Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Mina anteckningar, efter att en kollega till mig frågat Åke om denna bild(2018), så svarar Åke.
"Jag åkte i 5520 som var en Volvo och syns längst in till höger, och TT var kvar på sjukhuset när jag var på polishuset. Bilden är tagen när jag är tillbaka andra gången. Vilka andra som kommer i bilen vet jag inte. Lisbeth var på sjukhuset när jag kom dit vilket tyder på att hon åkt med ambulansen."
(Frågan ställdes också kopplat till Lisbeth-bilden. TT är kollegan Thomas Torstensson)
Vidare i diskussionen om bilen:
"Men det är inte Christianssons(bil) för den var jag inte ute vid."
Med tanke på dessa uppgifter om att det är "andra gången", så bör bilden vara tagen mycket senare.
Det som i övrigt talar för detta är ju antalet polisbilar på bilden/bilderna (om man även tar en titt på den sk. Lisbeth-bilden)
Ska kolla om jag har uppgifter om vilken radiobil det är, men är tveksam till att jag fått ut det.
Registreringsnummer framgår inte av polisens tjänstgöringslista, tyvärr. Ej heller fabrikat.
Detta är ju en Saab.
Återkommer om jag hittar något.
Pressfotograferna Ulf Karlsson (frilans), Stig Almqvist (Aftonbladet), Karl Melander (Expressen) och Vojta Klecka (Svenska Dagbladet) var på Sabbatsbergs sjukhus. Kolla alla deras foton. Melander tog
fotot från hemfärden som var på Expressens förstasida.
Ulf Karlssons kända foto från Sabbatsberg ("
Lisbeth-bilden") kan förklaras. Med hjälp av andra foton. YouTubern Otto Ekevi uppmärksammade fotot. Otto förstod att kapuschongkappan tillhörde Mårten Palmes flickvän Ingrid (hon bär den i
Gamla Stan i Expressen den 4 mars 1986). Otto förstod inte vem som bär den på "
Lisbeth-bilden". Det är inte Ingrid som bär kapuschongkappan. Ingrid är på väg att stiga ur polisbilens baksäte. Klädd i en pälskappa.
Mårten och Ingrid tog en taxi från Ingrids bostad på Vanadisvägen 42 i Vasastan. Till familjen Palmes bostad på Västerlånggatan 31 i Gamla Stan (ett misstag enligt Mårten). Paret fick sedan skjuts från Gamla Stan till Sabbatsbergs sjukhus. I en polisbil (radiobil 3120 med Lars Berntsson som förare). Mårten och Ingrid ankom till Sabbatsberg 00.20 (enligt fjärde TT-telegrammet).
Vid ankomsten till Sabbatsberg togs "
Lisbeth-bilden".
Att "
Lisbeth-bilden" väckte intresse berodde på Göteborgs-Postens felaktiga bildtext den 2 mars 1986:
"Lisbeth Palme kommer till Sabbatsbergs sjukhus strax efter ambulansen med Olof. Hon kastar sig ur polisbilen som körde henne till Sabbatsberg och springer in på akutmottagningen."
Den pensionerade DN-journalisten Sven Anér trodde att Lisbeth bytte från ambulansen till polisbilen på vägen till Sabbatsberg. För att byta från en kappa utan kulhål till en kappa med kulhål. Lisbeth var inte skadad. Såret på ryggen fanns inte. Lisbeth låtsades vara skadad. Anér borde ha skrivit barnböcker. Fantasin var enorm. Rätt bildtext var:
"Mårten Palme och hans flickvän Ingrid kommer till Sabbatsbergs sjukhus i en polisbil och möts av Lisbeth Palme som får låna en kappa."
Bildtexten i GP var fel (det händer ibland). Lisbeth åkte från mordplatsen till Sabbatsberg i samma ambulans som hennes man. Ambulans A951 från Sollentuna råkade köra förbi mordplatsen och tog hand om Olof Palme. Skotten kom 23.21. Den första polisbilen kom till mordplatsen 23.25. A951 kom en halv minut senare. Klockan närmade sig 23.29 när A951 lämnade mordplatsen och körde till Sabbatsberg. Med blåljus och sirén. Ambulansförare i A951 var den 29-årige hallänningen Peter Andersson (han bytte namn till Nordström). Lisbeth satt bredvid. Sjukvårdare i A951 var Christer Eriksson.
Ambulans A912 från Sabbatsberg larmades till mordplatsen 23.24 (när växeltelefonisten Ann-Louise Paulsson hos Järfälla taxi ringde 90000). Ambulansförare i A912 var den 25-åriga norrländskan Maria Degerman (hon bytte namn till Larsson). Maria var en ny och oerfaren polis som jobbade i Norrmalms vaktdistrikt. Hon jobbade extra som ambulansförare. Sjukvårdare i A912 var
Kenneth Lavrell (numera Sveriges mest erfarne ambulanssjukvårdare) och praktikanten Eva Lantz. A912 kom till mordplatsen 23.27 (när båren lastades i A951). Kenneth hoppade in i patientutrymmet i A951 för att hjälpa till. Ambulans A912 följde efter A951 till Sabbatsberg. Utan blåljus och sirén (A912 körde långsammare).
Unik intervju med föraren i A912 Maria Degerman (norrländsk lokalradio 2011)
Otto Ekevis intervju med föraren i A951 Peter Andersson (2023)
Förhören med personalen i A912
Förhören med personalen i A951
Jämför dessa fyra foton:
Foto 1 ("Lisbeth-bilden")
Foto 2 (kommissarie Åke Rimborn vid akutmottagningen på Sabbatsbergs sjukhus någon gång efter 23.30)
Foto 3 (Ingrid vid invigningen av Olof Palmes gata den 23 april 1986)
Foto 4 (Lisbeth och Mårten Palme går in på Sabbatsbergs sjukhus)
Kvinnan i Ingrids kapuschongkappa på
foto 1 är på väg till Lars Berntsson (polisbilens förare).
Lisbeth hade skäl att tala med Berntsson (hans kollega Stig Rysén vaktade familjen Palmes port på Västerlånggatan 31 i Gamla Stan).
Ingrid hade inga skäl att tala med Berntsson. Lisbeth kom ut genom dörren till höger på
foto 2 (den dörren syns inte på
foto 1). Hon gick fram till polisbilens högra bakdörr. Lisbeth tog emot Ingrids kapuschongkappa av kvinnan i bilens baksäte. Därför står dörren på vid gavel (trots att ingen har stigit ur baksätet ännu).
Kvinnan i polisbilens baksäte bär Ingrids pälskappa (samma pälskappa som på
foto 3). Kvinnan i baksätet är Ingrid. Hennes hand sträcker sig mot höger bakdörr. Hon är på väg att stiga ur baksätet. Personen till höger i framsätet är Mårten (vars stora ljusa halsduk även syns på
foto 4). Lisbeths
mockakappa hade kulhål och beslagtogs av polisen på Sabbatsberg. Lisbeth behövde låna en kappa. Hon lånade Ingrids kapuschongkappa (som Ingrid tog med sig). På
fotot från hemfärden har Lisbeth fått en annan kappa. Lisbeths frisyr liknade Ingrids frisyr bakifrån. Lisbeths stövlar liknade Ingrids.
Jag har inga bättre exemplar av foto 3 och foto 4. Du kan säkert ordna bättre exemplar. Foto 3 fanns i Aftonbladet den 24 april 1986 (Olof Palmes gata invigdes den 23 april). Foto 4 togs av Stig Almqvist från Aftonbladet. Almqvist tog flera intressanta foton på Sabbatsberg.
PS. Att kommissarie Lars Christianssons bil (radiobil 1210) var en
SAAB syns klart och tydligt (med nummer och allt) på Vojta Kleckas foto på sidan 412 i bröderna Poutiainens bok "Inuti labyrinten", där Christiansson talar med polisinspektör Kjell Östling på mordplatsen.