Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Tack för din inbjudan men jag föredrar att göra en av dig oberoende studie med tillgång av offentligt publicerade uppgifter.
Då får du naturligtvis göra det, och vi får då se vad du med tiden kommer fram till.
Eftersom du särskilt nämner "offentligt publicerade uppgifter" så vill jag understryka att hela min tidsutredning också fullt ut baseras på offentligt publicerade uppgifter. Du försöker få det att låta som om jag smusslat med någon slags informella eller hemliga tidsuppgifter, men det har jag naturligtvis inte.
Det ska bli intressant att se, i sinom tid, hur du värderat och vägt uppgifterna och i övrigt hanterat materialet analytiskt och modellmässigt. I och med att du föredrar att arbeta i lönndom så ökar du redovisningsbördan när den dagen kommer – ifall den överhuvudtaget kommer, vilket jag i och för sig betvivlar – och då kan du av det skälet komma att möta starkt motstånd.
Även modelleringen kommer naturligtvis att behöva synas i sömmarna och eftersom vi talar om en sammanhållen modell för hela systemet så blir det mycket som står på spel. Att döma av dina inlägg som jag läst i den här tråden så menar jag att du inte ens tillnärmelsevis har den professionella bakgrund som behövs för att kunna lyckas genomföra en sådan studie på något godtagbart sätt.
Det är massor med problem som måste övervägas under resans gång och de kräver erfarenhet av liknande modellering, rentav stor erfarenhet med tanke på det relativt stora antalet variabler och systemets stokastiska komplexitet överlag. Jag har i alla fall erbjudit hjälp men som det låter från ditt håll så tycker jag att du får klara dig själv – och även skylla dig själv när det blir dags för sågning.