Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-01-10, 12:56
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Kan du nämna någon byggare på högre tävlingsnivå som kör LCHF? Tror det blir nästan lika svårt som att hitta en vegan. De äter kolhydrater för att prestera max.

Åtminstone jag menar inte att LCHF är "fel sätt" för gemene man. Men det finns inget magiskt med dieten som sätter kaloriekvationen ur spel. Om en viss diet gör att du lyckas undvika skräpmat och äta färre kalorier, kör på den.

Nej det kan jag inte göra, och det är dessutom inte min poäng. Poängen är att många har använt just Lchf när de deffar. Jag är helt säker på att de som är högst presterande varken är veganer eller lchf-bantare på heltid.

Jag är inte här för att påstå att lchf är optimalt, jag pratar om att "kalorier in och ut" är en alldeles förenklad modell för att beskriva hur någon borde gå ner i vikt, särskilt om deras metabolism är påverkad av något, tex ålder eller prediabetes.
Citera
2024-01-10, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Har du någon gång hört talas om att bajsa?
Nej, aldrig. Jag menar såklart långsiktig realistisk viktnedgång. Man kan ju såklart väga säg när man druckit en massa vatten och käkat en massa mat och sen väga sig 1 timme senare när man pissat & skitit och sen vipps har man tappat ett kilo, eller vänta ännu mer tills man svettas ut en del vatten så kanske det blir 1.5 kg. Men det är ju inte en faktisk fettreduktion, så det är inte det jag pratar om.
Citera
2024-01-10, 12:57
Medlem
Citat:
Vilken data är det som visar det? Och, samtidigt, hur mycket kolhydrater äter dessa personer?

https://traningslara.se/trender-i-overvikt/

Normalviktiga äter minst andel fett i kosten enligt denna t.ex. Sen ligger underviktiga något högre av någon anledning men olika grad av fetma är betydligt högre än normalviktiga iaf.
Citera
2024-01-10, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q-
Så du skiftade till exempel 100g pasta till 100g extra kött och kanske lite grönsaker? 100g pasta är 350kcal, 100gram kött + 100g broccoli blir väl cirka 150-200kcal. Du sänkte alltså intaget av kalorier och gick ner i vikt, men du tycker ändå att det är en myt med "kaloriekvation"?

De där siffrorna ser väldigt skumma ut. Säker på att du googlat rätt nu? Enligt livsmedelsverket.se innehåller pasta (kokt med salt) 139 kcal/100g, medan nötfärs (stekt, 10% fett) innehåller 225 kcal/100g.

Din slutledning är alltså helt fel. Kolla kaloriinnehållet i dessa matvaror en gång till. Gärna på websidor som har hygglig tillförlitlighet.
Citera
2024-01-10, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniK-w61jdm45f4
Nej, aldrig. Jag menar såklart långsiktig realistisk viktnedgång. Man kan ju såklart väga säg när man druckit en massa vatten och käkat en massa mat och sen väga sig 1 timme senare när man pissat & skitit och sen vipps har man tappat ett kilo, eller vänta ännu mer tills man svettas ut en del vatten så kanske det blir 1.5 kg. Men det är ju inte en faktisk fettreduktion, så det är inte det jag pratar om.

Och därmed ser vi ju att alla kalorier man inmundigar inte alls behöver "förbrännas". De kan också passera orörda genom kroppen.

Det jag menar är att det du tar upp, "kalorier in och kalorier som förbränns", eller "kaloriekvationen" som en del kallar det är en myt som är fruktansvärt seglivad, men likväl en myt.

Det är inte avgörande hur mycket kalorier man käkar, det avgörande är vilken sorts kalorier man käkar. Alla kalorier är inte likvärdiga.

Vedträn innehåller jättemycket kalorier, tror du att man går upp i vikt av att äta trä?
Citera
2024-01-10, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Regeln kalorier in - kalorier ut ska dock inte förstås som kalorier in i munnen utan upptag ur tarmen.

Det ändrar dock nästan inget fall eftersom problemet inte är att de som tjafsar om detta tar upp för lite energi ur tarmen utan "för mycket" vilket inte är möjligt. Men det är möjligt att ha problem att ta upp näringsämnen och energi. Det gör i så fall att du har svårt att gå upp i vikt eller att du får bristsjukdomar.
Tack, detta är definitivt en viktig poäng. Olika näringsämnen utvinns från maten genom olika nedbrytningsvägar, och dessa är olika energikrävande. Att utvinna glukos ur strösocker och att utvinna aminosyror från en köttbit är två helt olika krävande processer för kroppen och kräver således olika mycket energi. Energin från matbiten i sig kommer såklart inte minska, men nettot av i vs ut förändras då kroppen förbrukar mer energi för att bryta ned maten. En annan aspekt, som kanske är lite mer vad du berör, är att all mat inte kan absorberas av vår tarm. Den mänskliga kroppen saknar vissa enzym och kan därmed inte bryta ned t.ex olösliga fibrer. Men som du nämner, dessa effekter är inte markanta. Det man bör fokusera på är att få in så mycket näring på så få kalorier som möjligt samt att maximera mättnad. Det kan vara så enkla val som att välja långsamma kolhydrater framför snabba kolhydrater för att få ett jämnare blodsocker. Jag tror att många misslyckas just i att dom inte kan skilja på nyttigt och energi. Ett onyttigt livsmedel bidrar med en låg andel näring på en hög mängd kalorier - men visst kan man gå ner i vikt på ett kaloriunderskott chips, men med det kommer man få näringsbrist. På samma sätt finns nyttiga näringsladdade livsmedel som även är rika i kalorier, och kanske därmed inte är ett optimalt val i större mängder vid viktnedgång.
Citera
2024-01-10, 13:15
Medlem
Citat:
Och därmed ser vi ju att alla kalorier man inmundigar inte alls behöver "förbrännas". De kan också passera orörda genom kroppen.
Då bajsar man ut dem, och de hamnar under kalorier ut.
Citera
2024-01-10, 13:15
Medlem
Titta på Dr. Nowzardian så får ni se ett antal personer son lever i förnekelse.
Citera
2024-01-10, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Precis eftersom snabba kolhydrater triggar insulin som leder till ökad hunger och viktuppgång.

Har man magfläsk bör man fasta och äta LCHF. Det är ett mycket effektivt sätt att snabbt få ordning på blodsockret och få bort onödigt magfläsk.

Och nej man behöver inte räkna kalorier mer än i början för att få ett hum om kvantiteter och eventuellt sätta en kalorigräns som man följer för att se vad som händer på vågen. Vad som är viktigt är att inte sätta den gräns för lågt för bästa resultat och mående.

Galet hur mycket skitsnack du har bidragit med till den här tråden utan att ha en jävla aning om vad du pratar om...

1kg fett = 7000 kcal, om min dagliga förbränning ligger på 2500 kcal och jag äter 3000 kcal så kommer jag att gå upp 0,5kg i veckan oavsett om jag äter enbart pizza eller grönsaker.
Citera
2024-01-10, 13:53
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Nej det kan jag inte göra, och det är dessutom inte min poäng. Poängen är att många har använt just Lchf när de deffar. Jag är helt säker på att de som är högst presterande varken är veganer eller lchf-bantare på heltid.

Jag är inte här för att påstå att lchf är optimalt, jag pratar om att "kalorier in och ut" är en alldeles förenklad modell för att beskriva hur någon borde gå ner i vikt, särskilt om deras metabolism är påverkad av något, tex ålder eller prediabetes.

Självklart går det att deffa så men det är inte optimalt om vi talar om maximalt med muskelmassa och minimalt med fett. Vilket är deff för mig, till skillnad mot banta.

Ja, det är förenklat på så vis att en diet främst psykiskt inte passar alla. Och sen kan fysiska sjukdomar behöva påverka valet. Och sedan är det såklart inte bra för hälsan att banta på typ geléhallon. Men det är ju fortfarande kaloriekvationen som är grunden.
Citera
2024-01-10, 14:05
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Fakta är att många skulle bli av med sin medicinering om de lärde sig att fasta. Att vara överviktig gör dig sjuk och läkemedelsberoende. Det är klart att det kommer att finnas ett motstånd mot fasta inom "vetenskapen" som är till stor del styrd av pengar.

Samma princip med maten. Fasta leder till mindre konsumtion av skräpmat. Därav finns det incitament att tala illa om fasta inom "vetenskapen". Men vi som vet att det fungerar håller förstås inte med.

Typiskt folihattsbeteende. Tar med en sanning (övervikt gör dig sjuk) och sedan ett löst tyckande (fasta är lösningen) för att ge tyckandet trovärdighet.

Citat:
Därför att de samtidigt äter för mycket socker och dessutom dåligt fett. Det är skillnad på fett och fett.

Hade feta personer bytt ut skräpmaten och istället ätit exempelvis lax, olivolja och grekisk yoghurt så hade de inte alls varit så feta så länge till.

Feta är feta för de äter fel slags kost i de flesta fall och alldeles för ofta.

Samma här. Blandar sanningar tillsammans men något som inte behöver vara enda vägen (fasta). Samma resultat hade kunnat uppnås genom att byta ut det till ex. havregrynsgröt, kyckling och ris etc. Dvs. inte LCHF eller fastande.
Citera
2024-01-10, 14:09
Medlem
Kalorier är gott ju.. Men tyvärr, alla feta jag känner gillar livets goda ju.. Ofta äter de dubbelt vad som är normalt 5000 kalorier om dan är nog inget ovanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in