Citat:
Ursprungligen postat av
Skattmasen08
Självklart går det att deffa så men det är inte optimalt om vi talar om maximalt med muskelmassa och minimalt med fett. Vilket är deff för mig, till skillnad mot banta.
Ja, det är förenklat på så vis att en diet främst psykiskt inte passar alla. Och sen kan fysiska sjukdomar behöva påverka valet. Och sedan är det såklart inte bra för hälsan att banta på typ geléhallon. Men det är ju fortfarande kaloriekvationen som är grunden.
Inte bara psykiskt. Har man normal metabolism så går det ofta bra att bara hålla igen ett tag. Men de som är feta länge och inte verkar kunna gå ner hur de än plågar sig själva har oftast något annat problem med metabolismen. Det är precis dessa som bör överväga att skära ner på sockret främst, och sen även kolhydrater och de inte får resultat.
Sen menar jag inte att det inte finns sådana som lever i förnekelse om hur mycket de faktiskt äter, och som helt enkelt borde skärpa sig. Men det är inte dessa jag pratar om.
Angående optimal deff för att inte förlora muskelmassa så tvistar de lärde. Men jag vet inte hur kolhydrater passar in i den ekvationen, det är väl snarare protein som bör vara i fokus då.
Kroppen reagerar olika på olika födoämnen, och där har fett och protein lägst glykemiskt index, och ger minst möjlig insulinrespons.
Men det är till slut bortom ämnet då tråden handlar om kalorier in och ut, och vad som är optimalt för bodybuilding är inte nödvändigtvis vad gemene man behöver bry sig om när de vill gå ner i vikt.
Men men. Jag tror vi båda har lagt fram våra argument, det enda som kan vara kvar är att börja rabbla Källor och undersökningar, och ärligt talat orkar jag inte göra det, och har inte ens tid för att ge mig in på det ännu en gång i ännu en tråd.
Det torde finnas tillräckligt med information om både ståndpunkter nu för att eventuella läsare av tråden skulle kunna göra egna efterforskningar.
Hur som, Keto dieten har fungerat för mig, jag var diagnostiserad med metabolt syndrom med insulinresistens. Jag vände hela skutan med kosten och är nu i form och har bättre fysisk och värden än jag hade när jag var ung.
Anekdotisk bevisföring, jag vet, men det är min upplevelse, och många andra har precis samma