Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-01-10, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
https://traningslara.se/trender-i-overvikt/

Normalviktiga äter minst andel fett i kosten enligt denna t.ex. Sen ligger underviktiga något högre av någon anledning men olika grad av fetma är betydligt högre än normalviktiga iaf.

Ingen aning om varför dessa kurvor ser ut som de gör. Men du ser väl att generellt sett så äter alla mindre fett och mer kolhydrater sett över hela studien, samt att antalet överviktiga ökat hela tiden?
Citera
2024-01-10, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Kalorier är gott ju.. Men tyvärr, alla feta jag känner gillar livets goda ju.. Ofta äter de dubbelt vad som är normalt 5000 kalorier om dan är nog inget ovanligt.

Nej, kalorier är ett energimått. Bensin innehåller jättemycket kalorier. Är bensin gott?
Citera
2024-01-10, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
De där siffrorna ser väldigt skumma ut. Säker på att du googlat rätt nu? Enligt livsmedelsverket.se innehåller pasta (kokt med salt) 139 kcal/100g, medan nötfärs (stekt, 10% fett) innehåller 225 kcal/100g.

Din slutledning är alltså helt fel. Kolla kaloriinnehållet i dessa matvaror en gång till. Gärna på websidor som har hygglig tillförlitlighet.

Beror på om den är torr och våt när du väger den. 100 gram pasta väger ju betydligt mer när den är kokt, och då sjunker energiinnehållet per viktenhet.
Citera
2024-01-10, 14:24
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Självklart går det att deffa så men det är inte optimalt om vi talar om maximalt med muskelmassa och minimalt med fett. Vilket är deff för mig, till skillnad mot banta.

Ja, det är förenklat på så vis att en diet främst psykiskt inte passar alla. Och sen kan fysiska sjukdomar behöva påverka valet. Och sedan är det såklart inte bra för hälsan att banta på typ geléhallon. Men det är ju fortfarande kaloriekvationen som är grunden.

Inte bara psykiskt. Har man normal metabolism så går det ofta bra att bara hålla igen ett tag. Men de som är feta länge och inte verkar kunna gå ner hur de än plågar sig själva har oftast något annat problem med metabolismen. Det är precis dessa som bör överväga att skära ner på sockret främst, och sen även kolhydrater och de inte får resultat.

Sen menar jag inte att det inte finns sådana som lever i förnekelse om hur mycket de faktiskt äter, och som helt enkelt borde skärpa sig. Men det är inte dessa jag pratar om.

Angående optimal deff för att inte förlora muskelmassa så tvistar de lärde. Men jag vet inte hur kolhydrater passar in i den ekvationen, det är väl snarare protein som bör vara i fokus då.

Kroppen reagerar olika på olika födoämnen, och där har fett och protein lägst glykemiskt index, och ger minst möjlig insulinrespons.

Men det är till slut bortom ämnet då tråden handlar om kalorier in och ut, och vad som är optimalt för bodybuilding är inte nödvändigtvis vad gemene man behöver bry sig om när de vill gå ner i vikt.

Men men. Jag tror vi båda har lagt fram våra argument, det enda som kan vara kvar är att börja rabbla Källor och undersökningar, och ärligt talat orkar jag inte göra det, och har inte ens tid för att ge mig in på det ännu en gång i ännu en tråd.

Det torde finnas tillräckligt med information om både ståndpunkter nu för att eventuella läsare av tråden skulle kunna göra egna efterforskningar.

Hur som, Keto dieten har fungerat för mig, jag var diagnostiserad med metabolt syndrom med insulinresistens. Jag vände hela skutan med kosten och är nu i form och har bättre fysisk och värden än jag hade när jag var ung.

Anekdotisk bevisföring, jag vet, men det är min upplevelse, och många andra har precis samma
Senast redigerad av S.W.I.M 2024-01-10 kl. 14:26.
Citera
2024-01-10, 14:27
Medlem
av 100 tjockisar hävdar max 5 att kalorier inte problemet
Citera
2024-01-10, 14:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frankybody
Galet hur mycket skitsnack du har bidragit med till den här tråden utan att ha en jävla aning om vad du pratar om...

1kg fett = 7000 kcal, om min dagliga förbränning ligger på 2500 kcal och jag äter 3000 kcal så kommer jag att gå upp 0,5kg i veckan oavsett om jag äter enbart pizza eller grönsaker.

Ok hur ser din kalkyl ut? Det är inte 1+1 som gäller när det gäller inkommande kalorier i kroppen.

I sådana fall skulle vi kunna leva på Coca Cola och chips och vara smala och slanka

Du har ett omodernt synsätt på kalorier. Överviktiga och feta behöver fokusera på hormoner i första hand för att hantera sin fetma och inte kalorier.
Citera
2024-01-10, 14:44
kurt-sune verkar fortfarande tro att magfett är något unikt fett som man kan påverka särskilt från kroppens andra fettlager, vilket inte stämmer.
Citera
2024-01-10, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Det är irrelevant om du känner till att fett är mer kaloririkt, du sa att socker (kolhydrater) hade mer kalorier än protein, vilket är fel. Gram för gram är de likställda.

Fast jag pratar om oss som har kommit i form med hjälp av kostförändringar, att du maler på om tjockisar som äter godis (dvs motsatsen till vad jag och andra pratar om) kan bara bero på att din egentliga ingång i den här diskussionen inte har något med fakta att göra, utan det är endast ett uttryck för ditt hävdelsebehov.

Jag kan inte föreställa mig hur dåligt självförtroende man måste ha om den lågt hängande frukten man väljer att plocka är att man känner sig överlägsen en tjockis, och slår sig över bröstet för det.

Du har gång på gång blivit fullständigt motbevisad i denna tråd, av mig och andra som du försöker dryga dig med. Så jag ser inte riktigt någon mening med att fortsätta prata med någon som helt uppenbart inte vet någonting om ämnet.

Sen, dina personliga påhopp stöder nog bara min analys om dig. Ingen kunskap och dåligt självförtroende. Men kul att du kan äta godis utan att bli tjock iaf. Det är ju något att vara stolt över!

Vart har jag skrivit att kolhydrater har mer kcal än protein?
Nu är du ju inte på någon personlig och känslosam blogg du är på.

Ont är att processad mat och godis samt alkohol innebär att en kcal inte alltid är kcal.
Det sämsta är stora mängder socker och fett i samma måltid
Men vid hemlagad riktig mat så är det kalori för kalori som gäller
Citera
2024-01-10, 14:46
Socker är kolhydrater.
Citera
2024-01-10, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ok hur ser din kalkyl ut? Det är inte 1+1 som gäller när det gäller inkommande kalorier i kroppen.

I sådana fall skulle vi kunna leva på Coca Cola och chips och vara smala och slanka

Du har ett omodernt synsätt på kalorier. Överviktiga och feta behöver fokusera på hormoner i första hand för att hantera sin fetma och inte kalorier.
Jag tycker du snöat in för mycket på vad man ska äta. Jag är på diet sen några månader och givetvis är allt onyttigt borta. Jag äter mer fett och protein än kolhydrater då jag föredrar sån kost men jag stryker inte det helt utan äter potatis och ris och knäckebröd. Det som är viktigt är ett kaloriunderskott och om man som jag tränar hårt nästan varje dag så ökar det underskottet och man går ner i vikt snabbare. Jag minskar i snitt under 3 månade ca 100 g per dag i vikt.
Citera
2024-01-10, 14:50
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Vart har jag skrivit att kolhydrater har mer kcal än protein?
Nu är du ju inte på någon personlig och känslosam blogg du är på.

Ont är att processad mat och godis samt alkohol innebär att en kcal inte alltid är kcal.
Det sämsta är stora mängder socker och fett i samma måltid
Men vid hemlagad riktig mat så är det kalori för kalori som gäller

Det där är bro-science, det där har du inga belägg för. Men det intressanta är att ju längre diskussionen går desto längre distanserar du dig från kalorier in och ut.

Tror vi får ta ett stopp där då du inte verkar veta ens vad en kalori är.
Citera
2024-01-10, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Ja i teorin hade du kunnat leva på Coca cola och chips och vara smal och slank, du hade mått skit men så länge du inte överstiger ditt dagsbehov av kalorier så hade det gått.

Så för att en extremt liten minoritet har problem med sina hormoner vilket inte har med övervikt att göra så ska alla feta fokusera på sin hormoner istället för kalorierna dom stoppar i sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in