Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-01-10, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
För personer som tränar regelbundet kan kalorier fungera till viss del som estimat, men för feta människor som är feta pga hormoner behövs ett helt annat fokus.

Vanlig bantning fungerar inte långsiktigt om hormonerna är i obalans. Då behövs i första hand en annan kost och inte pizza och Coca cola.

Jasså hur förklarar du då att gastric bypass magiskt fungerar på alla tjockisar?
Citera
2024-01-10, 16:21
Medlem
Citat:
Kalorier går inte att räkna med addition oavsett hur mycket du tror det eftersom olika slags födor processas olika i kroppen. En ingenjör hade nog kunnat ställa upp en mer träffsäker energikalkyl, men då blir det oerhört avancerad matematik.

Jag är ingenjör. Men förmodligen fel sort, så någon avancerad matematik på det här området kan jag inte bistå med. Däremot ska jag försöka mig på ett resonemang.

Man kan för all del addera ett visst antal kalorier till ett visst antal andra kalorier, men bara om man tar det första födoämnet, eldar upp det under en behållare med vatten, och mäter hur mycket temperaturen stiger i vattnet, värde A.

Därefter tar man det andra födoämnet och gör samma sak, värde B.

Det vi vet då, är att om vi hade eldat båda födoämnena samtidigt under vattenbehållaren, då hade vattnets temperatur stigit med värde C, där C = A + B.

Vad säger detta oss, när vi vill veta vad födoämnena kommer att ha för effekt på människokroppen om vi äter upp dem? I princip ingenting alls. Eftersom olika födoämnen påverkar kroppen på olika sätt.

Den som framhärdar att "kalorier" är ett så enastående bra sätt att mäta vad mat gör med kroppen, bör förmodligen vara medveten om att begreppet, och mätmetoden, uppfanns ca 1819, med de kunskaper som vi hade om matsmältning, kemi, fysionomi och fysik då. Därefter har vi förstås lärt oss mer om dessa saker, allt annat vore ju konstigt.
Citera
2024-01-10, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frankybody
Jasså hur förklarar du då att gastric bypass magiskt fungerar på alla tjockisar?

Det är inte säkert att det gör det. Många som genomgått den operationen börjar lägga på sig igen efter 3-4 år, om jag googlat rätt.
Citera
2024-01-10, 16:24
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Grymt! Jag ber att få gratulera, även om jag inte begriper vad "metabolt syndrom med insulinresistans" är.

Tackar! Metabolt syndrom är en samling faktorer som tillsammans indikerar hormonella problem, en av dessa är insulinresistens men det måste inte vara med.

Insulinresistens innebär att bukspottkörteln överproducerar insulin då den inte får rätt signaler att sluta produktionen efter man ätit. Det är vanligt att det också kallas prediabetes, då bukspottkörteln till slut tar så mycket stryk att den inte klarar av att producera insulin längre.

Insulinresistenta människor tenderar att bli feta som fan, och det blev jag också, väldigt plötsligt också.

Vad som är viktigt när man har detta problem är att man undviker mat som ger starka insulinresponser, vilket gör att keto-dieten passar perfekt.

Det är i många fall möjligt att vända på problemen och bli normal, men det tar tid.

Även fast jag har vänt på skutan så har lågkolhydratkosten blivit lite av en livsstil nu så jag behåller den. Jag mår mycket bättre på den och den har vissa andra fördelar bortom bara det metabola
Citera
2024-01-10, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
T ex gör vissa mediciner att kalorierna inte kan användas som energi. De lagras in som fett direkt. Så för att få energi för att kunna röra sig och leva, måste man överäta. Det är inte svårare än så.
Vilka mediciner ger denna effekt?
Citera
2024-01-10, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Tackar! Metabolt syndrom är en samling faktorer som tillsammans indikerar hormonella problem, en av dessa är insulinresistens men det måste inte vara med.

Insulinresistens innebär att bukspottkörteln överproducerar insulin då den inte får rätt signaler att sluta produktionen efter man ätit. Det är vanligt att det också kallas prediabetes, då bukspottkörteln till slut tar så mycket stryk att den inte klarar av att producera insulin längre.

Insulinresistenta människor tenderar att bli feta som fan, och det blev jag också, väldigt plötsligt också.

Vad som är viktigt när man har detta problem är att man undviker mat som ger starka insulinresponser, vilket gör att keto-dieten passar perfekt.

Det är i många fall möjligt att vända på problemen och bli normal, men det tar tid.

Även fast jag har vänt på skutan så har lågkolhydratkosten blivit lite av en livsstil nu så jag behåller den. Jag mår mycket bättre på den och den har vissa andra fördelar bortom bara det metabola

Gick det så långt för dig, att bukspottskörteln blev kroniskt skadad?

Jag antar att du i första läget får alldeles för mycket insulin, när det överproduceras, men i andra läget alldeles för lite, stämmer det? Hur blir följden av detta att du går upp i vikt? Känner du dig hungrig hela tiden, eller hur går det till?

Vad är det för skillnad på keto och LCHF? Vad brukar du äta?

Jag äter också helst ganska lite kolhydrater, eftersom jag inte gillar det. Jag älskar kött och äter helst det. Då slipper jag den förbannade paltkoman som alltid slår till när man lassat in massa mackor eller pasta.
Citera
2024-01-10, 16:39
Medlem
Citat:
Vad man går ner i vikt av är att lära sig hur kroppen fungerar hormonellt. Det går inte att bränna magfettet om man inte låter kroppen vila mellan måtiderna. Dvs man måste fasta för att få bort onödigt magfläsk. Helst minst 16 timmar per dygn. Det är inte ens svårt om man äter rätt slags kost.

Men äter lever man på vitt bröd och kellogs frosties så kommer det naturligtvis bli riktigt jobbigt.
Det där stämmer ju inte alls. Magfettet bränns likadant som annat fett. Man måste verkligen inte fasta. Bodybuilders är väl generellt de allra bästa på att få bort fett, även på magen, och inte fan fastar de. De håller däremot koll på sina kalorier och ser till att ligga på underskott! För du menar väl inte på riktigt att du tror att man hade kunnat svälta ihjäl sig på 800kcal om dagen fördelat över 8 måltider tills man väger 40kg, och fortfarande ha en fet mage?
Citera
2024-01-10, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Det är inte säkert att det gör det. Många som genomgått den operationen börjar lägga på sig igen efter 3-4 år, om jag googlat rätt.

Ja för att magsäcken med tiden töjs ut igen, har du dåliga matvanor så kommer du att gå upp i vikt igen men under tiden som magsäcken är liten rasar personen i vikt.
Citera
2024-01-10, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frankybody
Ja för att magsäcken med tiden töjs ut igen, har du dåliga matvanor så kommer du att gå upp i vikt igen men under tiden som magsäcken är liten rasar personen i vikt.

Viktraset kommer ju, i alla fall delvis, före själva ingreppet. De jag känner som gjort en gastric bypass har fått all sin mat från sjukhuset veckorna/månaderna före operationen. Man äter då pulvermix blandat med vatten. Patienten får inte äta något annat än detta, och ska äta dem vid bestämda tider.

Därefter har läkaren checkpoints då han kollar att patienten gått ned i vikt tillräckligt mycket vid varje koll. Om viktnedgången inte följer schemat, ställs operationen in. Man kan inte utföra kirurgin på någon som väger hur mycket som helst. Patienten måste banta före operationen.

Sen kanske viktraset fortsätter efter operationen också, såklart.
Citera
2024-01-10, 17:01
Medlem
Citat:
Kalorier går inte att räkna med addition oavsett hur mycket du tror det eftersom olika slags födor processas olika i kroppen. En ingenjör hade nog kunnat ställa upp en mer träffsäker energikalkyl, men då blir det oerhört avancerad matematik.
Så avancerad matematik blir det faktiskt inte. Kalorier in kalorier ut stämmer. Det som du menar (?) dock är väl att vissa näringsämnen kräver fler kalorier för att ta upp, och på så sätt indirekt har färre nettokalorier. Vissa fibrer är inte smältbara så de kan delvis räknas bort (man brukar säga 2kcal/g fiber), och protein kan i vissa mängder kanske räknas som 3 "nettokalorier"/g ist. för 4.

Säg att vi jämför två ganska extrema dieter som du nämnde.

2500kcal Pizza&cola-diet, 60g proteinbehov,
består av, exempelvis:
140g socker
150g övriga kolhydrater
10g fibrer
100g protein
100g fett
(140+150)*4 + 10*2 + 100*4 + 100*9 = 2480 "nettokalorier"

2500kcal kött, grönsaker och baljväxter, 100g proteinbehov
20g socker
100g övriga kolhydrater
80g fiber
200g protein
100g fett
(20+100)*4 + 80*2 + (200-100)*3 + 100*4 + 100*9 = 2240 "nettokalorier"

Detta är för extremfallen. Det blir en viss skillnad, men inte så mycket. Siktar man på 500kcal underskott kommer man fortfarande gå ner i vikt på båda dieterna, även om man så klart mår bättre på den andra. Siffrorna är ungefärliga och det går inte att säga med säkerhet om vissa individer kanske förbränner fibrer eller protein bättre än andra.
Citera
2024-01-10, 17:02
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Ja eftersom kolhydrater binder mer vätska. Men i slutändan gäller det att bränna mer än man stoppar i sig. Sen finns en massa specialfall men för den absoluta majoriteten så gäller detta enkla råd. Rör dig mer, ät lite mindre mat av bättre kvalitet och du kommer gå ned i vikt. Svårare än så är det inte men att följa det är väldigt svårt.

Tyvärr har väldigt många tjockisar en massa ursäkter om varför de inte går ner i vikt. De skyller på precis allt utom på det som det faktiskt går att göra något åt, matintaget och rörelsen. Det är ju alltid lättare att skylla på "något annat", något som personen inte kan göra något åt...
Nej, även om du bortser från vätska så kommer du gå ner mer i vikt i fett om du äter 1 500 kcal protein varje dag kontra 1 500 kcal kolhydrater.
Citera
2024-01-10, 17:03
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhojtan
Så avancerad matematik blir det faktiskt inte. Kalorier in kalorier ut stämmer. Det som du menar (?) dock är väl att vissa näringsämnen kräver fler kalorier för att ta upp, och på så sätt indirekt har färre nettokalorier. Vissa fibrer är inte smältbara så de kan delvis räknas bort (man brukar säga 2kcal/g fiber), och protein kan i vissa mängder kanske räknas som 3 "nettokalorier"/g ist. för 4.

Säg att vi jämför två ganska extrema dieter som du nämnde.

2500kcal Pizza&cola-diet, 60g proteinbehov,
består av, exempelvis:
140g socker
150g övriga kolhydrater
10g fibrer
100g protein
100g fett
(140+150)*4 + 10*2 + 100*4 + 100*9 = 2480 "nettokalorier"

2500kcal kött, grönsaker och baljväxter, 100g proteinbehov
20g socker
100g övriga kolhydrater
80g fiber
200g protein
100g fett
(20+100)*4 + 80*2 + (200-100)*3 + 100*4 + 100*9 = 2240 "nettokalorier"

Detta är för extremfallen. Det blir en viss skillnad, men inte så mycket. Siktar man på 500kcal underskott kommer man fortfarande gå ner i vikt på båda dieterna, även om man så klart mår bättre på den andra. Siffrorna är ungefärliga och det går inte att säga med säkerhet om vissa individer kanske förbränner fibrer eller protein bättre än andra.
Då kommer gå ner ytterligare om du fastar kontra äta flera ggr per dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in