Sent igår kväll kom jag på något väldigt intressant som jag inte ens tänkt på tidigare, men som jag kände att jag ville bolla här på forumet. Bakgrunden är Faderligs upprepade pekande på Morelius "ungdomsgäng" som fått mig att gå igenom gängmaterialet.
Av det framgår att det förvisso finns ett norrgående ungdomsgäng, men de ligger lite tidigare och går uppför västra sidan av Sveavägen. Sedan stannar de hos Najic och äter korv varefter de fortsätter upp och blir knivhotade av Roger Östlund. Det är ena gänget, eller "korvynglingarna", men de kommer upp för tidigt för att Morelius ska ha hunnit se dem passera, och dessutom går de på fel sida Sveavägen.
Då tittade jag igenom vad som fanns i materialet på östra sidan Sveavägen, och där kommer vi ju in på de här förloppsanalyserna med Boforsgänget. En naturlig första tankte är förstås, att det är Boforsarna som Morelius ser passera mordplatsen på väg norrut och då uppfattar som ett ungdomsgäng. Problemet är bara att han lägger iakttagelsen så nära själva mordet, att det framstår som absurt att det här gänget inte skulle ha hört skotten, vänt om till mordplatsen och tittat vad som hänt.
Så sent kan ju inte Boforsgänget komma, har jag tänkt, för Björkman står ju kvar utanför Götabanken medan de är inne och tar ut pengar, och sedan växlar de några ord med honom alldeles när de kommer ut och alltså innan de fortsätter norrut. I så fall går det inte att få ihop det hela, utan då blir det enda sättet att få ett fungerande förlopp på östra trottoaren att låta Boforsarna kila iväg en bra stund före mordet så att de hamnar före Fauzzi och även lämnar Skandiakvarteret innan paret Palme dyker upp.
Men igår kväll fick jag plötsligt upp en tanke i huvudet. Tänk om Boforsarna helt enkelt misstagit sig på när de växlade de där orden med Björkman och liksom sade "hejdå" till honom. De säger att ordväxlingen kom efter bankomatuttagen, men kanske finns ändå möjligheten att den i själva verket ägt rum innan de gick in på banken. I så fall öppnar det ju för att mordet kan ha ägt rum medan de var inne på banken. Det hade jag inte ens tänkt förut, och skälet till det är just att de sagt i förhör att de pratade med Björkman när de kom ut igen.
Man kan väga den frågan fram och tillbaka, men i alla tittade jag på saken ur ren förloppssynpunkt, dvs jag kollade hur det skulle se ut om man antog att de sagt hejdå till Björkman redan innan de gick in på banken och att mordet alltså skedde medan de befann sig därinne och tog ut pengar.
Intressant nog fann jag att det funkar alldeles utmärkt vad Fauzzi beträffar. För om skotten avfyras typ en minut innan de kommer ut från banken så hinner Fauzzi stanna och vända sig om, sedan stå och kika söderut i de 45 sekunder han talar om – och allt detta med fri sikt hela vägen ner till mordplatsen eftersom Boforsarna då är inne på banken. Den ende som finns därute på trottoaren är Björkman, och honom ser ju Fauzzi när denne tagit skydd inne i Dekorimas entrénisch och sedan kikar ut.
Vidare förklarar den här modellen varför Boforsarna inte hör några skott, för de är inne på banken och därinne hörs de nog inte särskilt högt. Med andra ord är bägge kriterierna uppfyllda för att förloppet ska kunna fungera. Problemet med idén att bankomaternas klockor går lika var ju, att då kommer Boforsarna att vara ivägen och skymma sikten för Fauzzi, och dessutom borde de ha hört skotten.
Det ironiska med den här modellen blir då, att när de väl kommer ut från Götabanken så fortsätter de norrut utan att blicka bakåt. I förhören säger två av dem att "vi måste ha varit där precis då" (Åsa G) och att "vi borde nästan ha sett något i rimlighetens namn" (Claes N). Det kan man ju tycka, men samtidigt verkar ingen av dem ha vridit på huvudet och tittat söderut och därför missar de att Palme ligger död på trottoaren bara 20-30 meter bakom ryggarna på dem.
Tack vare att Fauzzi tar så pass god tid på sig med att stanna och göra sina iakttagelser kan man utesluta en hel minut på slutet. Uttagen på gjordes mellan 23.15.39 och 23.16.49 enligt Götabankens bankomattid. Om de sedan går direkt norrut utan att prata med Björkman kan vi sätta den tiden till 23.17.00. Då kan skotten inte ha avfyrats under föregående minut, utan senast kring 23.16.00 (om vi jobbar med 15 sekunders tidssteg).
Då ser vi att det inte finns så mycket spelrum mellan det att de kommer in på banken och det att skotten avfyras – enligt den här modellen. Under den tiden måste Björkman hinna ställa sig ute vid trottoarkanten och speja söderut efter den eftersläntrande delen av Boforsgänget, som ju aldrig dök upp därför att de fick skjuts med bil från Kungsgatan till Kårhuset. Tack vare Björkmans lilla spejarexkursion ut till trottoarkanten blir tidsfönstret för när skotten kan ha avfyrats väldigt smalt i den här modellen. Vi talar om 23.16.00 plus/minus 15 sekunder räknat i Götabankens bankomattid.
Men om vi kan bestämma mordtiden med sådan god precision i Götabankens bankomattid så betyder det ju även att vi kan bestämma skillnaden mot Postens bankomattid. För tack vare Helena L:s uttag vet vi att skotten avfyrades vid 23.18.45 räknat i Postens bankomattid. Då får vi alltså att 23.16.00 enligt Götabankens bankomatklocka är ungefär samma tid som 23.18.45 enligt Postens. Med andra ord går Postens bankomatklocka 2.45 minuter FÖRE Götabankens – enligt den här modellen.
Det är alltså uppochner-vända världen jämfört med vad vi tidigare tänkt oss. För då har vi gjort oss kvitt Boforsgänget genom att låta dem sticka iväg en bit före Fauzzi, och för att få till det på det viset måste Götabankens bankomatklocka gå minst 1.15 minuter FÖRE Postens. Men i den här modellen, där sikten blir fri för Fauzzi tack vare att Boforsgänget finns kvar inne på banken vid mordet, så måste vi istället låta Götabankens bankomatklocka gå EFTER Postens, med cirka 2.45 minuter närmare bestämt.
Hur går då detta ihop med övervakningsapplikationen? Svaret är väl, att om applikationens klocka gått lika mycket före vid mordet som vid kontrollen den 24/4 så går det inte ihop alls, utan då trillar Götabankens bankomat utanför tvåminutersintervallet. I så fall får man alltså tänka sig någon särlösning för Götabankens automat, vilket i praktiken betyder att tjänsten varit inne där också och pillrat med tiderna.
Om vi däremot skulle byta fot rörande vårt "tredje ben" i bankomatanalysen, och acceptera Arto Valtonens antagande om att "före" egentligen betyder "efter", då fungerar den här förloppsmodellen även med bankomaterna. För om applikationens klocka gått en och en halv minut EFTER svensk normaltid både vid mordet och vid kollen den 24/4 så betyder ett att Götabankens bankomat hamnar inom det tillåtna felintervallet så att applikationen alltså inte larmar för den.
Den här radikala modellen – som för min del psykologiskt härrör ur Faderligs ihärdiga pekande på Morelius' ungdomsgäng, för det var det som fick mig att börja tänka i de här banorna – den verkar vid första åsyn ganska underlig. Men när man vant sig vid tanken så ser man att underligheten handlar om ovana snarare än om någon slags självmotsägelse eller inkonsistens med yttre data.
Förutom de saker jag redan talat om här ovan så förklarar modellen även Morelius' iakttagelse av ett "ungdomsgäng" som passerar mordplatsen kort före skotten. Men då handlar det kanske om 45 sekunder innan skotten och inte bara om 15 sekunder som Morelius själv påstår. Den skillnaden är dock småpotatis jämfört med alla andra problem med Morelius' iakttagelser och tider.
Den enda problempunkten handlar som sagt om huruvida Boforsarna misstagit sig på när de sade "hejdå" till Björkman. Det enda som behövs för att den här radikala modellen ska fungera är alltså att man betraktar deras tajming av "hejdået" som en sammanblandning av "före" och "efter" bankomatuttagen. Lustigt nog betyder den sammanblandningen att Artos sammanblandningstes om "före" och "efter" rörande övervakningsapplikationens dataklocka i så fall också är riktig.