Citat:
Ursprungligen postat av
Packetipiketen
(... del två följer här.)
Inge Morelius 8/4 1986 (bandförhör, se sid 14 i pdf:en):
F: Står du på (avkännaren för trafikljusen?)
M: Ja, just det. Och jag väntade ju att de skulle komma med en gång så vi kunde sticka, för jag stod ju väldigt dumt. Men det var ju ingen trafik på den gatan och det var inte mycket trafik på Sveavägen heller, Susanne Larsson och Svenne som heter, Sven Rolfart, kliver in och kliver in i bilen och då har jag sett en kille som står, observerat en kille som bredvid skyltfönstret vid den här butiken.
F: När observerade du honom?
M: Ja, ungefär i samma veva som de kliver in i bilen.
F: Varför kommer du att tänka på honom speciellt?
M: Jag sitter ju och tittar, man tittar ju runt.
F: Och var står den här killen någonstans?
M: Han står vid den här butiken, dom har färg...
F: Dekorima?
M: Ja, just det, precis.
F: Var någonstans vid butiken står han?
M: Han står vid ett utav skyltfönstren. Strax intill, ja, ingången till butiken.
F: Står han till höger eller till vänster om ingången?
M: Till höger om ingången från mig sett.
F: Alltså mellan ingången och Tunnelgatan?
M: Ja, precis.
F: Ja, och vad gör han där vid det fönstret?
M: Ja, han står och tittar ut mot Sveavägen. Jag lägger inte märke till honom så där speciellt, inte så att jag sitter och stirrar på honom utan jag lade märke till honom. Och i samma veva så kommer folk gående uppifrån Kungsgatan, gående norr ut på Sveavägen. En fem-sex, kanske sju personer som går neråt, norr.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E107-00-B
Längre fram i samma förhör (se sid 16 i pdf:en):
M: (...) Jag kan inte säga exakt, jag vet att jag såg att han lämnade skyltfönstret och gick upp bakom de här människorna. För det var så uppenbart att han var ute efter något.
F: Mm. Men innan dess har alltså den här gruppen med personer passerat korsningen Sveavägen-Tunnelgatan och passerat den här mannen som du säger i skyltfönstret.
M: Ja.
F: Hur lång tid har förflutit då ungefär? Ett par minuter?
M: Nej. Nej, det kan inte varit så lång tid. Det kan röra sig om, ja ,det är svårt att säga, 10-15 sekunder max.
F: Och det här gänget, du säger här att dom passerade Palme och Lisbeth och den här som stod vid skyltfönstret ca 10-15 sekunder innan det smäller.
F: Är du säker på det? Kan det varit längre tid?
M: Ja, det kan det ha varit men inte mycket längre, det kan skilja, också svårt att avgöra, vänta, är det inte någon reklampelare lite längre ner.
F: Jo, det är det nog.
M: Kan jag minnas rätt. Är det inte en reklampelare?
F: Jo, jag tror att det är en reklampelare.
M: Jag vet fan inte om de mötte, nej...
F: Mötte de dem där?
M: Ja, kan ha gjort.
F: Är det så du menar?
M: Jag bara fick en känsla av att det var en, jag törs inte svara exakt på det men jag fick bara en känsla av, jag försöker dra mig till minnes fler detaljer. Jag kan inte svara på om det är en efterkonstruktion från min sida eller om jag minns, jag får en känsla av att eventuellt att de kan ha mötts där nere...
F: Du menar att det här gänget kan ha mött...
M: Kan ha mött paret Palme, jag bara fick en känsla...
F: Gänget har passerat den här mannen som står vid färg affären?
M: Ja, det hade dom gjort.
F: Nej, men du säger i alla fall , om vi tar det från början här, när Palme blir skjuten då hade i alla fall det här gänget försvunnit ur ditt synfält.
F: Hur lång tid hade de varit borta ur ditt synfält. Du säger, du har sagt...
M: Ja, som jag uppfattar det, det är svårt att uppskatta, men låt oss säga 10-15 sekunder.
/.../
M: (...) Om vi tar det hela från början. Det här gänget gick alltså förbi mannen som stod vid skyltfönstret. Och därefter, vad jag, därefter kom paret Palme. Så gänget var borta ur mitt synfält i och med att han sköt och då hade paret Palme gått förbi det stället där mannen stod vid skyltfönstret
Morelius 12/11 1987 (sammandrag, se sid 28 i pdf:en):
"Mördaren släntrade fram och ställde sig vid skyltfönstret bredvid ingången till Dekorima. Efter cirka 15-30 sekunder kom det ett gäng på 4-7 personer gående Sveavägen norrut. Morelius upptäckte dem strax innan korsningen med Tunnelgatan. Personerna gick i en klunga och var bra berusade. Han uppfattade dem vara i 25 -40 år och att de var vinterklädda. Någon ytterligare beskrivning kan han inte lämna.
I korsningen mötte gänget två män som gick Sveavägen söderut. Han beskriver männen också vara i 25-40-årsåldern. Någon beskrivning på deras klädsel kan han inte lämna. De två männen fortsatte Sveavägen söderut.
Sedan iakttog han mördaren under cirka 3-4 minuter."
Vad kan man då säga om det här? Vad som klart framgår är att det är först den 12/11 1987 som Morelius påstår att han "iakttog mördaren under 3-4 minuter". I alla tidigare förhör säger han att han iakttog mördaren först i samband med att hans baksätespassagerare (Rolfart och Larsson) kommer och sätter sig i bilen igen efter avslutat bankomatuttag.
Då är framsätespassageraren tillika flickvännen Lähde fortfarande kvar vid bankomaten och har påbörjat sitt uttag. I Postens bankomattid räknat påbörjar hon uttaget 23.18.15 och avslutar det 23.18.56. Skotten avfyras ungefär vid 23.18.45 i bankomattid räknat. Enligt samtliga uppgifter från 1986 så iakttar Morelius alltså mördaren för första gången ungefär en halvminut innan skotten.
Det är först den 12/11 1987 – i ett sammandrag av Ingvar Kjellvås som ju gjort sig berömd här i tråden för fadäsen som skapade "Ynglingen" – som Morelius plötsligt menar att han iakttagit mannen i flera minuter. Det är en uppgift som helt uppenbart saknar trovärdighet.
I samma sena förhör påstår Morelius även att det norrgående ungdomsgänget passerade Tunnelgatan 10-15 sekunder efter att han lämnat av passagerarna, vänt och parkerat bilen. Även detta skiljer sig markant från vad han tidigare sagt, för då menade han att ungdomsgänget passerade Tunnelgatan 10-15 sekunder före skotten (14/3 1986) respektive 10-15 sekunder innan paret Palme kom gående (8/4 1986).
Vi har alltså tre olika bud rörande det norrgående ungdomsgänget, och då kan vi omgående avfärda både det tidigaste och det senaste budet. Det senare kan avfärdas av samma skäl som vi avfärdat de 3-4 minuterna, nämligen att det radikalt motsäger hans egna uppgifter i samtliga tidigare förhör. I och med att två noggranna bandförhör gjordes under mars-april 1986 så finns heller ingen möjlighet att det skulle röra sig om någon slags sammanfattningsfel.
Det tidiga alternativet – att ungdomsgänget passerat Tunnelgatan bara 10-15 sekunder före skotten – faller på sin egen orimlighet. Däremot är det inte helt orimligt att mellanalternativet den 8/4 1986 kan vara ungefärligen riktigt. Det vill säga: ungdomsgänget försvinner bakom reklampelaren cirka 10-15 sekunder innan paret Palme dyker upp från andra hållet.
Om Morelius verkligen sett detta är dock högst osäkert, men uppgiften är i alla fall rimlig – under förutsättning att "ungdomsgänget" ifråga är Boforsarna som viker av in på banken just innan paret Palme kommer gående från andra hållet. Tidsglappet rör sig då kanske om något mer än 10-15 sekunder och kan nog snarare röra sig om 15-30 sekunder. Den skillnaden är dock marginell i det här sammanhanget.
Slutsatsen blir att det enda rimliga alternativet av de tre bud som Morelius ger rörande ungdomsgänget är mellanalternativet, de andra två måste avfärdas. Och mellanalternativet blir som sagt bara rimligt under förutsättning att ungdomsgänget är Boforsarna och att mordet sker medan de är inne på banken.
Jag ville även nämna en till märklig detalj som dyker upp hux flux i sammandraget den 12/11 1987, och det är de två södergående männen som Morelius nu säger att ungdomsgänget mötte vid mordplatsen. I den mån som den här uppgiften överhuvudtaget har någon verklighetsgrund så kan det ju tänkas vara Tensonmannen som Morelius sett gå söderut, i sällskap med gärningsmannen.
I den modell som jag efter mycken vånda och många avvägningar kommit att förespråka kommer ju gärningsmannen gående söderifrån på trottoaren, möter paret Palme och vänder då omgående på klacken, kilar ikapp och skjuter. Detta kan lätt ha missuppfattats av Morelius som att mannen "kom ut från väggen".
Likaledes kan Morelius lätt tänkas ha blandat samman Dekorimamannen med gärningsmannen, särskilt om de två samverkar. Av Delsborns uppgifter framgår att den ene av dem verkar känna Olof Palme, som stannar till utanför Dekorima och pratar med denne strax innan skotten. Men det behöver ju inte vara gärningsmannen utan vi kan mycket väl ha ett tvåmannascenario där gärningsmannen går undan när det börjar bli dags, och kanske rentav står där ända fram till dess att Tensonmannen kommer. Om de två gått en kortare bit söderut tillsammans så kunde det förklara Morelius' besynnerliga iakttagelse.
Det här sistnämnda är förstås spekulativt, men jag ville ändå slänga med det mest bara för att peka på den underliga iakttagelsen av två södergående män just före mordet. Den kommer dock så mycket senare och så pass "i förbigående" att den inte alls har samma tyngd som den likaledes förbryllande iakttagelsen av det norrgående ungdomsgänget.