Citat:
Ursprungligen postat av
Sumer
Hårda ord.
"Palme-utredningen fick gå åt helvete i 34 år"
"Chefsåklagare Krister Petersson påstod att det inte gick att komma runt Stig Engström, men då hade han inte stämt av med landets alla privatspanare.
Aron Lund vill tillsätta en granskningskommission över den farsartade utredningen."
https://www.expressen.se/kultur/palm...lvete-i-34-ar/
Hårda ord ja. Det märks att skribenten är en ordekvilibrist som tycker om att uttrycka sig i skrift. Sådant uppskattas för mig som läsare.
Dock känns inte personen vidare insatt, och fokuset verkar i främsta rum ligga på att göra ner utredningen mellan 1986-2020. Dessutom funderar jag på om skribenten ens bemödat sig med att läsa boken. Texten handlar ju i princip ingenting om bokens huvudperson CA, vilket ju borde vara prio, kan jag tycka.
Visst begicks det en hel del misstag och klavertramp i utredningens 24 år långa historia. Dock får man ju ta även PU för vad den var, nämligen ett
mycket svårt spaningsmord, med tämligen usla förutsättningar redan minuterna efter skotten. Statistiken berättar ju att endast 2 av 10 sådana klaras upp. Omkring hur svårt ett spaningsmord är att reda upp berättar ju just PU, som trots sina enorma resurser, idoga arbete och enorma mängd förhör inte lyckades ro båten i hamn, aksnek inte ens i närheten?
Jag tycker att PU fått stå ut mycket på tok för mycket skit genom åren. Vore det inte för att de trots allt gjort ett fläckvis bra arbete, skulle ju inte privatspanare och andra intressenter ha någonting att arbeta med i dag när utredningen blivit offentlig (förutom allt okynnes-maskande). Och som de flesta vet finns ju en enorm mängd att arbeta och pilla med. Det är väl endast 5-10% av materialet som begärts ut och återfinns i exempelvis Excell-bladet och wpu?