2024-09-17, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Det är fint att höra hur du ser på saken. När det gäller att krångla till saker och ting så är de data som finns rörande förlopp och ballistik vad de är. En förklaringsmodell blir naturligtvis enklare om han helt enkelt bortser från allt som inte stämmer med den, men det förenklar ju inte problemet.

Det ankommer ju även på dem som förespråkar en enkel modell att "förklara bort" allting som inte passar in i modellen, vilket som regel blir lika krångligt och långsökt som att ta med de sakerna i modellen. Konsten blir alltså, att hitta en rimlig avvägning mellan vad som "hör till" mordet och vad som inte gör det, och därför vad som ska tas med i modellen och vad som inte ska tas med.

Att säga att mordet skedde av en slump innebär ju inte att man kan svinga slumpen som något slags trollspö som befriar en från bördan att förklara alla saker – och då särskilt varför de inte har med mordet att göra och inte hör till förklaringsmodellen.

Tittar man på dina resonemang så kommer du ju i vissa avseenden med sådana förklaringar. Till exempel när det gäller Skelleftehamnsbreven, som du tänkt dig att Svartenbrandt författat som någon slags desinformation för att leda polisen in på villospår. Om det är riktigt så lyckades tricket i alla fall fint! Man blir särskilt road av att läsa Thure Nässéns förhör med diverse handelsresande i dammodebranschen, och tänker på ett plan att det skulle ha varit bra om Nässén hållit sig till damunderkläder istället för att börja på med Christer Pettersson.

Skämt åsido är det du säger om manuskriptet till "Sista kontraktet" lika intressant som det är svårbevisat. Men om man skulle tänka sig att Svartenbrandt faktiskt låg bakom manuskriptet, vad är det då som säger att han inte berättar sanningen om Palmemordet – i alla fall ungefärligen – i det? Du utgår från att han totat ihop någonting missvisande, men det vi väl inte. Det väl kan lika gärna vara så, att han genom manuskriptet tänkt sig redovisa hur det faktiskt gick till. Bara det att ingen tror på det – inte ens du!

För min del har jag väl sagt vad jag har att säga om Svartenbrandt, särskilt då i mitt förra och ganska utförliga inlägg. Det jag efterlyste där var fler punkter i materialet än de två jag tog upp, och som lite mer konkret kunde tänkas peka på Svartenbrandt.

Att handstilen i Skelleftehamnsbreven, eller stilen i Abdul Kassim-brevet, verkar likna Svartenbrandt är visserligen intressant, men frågan är vad det egentligen bevisar? Om man tänker sig att Svartenbrandt suttit och "trollat" utredningen med sådana brev så utgör det ju ändå inget bevis på att han ens varit i Stockholm på mordkvällen – låt vara mördat Olof Palme.

Så vad jag är ute efter är väl mer konkreta grejor typ det där samtalet till Sigge Cedergren där en "Svarten" ringer vid lunchtid på morddagen och vill ha fatt på Sigge. Det är i alla fall ett konkret indicium, även om det kan tänkas vara fel "Svarten".

Samma med signalementet, om det finns uppgifter som liknar Svartenbrandt, vilket jag tycker Leif Ljungqvists gör. Fast när det gäller signalementet uppkommer förstås problemet, att man tycker att Lisbeth Palme borde känna igen Svartenbrandt – om inte direkt vid mordet så i alla fall med tiden efteråt. Han förekom ju ganska mycket i medierna och nästan alla visste hur han såg ut. Då blir det ju dessutom väldigt svårt för Svartenbrandt att stryka omkring på Stockholms gator utan att bli igenkänd.

För om du tänker dig ett slumpmord så blir väl storyn ungefär densamma som med Christer Andersson, nämligen att han hänger utanför Grand och får syn på Palme där, sedan får han fatt på ett vapen, typ av Sigge eller någon annan kriminell som han känner. Att han skulle ha med sig vapnet redan från Säter tycker jag verkar mindre troligt i så fall.

För min del tycker jag nog ändå, att den enklaste och mest rättframma modellen är den som liknar "Sista kontraktet", och där Svartenbrandt alltså "plockas ut" från Säter med uppdraget att skjuta Palme. I den storyn funkar det också bättre med att förse honom med vapnet redan i Säter eller kanske på vägen ner. Så tänker jag om det här. Tack igen!

Eftersom Svarten säger att Christer Pettersson tagit vapnet på toan på Oxen så tänker jag att det är Svarten själv som gjort det. Det är om det i serien om Svarten o det är Gubb Jan Stigson som säger det. Alltså han har hört det från Svarten. Jag har nog skrivit det förut.
Om att känna igen Svarten så vet vi väl inte om Lisbet Palme fått se bilder just på Svarten?
Han var ju skum, Svarten, för han ändrade liksom utseende. Spände ansiktet på nåt sätt. Vid ngt rån stämde inte åldern på S efter vad kassörskan sa.

Ang skelleftehamnsbreven så tackade iaf Dag Andersson när jag ringde o sa att jag känt igen dom. Sedan såg jag fler. O nu efter man kunnat beställa ut från förundersökningen ännu fler. Bla det sk bekännelsebrevet som visades iom presskonferensen. Har nog skrivit om det med.
Nu har jag hittat ett urklipp från GP där man efterlyste just Skelleftehamnsmannen då i begynnelsen så jag har skrivit dit. Tipspengar lovades så det kom kanske anonyma brev dit med. Det glömde jag fråga :-)

O nu efter en stund så tänkte jag att jag borde hämta boken Kontraktet och läsa igen med annorlunda tänk. Tänka på det du säger och det mannen i podden skrivit i sin bok fast jag inte tror att mordet är så invecklat. Svarten kollade ju mycket på film o hade livlig fantasi. Läste tidningar sa han att han gjorde mest när han gjort brott.
Senast redigerad av Cianneli 2024-09-17 kl. 17:43.
Citera
2024-09-17, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Kan det vara IVAF?

Tidningsuppgifter 1984 gjorde gällande att 60-70 svenska hemvändande FN-soldater och f.d. legosoldater sökt medlemskap i International Voluntary Aid for Freedom (IVAF), en organisation vars medlemmar såg sig som ”korsriddare mot alla former av terrorism och kommunism”. Det uppgavs att IVAF hade skaffat sig ett ansenligt lager av vapen, ammunition, sprängämnen och annan utrustning, som gömts på olika platser i Sverige och Norge. Kontaktman i Norge var Ole Christian Olstad som under några år bodde i Falun.

Den 31 maj -95 fortsatte DalaDemokraten sin granskning av Ole Christian Olstad och nu lyckades man avslöja en hemlig grupp kallad Alfa som hade ägnat sig åt spionage mot svenska medborgare. Gruppen hade också lejt legosoldater till rena agentuppdrag. Det mest uppseendeväckande var dock gruppens nära samarbete med svenska Säpo vilket bekräftades av Säpochefen Anders Eriksson i DalaDemokraten den 13 juni -95.

Det har var intressant information men det är nog svårt att komma vidare.
De som vet de vet men förmodligen inte många plus några som inte lever längre.
Citera
2024-09-17, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Inget nytt för mig.
Jordås har fått stort genomslag dock.
Intressant att se vad hans besök SVT Umeå kan ge.
Gynnestams har en Live tillsammans med Jon Jordås i morgon kl 18.00 på deras Youtube kanal. De har fått en hel del motsvar och andra teorier i kommentarerna och kommer svara och diskutera just Palme mordet där. Så passa på att gå in och diskutera i morgon vettja, många som har olika uppfattningar och teorier där inne. Blir intressant att höra Jon svara på frågorna om sin terori och det han skriver i boken.
https://youtube.com/@gynnestams?si=1wetUY3m6otLmWJr
Citera
2024-09-17, 19:50
Medlem
Citat:
Kan det vara IVAF?

Tidningsuppgifter 1984 gjorde gällande att 60-70 svenska hemvändande FN-soldater och f.d. legosoldater sökt medlemskap i International Voluntary Aid for Freedom (IVAF), en organisation vars medlemmar såg sig som ”korsriddare mot alla former av terrorism och kommunism”. Det uppgavs att IVAF hade skaffat sig ett ansenligt lager av vapen, ammunition, sprängämnen och annan utrustning, som gömts på olika platser i Sverige och Norge. Kontaktman i Norge var Ole Christian Olstad som under några år bodde i Falun.

Den 31 maj -95 fortsatte DalaDemokraten sin granskning av Ole Christian Olstad och nu lyckades man avslöja en hemlig grupp kallad Alfa som hade ägnat sig åt spionage mot svenska medborgare. Gruppen hade också lejt legosoldater till rena agentuppdrag. Det mest uppseendeväckande var dock gruppens nära samarbete med svenska Säpo vilket bekräftades av Säpochefen Anders Eriksson i DalaDemokraten den 13 juni -95.

Thank you - it might be, but I didn't know that Bror Perä had been serving in the army or with the UN at all. Do you know anything about his military career or police career? Quite frankly I know the basic stuff about him, but I don't know much about his past. I'm interested in all about Bror P.
Citera
2024-09-17, 20:10
Medlem
Varifrån kommer uppgiften att Perä skulle vara anknuten till IVAF?
Enda uppgiften annars att han skulle vara inblandad i mordet verkar ju vara från Lasse Lundberg.
I mina ögon ser det ut som att Lundberg projicerar sin egen eventuella inblandning på Perä. Det är ju trots allt Lundberg som verkar ha förkunskap om mordet och faktiskt uppvisat detta på flera sätt: Kulturnytt. Samtal i Göteborg med Janne Schmidt etc.
Citera
2024-09-17, 21:27
Medlem
Förhör med Bror Perä.

https://drive.google.com/file/d/1N29...mdtmmueHC/view
19860307 DGB 15299-A

https://drive.google.com/file/d/1Kve...l1lwxRfbT/view
Telefontips 19860313 DGB 15299-G

Samtal till säkerhetsavdelningen
https://drive.google.com/file/d/1TTR...IXVbEmNh7/view
19860313 DGB 15299-H
Citera
2024-09-17, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsach
Varifrån kommer uppgiften att Perä skulle vara anknuten till IVAF?
Enda uppgiften annars att han skulle vara inblandad i mordet verkar ju vara från Lasse Lundberg.
I mina ögon ser det ut som att Lundberg projicerar sin egen eventuella inblandning på Perä. Det är ju trots allt Lundberg som verkar ha förkunskap om mordet och faktiskt uppvisat detta på flera sätt: Kulturnytt. Samtal i Göteborg med Janne Schmidt etc.

This one: I simply ask what is IVF? When you are not native swedish, these förkortninger is very hard to guess. It might seem very obvious, but it isn't.

Ursprungligen postat av mvagrippa
Ja, Bror Perä kan ha haft en förkunskap om att något var på gång, ev om Olof Palme. Hans kontakter inom IVF lämnar fortfarande frågetecken. Även Lasse Lundberg verkar haft någon typ känsla av att något planerades mot OP. Men med tanke på vad han själv skrev i ”Kultur-Nytt” räknade han knappast med statsministermord . Det är belagt att han blev närmast panikslagen när han fick kännedom om mordet.
Citera
2024-09-18, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmkissoff
This one: I simply ask what is IVF? When you are not native swedish, these förkortninger is very hard to guess. It might seem very obvious, but it isn't.

Ursprungligen postat av mvagrippa
Ja, Bror Perä kan ha haft en förkunskap om att något var på gång, ev om Olof Palme. Hans kontakter inom IVF lämnar fortfarande frågetecken. Även Lasse Lundberg verkar haft någon typ känsla av att något planerades mot OP. Men med tanke på vad han själv skrev i ”Kultur-Nytt” räknade han knappast med statsministermord . Det är belagt att han blev närmast panikslagen när han fick kännedom om mordet.

It's apparently just a writing mistake by mvagrippa. IVAF is what it should be. Here is the text. https://www.regeringen.se/contentass...-ar-1945.del-2
However I don't remember seeing or hearing this organisation being mentioned in regards to the Palme investigation.
So that's another reason for my question above.
But I find the Lars Lundberg story very interesting. Kultur-Nytt, His novel manuscript, the drinking road story and everything. He hints therein that one in the novel might find a clue to solving the murder.
It would therefore be interesting to know more of who he was. Who did he know besides BP eg. What was his political views and so on.
I only know (by heart) that he was in the publishing business and wrote in Lektyr. That he lived mainly in Uppland and that he ended his life on Gräsö
He appeared very shortly in Leif GW Persson's show Polisspåren and. I've seen one article about him in UNT when he turned 80.
Citera
2024-09-18, 09:58
Medlem
Citat:
It's apparently just a writing mistake by mvagrippa. IVAF is what it should be. Here is the text. https://www.regeringen.se/contentass...-ar-1945.del-2
However I don't remember seeing or hearing this organisation being mentioned in regards to the Palme investigation.
But I find the Lars Lundberg story very interesting. Kultur-Nytt, His novel manuscript, the drinking road story and everything. He hints therein that one in the novel might find a clue to solving the murder.
It would therefore be interesting to know more of who he was. Who did he know besides BP eg. What was his political views and so on.
I only know (by heart) that he was in the publishing business and wrote in Lektyr. That he lived mainly in Uppland and that he ended his life on Gräsö
He appeared very shortly in Leif GW Persson's show Polisspåren and. I've seen one article about him in UNT when he turned 80.

Jag aldrig heller hört BP nämnas när man snackar IVAF och Ole Christian Olstad. Däremot ryktas det att han kände CGÖ och ledningen för tidningen Contra. Vad som är sant eller inte, vet jag inte.
Citera
2024-09-18, 12:18
Medlem
Citat:

There it is again :-D UNT? What is that? Uppsala Nya Tidning?
He's born 1930. Either 1st of December or 12th of January. So it must be in 2010. We gotta find that article.
Citera
2024-09-18, 13:11
Medlem
Förhör med Lars Lundberg-Bror Perä
Mycket maskerat

https://drive.google.com/file/d/1RaG...NEOlK02Ux/view
19890530 DGB 15229-N
Citera
2024-09-18, 14:12
Medlem
Citat:
Jag aldrig heller hört BP nämnas när man snackar IVAF och Ole Christian Olstad. Däremot ryktas det att han kände CGÖ och ledningen för tidningen Contra. Vad som är sant eller inte, vet jag inte.

Ole Christian Olstad förnekar, vad jag förstår, i förhör med norska Kriminalpolisen att han känner Carl Gustaf Östling. Finns som uppslag HB17740-02 i utredningen.

Länk till inlägg med länk till HB17740-02
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Senast redigerad av Utredaren 2024-09-18 kl. 14:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in