Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-24, 12:08
  #589
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankmicke2
Bidragsnamn: Statue of Liberty

Bidragsförklaring: Vid den årliga sammankomsten har människor samlats för att fira friheten och det fria ordet. Vad vi på markplan kan se är möten mellan människor och minoriteter, men i ombytta roller och de spännande kulturyttringar som vi dagligen kan beskåda i Sverige.

Material: Pepparkaksdeg, socker, glasyr och bomull.

Övrigt: Tornet mäter hela 84.6 cm och hålls ihop av orimliga mängder socker på insidan. Instabila händer, alkohol och sockerbrännskador ligger till grund för att få bygget att stå stabilt.

https://imgur.com/a/nY8Qhkd

Nassejul verkar vara något av årets inofficiella tema bland de tävlande.
Kul att nassarna även tagit till sig att lyfta fram "Rosa bandet".

Citat:
Ursprungligen postat av Misabell
Bidragsnamn: Julmys med Adolf

https://imgur.com/a/dVTFGyO

Bidragsförklaring: Det är julstämning på Braunes haus i München och Adolf har bjudit in Benito Mussolini och Oswald Mosley för en avslappnad tillställning i goda vänners lag.
Det skålas i glögg och äts småkakor till tonerna av "Hohe Nacht der klaren Sterne".

Byggmaterial: Pepparkaksdeg, kristyr, krossade/smälta halstabletter till fönster och ljuslyktor,
spagetti till staket och balkongräcke, gelatinblad till flaggor och balkongräcke, bitar av pingvinstång till runda hakkorsen, glassrån till granar, marsipan till figurer, mjöl som snö, karamellfärg, nonstop och två ljusslingor.
Huset är ihopsatt med smält socker och till mindre delar har jag använt baklim på tub.

Ett imponerade bygge.
Väldigt välgjort.

Kan nog gå långt i tävlingen.
2023-12-24, 12:09
  #590
Medlem
BewilderedHulders avatar
Flashback har äran att samla en elittrupp av julbaksbagare i år. Kommer bli svårt att välja. En spännande pepparkaksrysare🎅
2023-12-24, 12:10
  #591
Moderator
Jultrollets avatar
Ja, det var ledsamt med Otjangs bidrag men vi måste vara rättvisa och ett tidigare bidrag blev bortdömt av samma anledning. Jättefint är det ändå och detaljerna, samt bakgrunden, gör det verkligen till att man befinner sig i rymden.

I år har vi redan nu ett mer bidrag i tävlingen än förra året och än kan det komma fler! Tack till alla som ställer upp och är med denna jul.
2023-12-24, 12:12
  #592
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Om detta må ni berätta... Om ni har mindre barn hoppas jag ni låtit dem vara med i byggandet, för man kan knappast föreställa sig någon bättre lektion i aktiv demokrati än detta. Ruggigt starkt.

Frihetsstatyn är väl lite mindre tekniskt fulländad, men konceptuellt väldigt avant garde. Braunes Haus är historiskt troget och synnerligen välexekuterat. Precis så var det.

Toppbidrag, igen. Blir en svår omröstning detta...
Nästan så att nazism börjar bli årets tema. För oss som inte enbart associerar julen med kukar och pedofili är dessa bidrag i det absoluta toppskiktet!

Skönt att det är fler som associerar julen med nazism och inte bara med kukar.
2023-12-24, 13:00
  #593
Medlem
800kgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Nästan så att nazism börjar bli årets tema. För oss som inte enbart associerar julen med kukar och pedofili är dessa bidrag i det absoluta toppskiktet!

Skönt att det är fler som associerar julen med nazism och inte bara med kukar.

Observera dock att en av figurerna i Statue of Liberty har en FB-dase.

Nämen alltså, kukstugan - och jag ser nu att det är du som gjort den - får mig liksom att tvivla på min egna sexualitet. Jag uppskattar kuk lika mycket som the next guy (no homo), men vafan, det där är bara too much. Får sjuåriga Selma syn på det där kommer hon börja gråta, liksom.

Grymt kunnande dock, och du lär få många, många röster; men jag är för vanilj för att klara av det, bara så det är. No offense.

Rymdkram till Otjang för icke-kvalificerat bidrag. Väldigt fint var det ändå.
2023-12-24, 13:20
  #594
Medlem
[
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Att man valt att modifiera och ändra på det färdigbyggda huset så att det blir något annat är dessvärre inte tillräckligt. Bygget ska göras från grunden av den som tävlar.

Okej den tolkningen var jag inte medveten om att den användes. Jag har suttit med linjal och skalpell för att få till alstret. Diskas folk som också använder delar från affärer men inget skriver om det, vet vi att ingen gör det? Här var jag kanske dumsnäll med detaljer i förklaringen.
1. Är regeln ny för i år?
2. Diskas folk som använder någon annans hembakade pepparkakor? Även där svårt att veta. Jag har frångått det som kom ut förpackningen å det grövsta, tänkte typ att regeln var i stil med att man inte får sätta ihop färdiga husdelar och dekorera som att det är ett HUS man designat själv.

Tackar för hejropen och önskar alla en god jul 🎅🤶🧑‍🎄
2023-12-24, 13:22
  #595
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Oerhört fint bygge! Vilket kunnande! Men: jag hänger inte riktigt med i bidragsförklaringen. Ser vi några tecken i bygget på att saker snart kommer "ställas på sin spets"? Vad är det för fotspår?

Sanna ord, annars. Kriget lär komma förr snarare än senare. Jag är rustad, dock.

Tack - det är just det som är poängen!

Alla hör varningsignalerna och ser "tecknena", men ingen bryr sig utan fortsätter bara som vanligt.
2023-12-24, 13:25
  #596
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otjang
[

Okej den tolkningen var jag inte medveten om att den användes. Jag har suttit med linjal och skalpell för att få till alstret. Diskas folk som också använder delar från affärer men inget skriver om det, vet vi att ingen gör det? Här var jag kanske dumsnäll med detaljer i förklaringen.
1. Är regeln ny för i år?
2. Diskas folk som använder någon annans hembakade pepparkakor? Även där svårt att veta. Jag har frångått det som kom ut förpackningen å det grövsta, tänkte typ att regeln var i stil med att man inte får sätta ihop färdiga husdelar och dekorera som att det är ett HUS man designat själv.

Tackar för hejropen och önskar alla en god jul 🎅🤶🧑‍🎄


Jag är lite på din sida. Regeln anspelar i sitt sätt den är skriven på folk som köper färdiga kit och snabbt och enkelt monterar ihop skiten bara. Borde förtydliga den. Eller skriva att man måste BAKA all pepparkaka själv.

Sen använder ju folk färdiga delar till allt annat. Staket kan vara rån som ställts upp, eller runda rån som pelare osv. Men om en fyrkantig pepparkaka köps och används som innervägg på ett ställe så är det knas.
2023-12-24, 13:33
  #597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otjang
[

Okej den tolkningen var jag inte medveten om att den användes. Jag har suttit med linjal och skalpell för att få till alstret. Diskas folk som också använder delar från affärer men inget skriver om det, vet vi att ingen gör det? Här var jag kanske dumsnäll med detaljer i förklaringen.
1. Är regeln ny för i år?
2. Diskas folk som använder någon annans hembakade pepparkakor? Även där svårt att veta. Jag har frångått det som kom ut förpackningen å det grövsta, tänkte typ att regeln var i stil med att man inte får sätta ihop färdiga husdelar och dekorera som att det är ett HUS man designat själv.

Tackar för hejropen och önskar alla en god jul 🎅🤶🧑‍🎄


Trist och sorgligt, men du får ta nya tag till nästa år och då ska nog jag också försöka.

Håller med att det är otroligt hög nivå på "byggena" i år.

Får också önska en god jul till alla 🎅
2023-12-24, 13:49
  #598
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otjang
[

Okej den tolkningen var jag inte medveten om att den användes. Jag har suttit med linjal och skalpell för att få till alstret. Diskas folk som också använder delar från affärer men inget skriver om det, vet vi att ingen gör det? Här var jag kanske dumsnäll med detaljer i förklaringen.
1. Är regeln ny för i år?
2. Diskas folk som använder någon annans hembakade pepparkakor? Även där svårt att veta. Jag har frångått det som kom ut förpackningen å det grövsta, tänkte typ att regeln var i stil med att man inte får sätta ihop färdiga husdelar och dekorera som att det är ett HUS man designat själv.

Tackar för hejropen och önskar alla en god jul 🎅🤶🧑‍🎄

Om vi upptäcker att bidrag består av färdiga delar - vilket skett vid flera tillfällen - så blir bidraget underkänt.

Så har det varit enligt regelverket sedan första året och kommer även att vara i framtiden.

Tanken är ju att alla ska ha samma utgångspunkt och då får man helt enkelt börja med en obakad deg och ta det därifrån.

Det syns dessutom på ditt bygge att det är gjort av färdiga bitar även då du modifierat ursprunget, vilket jag noterade innan jag läste det i din beskrivning.

Självklart kan vi inte alltid se om någon gräddat sin deg själv, men när det syns eller är uttalat finns det inte så mycket att orda om. Det blir underkänt.

Det du lyfter farm i din tolkning ligger i linje med vad regelverket förbjuder och är vad du har gjort. Du har satt ihop ett färdiga husdelar och dekorerat dem som om det var designat av dig själv. Att du inte satt i hop huset så som det ska göras enligt ursprungsbeskrivningen är oväsentligt då det du har gjort i praktiken är en modifiering av befintliga delar. Om det skulle vara tillåtet hade vem som helst kunnat foga samma två färdiga hus och menat att detta var en egen design och därmed skulle vara acceptabelt.

Även om det inte är ett godkänt tävlingsbidrag kan ingen ta ifrån dig att det är en väldigt bra genomförande. Det är ett riktigt snyggt "bygge" även om det inte uppfyller kraven vi ställer här.

Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Jag är lite på din sida. Regeln anspelar i sitt sätt den är skriven på folk som köper färdiga kit och snabbt och enkelt monterar ihop skiten bara. Borde förtydliga den. Eller skriva att man måste BAKA all pepparkaka själv.

Sen använder ju folk färdiga delar till allt annat. Staket kan vara rån som ställts upp, eller runda rån som pelare osv. Men om en fyrkantig pepparkaka köps och används som innervägg på ett ställe så är det knas.

Man får använda färdiga delar av annat då det är i linje med hur folk traditionellt byggt sina pepparkakshus (Polkagisstänger, nonstop, geléhallon och liknande.), men pepparkakan och hela den delen ska man göra själv.

Vi kommer att se över regelverket inför nästa år, men samtidigt har vi ingen lust att behandla vuxna människor som småbarn och dalta med dem om sådant som uppenbarligen varit självklart för den stora massan genom alla år vi har haft tävlingen.
2023-12-24, 13:58
  #599
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
.
Vi kommer att se över regelverket inför nästa år, men samtidigt har vi ingen lust att behandla vuxna människor som småbarn och dalta med dem om sådant som uppenbarligen varit självklart för den stora massan genom alla år vi har haft tävlingen.

Alright, då ska jag göra på annat sätt i framtiden!

Jag hade nämligen (2022, ovetande om regeln) med ett sånt hus, i bild, förra året som klockrent matchade ett hus från affären + ett tåg från affären som jag modifierade till en traktor.
Detta märktes inte alls av domarna den gången. De kanske inte hade dig on board med falkögonen än 😉
Jag förstår dock andemeningen i regeln nu och rekommenderar som stetz att formuleringen borde kräva ordagrant att man bakar sitt pepparkaksmaterial.

Handlar det om bara 2 diskade bidrag nu? Ska se om jag finner tid att leta upp det andra. Finner ni i ert hjärta att länka oss som "honorable mentions"... hehe
2023-12-24, 13:58
  #600
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Julafton verkar vara nazibidragens dag

Jävligt snygga detaljer. Gubbarna är i klass med "Wallace & Gromit".

Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Om detta må ni berätta... Om ni har mindre barn hoppas jag ni låtit dem vara med i byggandet, för man kan knappast föreställa sig någon bättre lektion i aktiv demokrati än detta. Ruggigt starkt.

Frihetsstatyn är väl lite mindre tekniskt fulländad, men konceptuellt väldigt avant garde. Braunes Haus är historiskt troget och synnerligen välexekuterat. Precis så var det.

Toppbidrag, igen. Blir en svår omröstning detta...

Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Oj! Vilket hus och väldigt välliknande figurer! Jättebra gjort. Detta ligger nu med som bidrag i tävlingens lista under trådstarten som nr 22.

Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Nassejul verkar vara något av årets inofficiella tema bland de tävlande.
Kul att nassarna även tagit till sig att lyfta fram "Rosa bandet".



Ett imponerade bygge.
Väldigt välgjort.

Kan nog gå långt i tävlingen.

Tack för era fina ord! 🤗

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in