Citat:
Ursprungligen postat av
csvens
Nu sticker jag ut huvudet ur buskaget. Det här är ju en grej som inte borde vara så svår att kolla. Märkligt att det aldrig gjorts. Eller kanske det gjordes, men dokumentering blev undermålig för eftervärlden. Oavsett hur det ligger till, kan jag inte med befintligt material, se att det går att bestämma mordtiden utifrån bankomatklockorna, jag ger GRK rätt här.
Det vi vet säkert är att om bankomaterna var i synk med dataklockan den 28/2, måste dataklockan haft en helt annan tid den 24/4 gentemot Fröken Ur.
Buskaget är naturligtvis både vildvuxet och välbefolkat här på forumet, och då har det fallit på min lott att kuta runt med både håv och sekatör. Men skämt åsido så håller jag i stort sett med om allt du skriver här.
Det jag vänder mig emot med Granskningskommissionen är just den styvmoderliga hanteringen av bankomattiderna, där man väljer att avfärda dem som "otjänliga" utan att först ens ha undersökt de här sakerna som vi talar om.
Det luktar inte bara slarv utan det luktar mörkläggning. Saken blir ju inte bättre av att bankomattiderna som de registrerats på mordkvällen avviker så pass starkt från tiderna som baseras på LAC-bandets Fröken Ur-inspelning.
Mot den bakgrunden tycker i alla fall jag att GrK inte gjort ett seriöst granskningsjobb utan de har sopat problemet under mattan. En granskningskommission värd namnet hade tagit fram det material som behövs för att en gång för alla avgöra den här saken.
Med det inte sagt att mordtiden kan bestämmas genom bankomaterna. Det har jag aldrig trott och tänkt, utan jag har hela tiden förhållit mig skeptisk till Arto Valtonens ansats där han anser sig kunna bestämma mordtiden nästan på sekunden när direkt från bankomattiderna.
Att det varit fel någonstans i det resonemanget har jag hela tiden tagit för givet, men däremot har jag själv under en tid misstagit mig på vad som var fel. Att det gick så illa beror på den där olyckliga formuleringen, som från min synvinkel innebar att bankomattiderna var just "otjänliga" som tidskälla för att bestämma mordtiden.
Eftersom mitt projekt handlade om att bestämma mordtiden så lade jag bankomatfrågorna åt sidan. Sedan dök de ändå upp igen, men bakvägen via förloppsanalysen med Boforsarna och Fauzzi, och då fick jag lov att öppna upp den där maskburken igen.
När jag öppnade den för en närmare koll så visade sig felet och då fick jag byta fot enligt vad jag förklarat tidigare. Att jag bytte fot istället för att helt enkelt slänga ut barnet med badvattnet beror på att jag insåg att systemet med största sannolikhet var uppbyggt med en inbyggd kontinuitet i övervakninigsapplikationens dataklocka.
När man bootade om så ställde man förvisso om dataklockan, men då nästan säkert till samma tid enligt samma tidskälla varje gång. Med andra ord menar jag att ombootningarna egentligen inte spelat någon större roll för hur dataklockan går relativt normaltid, utan den har gått "lika fel" mest hela tiden – och nästan säkert mellan den 28/2 och 24/4 1986.
Det är på den punkten som du och jag verkar ha viss oenighet. Du är mer skeptisk till propån att dataklockan gick "lika fel" vid bägge tillfällen. Det står dig naturligtvis fritt, men från min synvinkel ter det sig onödigt nihilistiskt och verkar på något sätt handla om att rädda ansiktet på GrK, vilket enligt min uppfattning inte förtjänar att räddas.
Det är det horn i sidan jag har till dig – eller din ståndpunkt rättare sagt. Annars har du ju bevisat för mig att du har grepp om samtliga frågor i det här ärendet, vilket från min synvinkel är en fjäder i hatten. Det jag önskar är naturligtvis att du omsider ska börja mojna om kontinuiteten, som är den enda tvistepunkten.
Avslutningsvis vete katten om systemdokumentationen ens går att få fram idag. Men det har ju Lebel satt sig för att ta reda på och då får vi avvakta och se vad som framkommer. Kanske blir det ingenting, kanske blir det en storskräll. Mest troligt blir det en tummetott. Den som lever får se.
För min del tycker jag att det är lite väl mycket väsen om ingenting rörande bankomaterna. Den enda aspekt som jag menar kan ha något värde alls för utredningen av Palmemordet är just det där mordtidsintervallet som jag plockade fram och som ger Stig Engström alibi. I övrigt finns inte mycket att hämta från bankomattiderna och då tycker man kanske att det blir lite i överkant.