2024-01-14, 11:00
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Skandia huset från norr till söder:
Sari
Stockholms piano och orgelcenter
En damfrisör
Svensk Hemslöjd
En frisör
Le Cartier
Kiosk
Skandia
Haga Skor
Götabanken
Dekorima

Wow, tack så mycket.
Du råkar inte ha i huvudet om Lisbeth har sagt eller inte sagt något ang stopp här?
Citera
2024-01-14, 11:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Wow, tack så mycket.
Du råkar inte ha i huvudet om Lisbeth har sagt eller inte sagt något ang stopp här?

Av det som framgår i hennes förhör(anteckningarna) så är det endast stoppet vid Sari som nämns, men Lisbeth nämner också att de ömsom gick i armkrok och ömsom några steg bakom resp. framför varandra under promenaden mot Dekorima.
https://drive.google.com/file/d/0Bxu...zrxHTE9XRRBGww

Man kan nog mycket väl tänka sig att de stannade till kort vid fler butiker.
Haga Skor t.ex.

Dock tror jag inte att man kommer upp i 42 sekunder enbart med korta ytterligare stopp för makarna Palme. (NF-differensen)
En enklare förklaring är möjligen att Fauzzi har fel om vart han stod när skotten föll.
Citera
2024-01-14, 12:27
Medlem
Citat:
Wow, tack så mycket.

Noga räknat avser listan av butiker Skandiakvarteret och inte bara Skandiahuset. Även om Skandiahuset upptog lejonparten av kvarteret så fanns äldre byggnader kvar i kvarteret norr om Skandiahuset. På 1960-talet vid ombyggnaden hyste man visst även planer på att bygga ut Skandiahuset hela vägen upp till Adolf Fredriks Kyrkogata, men av någon anledning blev det inte av. Jag har inte forskat i detaljerna varför, men av ritningarna från 1966 som ligger ute på Palmemordsarkivet så framgår i alla fall planerna.

Nu har jag inte dubbelkollat, men Svensk Hemslöjd tror jag låg i Skandiahuset. Damfrisören ska jag låta vara osagt, men pianoaffären låg nog norr om Skandiahuset liksom även Sari naturligtvis. Enligt vallningen mötte Fauzzi paret Palme vid kiosken mellan La Carterie och Skandias huvudentré. Det är ungefär halvvägs upp i kvarteret. Det är svårt att säga om kiosken fortfarande var i drift vid tiden för mordet. Den ser igenbommad ut på bilderna, men kan möjligtvis ha varit stängd för helgen. Alternativt har de slagit ur väggen och inlemmat kiosken i La Carterie.

Sedan om de "43 sekunderna" så har jag i ett stort antal inlägg grundligt vederlagt allt nonsens om att de skulle bero på att Fauzzi pekat ut fel ställe för den punkt där han hörde skotten. I själva verket ligger de 43 sekunderna med största säkerhet i underkant och en mer realistisk skattning ligger på en minut jämnt. Jan Länninge som provgick paret Palmes sträcka vid vallningen drog benen efter sig. Att gå sträckan från La Carterie ner till södra änden på Skandiahuset (67 meter) tar i normal promenadtakt bara cirka 40 sekunder. Länninge tog 52 sekunder på sig.

Lisbeth Palme säger inte ett knyst om att de stannat och tittat i några skyltfönster mellan Sari och Dekorima. Däremot säger en av sköterskorna på Sabbatsberg att Lisbeth till henne sagt att de stannat vid Dekorima för att titta i skyltfönstret där. Vittnet Delsborn säger att de visserligen var placerade med ryggarna ut mot gatan som är fallet när man tittar i skyltfönster, men att det stod en tredje man emellan dem och skyltfönstret som de samtalade med. I Lisbeths berättelse är den mannen bortretuscherad.

Att "Tensonmannen" – dvs mannen som går bakom paret Palme när de möter Fauzzi – skulle ha mördat Olof Palme håller jag för uteslutet. Signalementet stämmer inte, logistiken stämmer inte. Din idé att han skulle ha kilat förbi paret Palme och sedan ställt sig och väntat på dem nere vid Dekorima äger nog sin riktighet, men till det får man lägga att han också stod och pratade med dem när de kom fram dit. Om de tre kommit ner dit i sällskap vet vi inte bestämt, men i så fall har de stannat och pratat lite tidigare också, ungefär vid skoaffären. Förut tänkte jag i de banorna men med de förbättringar av förloppsanalysen som gjorts på sistone så håller jag det för mer sannolikt att Tensonmannen kilat ner i förväg och ställt sig medan paret Palme stått och väntat ungefär vid skoaffären.

Det som tillkommit på senare tid är att Boforsgänget dyker upp vid den tiden och ska in på Götabanken. Det tror jag är skälet till paret Palmes uppehåll som Lisbeth inte berättar om. Av någon anledning vill de inte bli sedda och igenkända vid den platsen just vid den tiden. När Boforsarna sedan gått in på banken är kusten klar och då fortsätter de ner till Dekorima.

Att de "43 sekunderna" är cementerade bevisas av att förloppen på den västra trottoaren inte går att få ihop med mindre än att de 43 sekunderna gäller. Så alla försök att sopa de 43 sekunderna under mattan är dömda att misslyckas. Det hindrar naturligtvis inte somliga från att göra ett försök, men då handlar det om bondfångeri och inget annat.
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-01-14 kl. 12:29.
Citera
2024-01-14, 12:54
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Man kan nog mycket väl tänka sig att de stannade till kort vid fler butiker.
Haga Skor t.ex.

Dock tror jag inte att man kommer upp i 42 sekunder enbart med korta ytterligare stopp för makarna Palme. (NF-differensen)
En enklare förklaring är möjligen att Fauzzi har fel om vart han stod när skotten föll.
Eller lite av båda alternativen samtidigt förstås.
Det är tråkigt att det är så illa utrett om det är Björkman som NF ser eller ej.
Om det inte är Björkman så är det förstås någon som aldrig givit sig till känna.
Om personen hade möjlighet att passera LOP i samband med att de stannar till vid skobutiken så uppstår ”mötesscenariot”, det kan ju räcka med någon knapp halvminut för att vittnesmålet om den väntande mannen vid avfasningen ska gå att passa in.
En fråga är om skobutiken var upplyst vid tillfället.
Citera
2024-01-14, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenOsannolike
De där tjusiga bilderna av sin Grandman som Birgitta Wennerling ritade, är inte de rätt lika EAPs svenska grundare Clifford Gaddy? Gaddys fru Kerstin Tegin Gaddy ska ju ha observerats vid bion av en kassör.

EAP-engagemanget lade de på hatthyllan strax innan mordet och månader efter mordet drog det till USA.

Hur eller hur, jävligt intressanta karriärer detta par senare gjorde i USA. Hon som doktor i litteratur och han som Putinexpert och senior fellow på Brookings, en av världens mest inflytelserika tankesmedjor. Så helylle de blev till slut.

Just Cliffords historia i Sverige är fascinerande och möjligen skum. Kom hit som Vietnamdesertör utan att ha gjort militärtjänstgöring (!) och blev inte bara grundare av svenska EAP utan också ledare för American Dessertes Committe i Stockholm. Killen gillade och var hög medlem i flera ordenssällskap. Känns spontant som en infiltratör, påverkans-filur och ingen genuin desertör.

Clifford klickar med mig. Det är en sådan där grej som när jag nu läste den fick mig att tänka "varför i hela fridens namn har jag inte tänkt på det förut?" Så den idén är definitivt intressant, rentav högintressant. Bra om Cliffords bakgrund också, den formligen stinker av CIA. Jämför den med "Professor Robert H" (Robert Harkavy, se GrK del 2 sidan 687) så ser du i dem båda själva inbegreppet av akademiskt placerade "cut-outs" för CIA.

Hittade en kul teckning av Clifford på nätet. Lägg in lite Edvard Munch i den så har du Wennerlingskans alster i ett nötskal:
https://pbs.twimg.com/media/ElN-yyBW0AAO8w8.jpg

Så det här ligger i linje med vad biljettförsäljaren på Grand, Göran Fredricius, säger om att han sett EAP:s ledare Kerstin Tegin-Gaddy i foajén på mordkvällen. Fredricius har även sett en annan mystisk sydlänning som prompt ska köpa biljett till "Brüder Mozart" fastän han helt uppenbart inte begriper ett endaste ord svenska. Vem är den killen? Har han något med de andra två att göra?

Om man kunde placera paret Gaddy på Grand så blir det hela mycket besvärande, inte bara för EAP utan för CIA. Då tänker jag, att det kanske var just därför som man såg till att placera dem där. För om CIA varit på Grand vid den tiden så åker locket på direkt. Det enklaste sättet att få institutioner att tiga är att gillra en fälla där de själva riskerar ertappas med fingrarna i syltburken.

Jag tror det här hänger ihop med Mellbergs kille nere i Gamla Stans tunnelbanestation, men det är ett ämne i sig. Kan vi prata mer om det här till veckan?
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-01-14 kl. 13:01.
Citera
2024-01-14, 13:16
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Lisbeth Palme säger inte ett knyst om att de stannat och tittat i några skyltfönster mellan Sari och Dekorima. Däremot säger en av sköterskorna på Sabbatsberg att Lisbeth till henne sagt att de stannat vid Dekorima för att titta i skyltfönstret där.
Aha, men Dekorima hade alltså skyltfönster även rakt mot Sveavägen? Så en del av sekunderna kan de ha stannat till vid Dekorima, några meter ifrån mordplatsen i princip? Är det rätt uppfattat baserat på Lisbeths vittnesmål?

Citat:
Vittnet Delsborn säger att de visserligen var placerade med ryggarna ut mot gatan som är fallet när man tittar i skyltfönster, men att det stod en tredje man emellan dem och skyltfönstret som de samtalade med. I Lisbeths berättelse är den mannen bortretuscherad.
Detta får man väl ändå lov att tolka med försiktighet. Han ska både se vem som är vem, och på vilka avstånd de står från varandra, samt åt vilket håll de är vända, vem som samtalade, och detta ska han registrera innan det alls avskjutits några skott? Det verkar spekulativt minst sagt.

Citat:
Att "Tensonmannen" – dvs mannen som går bakom paret Palme när de möter Fauzzi – skulle ha mördat Olof Palme håller jag för uteslutet. Signalementet stämmer inte, logistiken stämmer inte.
Vad nu.
Med tanke på hur signalementet från mordplatsen spretar så finns det inget skäl att utesluta Tensonmannen som mördare. Tvärtom:
-Jacka i fritidsstil som går till mitten låret, jmf jack/rocka som fladdrar.
-Lite äldre på sitt sätt att röra sig, jmf "inte med en yngre mans vighet" osv.

Det är konstaterat att det starka, färgade ljuset från Dekorima gör färger svårt att avgöra, men visst finns det vittnen som talar om mörkblå jacka.

Utveckla gärna din uteslutning av Tensonmannen som mördaren.
Citera
2024-01-14, 13:29
Medlem
Citat:
Aha, men Dekorima hade alltså skyltfönster även rakt mot Sveavägen? Så en del av sekunderna kan de ha stannat till vid Dekorima, några meter ifrån mordplatsen i princip? Är det rätt uppfattat baserat på Lisbeths vittnesmål?

Detta får man väl ändå lov att tolka med försiktighet. Han ska både se vem som är vem, och på vilka avstånd de står från varandra, samt åt vilket håll de är vända, vem som samtalade, och detta ska han registrera innan det alls avskjutits några skott? Det verkar spekulativt minst sagt.

Vad nu.
Med tanke på hur signalementet från mordplatsen spretar så finns det inget skäl att utesluta Tensonmannen som mördare. Tvärtom:
-Jacka i fritidsstil som går till mitten låret, jmf jack/rocka som fladdrar.
-Lite äldre på sitt sätt att röra sig, jmf "inte med en yngre mans vighet" osv.

Det är konstaterat att det starka, färgade ljuset från Dekorima gör färger svårt att avgöra, men visst finns det vittnen som talar om mörkblå jacka.

Utveckla gärna din uteslutning av Tensonmannen som mördaren.

Du kan kanske läsa lite själv också istället för att sitta och förvänta dig att bli matad med silversked. Här har du förhören med sköterskorna på Sabbatsberg som heter Lena Österman och Ingeborg Sundh. På rak arm kommer jag inte ihåg vilken av dem som sagt det där om Lisbeth och Dekorimas skyltfönster, men det kan du nog pillra fram själv.

https://drive.google.com/file/d/1Qlr...bsTOLt0eK/view

Om resten så är det knappast "spekulativt" att hänvisa till vad ett av kärnvittnena, nämligen Anders Delsborn, uttryckligen säger att han såg före skotten medan han stod och väntade vid rödlyset.

Det är många saker som inte funkar med Tensonmannen som gärningsman, och jag har noga gått igenom dem i många inlägg alldeles nyligen här i tråden. Dem tänker jag inte upprepa här utan du får kolla bakåt i tråden.

I själva verket är du nog väl medveten om det, tänker jag, men du är ute i ett ärende här. Det ärendet kan jag garantera dig att blir ogjort i slutänden, för den där storyn du försöker tota ihop fungerar kort sagt inte – varken logistiskt eller signalementsmässigt.

Att Björkman inte varit ute på någon exkursion norrut har jag också bevisat i detalj i tidigare inlägg, som du kan slå upp. Den idén kan du glömma för den funkar heller inte.

Mitt råd till dig är att gå tillbaka till ritbordet. Mördaren kommer inte norrifrån bakom paret Palme utan han kommer från något annat håll. Det handlar om en annan kille än Tensonmannen.
Citera
2024-01-14, 13:35
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Eller lite av båda alternativen samtidigt förstås.
Det är tråkigt att det är så illa utrett om det är Björkman som NF ser eller ej.
Om det inte är Björkman så är det förstås någon som aldrig givit sig till känna.
Om personen hade möjlighet att passera LOP i samband med att de stannar till vid skobutiken så uppstår ”mötesscenariot”, det kan ju räcka med någon knapp halvminut för att vittnesmålet om den väntande mannen vid avfasningen ska gå att passa in.
En fråga är om skobutiken var upplyst vid tillfället.

Ja, jag instämmer, det kan vara fler orsaker till att det blev som det blev.

Gällande den efterföljande mannen så är det väl rätt tydligt att tidigare PU ansåg det som klarlagt att det varr Björkman. Trots att varken Björkman själv eller hans kamrater ger stöd för att han skulle ha varit så långt norr ut.
Med KP/HM så vände väl detta och deras, likt TP's förklaring, är att det ska vara SE som är efterföljaren.

Jag antar att skobutiken hade lampor i skyltfönstret, men tror inte jag sett någon bild eller film just där under mordnatten.
Det finns ett filmklipp med personer som intervjuas där bl.a. skylten för Svensk Hemslöjd syns.
Citera
2024-01-14, 14:18
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Det är många saker som inte funkar med Tensonmannen som gärningsman, och jag har noga gått igenom dem i många inlägg alldeles nyligen här i tråden. Dem tänker jag inte upprepa här utan du får kolla bakåt i tråden.

I själva verket är du nog väl medveten om det, tänker jag, men du är ute i ett ärende här. Det ärendet kan jag garantera dig att blir ogjort i slutänden, för den där storyn du försöker tota ihop fungerar kort sagt inte – varken logistiskt eller signalementsmässigt.

Jag har ingen bestämd uppfattning om hur GM rörde sig. Fattar inte riktigt vad du försöker antyda ang ärende. Ev en projicering.

Att Tensonmannen är utesluten som GM tycker jag är ett kontroversiellt och intressant påstående. Mina skäl till varför han ej är utesluten listade jag i förra inlägget kortfattat. Skulle gärna läsa mer om dina skäl men det blir lite långt att gå igenom dina inlägg. Jag ska göra ett försök iaf.
En länk hade underlättat.
Men visst, någon silversked ska det inte vara. Jag har nu kollat upp undersköterskan och hon nämner att paret ev stannat vid Dekorima men att det minns hon inte säkert. Så platsangivelsen måste tas med en nypa salt. (Förhöret äger även rum många år senare då Dekorima garanterat varit mest omtalat i media)
Citera
2024-01-14, 14:24
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Noga räknat avser listan av butiker Skandiakvarteret och inte bara Skandiahuset. Även om Skandiahuset upptog lejonparten av kvarteret så fanns äldre byggnader kvar i kvarteret norr om Skandiahuset. På 1960-talet vid ombyggnaden hyste man visst även planer på att bygga ut Skandiahuset hela vägen upp till Adolf Fredriks Kyrkogata, men av någon anledning blev det inte av. Jag har inte forskat i detaljerna varför, men av ritningarna från 1966 som ligger ute på Palmemordsarkivet så framgår i alla fall planerna.

Nu har jag inte dubbelkollat, men Svensk Hemslöjd tror jag låg i Skandiahuset. Damfrisören ska jag låta vara osagt, men pianoaffären låg nog norr om Skandiahuset liksom även Sari naturligtvis. Enligt vallningen mötte Fauzzi paret Palme vid kiosken mellan La Carterie och Skandias huvudentré. Det är ungefär halvvägs upp i kvarteret. Det är svårt att säga om kiosken fortfarande var i drift vid tiden för mordet. Den ser igenbommad ut på bilderna, men kan möjligtvis ha varit stängd för helgen. Alternativt har de slagit ur väggen och inlemmat kiosken i La Carterie.

Jag tror att denna bilden med Skandiahuset stämmer.
https://i.imgur.com/8QkMckC.jpg
Citera
2024-01-14, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP

Du ska ha tack, HAARP. Jag såg just att spanarn tagit på sig utredarhatten och varit inne i WPU:n och redigerat den. Felaktigheterna som spanarn postade i tråden ligger nu dessvärre även i WPU:n om Thulehuset.

https://wpu.nu/wiki/Thulehuset

Där står till exempel att huset skulle sträcka sig hela kvarteret, vilket inte bara motsägs av din ritning som du postat här utan även av det Wiki-fotografi som ligger själva i WPU:n. Kikar man lite närmare på den ser man trafikljusen vid Adolf Fredriks Kyrkogata.

https://wpu.nu/images/a/aa/Sveavägen..._Stockholm.jpg

Här följer länken från Palmemordsarkivet till ritningen från 1966 för bottenplanet. Lite till vänster längst ner på ritningen står det "byggnadslov avser denna del" med pil till vänster. Den utbyggnaden av huset blev aldrig av utan den gamla fastigheten står helt uppenbart kvar och Skandiahuset (eller Thulehuset då) slutar vid det strecket.

https://drive.google.com/file/d/1td6...DkY4Eers-/view

Den butik som ligger längst norrut är mycket riktigt Svensk Hemslöjd, precis som jag sade. Damfriseringen kom jag inte ihåg men nu ser vi att den inte ligger i Skandiahuset utan i den gamla fastigheten direkt norr om den. Så allting norr om hemslöjden ligger alltså i den gamla grannfastigheten: Sari, pianoaffären och även damfriseringen.

Resten av listan ligger mycket riktigt i Skandiahuset, och vad jag förstår i den ordningen. Lite osäker är jag om den där lilla kiosken mellan La Carterie och nödutgången vid huvudentrén som man nästan får gå i sidled för att ens komma in i. Jag tyckte den såg nedlagd ut på vallningsfotona men vet inte säkert.

Jag har inget konto på WPU så kan inte fixa felen. Även La Carterie är felstavat i WPU:n som "Le Cartier". Det är ju ändå lite skillnad mellan presentkort och Cartierklockor. Det här tycker jag den dynamiska spanar-utredarduon kan gå in och fixa själva.
Citera
2024-01-14, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det är jag som gjort den bilden. Det är en sammanläggning av flera ritningar.

Jag har försökt vara så noggrann jag kunnat.

Men det finns felkällor.

Dom är små och den är fullgod för att orientera sig och beräkna MOP-saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in