Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Efter IMs observation och innan PEs observation. Antagligen ganska tidigt efter IMs observation eftersom NF vänder sig om ganska snart efter det.
Enligt IM bara en stund innan. Exakt går inte att veta.
Det här är ju bara en hypotes såklart. Men det är ju ett sammanträffande att det finns två olika observerade gäng som tidsmässigt skulle kunna vara samma. Det är ju lättare att förklara ett gäng som inte hör av sig än två olika.
Jag är kanske inte så entusiastisk över det här med det norrgående ungdomsgänget på östra trottoaren strax före mordet, men du har i alla fall en klar poäng i att det absolut finns ett ungdomsgäng i rörelse och att den rörelsen är norrgående från ABF-huset och uppåt, det framgår av Pia E:s uppgifter.
Det enda andra ställe där det verkar finnas lite ungdomar är vid Najics korvkiosk, och om man ska koppla ihop Pia E:s ungdomsgäng med något så ligger väl den odefinierade gruppen närmast till hands, tycker jag. Då är de dessutom redan på västra sidan vid Adolf Fredriks Kyrkogata precis som du framhåller.
Kollar man tajmingen så följer Pia E paret Palme med blicken ända ner till korvkiosken, där de försvinner in bland folk. Vad det betyder är att det finns en grupp vid kiosken. Sedan vänder Pia E uppmärksamheten åt annat håll och ser då "silverbilen" köra iväg.
Efter några minuter dyker Roger Ö upp. Tiden är inte glasklar men verkar ligga vid 23.20 eller någon minut senare. Han är i alla fall där i några minuter redan innan ungdomsgänget dyker upp och sparkar på busskuren. Då drar han kniv och jagar bort gänget, och precis i den vevan kommer Pias buss. Då är klockan 23.28.
Med andra ord har gänget tagit god tid på sig upp från mordplatsområdet ifall det är därifrån de kom. Det tyder i så fall på att de har stannat några minuter vid korvkiosken på vägen upp. De två tjejerna Susanne K och Ulrika R hade visst stannat till och hälsat på någon där vid korvkiosken. Kanske de kunde ge någon ytterligare bit till ditt pusslande.
Det jag haft problem med är att placera ett sådant hypotetiskt norrgående gäng på östra trottoaren och dessutom så nära i tiden som Morelius säger. När man läser dialogförhöret får man intrycket att det där kommer upp som ett hugskott som han sedan liksom fastnar i och känner att han måste spinna vidare på. Det är i alla fall inget han suttit hemma och tänkt över i förväg utan det kommer upp i huvudet under förhöret. När han väl nämnt det trasslar han in sig i det.
Det kan ju även vara så att Morelius misstagit sig om vilken sida Sveavägen han sett gänget på – förutsatt att han överhuvudtaget sett något sådant gäng, för det kan ju också röra sig om ett rent hjärnspöke. Om de kommit upp på västra sidan så är de uppe vid korvkiosken en dryg minut senare.
Då kan man ju tänka sig att Ulrika R eller Susanne K känt igen någon i gänget och att de stannat och pratat lite där. I så fall har vi tajmingen på det hela men då ligger Morelius' iakttagelse strax efter att han lämnat av, gjort u-svängen och parkerat.
Att det skulle befinna sig något norrgående ungdomsgäng i Skandiakvarteret på östra sidan håller jag för uteslutet. Då skulle Fauzzi inte se ett endaste jota av mordplatsen. Utan som du själv säger så måste gänget flyttas ur vägen genom att korsa gatan. Men om de ska hinna ända upp till Adolf Fredriks Kyrkogata innan skotten så måste de ju ligga tidigare än vad Morelius påstår.
I och för sig kan man kanske tänka sig att de kilar över Sveavägen mellan korsningarna och alltså inte använder övergångsställena. Men då tycker i alla fall jag att det verkar rimligare att de hela tiden går på västra sidan och att Morelius helt enkelt missminner sig om det.
Men visst kan man laborera med ett sådant ungdomsgäng ute i farten men att placera dem i Skandiakvarteret direkt efter skotten blir problematiskt. Det är ju inte bara Fauzzi som det knökar till sig med utan även med familjen Schaefer som i så fall måste ha mött gänget någonstans längs trottoaren. De nämner ju Fauzzi (inte med namn utan som "liknande fantombilden") men däremot nämns inga andra norrgående ekipage. Så jag skulle nog satsa på västra trottoaren för gänget.
Den andra idén du lagt fram, om storknallen cirka 45 sekunder efter skotten, den tycker jag är ganska intressant. Nu måste den först och främst bekräftas på något sätt, så att vi inte bara bygger luftslott om hjärnspöken. Men redan nu tycker jag ändå att det finns en hel del som talar för att den där storknallen ägt rum cirka 45 sekunder efter skotten. Och om vi kunde bekräfta den så kan den förklarar i alla fall en del saker som tidigare tett sig svårförklarliga.
En sådan sak är den "avgasknall" som Stig Engström hör när han kommer ut från Skandiahuset. Kan man koppla ihop den iakttagelsen med storknallen så får man även ganska bra tajming på Engströms utstämpling och när han kommer ner till mordplatsen.
Pia E hörde också en rejäl knall men trodde att den var en bildäcksexplosion. Det nämner hon i flera förhör men har svårt med att placera knallen på tidsaxeln.
De mystiska "43 sekunderna" i skillnad mellan Fauzzs och paret Palmes gångtider kan tänkas få en rimligt förklaring i storknallen, förutsatt att det är den och inte skotten som får Fauzzi att stanna upp.
Sigge Cedergren säger i ett förhör att han öppnat bildörren och då hört skott medan han backade uppför Luntisbacken för andra gången i sin pågående "bilstångning" med en vit Volvo. Jag har haft problem med tajmingen på det, men om det är storknallen han hör och inte skotten så funkar det utmärkt.
Du har även nämnt vittnet Eriksson på Olofsgatan som påstår sig ha hört skott där. De uppgifterna är kanske lite skakigare, men ändå värda att ta på allvar särskilt vad storknallen beträffar. För om han hört den på Olofsgatan så lär den komma norrifrån.
Ska man försöka "triangulera" var storknallen kommer ifrån så blir alla de här iakttagelserna viktiga, men särskilt Sigges och Erikssons. För båda två befinner sig på ställen där det ligger kvarter med huskroppar mellan dem och mordplatsen. Ljudvågorna måste ju nå fram till dem, och om de studsar för mycket så blir de även dämpade. Men här verkar det handla om färskvara dvs direkta, eller i alla fall nästan direkta ljudvågor.
Vad det säger mig är att storknallen inte bara kom norrifrån utan även (i alla fall i viss mån) uppifrån. Visserligen är Sigge uppe i backen med sin bil men om han ska höra knallen så måste ljudvågorna rimligtvis ha färdats över hustaken. Och ursprunget torde alltså ligga en bit norrut från mordplatsen.
Antingen finns ursprunget till knallen uppe på någon kulle, och då ligger Observatorielundens södra slänt nära till hands, eller så handlar det om någon slags fyrverkeripjäs eller kraftigt knallskott som skickats upp i luften en bit innan det exploderat. Det kan även handla om just ett exploderande bildäck som Pia E föreslår, men i så fall verkar platsen vara lite avsides.
Tänker man sig ett mötesscenario där Palme ska "hämta post" vid Dekorima från någon kurir eller representant från östsidan, ja då måste ju tiden för det överräckandet bestämmas på minuten när och kanske rentav på sekunden. Under sådana förhållanden blir ju både tid och plats för mordet bestämda på förhand. Men den tid jag kunnat vaska fram för mordet, 23.19, verkar ju ganska konstig som mötestid. Istället skulle 23.20 vara en naturlig tid att stämma träff för en sådan transaktion.
Därför menar jag, att det finns anledning att misstänka att mordet av något skäl blev utfört en minut tidigt. Palme kommer ju dit lite tidigt, och då har den andra sidan av något skäl bestämt sig för att skrida till verket istället för att avvakta den där minuten till 23.20. Kanske har man varit rädd för att Palme ska lägga märke någon av deras gubbar i omgivningen, ana oråd och helt enkelt sticka. "Better safe than sorry", tänker man kanske då, och då blir det av men en minut tidigt.
Tittar man på storknallen från det perspektivet så smäller den ju till ganska nära 23.20.00. Med de felmarginaler som råder finns då anledning att misstänka att man lagt in en explosion som auditorisk avledningsmanöver. För om knallen hade kommit norrifrån några sekunder innan skotten så skulle alla vittnen ha tittat norrut och inte sett ett barr av själva mordet.
Ungefär så kan man alltså passa in storknallen i ett mötesscenario, och då hamnar alltså knallen 45 sekunder efter mordet därför att mordet utförts ungefär lika många sekunder för tidigt.