Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Gällande "ynglingar" så har jag två uppgifter att lägga till. Vet inte om du hade med dig dessa i något av inläggen?
Det ena är att Glantz fick papper av polisen att torka av sitt blodiga ansikte med.
(Vad jag sett så har vi endast uppgift om en person som givit mun-mot-mun och således endast en person som var blodig i ansiktet/runt munnen)
Det andra är att det finns en till möjlig yngling som AH möjligtvis såg (i det fall det nu inte var Glantz) och det är Ersson. Ersson som enligt egen uppgift hjälpte Glantz med framstupa sidoläge, var således nära OP.
Redan på mordnatten, en timme efter skotten, förklarar Anna Hage för polisen att "Ynglingen" (som får bokstavsbeteckningen Y i förhöret) är identisk med den kille som hjälpte Hage med livräddningen. Det handlar alltså om Stefan Glantz och ingen annan. Så här står det i förhöret (min fetning), där offret Olof Palme får beteckningen Z:
När hon [Anna Hage] kom fram till mannen som låg på gångbanan, såg hon att han blödde ur munnen och näsan. En kvinna stod bredvid mannen och en man – Y – satt nedhukad vid den skadades huvud. Hon kände om den skadade mannen – Z – hade någon puls och kände därför först på halsen och sedan på ena handleden. Hon kände då inga pulsslag. Hon vände Z på rygg och gav honom två hjärtstötar och fortsatte sedan med hjärtkompression cirka 15-20 gånger. Y gav Z konstgjord andning genom att blåsa in luft mun mot mun ett par gånger.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E19-00
Det är alltså samma Y som satt nedhukad vid Olof Palmes huvud när Anna Hage kom dit som sedan hjälpte henne med livräddningsförsöken genom mun-mot-mun-metoden. De båda kommer fram inom cirka 15 sekunder efter skotten och det finns inte en chans att någon annan "Yngling" ska kunna ha hunnit fram och sedan därifrån innan Hage & Glantz kommer fram.
Vid sådana här större händelser vet vi att det finns folk som försöker sätta in sig själva i händelsernas centrum. Efter Kennedymordet 1963 dröjde det inte länge förrän en strippa började hävda att hon var "babusjkadamen" som fanns bland de närmaste vittnena på bildmaterialet av skjutningen. Senare dök en annan knastant upp och påstod att hon varit Lee Harvey Oswalds hemliga flickvän och att de tillsammans arbetat i ett superhemligt biologiskt projekt i New Orleans. Det tror jag det.
Det otroliga är att så pass många ibland "privatspanarna" går på de här rövarhistorierna. Men så är det, och det är just det fenomenet som de här typerna – och deras eventuella uppdragsgivare – vet att utnyttja. Nu har vi då denne Barestrand som suttit och läst på forum som detta för att koka ihop en rövarhistoria, och mycket riktigt får han uppbackning från förvånansvärt många "privatspanare". Går vi tillbaka till Alf Lundin så var ju entusiasmen stor även om honom. Än idag sitter Henry Söderström och hänvisar till Lundin, förmodligen i förhoppningen att ingen ska komma ihåg historien utan gå på båget.
Sådant här ingår så att säga i maskineriet. Man blir otroligt trött av att se det upprepas gång på gång, enligt precis samma manuskript. Folk gillar inte bara att luras, utan de gillar även att bli lurade. Bondfångeriet har så att säga två sidor: en avsändarsida och en mottagarsida som samverkar i att cementera det. Sådant är ju också lätt att exploatera för dem som söker mörklägga och plantera desinformation.
Bra iakttagelse från din sida om att Kenneth Ersson är framme och hjälper till med det framstupa sidoläget. Här tror jag att det är bäst att understryka, att Olof Palme efter skotten landade i något som liknar ett framstupa sidoläge, så det handlar inte om att vända på honom utan om att justera till honom lite.
Den detaljen är viktig eftersom den röjer att Stig Engström inte varit på plats under den första minuten efter skotten. Han påstår ju att Palme landat på rygg och även att denne låg med slutna ögon. Anna Hage däremot (liksom även Gösta Söderström, som jag inte gitter gräva fram och citera) säger att Palme låg med "stela ögon" och stirrande blick – det vill säga, han var redan död som en sill. Så här säger Hage i samma förhör som ovan:
Enligt hennes uppfattning verkade Z "livlös" och ha "stela ögon". Hon kände inte igen mannen men fick senare veta att Z skulle vara statsminister Palme. Kvinnan presenterade sig även senare som fru Palme.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E19-00
Man kan kanske tvista om sekunderna, men inom cirka 45-60 sekunder efter skotten vänds Palme på rygg och livräddningsförsöken sätts igång. Då har Hage & Glantz kommit fram, ordnat till Palmes framstupa sidoläge, kollat pulsen, och samrått kvickt. Under den tiden finns ingen Engström där – och naturligtvis ingen separat "Yngling" heller.
När jag ändå skriver ville jag passa på att fråga dig om något lite annat, nämligen fotot av Åke Rimborn utanför ambulansintaget på Sabbatsberg. Jag har frågat två gånger i tråden och hade hoppats att du, som håller koll på det mesta, skulle ha lite mer information om den bilden. Fotot togs redan kl 23.29, vilket är cirka två minuter innan ambulanserna kommer fram till Sabbatsberg om man får tro tiderna på LAC-bandet. Men i förhör uppger Rimborn själv att han kom dit efter att ambulanserna redan anlänt.
Så det här blir ju lite besvärligt ur tidssynpunkt, och dessutom måste ju någon annan fotograf ha varit på plats betydligt tidigare än Ulf Karlsson för att ta den bilden. Då undrar jag om du har några tankar om förloppet där och om vet något mer om vem som tagit den bilden?