Citat:
Ursprungligen postat av
fragola
Wow, tack så mycket.
Du råkar inte ha i huvudet om Lisbeth har sagt eller inte sagt något ang stopp här?
Noga räknat avser listan av butiker Skandiakvarteret och inte bara Skandiahuset. Även om Skandiahuset upptog lejonparten av kvarteret så fanns äldre byggnader kvar i kvarteret norr om Skandiahuset. På 1960-talet vid ombyggnaden hyste man visst även planer på att bygga ut Skandiahuset hela vägen upp till Adolf Fredriks Kyrkogata, men av någon anledning blev det inte av. Jag har inte forskat i detaljerna varför, men av ritningarna från 1966 som ligger ute på Palmemordsarkivet så framgår i alla fall planerna.
Nu har jag inte dubbelkollat, men Svensk Hemslöjd tror jag låg i Skandiahuset. Damfrisören ska jag låta vara osagt, men pianoaffären låg nog norr om Skandiahuset liksom även Sari naturligtvis. Enligt vallningen mötte Fauzzi paret Palme vid kiosken mellan La Carterie och Skandias huvudentré. Det är ungefär halvvägs upp i kvarteret. Det är svårt att säga om kiosken fortfarande var i drift vid tiden för mordet. Den ser igenbommad ut på bilderna, men kan möjligtvis ha varit stängd för helgen. Alternativt har de slagit ur väggen och inlemmat kiosken i La Carterie.
Sedan om de "43 sekunderna" så har jag i ett stort antal inlägg grundligt vederlagt allt nonsens om att de skulle bero på att Fauzzi pekat ut fel ställe för den punkt där han hörde skotten. I själva verket ligger de 43 sekunderna med största säkerhet i underkant och en mer realistisk skattning ligger på en minut jämnt. Jan Länninge som provgick paret Palmes sträcka vid vallningen drog benen efter sig. Att gå sträckan från La Carterie ner till södra änden på Skandiahuset (67 meter) tar i normal promenadtakt bara cirka 40 sekunder. Länninge tog 52 sekunder på sig.
Lisbeth Palme säger inte ett knyst om att de stannat och tittat i några skyltfönster mellan Sari och Dekorima. Däremot säger en av sköterskorna på Sabbatsberg att Lisbeth till henne sagt att de stannat vid Dekorima för att titta i skyltfönstret där. Vittnet Delsborn säger att de visserligen var placerade med ryggarna ut mot gatan som är fallet när man tittar i skyltfönster, men att det stod en tredje man emellan dem och skyltfönstret som de samtalade med. I Lisbeths berättelse är den mannen bortretuscherad.
Att "Tensonmannen" – dvs mannen som går bakom paret Palme när de möter Fauzzi – skulle ha mördat Olof Palme håller jag för uteslutet. Signalementet stämmer inte, logistiken stämmer inte. Din idé att han skulle ha kilat förbi paret Palme och sedan ställt sig och väntat på dem nere vid Dekorima äger nog sin riktighet, men till det får man lägga att han också stod och pratade med dem när de kom fram dit. Om de tre kommit ner dit i sällskap vet vi inte bestämt, men i så fall har de stannat och pratat lite tidigare också, ungefär vid skoaffären. Förut tänkte jag i de banorna men med de förbättringar av förloppsanalysen som gjorts på sistone så håller jag det för mer sannolikt att Tensonmannen kilat ner i förväg och ställt sig medan paret Palme stått och väntat ungefär vid skoaffären.
Det som tillkommit på senare tid är att Boforsgänget dyker upp vid den tiden och ska in på Götabanken. Det tror jag är skälet till paret Palmes uppehåll som Lisbeth inte berättar om. Av någon anledning vill de inte bli sedda och igenkända vid den platsen just vid den tiden. När Boforsarna sedan gått in på banken är kusten klar och då fortsätter de ner till Dekorima.
Att de "43 sekunderna" är cementerade bevisas av att förloppen på den västra trottoaren inte går att få ihop med mindre än att de 43 sekunderna gäller. Så alla försök att sopa de 43 sekunderna under mattan är dömda att misslyckas. Det hindrar naturligtvis inte somliga från att göra ett försök, men då handlar det om bondfångeri och inget annat.