2023-11-13, 02:09
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Inte alls. Det är ju just grunden för en nattväktarstat med ett starkt försvar och ett starkt rättssamhälle. Det är det som är motsatsen till anarki. Fullkomligt logiskt för Henrik (och många andra frihetsälskande personer) att vara för ett av världens starkaste försvarssamarbeten.
NATO-frågan är svår att besvara om frihetliga aspekter ska respekteras fullt ut.

Å ena sidan är det med en oberäknelig granne som Ryssland bra om man kan skydda sig ifrån. Det fungerade med svensk neutralitet tills man ändrade lagen till att lyda (i parafraserad version) "Sverige ska kunna vara neutralt" och sedan, flera år senare, när någon påstod att de sett en rysk drönare vid ett svenskt kärnkraftverk.

Å andra sidan är NATO ingen stark allians med den tydligt rysslandsvänliga regimen i Ungern och den labile turken som ledare i sitt land som dessutom bibehåller en pågående turkisk invasion av ett land man är i allians med.

Å tredje sidan är försvarsallianser föremål för freeloader-problematik, som inte är kompatibelt med frihetliga ideal.

Jönsson är en (obetald?) valarbetare/opinionsbildare för SD. Han kallar ju sig inte ens libertariansk längre. Att han har en talkshow som betalas helt av donationer är liksom inte nog.
Citera
2023-11-13, 02:20
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Å andra sidan är NATO ingen stark allians med den tydligt rysslandsvänliga regimen i Ungern och den labile turken som ledare i sitt land som dessutom bibehåller en pågående turkisk invasion av ett land man är i allians med.

NATO är fortfarande världens starkaste försvarssamarbete.

Det sagt så borde de bli av med både Ungern och Turkiet som spelar under täcket med Ryssland, och går Putins ärenden. Man kan inte ha delar av fienden inom sin organisation då det kommer bli ohållbart i längden. Håller helt med dig där.

Citat:
Å tredje sidan är försvarsallianser föremål för freeloader-problematik, som inte är kompatibelt med frihetliga ideal.

Verkar som USA tröttnat på det, och med rätta sätter krav på att alla medlemsländer måste öka sin satsning på sina försvar för att uppfylla villkoren för sitt medlemskap i NATO.

Finns ingen anledning för att USA skall ensamt betala för hela NATOs försvar. Det skall alla medlemsländer ställa upp med. Håller återigen med både dig och USA där.

Citat:
Jönsson är en (obetald?) valarbetare/opinionsbildare för SD. Han kallar ju sig inte ens libertariansk längre. Att han har en talkshow som betalas helt av donationer är liksom inte nog.

Uppfattar inte honom som specifikt SD, utan som allmänt borgerlig.

Han verkar ha talkshows med allt från statsministern (M) till olika socialdemokrater på högersidan inom S.
Citera
2023-11-21, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Nu gillar jag inte direkt den "glittriga" stilen som Henrik har (är inte alls mig), men har fått uppfattningen att han är mer en "self made man" än någon som ärvt pengar och rikedom?
Tycker jag verkligen inte, allt ifrån överklasskånskan till hans allmänna förakt mot fackförbund och arbetare ger mig just vibben av att han levt ett synnerligen priviligerat, enkelt liv. Jag skulle vilja se honom jobba en vecka i en kolgruva eller på akutmottagning. Han hade dött lol.
Citera
2023-12-16, 11:37
Medlem
Han fixade sina tänder först nu så tät kan han inte varit.

Jag gillar mycket han gör, men tyvärr fungerar inte ren liberalism i praktiken. Man måste ha lagar och regler som reglerar mao Liberalkonservatism
Citera
2023-12-25, 13:39
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Det är väl Henrik Jönsson och Aron Flam som är stora på de libertarianska sidan. Tänkte även nämna Jens Ganman men han kanske inte riktigt passar in i en ren libertariansk kategori, dock har han en hel del poänger. Tycker det är bra det Henrik gör, viktigt att hålla igång diskussionen.

Du har Johan Norberg också.
Han var ofta i media som motpol till attac-rörelsen när dessa var som mest på tapeten för över 20 år sedan.

J. Norberg har skrivit flera nyliberala böcker varav "Till världskapitalismens försvar" han mer kända bok.
Citera
2023-12-25, 23:48
Medlem
Lasbond3000s avatar
Henrik Jönsson är ingen libertarian.
Inget av de ämnen han tar upp handlar om friheter eller rättighetslära och ytterst lite om kapitalism/frihandel.

Däremot så fokuserar han på integration och invandring och han var kritiker till den svenska corona-strategin.
Det sistnämnda avgör saken.

Jag placerar honom som en typisk borgerlig sverigedemokrat.
Citera
2023-12-26, 00:26
Avstängd
Storanglarens avatar
Är det inte han som är en gapig reporter bosatt i Brasilien?
Citera
2023-12-28, 13:41
Medlem
Vill minnas att karln var fnoskliberal med fri invandring och andra stollerier på programmet för några år sedan. Orkar inte gå tillbaka och titta efter hur det såg ut för fem år sedan.

Men på sistone har han låtit som en partimegafon för Sd. Dessutom har hans utspel varit väl tajmade med Sd:s.

Så bli inte alltför förvånad om det framkommer att partiet slussat pengar till honom.

Det trots allt högkvalitativa slagkraftiga program som det skulle vara väl värt för ett politiskt parti att betala för.
Citera
2023-12-29, 00:11
Medlem
DeValeras avatar
Han kombinerar en stor saklighet med en briljant retorik i sina youtube-klipp. Som samhällsdebattör och folkbildare är han förmodligen en av de allra skickligaste och mest pålästa i Sverige.

Jag skulle gissa på att hans youtube-kanal har en rätt stor genomslagskraft. Inom svensk politik hör han onekligen till topp-influensers.

Politiskt sätt uppfattar jag honom ligga närmast marknadsmoderater, dock med en rejäl portion verklighetsförankring. Att han inte är en supporter av socialdemokraterna är rätt klart, men det parti som jag uppfattar att han varnar mest för är miljöpartiet, vilket de flesta nyktra bedömare är rätt eniga om.
Citera
2024-01-01, 16:40
Henrik Jönsson är konservativ med en ganska standard kristen misionerings-approach till att bygga opinion. Det handlar om att introducera konservativ världsbild för en liberal publik genom att skapa en övergångsbrygga de initialt kan köpa för att slutligen konvertera ideologi. Man börjar med att göra en apell till liberala värderingar, sedan skapa en bild av vad "traditionell" liberalism har gemensamt med konservativa ideala värderingar och slutligen lägga nästan hela vikten på det traditionella i liberalismen och det konservativa.
Citera
2024-02-12, 18:55
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultragainus
Henrik Jönsson är konservativ med en ganska standard kristen misionerings-approach till att bygga opinion. Det handlar om att introducera konservativ världsbild för en liberal publik genom att skapa en övergångsbrygga de initialt kan köpa för att slutligen konvertera ideologi. Man börjar med att göra en apell till liberala värderingar, sedan skapa en bild av vad "traditionell" liberalism har gemensamt med konservativa ideala värderingar och slutligen lägga nästan hela vikten på det traditionella i liberalismen och det konservativa.

Jag har ungefär samma uppfattning, men det skulle också kunna vara tvärtom, dvs att han spelar mer konservativ än han egentligen är, för att konservatism är lite mer populärt just nu än liberalism.
Citera
2024-02-12, 18:58
Medlem
peterpanps avatar
Jag tycker Henrik förklarar sin politiska inställning, både gällande sin politiska libertarianism och med vissa personliga konservativa värderingar, rätt väl i sin senaste podd om SVT och Public Service:

https://youtu.be/K3JfLdGt9EU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in