2023-11-17, 17:31
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, jag har kommit till samma slutsats som dig efter att ha läst och analyserat detta.

Bankomaterna hade en avvikelse mot fröken ur på mer än 2 minuter, men inte mot centralapplikationens klocka. Så därav inget larm.
Centralapplikationens klocka gick även den fel mot fröken ur. Förmodligen i princip lika fel som bankomaterna eftersom de ställdes på morgonen den 28/2 (vill jag minnas)

Jag anser att Björkmans kamrater borde ha kunnat höra skotten, men de har enligt egna uppgifter inte registrerat dessa. De talade möjligen med varandra och var dessutom onyktra vilket kan förklara det hela.
Vidare att Morelius inte alls stod i hörnet med bilen i 5(7) minuter.
O.s.v.

Nu sticker jag ut huvudet ur buskaget. Det här är ju en grej som inte borde vara så svår att kolla. Märkligt att det aldrig gjorts. Eller kanske det gjordes, men dokumentering blev undermålig för eftervärlden. Oavsett hur det ligger till, kan jag inte med befintligt material, se att det går att bestämma mordtiden utifrån bankomatklockorna, jag ger GRK rätt här.

Det vi vet säkert är att om bankomaterna var i synk med dataklockan den 28/2, måste dataklockan haft en helt annan tid den 24/4 gentemot Fröken Ur.
Citera
2023-11-17, 17:36
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Frågan här handlar inte om det, utan om de inbyggda klockorna i de två bankomaterna invid mordplatsen – Postens och Götabankens – gick lika vid mordet. Lebel påstår att de gjorde det, men jag menar att det gjorde de nog inte.

Det material rörande bankomaterna som ligger ute på Palmemordsarkivet respektive på Arto Valtonens blogg ger ingen grund för Lebels påstående att klockorna gick lika därför att de ställts lika på morddagsmorgonen. Därför måste Lebel plocka fram annat bevismaterial för att styrka sitt påstående.

Om bankomaternas klockor gick lika så kan man direktöverföra mordtiden i Postens bankomattid, som ligger vid 23.18.45, till de förloppstider som sammanhänger med Götabankens bankomat. Då talar vi om Boforsgängets uttag, vilka avslutas 23.16.56 och hur de sedan går norrut längs Sveavägens östra trottoar.

De är då ute på gatan och börjar gå norrut vid 23.17.15 (jag arbetar med 15 sekunders tidssteg), vilket är 1.30 minuter före mordet. När skotten avfyras befinner de sig då ungefär halvvägs upp i kyrkogårdskvarteret, fast på östra sidan då.

När polisen vallade Fauzzi så klockade man både hans egen gångtid och skattade dessutom paret Palmes gångtid från den mötespunkt som Fauzzi pekade ut vid La Carterie. I de tiderna fanns en diskrepans på 43 sekunder, för Fauzzis gångtid mellan La Carterie och punkten där han hörde skotten låg på 1.35 minuter medan paret Palmes skattade gångtid bara låg på 52 sekunder.

Om man då rundar Fauzzis gångtid till 1.30 minuter så ser du att han möter paret Palme ungefär samtidigt som Boforsarna kommer ut från Götabanken och fortsätter norrut. Då ligger de en halv minut efter Fauzzi på vägen norrut.

Mellan Fauzzi och Boforsarna finns då paret Palme inklämt, vilket betyder att Boforsarna mött paret Palme på vägen norrut – men utan att lägga märka till att det var Olof Palme. Redan detta är ju underligt, för man tycker att någon av de tre Boforsarna ändå borde ha känt igen Palme.

Vidare befinner sig alltså Boforsarna bakom Fauzzi på vägen norrut. När skotten avfyras och Fauzzi väl stannar så går de alltså ivägen och skymmer sikten för honom. Om du plockar fram den bild som ligger sist i förhören med Fauzzi så finner du att det är stört omöjligt att kunna se ända ner till mordplatsen om tre personer går ivägen.

Du själv påpekar också, att det är lite konstigt att Boforsarna inte hör skotten. Visst håller jag med, men det är ändå den minst konstiga av de tre konstigheter som enligt min uppfattning omöjliggör det här scenariot där bankomaternas klockor går lika.

För att få ett fungerande scenario måste man låta Boforsarna komma ut från Götabanken tidigt nog för att ligga före Fauzzi på vägen norrut, och även för att lämna Skandiakvarteret redan innan paret Palme korsar över Sveavägen. Men för att åstadkomma ett sådant scenario måste Götabankens bankomatklocka gå minst 1.15 minuter före Postens.

Märk väl att inget av detta har något att göra med Fröken Ur eller LAC-bandet, utan vi talar enbart om relativa tider mellan bankomaterna. Och då kan man konstatera, att något scenario där bankomaternas klockor går lika inte rimligtvis kan sys ihop.

Därför menar jag att Lebels tes om att bankomaternas klockor gick lika vid mordet i praktiken är vederlagd, för om bankomaterna ställts lika på morddagsmorgonen kan de ju ändå knappast gå olika på samma kväll, men ändå är det precis det de måste göra för att man ska få ihop förloppen.

Att du håller med Lebel i hans analys får stå för dig, men jag noterar än en gång att någon bevisning för tesen att bankomaterna gått lika har vare sig du eller Lebel kunnat uppvisa här.

Lebel har sagt att han tänker kontakta Bankomatcentralen för att en gång för alla ta reda på hur det här systemet för bankomaternas tider egentligen fungerade, och då särskilt med avseende på den här frågan om de ställdes lika över hela brädet vid varje ombootning.

Inte för att jag hyser några större förhoppningar om att någon bevisning av den tesen ska framkomma från kontakterna med Bankomatcentralen, men ändå vill jag uppmuntra honom till att ta reda på det här så att han får sinnesfrid om saken. Vad jag säger till honom går i alla fall in genom ena örat och ut genom det andra, och då måste han ju tala med någon som han uppfattar som en auktoritet istället.

Då tycker jag vi kan avvakta med det här tills Lebel haft sina kontakter med Bankomatcentralen istället för att föregripa resultatet av hans förfrågningar där.

Tack för inlägg (och tydlighet att det är bankomattiderna som avses)
Lebel redogör för flera av de källor även jag tagit del av och analyserat.
Du påstår att det inte är bevisat att bankomatklockorna från nämnda bankomaterna "gick lika", men vad har du för stöd för att de inte gjorde det?
Du målar endast upp ett scenario här kring bl.a. vart Boforsgänget borde ha varit då skotten föll och att det bevisar att klockorna diffar.
Varför kan inte Boforsgänget ha varit där du placerade dom?
Det blir ju just svårt att placera Fauzzi där med tanken på tidsdifferensen vid hans rekonstruktion.
Han bör ha varit närmre mordplatsen då skotten föll.

Boforsgänget kanske rentav gick förbi paret Palme vid Sari?
Citera
2023-11-17, 18:02
Medlem
Citat:
Tack för inlägg (och tydlighet att det är bankomattiderna som avses)
Lebel redogör för flera av de källor även jag tagit del av och analyserat.
Du påstår att det inte är bevisat att bankomatklockorna från nämnda bankomaterna "gick lika", men vad har du för stöd för att de inte gjorde det?
Du målar endast upp ett scenario här kring bl.a. vart Boforsgänget borde ha varit då skotten föll och att det bevisar att klockorna diffar.
Varför kan inte Boforsgänget ha varit där du placerade dom?
Det blir ju just svårt att placera Fauzzi där med tanken på tidsdifferensen vid hans rekonstruktion.
Han bör ha varit närmre mordplatsen då skotten föll.

Först och främst fungerar inte "bevisning" på det sätt du menar, utan det åligger den som framlägger ett hypotetiskt påstående att bevisa det. Det enda jag behöver göra för att såga det påståendet är att rikta invändningar som innebär att det finns "rimligt tvivel" om påståendets riktighet. Och då är det helt klart så, att det jag redan sagt om förloppen ger upphov till rimligt tvivel om att bankomaternas klockor gick lika. Därmed är den hypotesen i praktiken vederlagd. Nu väntar vi på att Lebel ska få fram något annat material som styrker hans påstående, och då tycker jag att han ska få jobba på det i lugn och ro.

Dina invändningar mot mitt förloppsexempel räcker tyvärr inte så långt, för om man plockar bort de "43 sekunderna" så blir läget inte alls bättre utan tvärtom blir det sämre. Då måste man nämligen backa Fauzzi med cirka 45 sekunder och på så vis hamnar han hack i häl på Boforsarna. Men Fauzzi håller så högt tempo att då kommer han ikapp och får lov att gå förbi dem uppe i Skandiakvarteret eller möjligtvis direkt efter korsningen. Då är han lik förbaskat framför dem men istället för lite avstånd är de hack i häl på honom när han stannar. Det här scenariot där de saxar och kör om varandra fungerar naturligtvis inte alls.

Istället för att ödsla på min tid med ytterligare förklaringar så kan du kanske sätta dig ner med papper och penna och plocka fram ett scenario som du anser så pass trovärdigt att det inte sår rimligt tvivel kring tesen att bankomaternas klockor gick lika. Jag har redan önskat Level lycka till med bevisjakten på Bankomatcentralen, och nu önskar jag även dig lycka till vit ritbordet.

Avslutningsvis vill jag tillägga, för tydlighets skull, att jag aldrig delat Lebels uppfattning om att klockorna samtliga bankomater i landet skulle ställas lika efter varje ombootning av systemet på Bankgirot. Det har jag aldrig trott och aldrig påstått.

Däremot har jag tidigare trott att de två bankomaterna vid mordplatsen gick lika, men inte på grund av någon allmän omställning av hela systemet utan för att just de här två automaterna fått ställas om till följd av ombootningen av systemet den morgonen. Det är skillnad på två bankomater och alla bankomater landet.

Om alla bankomater ställs lika så följer det naturligtvis av det, att även dessa två bankomater vid mordplatsen gått lika. Däremot gäller ju inte det omvända. Bara för att dessa två bankomater ställts lika behöver ju inte resterande 487 bankomater i riket ha gjort det.

Det är den senare av dessa två propåer som jag förut trodde gällde, och det trodde jag därför att jag gått på en mina i form av Bankomatcentralens grovt missvisande och djupt olyckliga formulering i det utlåtande de gjorde till polisen den 17/4 1986.

En punkt i det utlåtandet betyder bokstavligt tolkat att de två bankomaternas klockor gick inbördes lika, men det är alltså en olycklig formulering där man helt enkelt underförstått felmarginalen på plus/minus två minuter gentemot övervakningsapplikationen.

När jag insåg att förloppen inte går att få ihop om klockorna går lika så drabbades jag av "kognitiv dissonans" – för å ena sidan hade vi Bankomatcentralens uttalande som sade en sak men å andra sidan verkligheten som sade en helt annan. Då fick jag lov att ta en närmare titt på den här saken och kom då fram till att de hade formulerat sig väldigt dåligt och olyckligt. Mer än så är det inte med den saken.

Nu varnade jag Lebel för den här minan, men det örat lyssnar han inte på. Även du torde vara läskunnig, och jag har skrivit i sådan utförlig detalj om det här att det inte går att missförstå. Då undrar man hur pass mycket som fastnat mellan dina öron eftersom inte du heller verkar höra det här.

I vilket fall saknas bevisning för Lebels radikala propå om att klockorna i samtliga bankomater i hela landet ställdes lika efter varje ombootning av systemet. Bevisning saknas rentav för den betydligt mindre radikala propån om att de två bankomaterna vid mordplatsen gick lika på mordkvällen. Men inte ens det kan bevisas, utan tvärtom finns inte det inte bara skäl till rimligt utan rentav till ymnigt tvivel på det.

Nu får jag än en gång upprepa, att vi borde invänta Lebels förfrågningar. Om och när han kommer med ny bevisning så är jag idel öra. För din del kan vi invänta dina resultat från ritbordet. Om och när du kan prestera ett rimligt förlopp som baseras på att bankomaternas klockor går lika så är jag idel öra.
Citera
2023-11-17, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Nu sticker jag ut huvudet ur buskaget. Det här är ju en grej som inte borde vara så svår att kolla. Märkligt att det aldrig gjorts. Eller kanske det gjordes, men dokumentering blev undermålig för eftervärlden. Oavsett hur det ligger till, kan jag inte med befintligt material, se att det går att bestämma mordtiden utifrån bankomatklockorna, jag ger GRK rätt här.

Det vi vet säkert är att om bankomaterna var i synk med dataklockan den 28/2, måste dataklockan haft en helt annan tid den 24/4 gentemot Fröken Ur.

Buskaget är naturligtvis både vildvuxet och välbefolkat här på forumet, och då har det fallit på min lott att kuta runt med både håv och sekatör. Men skämt åsido så håller jag i stort sett med om allt du skriver här.

Det jag vänder mig emot med Granskningskommissionen är just den styvmoderliga hanteringen av bankomattiderna, där man väljer att avfärda dem som "otjänliga" utan att först ens ha undersökt de här sakerna som vi talar om.

Det luktar inte bara slarv utan det luktar mörkläggning. Saken blir ju inte bättre av att bankomattiderna som de registrerats på mordkvällen avviker så pass starkt från tiderna som baseras på LAC-bandets Fröken Ur-inspelning.

Mot den bakgrunden tycker i alla fall jag att GrK inte gjort ett seriöst granskningsjobb utan de har sopat problemet under mattan. En granskningskommission värd namnet hade tagit fram det material som behövs för att en gång för alla avgöra den här saken.

Med det inte sagt att mordtiden kan bestämmas genom bankomaterna. Det har jag aldrig trott och tänkt, utan jag har hela tiden förhållit mig skeptisk till Arto Valtonens ansats där han anser sig kunna bestämma mordtiden nästan på sekunden när direkt från bankomattiderna.

Att det varit fel någonstans i det resonemanget har jag hela tiden tagit för givet, men däremot har jag själv under en tid misstagit mig på vad som var fel. Att det gick så illa beror på den där olyckliga formuleringen, som från min synvinkel innebar att bankomattiderna var just "otjänliga" som tidskälla för att bestämma mordtiden.

Eftersom mitt projekt handlade om att bestämma mordtiden så lade jag bankomatfrågorna åt sidan. Sedan dök de ändå upp igen, men bakvägen via förloppsanalysen med Boforsarna och Fauzzi, och då fick jag lov att öppna upp den där maskburken igen.

När jag öppnade den för en närmare koll så visade sig felet och då fick jag byta fot enligt vad jag förklarat tidigare. Att jag bytte fot istället för att helt enkelt slänga ut barnet med badvattnet beror på att jag insåg att systemet med största sannolikhet var uppbyggt med en inbyggd kontinuitet i övervakninigsapplikationens dataklocka.

När man bootade om så ställde man förvisso om dataklockan, men då nästan säkert till samma tid enligt samma tidskälla varje gång. Med andra ord menar jag att ombootningarna egentligen inte spelat någon större roll för hur dataklockan går relativt normaltid, utan den har gått "lika fel" mest hela tiden – och nästan säkert mellan den 28/2 och 24/4 1986.

Det är på den punkten som du och jag verkar ha viss oenighet. Du är mer skeptisk till propån att dataklockan gick "lika fel" vid bägge tillfällen. Det står dig naturligtvis fritt, men från min synvinkel ter det sig onödigt nihilistiskt och verkar på något sätt handla om att rädda ansiktet på GrK, vilket enligt min uppfattning inte förtjänar att räddas.

Det är det horn i sidan jag har till dig – eller din ståndpunkt rättare sagt. Annars har du ju bevisat för mig att du har grepp om samtliga frågor i det här ärendet, vilket från min synvinkel är en fjäder i hatten. Det jag önskar är naturligtvis att du omsider ska börja mojna om kontinuiteten, som är den enda tvistepunkten.

Avslutningsvis vete katten om systemdokumentationen ens går att få fram idag. Men det har ju Lebel satt sig för att ta reda på och då får vi avvakta och se vad som framkommer. Kanske blir det ingenting, kanske blir det en storskräll. Mest troligt blir det en tummetott. Den som lever får se.

För min del tycker jag att det är lite väl mycket väsen om ingenting rörande bankomaterna. Den enda aspekt som jag menar kan ha något värde alls för utredningen av Palmemordet är just det där mordtidsintervallet som jag plockade fram och som ger Stig Engström alibi. I övrigt finns inte mycket att hämta från bankomattiderna och då tycker man kanske att det blir lite i överkant.
Citera
2023-11-18, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det tar ungefär 30 sekunder för YN/AZ att nå fram till krönet, efter att de har passerat GM, och där möter de LJ. Denna sträcka tog sannolikt GM runt 20 sekunder att tillryggalägga. Detta innebär att LJ dröjde högst 20 sekunder med att gå efter, så han var synlig medan GM sprang andra halvan av trappen (15 s. ?) samt de 20 sekunder han väntade med att gå efter. Mellan 23:22:10 och 23:22:45?

Ja, om SE kom dit strax efter PV, så kan han (som vittne) ha sett LJ under ett fönster på kanske 20 sekunder.

(Det som reser en del frågetecken om tiden är, tror jag, att YN/AZ tog god tid på sig nedför trappan.

LJ pratar med YN/AZ cirka 23:23:15 så de måste ha tagit över en minut på sig ner.

Förutsatt att poliserna började springa något tidigare, 23:24:30?)

Men om det tog YN 3 min att gå nerför trappan måste det tagit LJ ungefär lika lång tid att gå till den punkt han mötte polisbilen. Alltså sekvens 1) YN går nerför trappan (A), möter poliserna, poliserna springer upp för trappan (B) måste vara lika lång som sekvens 2) LJ går efter GM på David Bagares gata (C), LJ möter polisbilen, polisbilen åker till trappan (D). Detta då YN och LJ skiljs samtidigt och poliserna och bilen möts ovanför trappan.

Detta betyder att tidsförhållandet A+B=C+D måste gälla. Om man petar in värden i denna ekvation får man t ex 60 s+20 s=70 s+10 s. Om man istället sätter A=180 s måste man även öka C eller D. T ex kan man anta att det tog LJ drygt tre minuter att gå ett kvarter om man tycker det är rimligt.
Senast redigerad av Pinkeponken 2023-11-18 kl. 09:34.
Citera
2023-11-18, 10:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens

Håller också med GrK där, då det är omöjligt att veta dels den exakta tiden på klockan i centralapplikationen vars tid ställdes manuellt och inte ovanligt mot en analog klocka i datorhallen.
Mordtiden fick hjälpligt beräknas m.h.a. en rekonstruktion av Leif L's larmsamtal, vilket innebär en grad av osäkerhet. (23:21:20 +/- 10 sekunder är väl det som angivits?)

Men med hjälp av den antagna tiden och bankomattiden för Lähdes uttag (då hon hörde skotten) så kan vi i vilket fall börja räkna på ett ungefär hur långt efter Tunnelgatebankomatens klocka gick.

Sedan har vi då frågan som tagits upp här om även Götabanksautomaten gick lika mycket efter.
Instämmer också i att materialet är lite luddigt, men anser att det tydligt att även denna bankomat likväl som den på Kungsgatan var kopplade till Bankgirocentralen. (De är namnsatta med BGCs notation)

3232-51 för bankomaten på Tunnelgatan
4168-40 är namnet på Götabankens bankomat och 6145-90 är den på Kungsgatan.

Nästföljande fråga utifrån det är om de ställdes samtidigt och där tycker jag inte att materialet tydligt besvarar den frågan, men det blir ju ändå (anser jag) rimligt att anta att alla uppkopplade bankomater ställdes samtidigt. Men det kan kanske finnas något här vi inte känner till som gjort att Götabankens bankomat inte ställdes.
Citera
2023-11-18, 12:11
Medlem
Lebels avatar
Citat:

Det säger Lisbeth i förhöret den 3 november 1993. Det kan inte vara några andra.

Fem minuter i Google ger följande. Sverige ledde utvecklingen av uttagsautomater på 60-talet. Sverige var inte i framkant, Sverige var världsledande. Esso i Tumba fick världens första tankomat 1965 (en bensinpump som accepterade kort). Världens första uttagsautomater invigdes 1967 i London och Uppsala. Världens första uttagsautomat med saldokontroll invigdes 1968 i Malmö. I Sverige fanns redan från början två kedjor av uttagsautomater, sparbankernas Minuten och affärsbankernas Bankomat. Bankgirot tog över driften av Bankomat 1984. Uttagsautomater är realtidssystem. Klockan är en viktig del av systemet. (Upplysning för generation Z: Google fanns inte 1986. Inte Google Maps heller. Då hade Kenneth E hos länsalarmeringscentralen och Ulf H hos polisens ledningscentral fattat att det var Stockholm, inte Järfälla. När Ann-Louise P ringde från Järfälla taxi. Ingrid Z hos Solna taxi och hennes maskade kollega hos Stockholm taxi kom inte fram förrän två minuter senare. Det finns bara två orter med gator som heter Sveavägen och Tunnelgatan. Stockholm och Örebro. I Örebro korsar de inte varandra.)

Självklart kunde Bankgirot synka alla 489 bankomatklockorna med övervakningsappens klocka (inte bara en bankomatklocka i taget). När kunde detta tänkas ske? Självklart när systemet startades om. Därför ställdes övervakningsappens klocka när systemet startades om. Vilket gjordes med hjälp av "egen eller annan tillgänglig klocka" (vilket i sin tur innebar att hundratals bankomatklockor kunde hamna på fel sida av tvåminutersgränsen och logga hundratals larm på Bankgirots skrivare om inte alla bankomatklockor synkades med övervakningsappens klocka när systemet startades om). Blev polisen påmind om detta? Ja, i BankomatCentralens brev till polisen den 17 april 1986 (en bilaga til EG10019) och förhöret med brevskrivaren fem dagar senare (EG10019-3). Samma brev som säger att "rubricerade automater hade samma tid som övervakningsapplikationen" (postkontorets bankomat på Tunnelgatan, Götabankens bankomat på Sveavägen och Handelsbankens bankomat på Kungsgatan).

När startades systemet om? Klockan 8.00 på morddagens morgon. Femton timmar före mordet. Blev polisen påmind om detta? Ja, i förhöret med dataoperatören Tapper hos Bankgirot den 24 april 1986 (EG10019-5).

Var det viktigt för polisen att kontrollera om alla 489 bankomatklockorna synkades med övervakningsappens klocka när systemet startades om femton timmar före mordet? Självklart (vilket inte personalen hos BankomatCentralen och Bankgirot kunde veta). Om de synkades kl 8.00 var avvikelsen försumbar kl 23.21. Då vet man de verkliga tiderna för uttagen i Götabankens bankomat (de kan jämföras med tiderna för uttagen i postkontorets bankomat som kan jämföras med tiden för skotten). Då vet man när besökarna passerade gärningsmannen mindre än 20 meter söder om Götabankens bankomat. Då vet man hur länge gärningsmannen väntade där. Det är självklart viktigt att veta. Vad gjorde polisen åt den saken? Ingenting. Vad gjorde polisen åt vittnena? Ingenting. Inte under Holmérs tid. Inte efter april 1986. Nyckelvittnena förhördes inte mer. Anders B, Inge M och deras kamrater förhördes inte mer (under Holmérs tid). Inte heller Nicola F. Trots brister i förhören.

Var det viktigt för granskningskommissionen att göra den kontrollen? Självklart. Vad gjorde de? Ingenting.

Det är bara att intervjua lämplig professor hos KTH, Chalmers eller LTH. Ingen journalist har gjort det än.

EG10019 har bara varit tillgänglig i tre år.

Let me do the math for you
Citera
2023-11-18, 12:20
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Men om det tog YN 3 min att gå nerför trappan måste det tagit LJ ungefär lika lång tid att gå till den punkt han mötte polisbilen. Alltså sekvens 1) YN går nerför trappan (A), möter poliserna, poliserna springer upp för trappan (B) måste vara lika lång som sekvens 2) LJ går efter GM på David Bagares gata (C), LJ möter polisbilen, polisbilen åker till trappan (D). Detta då YN och LJ skiljs samtidigt och poliserna och bilen möts ovanför trappan.

Detta betyder att tidsförhållandet A+B=C+D måste gälla. Om man petar in värden i denna ekvation får man t ex 60 s+20 s=70 s+10 s. Om man istället sätter A=180 s måste man även öka C eller D. T ex kan man anta att det tog LJ drygt tre minuter att gå ett kvarter om man tycker det är rimligt.

Vad får du tre minuter ifrån? Om YN/AZ och LJ möts på krönet ca 23:23:15 och pratar i 10 sekunder, så börjar de går nedför kanske 23:23:30.

Låt säga att de möter poliserna 23:24:45-23:25:00 ...

Då tar de lite över en minut på sig ner och fram till den plats där de mötte poliserna. Max en och en halv.

Poliserna möter en polisbil direkt när de kommer upp, säger du.

Har för mig att KG ser en polisbil när han tittar bakåt efter att ha sprungit fram till kyrkogården.

Ok, jag får kolla upp det där! Det bör vara relevant för det interna "tidsschemat".

Såg en sammanställning som Utredaren eller någon annan hade gjort en gång:

Kanske är dags att försöka peta in alla kända och uppskattade tidsangivelser i en kronologi.

Bankomatkvitton, JÅS kommer till platsen, PV kommer till platsen, BP kommer till platsen, KG springer här och där, o.s.v.

Det låter som en hel jävla dokumentär!
Citera
2023-11-18, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Det säger Lisbeth i förhöret den 3 november 1993. Det kan inte vara några andra.

Fem minuter i Google ger följande. Sverige ledde utvecklingen av uttagsautomater på 60-talet. Sverige var inte i framkant, Sverige var världsledande. Esso i Tumba fick världens första tankomat 1965 (en bensinpump som accepterade kort). Världens första uttagsautomater invigdes 1967 i London och Uppsala. Världens första uttagsautomat med saldokontroll invigdes 1968 i Malmö. I Sverige fanns redan från början två kedjor av uttagsautomater, sparbankernas Minuten och affärsbankernas Bankomat. Bankgirot tog över driften av Bankomat 1984. Uttagsautomater är realtidssystem. Klockan är en viktig del av systemet. (Upplysning för generation Z: Google fanns inte 1986. Inte Google Maps heller. Då hade Kenneth E hos länsalarmeringscentralen och Ulf H hos polisens ledningscentral fattat att det var Stockholm, inte Järfälla. När Ann-Louise P ringde från Järfälla taxi. Ingrid Z hos Solna taxi och hennes maskade kollega hos Stockholm taxi kom inte fram förrän två minuter senare. Det finns bara två orter med gator som heter Sveavägen och Tunnelgatan. Stockholm och Örebro. I Örebro korsar de inte varandra.)

Självklart kunde Bankgirot synka alla 489 bankomatklockorna med övervakningsappens klocka (inte bara en bankomatklocka i taget). När kunde detta tänkas ske? Självklart när systemet startades om. Därför ställdes övervakningsappens klocka när systemet startades om. Vilket gjordes med hjälp av "egen eller annan tillgänglig klocka" (vilket i sin tur innebar att hundratals bankomatklockor kunde hamna på fel sida av tvåminutersgränsen och logga hundratals larm på Bankgirots skrivare om inte alla bankomatklockor synkades med övervakningsappens klocka när systemet startades om). Blev polisen påmind om detta? Ja, i BankomatCentralens brev till polisen den 17 april 1986 (en bilaga til EG10019) och förhöret med brevskrivaren fem dagar senare (EG10019-3). Samma brev som säger att "rubricerade automater hade samma tid som övervakningsapplikationen" (postkontorets bankomat på Tunnelgatan, Götabankens bankomat på Sveavägen och Handelsbankens bankomat på Kungsgatan).

När startades systemet om? Klockan 8.00 på morddagens morgon. Femton timmar före mordet. Blev polisen påmind om detta? Ja, i förhöret med dataoperatören Tapper hos Bankgirot den 24 april 1986 (EG10019-5).

Var det viktigt för polisen att kontrollera om alla 489 bankomatklockorna synkades med övervakningsappens klocka när systemet startades om femton timmar före mordet? Självklart (vilket inte personalen hos BankomatCentralen och Bankgirot kunde veta). Om de synkades kl 8.00 var avvikelsen försumbar kl 23.21. Då vet man de verkliga tiderna för uttagen i Götabankens bankomat (de kan jämföras med tiderna för uttagen i postkontorets bankomat som kan jämföras med tiden för skotten). Då vet man när besökarna passerade gärningsmannen mindre än 20 meter söder om Götabankens bankomat. Då vet man hur länge gärningsmannen väntade där. Det är självklart viktigt att veta. Vad gjorde polisen åt den saken? Ingenting. Vad gjorde polisen åt vittnena? Ingenting. Inte under Holmérs tid. Inte efter april 1986. Nyckelvittnena förhördes inte mer. Anders B, Inge M och deras kamrater förhördes inte mer (under Holmérs tid). Inte heller Nicola F. Trots brister i förhören.

Var det viktigt för granskningskommissionen att göra den kontrollen? Självklart. Vad gjorde de? Ingenting.

Det är bara att intervjua lämplig professor hos KTH, Chalmers eller LTH. Ingen journalist har gjort det än.

EG10019 har bara varit tillgänglig i tre år.

Let me do the math for you

De här papegojmässiga upprepningarna av den missvisande information du redan givit i flera omgångar leder ingenvart. Hur går det med dina förfrågningar hos Bankomatcentralen rörande hus systemet fungerade på den tiden? Vi väntar fortfarande på resultat från ditt håll, som kan styrka dina påståenden om att en generalsynkning av bankomaterna utfördes vid varje ombootning.

Mina förloppsstudier har i alla fall övertygat mig om att någon sådan synkning inte gjorts före mordet, men ändå hade ju systemet bootats om samma morgon. Hur kan det komma sig? Kanske det är som mopparn säger, att man lämnade Götabankens automat osynkad. En generalsynk minus en automat? Det låter ju högst troligt...

Men skämt åsido är poängen att om de två bankomaterna vid mordplatsen visar olika tid på mordkvällen så vederlägger det hela ditt obevisade påstående om någon slags generalsynk efter varje ombootning. Verkligheten överträffar dikten.

Som sagt väntar vi fortfarande på att du ska redovisa vad du fått fram vid dina kontakter med Bankomatcentralen. Tills dess tycker jag att man borde kunna lämna frågan vilande, men det är ju inte det som dina inlägg handlar om. Utan de handlar om att sprida förvirring kring bankomatfrågorna, deras betydelse i det stora hela, och även hur själva tidssystemet fungerade.
Citera
2023-11-18, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vad får du tre minuter ifrån? Om YN/AZ och LJ möts på krönet ca 23:23:15 och pratar i 10 sekunder, så börjar de går nedför kanske 23:23:30.

Låt säga att de möter poliserna 23:24:45-23:25:00 ...

Då tar de lite över en minut på sig ner och fram till den plats där de mötte poliserna. Max en och en halv.

Poliserna möter en polisbil direkt när de kommer upp, säger du.

Har för mig att KG ser en polisbil när han tittar bakåt efter att ha sprungit fram till kyrkogården.

Ok, jag får kolla upp det där! Det bör vara relevant för det interna "tidsschemat".

Såg en sammanställning som Utredaren eller någon annan hade gjort en gång:

Kanske är dags att försöka peta in alla kända och uppskattade tidsangivelser i en kronologi.

Bankomatkvitton, JÅS kommer till platsen, PV kommer till platsen, BP kommer till platsen, KG springer här och där, o.s.v.

Det låter som en hel jävla dokumentär!

Jag hade för mig att du argumenterat för att det tog YN 3 min att gå nedför trapporna. Men jag kanske minns fel på den punkten...

Det hela hänger på hur snabbt man tror poliserna kan ta sig till punkten nedanför trappan där de möter. Jag tror inte de kan ha varit där förrän tidigast 23.25.30.
Citera
2023-11-18, 13:01
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Man borde kunna lämna frågan vilande, men det är ju inte det som dina inlägg handlar om. Utan de handlar om att sprida förvirring kring bankomatfrågorna.

Att föreslå olika sätt att besvara frågan är inte att sprida förvirring.

Förutom att fråga Bankomat kan man fråga sakkunniga (som jag nyss föreslog). Själv har jag inte fått något svar. Än. Annars hade jag skrivit svaret och inte frågan.

Självklart bör journalister fråga (både Bankomat och sakkunniga professorer). Frågan om bankomaterna var synkade har alltid funnits. Den har diskuterats många gånger. Av många debattörer. Även före 2020. Sedan 2020 finns nya förutsättningar att besvara frågan.
Citera
2023-11-18, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Att föreslå olika sätt att besvara frågan är inte att sprida förvirring.

Förutom att fråga Bankomat kan man fråga sakkunniga (som jag nyss föreslog). Själv har jag inte fått något svar. Än. Annars hade jag skrivit svaret och inte frågan.

Självklart bör journalister fråga (både Bankomat och sakkunniga professorer). Frågan om bankomaterna var synkade har alltid funnits. Den har diskuterats många gånger. Av många debattörer. Även före 2020. Sedan 2020 finns nya förutsättningar att besvara frågan.

Okej fint, då väntar vi på besked via dig från Bankomatcentralen. För egen del tror jag inte att några professorer vare sig på KTH, Chalmers eller något annat universitet eller teknisk högskola kan besvara de här frågorna, utan det kan bara Bankomatcentralens eget folk.

Även där kan du dock få problem med att hitta någon som varit med så pass länge och dessutom kommer ihåg hur det fungerade på den tiden. De har nog sedan länge lämnat Bankomatcentralen för andra jobb eller gått i pension. Men med lite tur kan du kanske få tag på någon som finns kvar eller som är beredd att hjälpa till även efter pensionen. När jag kontaktade dem och hörde efter lite i mars-april 2000 så lät det faktiskt som om det fanns någon gammal trotjänare kvar. Men nu har det ju gått nästan fyra år till.

När du ändå talar med dem kan du ju även passa på att fråga om instruktionsmanualerna för det gamla systemet kan finnas kvar i något arkiv hos Bankomatcentralen. Eller på Bankgirot för den delen.

Mer än så tror i alla fall inte jag att det går att göra för att bringa klarhet i alla detaljer kring hur systemet fungerade på den tiden. Jag har bildat mig en egen uppfattning på basis av det material vi har fått ut samt på förloppsstudierna, och sedan fört ett rimlighetsresonemang utifrån det. Slutsatserna av det har jag redovisat i detalj, och till dem hör alltså att någon generalsynk INTE utfördes vid ombootning. Absolut inte vid ombootningen på morddagsmorgonen i alla fall.

Om det överhuvudtaget fanns något sätt att ställa klockorna i samtliga rikets automater på ett och samma bräde så skulle det högeligen förvåna mig. För i så fall skulle man väl använda den mekanismen med jämna mellanrum, typ att ställa om alla klockor varje fredag kl 08 på morgonen, istället för att hålla på med den där övervakningsapplikationen som larmade ifall automaterna gick fel. Därför tycker jag att applikationens själva existens talar starkt emot att någon sådan generalsynkningsfunktion alls existerade.

Men det är mina slutsatser som jag menar är de enda rimliga utifrån materialet och förloppsstudierna. Du påstår något annat och då har du sagt att du ska höra med Bankomatcentralen om saken. Det välkomnar jag naturligtvis, och då får vi se om du kan få fram något belägg för din tes där. Tills du presterat sådana bevis vidhåller jag vad jag sagt om det här. Dessutom tycker jag att det vore rimligare om du kunde plocka fram bevisen istället för att vi sitter här och säger emot varandra i runda efter runda. Bevisbördan ligger ju på den som gör påståendet, dvs på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in