Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Kalorier går inte att räkna med addition oavsett hur mycket du tror det eftersom olika slags födor processas olika i kroppen. En ingenjör hade nog kunnat ställa upp en mer träffsäker energikalkyl, men då blir det oerhört avancerad matematik.
Jag är ingenjör. Men förmodligen fel sort, så någon avancerad matematik på det här området kan jag inte bistå med. Däremot ska jag försöka mig på ett resonemang.
Man kan för all del addera ett visst antal kalorier till ett visst antal andra kalorier, men bara om man tar det första födoämnet, eldar upp det under en behållare med vatten, och mäter hur mycket temperaturen stiger i vattnet, värde A.
Därefter tar man det andra födoämnet och gör samma sak, värde B.
Det vi vet då, är att om vi hade eldat båda födoämnena samtidigt under vattenbehållaren, då hade vattnets temperatur stigit med värde C, där C = A + B.
Vad säger detta oss, när vi vill veta vad födoämnena kommer att ha för effekt på människokroppen om vi äter upp dem? I princip ingenting alls. Eftersom olika födoämnen påverkar kroppen på olika sätt.
Den som framhärdar att "kalorier" är ett så enastående bra sätt att mäta vad mat gör med kroppen, bör förmodligen vara medveten om att begreppet, och mätmetoden, uppfanns ca 1819, med de kunskaper som vi hade om matsmältning, kemi, fysionomi och fysik då. Därefter har vi förstås lärt oss mer om dessa saker, allt annat vore ju konstigt.