2024-01-04, 20:34
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikom
Svrt att frutse hur mycket det ska sna och inte sna. I sdana luriga frhllanden r det svrt om inte omjligt att trffa helt rtt utan att ha lite flyt. Uppenbarligen valde vissa kare sedan rtt par med hnsyn till frutsttningarna och andra inte. Det r lite kul att lyssna p vissa som varje gng det gr dligt skyller p dliga skidor, det r aldrig att man helt enkelt inte kte tillrckligt bra svrt att vara vallachef. Aldrig ngon uppskattning nr karna vinner men det r alltid denne som ska hngas nr det gr dligt fr vissa kare.

S Frida r bttre p luriga frhllanden n ett gng erfarna vallare d eller?

Fast idag kan man ju dra slutsatsen att i alla fall Frida hade kt betydligt bttre med fste. Efter halva loppet s var ju hennes frdel med blanka skidor borta, hon gled ju i princip likvrdigt med de vriga men tappade betydligt mer uppfr. Och eftersom det inte finns ngon Ebba eller Johaug som bombar p frn start s var det givet att frsta halvan (dr Frida hade frdel) skulle g lugnt.
2024-01-04, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Frgan r kanske vad fr behjlpliga mediciner hon tillts knapra p med tanke p hennes sjukdomshistoria i somras?
Annars r det vl Rosie Brennans framfart som r mest ifrgasatt. Efter att ha harvat i WC i elva r utan ngra
som helst framgngar frvandlades denna "talanglsa
rulta" fr tre r sedan ('vid 32 rs lder) till en absolut
vrldsstjrna med framgngar bde i sprint och lnglopp, nu ocks i klassisk stil. Misstnker att amerikanska framgngar r s viktiga fr FIS att
karna bara inte fr ifrgasttas.
2024-01-04, 20:37
Medlem
Mycket ifrgasttande av Diggins hr.

I mina gon r Diggins en hrding. Har hon ngonsin kastat in handduken? Hon benskejtar sig frbi klungan nr staven gtt av, hon kr utan handske och med blod i hela ansiktet och hon tar fanimig ut sig ordentligt i loppen. Och fr oftast betalt fr det ocks.

Dessutom r hon inte otrevlig mot andra och kr renhrigt, om n inte med srskilt blndande teknik. Men hon jobbar genom hela loppen p ett stt som f andra gr. Nr andra vilar utfr str hon i nnu djupare fartstllning och trampar aktivt genom varje liten kurva s hon tjnar kanske 4 sekunder p 2,5km-varvet bara dr.

Sedan gnlar hon sllan efter loppen eller skyller p andra faktorer. Bra tjej, vrd sina framgngar.
2024-01-04, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Annars r det vl Rosie Brennans framfart som r mest ifrgasatt. Efter att ha harvat i WC i elva r utan ngra
vrldsstjrna med framgngar bde i sprint och lnglopp, nu ocks i klassisk stil. Misstnker att amerikanska framgngar r s viktiga fr FIS att

FIS bestmmer knappast sdant. Det r inte frsta gngen i vrldshistorien som late bloomers kommer fram inom skidsporten.
2024-01-04, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Diggins hade svrt att g obehindrat ut frn arenan enligt Expressen.

Hon hade definitivt knningar efter vurpan i brjan av loppet. Men det skall vl mycket till om hon kastar in handduken nu med den stora ledning hon har infr avslutningsetapperna. Plus vilodag imorgon. Och hon r vl en ganska bra klttrare p slutetappen. r 2018 hade hon tredje bsta tid p slutetappen. Trkigt f.. att Ebba blev sjuk.
2024-01-04, 20:43
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist

Ja jag var inne p det ocks innan fr ett tag sedan, typ samma peak som Florence G Joyner.

Men d blev ett fan till Rosie frolmpad hr inne och lxade upp mig med att Rosie minsann r ren och har gnetat som en myra hela livet dr hon ftt anvnda mjl som sn att trna p och ftt lna pengar av sin mormors begravningskassa fr att f karriren att g ihop.

Jag gav vika d, men terupptar nog min skepticism igen och lgger drtill Jess och Gus. Lite mrkligt att den sistnmnda pltsligt hoppar av touren efter karrirens bsta resultat, eller?
2024-01-04, 20:47
Medlem
Citat:
S Frida r bttre p luriga frhllanden n ett gng erfarna vallare d eller?

Fast idag kan man ju dra slutsatsen att i alla fall Frida hade kt betydligt bttre med fste. Efter halva loppet s var ju hennes frdel med blanka skidor borta, hon gled ju i princip likvrdigt med de vriga men tappade betydligt mer uppfr. Och eftersom det inte finns ngon Ebba eller Johaug som bombar p frn start s var det givet att frsta halvan (dr Frida hade frdel) skulle g lugnt.

Hade man p damsidan haft frkare hade de med banka skidor haft en betydligt strre frdel och kunnat skapa mer lucka frn start. Nu fick de vara sprpatrull sjlva. Vrdelst. Nr det fr en gngs skull hade kunnat bli lite intressant i frga om blanka skidor vs fste.
2024-01-04, 20:52
Medlem
Citat:
Svrt att frutse hur mycket det ska sna och inte sna. I sdana luriga frhllanden r det svrt om inte omjligt att trffa helt rtt utan att ha lite flyt. Uppenbarligen valde vissa kare sedan rtt par med hnsyn till frutsttningarna och andra inte. Det r lite kul att lyssna p vissa som varje gng det gr dligt skyller p dliga skidor, det r aldrig att man helt enkelt inte kte tillrckligt bra svrt att vara vallachef. Aldrig ngon uppskattning nr karna vinner men det r alltid denne som ska hngas nr det gr dligt fr vissa kare.
Helt rtt, verkligen skitsvrt att vlja rugg eller valla idag (eller kanske ovallat fr ngra enstaka). Svenskarnas nackdel idag r att vi inte har alls samma erfarenhet som flera andra nationer att valla/ka p rugg. I Norge finns en helt annan vana pga nederbrd och strre hjdskillnader s det r inte konstigt att de inte missar skidval och vallning p samma stt i det hr fret
2024-01-04, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Diggins hade svrt att g obehindrat ut frn arenan enligt Expressen.

Dramaqueen.
2024-01-04, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Hon hade definitivt knningar efter vurpan i brjan av loppet. Men det skall vl mycket till om hon kastar in handduken nu med den stora ledning hon har infr avslutningsetapperna. Plus vilodag imorgon. Och hon r vl en ganska bra klttrare p slutetappen. r 2018 hade hon tredje bsta tid p slutetappen. Trkigt f.. att Ebba blev sjuk.

Troligast bara mjukdelsskador och lite extra smrta att vervinna. Det r vl mest om det gr ut ver tekniken som det blir ett minus.

Fallskador som knns harmlsa till en brjan men visar sig vara mer har man ju dock sett ngra p senare r..
2024-01-04, 20:54
Medlem
Citat:
Ja jag var inne p det ocks innan fr ett tag sedan, typ samma peak som Florence G Joyner.

Men d blev ett fan till Rosie frolmpad hr inne och lxade upp mig med att Rosie minsann r ren och har gnetat som en myra hela livet dr hon ftt anvnda mjl som sn att trna p och ftt lna pengar av sin mormors begravningskassa fr att f karriren att g ihop.

Jag gav vika d, men terupptar nog min skepticism igen och lgger drtill Jess och Gus. Lite mrkligt att den sistnmnda pltsligt hoppar av touren efter karrirens bsta resultat, eller?
Tror inte att amerikanskorna r dopade. Men ngon som verkligen har fallit fr mig i sympati r Diggins. Hon var lite av en favorit fr 5 r sen med hennes positivitet. Men efter hennes taskiga upptrdande mot Frida fr ett par r sen under tour de ski s tycker jag inte om henne. Sen nr hon under ret har dykt upp i mitt tik-tok flde dr hon dansat och varit glad s lt det krystat nr hon sa infr ssongen att hon ftt ett terfall i sin tstrning.
Det har ju visat sig att det bara var en publicitetsgrej. Om hon i verkligheten haft riktiga tstrningsproblem hade hon inte varit ledare i vrldscupen.
2024-01-04, 20:55
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Hade man p damsidan haft frkare hade de med banka skidor haft en betydligt strre frdel och kunnat skapa mer lucka frn start. Nu fick de vara sprpatrull sjlva. Vrdelst. Nr det fr en gngs skull hade kunnat bli lite intressant i frga om blanka skidor vs fste.

terigen, ledarna med sin erfarenhet borde vetat att frkare stts inte in om hemmakaren inte ligger lngst fram. Se lex Bolsjunov i Norge.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in