• 1
  • 2
2023-12-27, 11:55
Medlem
Var rubriken till denna tråd som fick mig att undra.
(FB) Vanligaste männen i Sverige? Sigma? Beta? Gamma? Alfa? Zelta? Delta? Omega?

Vem/hur startade detta? Är det någon form av forumreligion som vuxit fram bland incells eller finns det någon husgud som startade denna galenskap?
Vilka är dagens profeter? Vilka är det som styr oknullade män att ligga hemma på sitt sofflock och dikta ihop katalogiseringar av människor som en lösning på en komplex värld?
Vad/vem/vilka får denna rörelse att rulla?
Växer den?
Vad är slutmålet?
Citera
2023-12-27, 12:07
Medlem
Addhocs avatar
Det har väl startats av nån tönt med doktorstitel borta i Amerika och så kommer det som all annan skit till denna sidan jorden där helt andra typer av töntar går igång på idéerna.
Citera
2023-12-27, 12:39
Medlem
Ingen aning vem som startade skiten men usel självkänsla och testosteronbrist verkar vara ett recept för att man ska dras med i det.
Citera
2023-12-27, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStalin
(FB) Vanligaste männen i Sverige? Sigma? Beta? Gamma? Alfa? Zelta? Delta? Omega?

Vem/hur startade detta? Är det någon form av forumreligion som vuxit fram bland incells eller finns det någon husgud som startade denna galenskap?
Vilka är dagens profeter? Vilka är det som styr oknullade män att ligga hemma på sitt sofflock och dikta ihop katalogiseringar av människor som en lösning på en komplex värld?
Växer den?
Vad är slutmålet?

Vem/hur startade detta?

Alfa och beta talades det om redan i mitten på 00-talet inom PUA-kretsar (pick up artistry). Se hela PUA-kulturen som en slags självförbättringskurs där alla armbågade sig fram och skulle bli alfa för att få ligga. Kan även delas in i indirekt PUA och natural PUA. Inom indirekta stilen lärde man sig typ 1 000 förberedda pickup lines, klädde sig åt helvette med smycken och ibland smink. Detta dog ut rätt fort men en trevlig bok i rent underhållningssyfte är The Game av Neil Strauss. En bok som i princip var bibeln inom PUA på 00-talet. Det var gissningsvis här allt började. Natural PUA handlade istället mycket mer om självförbättring, att föra en normal konversation där man är sig själv istället för att ha 1 miljard automatiska svar och fejkade historier. Denna stil tog över mer och mer medan den indirekta stilen dog ut. I dagens läge är i princip all PUA natural stil. PUA finns fortfarande kvar men i mycket mycket mindre omfattning.

Resterande termer du listar har blivit populära hyfsat nyligen om man frågar mig. Främst inom MGTOW-rörelsen (Men going their own way). Inom incelkulturen används andra termer vad jag vet. Där brukar det talas mest om Stacys (kvinnor som de inte får ligga med, dvs alla) och Chads (män som snor alla liggen från incels). Skillnaden mellan MGTOW och incel är att en MGTOW fortfarande kan dejta framgångsrikt medan en incel är helt chanslös. Incelrörelsen är väldigt mörk och tragisk med en hel del hemska dåd. Skulle säga att en incel aldrig har fått dejta, medan en MGTOW åtminstone har dejtat och kan göra valet att dejta om han så vill. Det finns även en del underkategorier inom MGTOW. Och ett stort mörkertal incels som tror att de är MGTOW.

Är det någon form av forumreligion som vuxit fram bland incells eller finns det någon husgud som startade denna galenskap?

Det fanns säkert pionjärer/grundare även inom incelträsket. Men incels hade nog funnits oavsett pga en skev dejtingmarknad där helt orimliga krav börjar ställas på män. Så en sund reaktion på en sjuk värld. Detta gäller även MGTOW. Bollen är redan i rullning, fler och fler börjar inse hur sjuka kvinnors krav har börjat bli.

Vilka är dagens profeter?

Det finns en hel del kreatörer på YouTube med lite olika stil inom MGTOW. Ingen är någon direkt uttalad profet/ledare, men vissa har varit aktiva kreatörer länge och bör kanske klassas som pionjärer i dagens läge. Kan lista några:
Sandman
Better Bachelor
CoachGregAdams
Entrepreneurs in cars
Har säkert glömt en del. Många nya kreatörer tillkommer då och då.

Vilka är det som styr oknullade män att ligga hemma på sitt sofflock och dikta ihop katalogiseringar av människor som en lösning på en komplex värld?

Det är nog snarare männen själva som gör ett aktivt val än någon central ledare. Samt kvinnors sjuka krav. Du pratar nu om oknullade män, incels. Dessa har inget val, men MGTOW har. Det finns ingen ledare. Det finns ingen svag punkt man kan attackera för att stänga ner rörelserna. Det har redan spridit sig för långt och börjar sakta bli mer och mer mainstream. Det skulle krävas väldigt mycket jobb bara för att punktmarkera dessa rörelser och hålla dem i schack.

Den rullar på egen hand i skrivande stund. Det är nog svårt att slå ut männens övertygelse, även om man släcker ner kreatörerna och forumen. Vilket YouTube redan delvis har gjort då många kreatörer har gått miste om sina reklamintäkter. Några kreatörer använder inte ens termen MGTOW i sina videos längre pga detta. Då de flaggas direkt.

Växer den?

Just nu, ja. Exakt hur mycket just MGTOW växer låter jag vara osagt. Google trends visar förvisso en nedåtgående kurva, men antalet visningar och prenumeranter samt antalet trådar på forumen verkar växa. Antalet kreatörer verkar också öka.

Vad är slutmålet?

Det finns inget gemensamt uttalat slutmål då alla lägger ner för att målet är uppnått. Alla har snarare sina egna mål i livet och har äntligen befriat sig från vulvans handbojor. Men att aldrig gifta sig, aldrig bli sambo och att aldrig dejta långsiktigt är hyfsat gemensamt inom MGTOW.
Senast redigerad av Pooke 2023-12-27 kl. 14:30.
Citera
2023-12-27, 16:10
Medlem
Jag hatar hela den rörelsen, om man kan kalla den det. Jag slänger mig aldrig med dessa ord och nästan svårt att begripa dem eller ta dem på allvar.

Tror inte rörelsen växer. Mest att man kanske får den uppfattningen om man hänger för mycket på t.ex. flashback eller andra lågvattenmärken på nätet.
Citera
2023-12-27, 18:13
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noprivacyinSweden
Jag hatar hela den rörelsen, om man kan kalla den det. Jag slänger mig aldrig med dessa ord och nästan svårt att begripa dem eller ta dem på allvar.

Tror inte rörelsen växer. Mest att man kanske får den uppfattningen om man hänger för mycket på t.ex. flashback eller andra lågvattenmärken på nätet.

Dessa personer tenderar väl att figurera mer på nätet än i verkligheten
Citera
2023-12-27, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardaguler
Dessa personer tenderar väl att figurera mer på nätet än i verkligheten
Jo, så är det nog.
Citera
2023-12-27, 18:37
Medlem
Citat:

Växer den?
Vad är slutmålet?

Det behöver inte nödvändigtvis ha något med kvinnor att göra.

Psykologi är ingen exakt vetenskap och detta är bara en förklaringsmodell bland andra.

Alfa = den kraftfulle ledaren
Sigma = också kraftfull men gillar inte att stå i centrum. Ogillar också falska människor och att göra saker bara för uppmärksamhet.

Dessa två signalerar extrovert och introvert, framgångsrika var och en på sitt sätt.

Beta och omega är typ dörrmattor, inga problem att få tjejer men blir då hunsade av tjejen.
Citera
2023-12-28, 14:46
Medlem
Jag trodde allting började som en ”mene”, ett slags skämt. Därefter kapade osäkra män termerna och konstruerade en hel teori kring dem.
Citera
2023-12-28, 17:39
Naturen kanske?
Citera
2024-04-01, 19:07
Medlem
HEADSPLITs avatar
Citat:

Växer den?
Vad är slutmålet?
Det var furries som startade det!
Citera
2024-04-02, 21:04
Medlem
DiggerNicksons avatar
Det är bögarnas fel!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera