Flashback bygger pepparkakshus!
2023-12-20, 15:38
Medlem
Jævla intressant ændå. Nog ær det några industrier som går på høgvarv och sysselsætter massor av mænniskor som eldar på ekonomin.

Kanske kan en krigsekonomi hålla igång ryssland ohyggligt længe ændå. De sæljer råvaror och tillverkar mestadels lite ældre typer av pansar och vapen. Nog kommer ryssen kunna hålla igång sitt land på detta sætt så længe befolkningen finenr sig i att leva ett enklare liv. Mat har væl ryssen nog av.

Vad ær det enda Ukraian kan gøra?+ Håll grænsen och døda så många ryssar som møjligt? Hur många miljoner døda ryssar måste till innan befolkningen brys sig?

Snackar vi 1 eller 2 miljoner typ. Detta blir ett långt krig. jag tror inte væst kommer hålla ut med avancerade vapenleveranser . Ukraina måste få igång egen krigsindustri som ær inriktad på att ta ihjæl så många orcher som møjligt. Sedan måste dom ju sjælvklart ha en vidspridd mobilisering. Militærtjænstgøring som heter duga osv. Bleak future men Trøsten ær att russen aldrig kommer kunna ta øver hela ukraina utan fullstændig katastrof. Såt hat dom har emot sig i Ukraian kommer hålla i sig i minst 10 år.
Citera
2023-12-20, 19:13
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Jag står inte till svars för vad alla " på min sida " skriver.
Fattar du inte problemet med en ekonomi som använder 50%!!!! av sin statsbudget på kriget kan jag inte hjälpa dig.
brett uppsving? gapskratt

Ca 20% av budgeten 2023 är den korrekta siffran och för 2024 ca 30%. Det är inte mer än vad USA brukar spendera i fredstid. Du har inte ens i närheten lika bra koll som du inbillar dig.

https://www.reuters.com/world/europe...et-2023-11-27/
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mili..._United_States
Citera
2023-12-20, 19:18
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Hehe Du kan väl redogöra lite kort för mekanismerna bakom detta, jag lovar att det finns tusentals nationalekonomer som undrar.

Det tror jag inte men du undrar säkert. En kombination av flera saker. Importsubstitution är en viktig faktor. När många importerade produkter försvann så började ryska företag att tillverka ersättningsprodukter. Oljepris och fortsatt högt oljepris har också bidragit. Försvarsindustrins ökade orderingång och produktion likaså.
Citera
2023-12-20, 19:23
Avstängd
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Ca 20% av budgeten 2023 är den korrekta siffran och för 2024 ca 30%. Det är inte mer än vad USA brukar spendera i fredstid. Du har inte ens i närheten lika bra koll som du inbillar dig.

https://www.reuters.com/world/europe...et-2023-11-27/
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mili..._United_States
Den är enligt kreml själv 40% , enligt objektiva bedömare närmare 50.

Mindre än USA??, du är ännu en vatnik i fantasi-landet.
Citera
2023-12-20, 19:28
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Du tänker fel. På grund utav sanktionerna så tvingas Ryssland sälja sitt skräp till rabatterade priser för att hålla uppe exporten. Detta har Ryssland offentligt gått ut med.

Varför tror du annars att rubeln har fallit?

Du ska INTE bli ekonom. Du ska anlita en god man som betalar dina räkningar.

Du är ett ökänt kioskmongo med en IQ på negernivå. Om du menar oljepristak så har väst erkänt att dessa inte fungerat. Dessutom är det även det inhemska ryska näringslivet som blomstrar.
Citera
2023-12-20, 19:31
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Du är ett ökänt kioskmongo med en IQ på negernivå. Om du menar oljepristak så har väst erkänt att dessa inte fungerat. Dessutom är det även det inhemska ryska näringslivet som blomstrar.

Ryska oljepriset är 55 dollar i skrivande stund. Oljepristaket går vid 60 dollar.
Dessutom är bensinen billigare nu än innan kriget. Rubeln faller ännu en gång och ersätts med Kinas ris-valuta.

Ridå!
Citera
2023-12-20, 19:31
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Den är enligt kreml själv 40% , enligt objektiva bedömare närmare 50.

Mindre än USA??, du är ännu en vatnik i fantasi-landet.

Bullshit. Jag länkade till Reuters. Ca 20% i år och 30% nästa år. Redovisa gärna dina fantasier med länkar. Tittar du sen på USA så har de legat på 20-40% sen några decennier tillbaka.
Citera
2023-12-20, 19:32
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ryska oljepriset är 55 dollar i skrivande stund. Oljepristaket går vid 60 dollar.
Dessutom är bensinen billigare nu än innan kriget. Rubeln faller ännu en gång och ersätts med Kinas ris-valuta.

Ridå!

Så varför ligger Ryssland på 5.5% BNP-tillväxt då?
Citera
2023-12-20, 19:47
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Så varför ligger Ryssland på 5.5% BNP-tillväxt då?

Export.

Får dom betalt för det? Svaret är: Nej.
Citera
2023-12-20, 19:53
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Export.

Får dom betalt för det? Svaret är: Nej.

Men du har ju fel. Jag länkade till detta tidigare och det är inte alls bara export. Din russofobkompis i tråden håller inte heller med dig utan hävdar att det är den ryska militära budgeten som ligger bakom.
Citera
2023-12-20, 19:57
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Men du har ju fel. Jag länkade till detta tidigare och det är inte alls bara export. Din russofobkompis i tråden håller inte heller med dig utan hävdar att det är den ryska militära budgeten som ligger bakom.

Som sagt: Ryssland säljer till rabatterade priser, därmed ökar deras BNP.
Citera
2023-12-20, 20:00
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Jævla intressant ændå. Nog ær det några industrier som går på høgvarv och sysselsætter massor av mænniskor som eldar på ekonomin.

Kanske kan en krigsekonomi hålla igång ryssland ohyggligt længe ændå. De sæljer råvaror och tillverkar mestadels lite ældre typer av pansar och vapen. Nog kommer ryssen kunna hålla igång sitt land på detta sætt så længe befolkningen finenr sig i att leva ett enklare liv. Mat har væl ryssen nog av.

Rysslands budgetunderskott ser ut att bli omkring 1% av GDP, vilket är väldigt lite, mindre än många andra peers.
https://www.reuters.com/markets/euro...er-2023-11-22/

Alla de som skrev vid förra årsskiftet om Rysslands undergång fick duktigt fel:

Koll99: (FB) Bottnen ur för den ryska ekonomin. - Klarar inte längre att betala räntorna.
IntensivtKlok: (FB) Bottnen ur för den ryska ekonomin. - Klarar inte längre att betala räntorna.

“Jag lovar att äta en sko om Rysslands ekonomi inte fortsätter nedåt under nästa år “ (Oktober, 2022)
Bolius: (FB) Bottnen ur för den ryska ekonomin. - Klarar inte längre att betala räntorna.
Rojjen: (FB) Bottnen ur för den ryska ekonomin. - Klarar inte längre att betala räntorna. (som gör en klassiker i denna tråd bland ukrainierna, stirrar sig blind på en enskild indikator, gaspriset. Sedan, nästa månad, en helt annan indikator som råkat dippa lite).
Någon: (FB) Bottnen ur för den ryska ekonomin. - Klarar inte längre att betala räntorna.
“Sanningen är att Ryssland inte kommer överleva nästa år (skrivet julen 2022). [Ska dock sägas att jag gillar Bolius, en helt ok skribent som bara råkade ha riktigt fel denna gång].

Slö och Zergrush ska vi inte snacka om. Eller JagHarSettKungenNaken, som hoppas att spädbarn ska dö av sanktioner mot Ryssland: (FB) Bottnen ur för den ryska ekonomin. - Klarar inte längre att betala räntorna.

Riktig klassikertråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in