Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-01-10, 15:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag tycker du snöat in för mycket på vad man ska äta. Jag är på diet sen några månader och givetvis är allt onyttigt borta. Jag äter mer fett och protein än kolhydrater då jag föredrar sån kost men jag stryker inte det helt utan äter potatis och ris och knäckebröd. Det som är viktigt är ett kaloriunderskott och om man som jag tränar hårt nästan varje dag så ökar det underskottet och man går ner i vikt snabbare. Jag minskar i snitt under 3 månade ca 100 g per dag i vikt.

Jag pratar om folk som är feta och behöver gå ner i vikt. De behöver inte träna hårt och ska inte göra det eftersom det kan vara farligt.

Att träningsmänniskor använder sig av kalorier är en annan sak men det är en förenklad metod som inte går att räkna med plus och minus.

Äter man en träbit på 7000 kcal så är det i princip noll i kroppen eftersom den åker ut i toan på direkten, medan 7000 kcal apelsinjuice lägger sig på magfettet och levern
Citera
2024-01-10, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
1 kcal protein är inte samma sak som 1 kcal kolhydrat. Äter du bara kolhydrater så går du mer upp i vikt i jämförelse med om du äter proteiner.

Ja eftersom kolhydrater binder mer vätska. Men i slutändan gäller det att bränna mer än man stoppar i sig. Sen finns en massa specialfall men för den absoluta majoriteten så gäller detta enkla råd. Rör dig mer, ät lite mindre mat av bättre kvalitet och du kommer gå ned i vikt. Svårare än så är det inte men att följa det är väldigt svårt.

Tyvärr har väldigt många tjockisar en massa ursäkter om varför de inte går ner i vikt. De skyller på precis allt utom på det som det faktiskt går att göra något åt, matintaget och rörelsen. Det är ju alltid lättare att skylla på "något annat", något som personen inte kan göra något åt...
Citera
2024-01-10, 15:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frankybody
Ja i teorin hade du kunnat leva på Coca cola och chips och vara smal och slank, du hade mått skit men så länge du inte överstiger ditt dagsbehov av kalorier så hade det gått.

Så för att en extremt liten minoritet har problem med sina hormoner vilket inte har med övervikt att göra så ska alla feta fokusera på sin hormoner istället för kalorierna dom stoppar i sig?

Det är många som förstört sina hormoner genom fel kost. Det är därför diabetes typ 2 ökar lavinartat på global nivå.

Ditt sätt att tänka kommer från livsmedelsindustrin där de såklart tycker att det är ok att äta beroendeframkallande skräpmat så att folk överäter och blir feta och i förlängningen sjuka.

Jag tror personligen att vi kommer att lämna kalorier på sikt eftersom det inte är ett så intressant mått och felaktigt sätt att räkna.
Citera
2024-01-10, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Tror det är samma som skyller på grov benstomme.

Menar du den mjuka benstommen som väller ut på sidorna av tjockisarnas byxlinjer?
Citera
2024-01-10, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Och därmed ser vi ju att alla kalorier man inmundigar inte alls behöver "förbrännas". De kan också passera orörda genom kroppen.

Det jag menar är att det du tar upp, "kalorier in och kalorier som förbränns", eller "kaloriekvationen" som en del kallar det är en myt som är fruktansvärt seglivad, men likväl en myt.

Det är inte avgörande hur mycket kalorier man käkar, det avgörande är vilken sorts kalorier man käkar. Alla kalorier är inte likvärdiga.

Vedträn innehåller jättemycket kalorier, tror du att man går upp i vikt av att äta trä?
Det faktum att det finns saker som inte absorberas av kroppen spelar nästan ingen roll alls. Det är en så pass liten del av intaget. När det gäller nästan all mat som folk generellt äter så absorberas nästan alla kalorier.
Citera
2024-01-10, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är många som förstört sina hormoner genom fel kost. Det är därför diabetes typ 2 ökar lavinartat på global nivå.

Ditt sätt att tänka kommer från livsmedelsindustrin där de såklart tycker att det är ok att äta beroendeframkallande skräpmat så att folk överäter och blir feta och i förlängningen sjuka.

Jag tror personligen att vi kommer att lämna kalorier på sikt eftersom det inte är ett så intressant mått och felaktigt sätt att räkna.

Ja och ingenjörer kommer gå ifrån matte eftersom det inte är så intressant när man ska bygga saker.

Där finns verkligen ingen logik i dina argument...
Citera
2024-01-10, 15:33
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Inte bara psykiskt. Har man normal metabolism så går det ofta bra att bara hålla igen ett tag. Men de som är feta länge och inte verkar kunna gå ner hur de än plågar sig själva har oftast något annat problem med metabolismen. Det är precis dessa som bör överväga att skära ner på sockret främst, och sen även kolhydrater och de inte får resultat.

Sen menar jag inte att det inte finns sådana som lever i förnekelse om hur mycket de faktiskt äter, och som helt enkelt borde skärpa sig. Men det är inte dessa jag pratar om.

Angående optimal deff för att inte förlora muskelmassa så tvistar de lärde. Men jag vet inte hur kolhydrater passar in i den ekvationen, det är väl snarare protein som bör vara i fokus då.

Känner man sig plågad av en lågfettskost kan man absolut testa lågkolhydrat. Funkar det bättre - kör. Men mig veterligen är det väl ingen regel att de med låg metabolism skulle vara särskilt gynnade av en lågkolhydratskost. Man får testa sig fram till vilken diet som passar en bäst för uppnå ett kaloriunderskott. Oavsett om man har en normal eller sänkt metabolism. Som en parentes kan nämnas att många tror att man kan räkna ut sin sin kaloriförbrukning på nätet, men det är ju bara grova uppskattningar. Enda sättet att veta hyfsat är att räkna kalorier och se vilket resultat man får av intaget. +/- noll på vågen = kaloribalans.

Deff i dessa kretsar brukar bestå av tillräckligt med protein, minimalt med fett och resten kolhydrater tills kaloribudgeten är nådd. Dvs. inget LCHF. Inte heller något fastande. Skulle säga att det är väldigt lite variation i dessa kretsar.
Citera
2024-01-10, 15:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja och ingenjörer kommer gå ifrån matte eftersom det inte är så intressant när man ska bygga saker.

Kalorier går inte att räkna med addition oavsett hur mycket du tror det eftersom olika slags födor processas olika i kroppen. En ingenjör hade nog kunnat ställa upp en mer träffsäker energikalkyl, men då blir det oerhört avancerad matematik.
Citera
2024-01-10, 15:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

För personer som tränar regelbundet kan kalorier fungera till viss del som estimat, men för feta människor som är feta pga hormoner behövs ett helt annat fokus.

Vanlig bantning fungerar inte långsiktigt om hormonerna är i obalans. Då behövs i första hand en annan kost och inte pizza och Coca cola.
Citera
2024-01-10, 15:59
Medlem
Citat:
Hur som, Keto dieten har fungerat för mig, jag var diagnostiserad med metabolt syndrom med insulinresistens. Jag vände hela skutan med kosten och är nu i form och har bättre fysisk och värden än jag hade när jag var ung.

Grymt! Jag ber att få gratulera, även om jag inte begriper vad "metabolt syndrom med insulinresistans" är.
Citera
2024-01-10, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniK-w61jdm45f4
Det faktum att det finns saker som inte absorberas av kroppen spelar nästan ingen roll alls. Det är en så pass liten del av intaget. När det gäller nästan all mat som folk generellt äter så absorberas nästan alla kalorier.

Inte nog med att det finns saker som inte tas upp i magsäcken eller tarmen, det är även så att det som faktiskt tas upp, tas upp på olika sätt och i olika takt. Och när det väl tagits upp, så händer inte samma sak med all sorts mat. Eller, "absorberas", som du säger.

Och när den väl tagits upp av kroppen, kan kroppen göra helt olika saker med den.

Eller, annorlunda uttryckt; alla kalorier är inte skapta på samma sätt. De gör olika saker med kroppen. Därför ökar/minskar kroppsvikten olika mycket beroende på vilket födoämne kalorierna kommer ifrån.
Citera
2024-01-10, 16:13
Medlem
Citat:
Det där är bro-science, det där har du inga belägg för. Men det intressanta är att ju längre diskussionen går desto längre distanserar du dig från kalorier in och ut.

Tror vi får ta ett stopp där då du inte verkar veta ens vad en kalori är.

Jag har hävdat samma sak hela tiden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in