2024-01-14, 17:54
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
En enklare förklaring är möjligen att Fauzzi har fel om vart han stod när skotten föll.

Fauzzi hade inte fel. Ström skrev fel. Vilket ledde till Länninges fel tre veckor senare.

"När Fauzzi har hunnit gå några meter efter korsningen med Kammakargatan hör han 2 skott." Enligt första förhöret med Fauzzi. Den 3 mars 1986. Endast tre dagar efter mordet.

Det står klart att Fauzzi var "några meter efter korsningen" när skotten hörs. Det säger han i första förhöret tre dagar efter mordet. Det väger tyngst.

Den korsningen kan inte vara Kammakargatan, det är alldeles för långt norrut. Några meter efter Kammakargatan är han nästan framme vid Grand. På det avståndet hade han knappt hört skotten och inte känt igen Björkmans jacka i Dekorimas port.

Den korsningen måste vara Adolf Fredriks Kyrkogata. Ström skrev fel i referatet. Han menade Adolf Fredriks Kyrkogata, men råkade skriva Kammakargatan. Ström råkade skriva fel gata i andra referat i mars 1986 (t ex EAE1812-1 ). Han jobbade dygnet runt den månaden.

Det finns ett annat bevis för Ströms misstag (att Fauzzis position var ett kvarter fel). Ett tungt bevis. I samma referat skrev Ström att Fauzzi mötte paret Palme vid Sveavägen 56. Mittemellan Adolf Fredriks Kyrkogata och Kammakargatan. Inte mittemellan Tunnelgatan och Adolf Fredriks Kyrkogata. Även den positionen var ett kvarter fel.

Drygt tre veckor senare anser Länninge också att Fauzzi var vid Sveavägen 56, mittemellan Adolf Fredriks Kyrkogata och Kammakargatan. Inte när Fauzzi mötte paret Palme (som i Ströms referat), utan när Fauzzi hörde skotten. Länninge gör ett nytt misstag på grund av Ströms misstag. Så uppstod de 43 sekunderna.

"När Fauzzi har hunnit gå några meter efter korsningen med Kammakargatan hör han 2 skott." Enligt första förhöret med Fauzzi. Tre dagar efter mordet.

Den korsningen måste vara Adolf Fredriks Kyrkogata. Fauzzi var vid Sveavägen 50 när skotten hördes. Exakt där han borde vara. De 43 sekunderna är 0.
Citera
2024-01-14, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Du ska ha tack, HAARP. Jag såg just att spanarn tagit på sig utredarhatten och varit inne i WPU:n och redigerat den. Felaktigheterna som spanarn postade i tråden ligger nu dessvärre även i WPU:n om Thulehuset.

https://wpu.nu/wiki/Thulehuset

Där står till exempel att huset skulle sträcka sig hela kvarteret, vilket inte bara motsägs av din ritning som du postat här utan även av det Wiki-fotografi som ligger själva i WPU:n. Kikar man lite närmare på den ser man trafikljusen vid Adolf Fredriks Kyrkogata.

https://wpu.nu/images/a/aa/Sveavägen..._Stockholm.jpg

Här följer länken från Palmemordsarkivet till ritningen från 1966 för bottenplanet. Lite till vänster längst ner på ritningen står det "byggnadslov avser denna del" med pil till vänster. Den utbyggnaden av huset blev aldrig av utan den gamla fastigheten står helt uppenbart kvar och Skandiahuset (eller Thulehuset då) slutar vid det strecket.

https://drive.google.com/file/d/1td6...DkY4Eers-/view

Den butik som ligger längst norrut är mycket riktigt Svensk Hemslöjd, precis som jag sade. Damfriseringen kom jag inte ihåg men nu ser vi att den inte ligger i Skandiahuset utan i den gamla fastigheten direkt norr om den. Så allting norr om hemslöjden ligger alltså i den gamla grannfastigheten: Sari, pianoaffären och även damfriseringen.

Resten av listan ligger mycket riktigt i Skandiahuset, och vad jag förstår i den ordningen. Lite osäker är jag om den där lilla kiosken mellan La Carterie och nödutgången vid huvudentrén som man nästan får gå i sidled för att ens komma in i. Jag tyckte den såg nedlagd ut på vallningsfotona men vet inte säkert.

Jag har inget konto på WPU så kan inte fixa felen. Även La Carterie är felstavat i WPU:n som "Le Cartier". Det är ju ändå lite skillnad mellan presentkort och Cartierklockor. Det här tycker jag den dynamiska spanar-utredarduon kan gå in och fixa själva.
Vad är det du anser är fel?

Jag kan förklara om du har frågor om huset.
Citera
2024-01-14, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Fauzzi hade inte fel. Ström skrev fel. Vilket ledde till Länninges fel tre veckor senare.

"När Fauzzi har hunnit gå några meter efter korsningen med Kammakargatan hör han 2 skott." Enligt första förhöret med Fauzzi. Den 3 mars 1986. Endast tre dagar efter mordet.

Det står klart att Fauzzi var "några meter efter korsningen" när skotten hörs. Det säger han i första förhöret tre dagar efter mordet. Det väger tyngst.

Den korsningen kan inte vara Kammakargatan, det är alldeles för långt norrut. Några meter efter Kammakargatan är han nästan framme vid Grand. På det avståndet hade han knappt hört skotten och inte känt igen Björkmans jacka i Dekorimas port.

Den korsningen måste vara Adolf Fredriks Kyrkogata. Ström skrev fel i referatet. Han menade Adolf Fredriks Kyrkogata, men råkade skriva Kammakargatan. Ström råkade skriva fel gata i andra referat i mars 1986 (t ex EAE1812-1 ). Han jobbade dygnet runt den månaden.

Det finns ett annat bevis för Ströms misstag (att Fauzzis position var ett kvarter fel). Ett tungt bevis. I samma referat skrev Ström att Fauzzi mötte paret Palme vid Sveavägen 56. Mittemellan Adolf Fredriks Kyrkogata och Kammakargatan. Inte mittemellan Tunnelgatan och Adolf Fredriks Kyrkogata. Även den positionen var ett kvarter fel.

Drygt tre veckor senare anser Länninge också att Fauzzi var vid Sveavägen 56, mittemellan Adolf Fredriks Kyrkogata och Kammakargatan. Inte när Fauzzi mötte paret Palme (som i Ströms referat), utan när Fauzzi hörde skotten. Länninge gör ett nytt misstag på grund av Ströms misstag. Så uppstod de 43 sekunderna.

"När Fauzzi har hunnit gå några meter efter korsningen med Kammakargatan hör han 2 skott." Enligt första förhöret med Fauzzi. Tre dagar efter mordet.

Den korsningen måste vara Adolf Fredriks Kyrkogata. Fauzzi var vid Sveavägen 50 när skotten hördes. Exakt där han borde vara. De 43 sekunderna är 0.
Rör dom sig med ungefär samma hastighet och NF ev saktat ner för att korsa AFK-gata så blir det strax efter korsningen där.

Illustrerat detta så här.

https://imgur.com/a/dWH8HXN
Citera
2024-01-14, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Ber om ursäkt på förhand då jag fattar att detta säkert varit uppe dussintals eller hundratals gånger i denna köttiga tråd.

Men, finns det något skyltfönster som kan ha väckt makarna Palmes intresse mellan mötet med NF och mordplatsen?

Vi vet ju att de stannade och tittade i åtminstone ett skyltfönster, kanske var det även något till stopp, Lisbeth är ju inte så noga förhörd?

Ett sådant litet stopp skulle förklara tidsskillnaden som uppstår när NF provgår. Det kan även förklara mannen vid Dekorima, då GM kanske väljer att passera LOP vid deras sista stopp och sedan ställer sig och väntar vid avfasningen någon minut.

Eller?
LP vittnar inte om nått ytterligare stopp. Man kan ändå tänka sig en lägre hastighet för att spana medans man går.

Haga skor, Dekorima men även Skandia kan haft iögonfallande skyltning.

Tanten i fönstret minns fler stopp. ( KN)

Hon kan ha iakttagit något annat par iofs som just vittnar om att dom går och kollar i fönstren.
Citera
2024-01-14, 18:13
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det är jag som gjort den bilden. Det är en sammanläggning av flera ritningar.

Jag har försökt vara så noggrann jag kunnat.

Men det finns felkällor.

Dom är små och den är fullgod för att orientera sig och beräkna MOP-saker.

Bra gjort av dig! Jag hade inte riktigt koll på det innan.
Citera
2024-01-14, 18:57
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Rör dom sig med ungefär samma hastighet och NF ev saktat ner för att korsa AFK-gata så blir det strax efter korsningen där.

Den exakta mötespositionen vid La Carterie har också en viss felmarginal. Någon meter kanske.
Citera
2024-01-14, 19:26
Medlem
Lebels avatar
Citat:

Vad Fauzzi menar med "några meter" har också en viss felmarginal. Mellan 3 och 10 meter är rimligt.
Citera
2024-01-14, 19:36
Medlem
Lebels avatar
Fauzzi var vid Sveavägen 50 när skotten hördes. I närheten av porten.

https://www.google.com/maps/place/Sveav%C3%A4gen+50,+103+69+Stockholm/@59.33777,18.0618327,17z/data=!3m1!4b1!4m6!3m5!1s0x465f9d67c7558dab:0x743c1 62c3befe991!8m2!3d59.33777!4d18.0618327!16s%2Fg%2F 11c2g2dplx?entry=ttu
Citera
2024-01-14, 19:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Ja det är den enklaste och med sannolika förklaringen. Jag tar det näst intill för en sanning, rent av.

Sen funderar jag en på NF:s historia. Hur mycket som är sanning och hur mycket som är efterhandskonstruktion. Hörde han verkligen skotten? Såg han verkligen att det var Palme? Om han såg det var Palme, när tänkte han i så fall det där med livvakten? Kanske först i efterhand?
Citera
2024-01-14, 19:39
Medlem
Citat:
Fauzzi var vid Sveavägen 50 när skotten hördes. I närheten av porten.

https://www.google.com/maps/place/Sveav%C3%A4gen+50,+103+69+Stockholm/@59.33777,18.0618327,17z/data=!3m1!4b1!4m6!3m5!1s0x465f9d67c7558dab:0x743c1 62c3befe991!8m2!3d59.33777!4d18.0618327!16s%2Fg%2F 11c2g2dplx?entry=ttu
Vi är eniga i den analysen
Citera
2024-01-14, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja det är den enklaste och med sannolika förklaringen. Jag tar det näst intill för en sanning, rent av.

Sen funderar jag en på NF:s historia. Hur mycket som är sanning och hur mycket som är efterhandskonstruktion. Hörde han verkligen skotten? Såg han verkligen att det var Palme? Om han såg det var Palme, när tänkte han i så fall det där med livvakten? Kanske först i efterhand?
När det gäller själva mötet, måste det varit väldigt spektakulärt.

LOP kliver rakt in i strålkastarljuset från Le Carterie.
Citera
2024-01-14, 19:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
När det gäller själva mötet, måste det varit väldigt spektakulärt.

LOP kliver rakt in i strålkastarljuset från Le Carterie.
Om man är med om ett sådant möte, kommer man då tänka på nånting annat än just att det är Olof Palme, de första säg 10 sekunderna? Tanken om livvakt låter som en efterhandskonstruktion i min värld.

Man skulle önska mer förhör med NF, även om jag hört rykten om varför han lämnas i fred.

Hur väl beskrivs Björkmans rörelser i media första dagarna? Kan det vara så att det är först när NF förstår/tror att mannen han mött är ett vittne som han vågar kontakta polisen?
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-01-14 kl. 20:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in