ton kokain varje månad. Ska kokain också legaliseras? Jag har läst liknande inlägg som dina tidigare. Jag tror inte legalisering hade lyft landet på det sättet du tror. Kanada är oerhört nedgånget med uteliggare överallt, cannabis verkar inte ha gjort något bättre där. Inte i USA heller. I ett degenererat samhälle blir cannabis bara ännu ett vice för befolkningen. Jag köper inte premissen att legalisering av diverse droger kommer leda till större utveckling osv. I Silicon Valley tas det LSD och svamp som aldrig förr och det verkar inte hjälpa.

Att sälja in legalisering med luddiga idealistiska argument kommer inte fungera, då det är lätt att se att länder som legaliserat cannabis och andra droger inte fått ökad produktivitet eller kreativitet. I Sverige är väl cannabis användandet rekordstort, jag ser ändå inget av kreativt värde produceras eller stora teknologiska genombrott. Bluetooth utvecklades på Lunds Universitet utan massa droger.

Jag hatar dock sosse-Sverige och hatet mot droger i Sverige är ofta irrationellt och kommer från den lutherska nykterhetsrörelsen. Men jag är samtidigt övertygad om att alla de positiva effekterna du tror en legalisering kommer resultera i, inte kommer hända. Elon Musk mfl tar droger som aldrig förr: https://www.wsj.com/articles/silicon...rooms-d381e214

Dina argument påminner närmast om hur en nyfrälst kristen pratar om Gud. Argumenteten är inte så vinnande som du tror. Gängen finns ju fortfarande kvar i USA, Kanada osv. Borde de inte ha försvagats? Våldet är också fortfarande oerhört. Gängen hittar nya sätt att överleva.

Om jag får killgissa så kan legaliseringen tillfälligt hålla tillbaka gängen och minska våldet, men efter några år är våldet på samma nivåer som innan legalisering. Speciellt i Sverige.

Sverige behöver massutvisa och stoppa invandringen av kaosblattar för att få ner gängkriminaliteten. I Polen knarkar de också, utan det oerhörda våldet vi ser i Sverige. De tog aldrig in kaosblattar i miljontals, det är skillnaden.
Senast redigerad av sxephil 2023-12-17 kl. 17:14.
Citera
2023-12-17, 17:18
Medlem
Det kommer väl snart nån utredning på gymnasieelever å sambandet cannabis. kontra skolresultat...
Citera
2023-12-17, 17:41
Medlem
Devinivillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans
Vilka partier tror TS skall gå övertyga att ha med i valmanifest 2026 att Sverige bör införa samma lagar som Tyskland ?

Där verkar det bli fortsatta försenas lite då det skall finjustera hur klubbarna som odlar de max tre plantor som varje vuxen tysk skall kunna äga skall fungera och kontrolleras.

Ja precis som det pratas om i artikeln så ligger det väldigt mycket prestige bakom detta, och tyvärr så kommer det nog att ta minst 10år innan vi ens börjar närma oss Tyskland tror jag. Men precis som diskussionen har gått här inne så är redan halva tuben öppnad och påbörjad. Det jag tror skulle bita bäst på våra politiker är såklart samtal om skatteintäkterna och vad det kommer att generera beroende på vilken lösning man väljer.

Hur som helst så tycker jag att vi
kastar bort skrämselpropagandan och ersätta den med en uppdaterad version som är verklighetsförankrad.
Citera
2023-12-17, 19:54
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Det är ju den hårda och repressiva narkotikapolitiken som förts de senaste 40 åren som lett till den situation vi har nu, och det finns inga fler repressiva medel att ta till (om man nu inte börjar mörda narkotikaanvändare på öppen gata som de prövade i Filippinerna...).

Jag är ändå optimistisk till möjligheterna för förändring. Sverige har ju extrema inställningar på många områden, men när det väl börjar röra på sig så kan allting förflyttas till motsatt extrem ståndpunkt på bara några dagar. Tillexempel NATO; där en oomkullrunkeliga offentliga ståndpunkten sedan 60 år ändrades på någon månad.
Citera
2023-12-17, 20:03
Bannlyst
Våra politiker lider av en extrem frikoppling från verkligheten, många i Sverige berusar sig och blir väcka på helgen…

Ändå låtsas dom som bestämmer attan inte är fallet, och när en tönt som ser ut som som ett elevråd säger åt mig vilken moral och etik jag ska ha, då har vi nått en botten utan dess like!

100 år tillbaka i tiden så föddes den organiserade brottsligheten i USA med hjälp av förbudstiden, ”moonshine” och spriten födde många kriminella nätverk som är aktiva idag….

Idag har kaosblattarna ett större våldskapital än staten, gubbar skjuts på gym mitt på blanka dagen och barn faller offer för kulregnen, mycket av stridigheterna som snuthororna inte bryr sig om är pga knarket och att svensken vill bli väck!

Vi har flest narkotikarelaterade dödafall per capita i Europa, det ser inte bra ut på någon front!

Vi har poliser som smyger runt med sodavatten på krogarna som hellre jagar och förstör livet för partyknarkare än de som skjuter och mördar…

Allt är åt helvete och upp och ner på denna front, avkriminalisera eget bruk och tvinga ut snuthororna från toalettbåsen på krogen!

Utnyttja Systembolaget som vore perfekt för att i liten skala börja testa…

Vi har gjort samma sak i det här landet sedan 70-talet, resultatet är fortfarande katastrofalt och skit med en massa döda och krossade familjer…

Gör om gör rätt!
Citera
2023-12-17, 20:07
Medlem
Devinivillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Det är ju den hårda och repressiva narkotikapolitiken som förts de senaste 40 åren som lett till den situation vi har nu, och det finns inga fler repressiva medel att ta till (om man nu inte börjar mörda narkotikaanvändare på öppen gata som de prövade i Filippinerna...).

Jag är ändå optimistisk till möjligheterna för förändring. Sverige har ju extrema inställningar på många områden, men när det väl börjar röra på sig så kan allting förflyttas till motsatt extrem ståndpunkt på bara några dagar. Tillexempel NATO; där en oomkullrunkeliga offentliga ståndpunkten sedan 60 år ändrades på någon månad.

Ja det är väl inte en dag försent i så fall , jag är lite inne på din linje när det lossnar då kommer allt att hända väldigt fort yee
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in