2024-09-16, 10:47
Medlem
Hårda ord.

"Palme-utredningen fick gå åt helvete i 34 år"

"Chefsåklagare Krister Petersson påstod att det inte gick att komma runt Stig Engström, men då hade han inte stämt av med landets alla privatspanare.

Aron Lund vill tillsätta en granskningskommission över den farsartade utredningen."

https://www.expressen.se/kultur/palm...lvete-i-34-ar/
Citera
2024-09-16, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Jag förstår att du reagerade över Svartenbrandt gällande utseende. Dock har jag personligen inte fördjupat mig kring hans eventuella skuld genom åren. Men man lär ju även säga, att han vid tidpunkten för mordet sannolikt var en av Sveriges mest avtrubbade, spritt språngande galna och våldsamma män. Frågan är ju lite kring vilket motiv Svartenbrandt hade? Eller kan han ha varit, som en annan användare nyligen antydde, "bara" en tänkbar torped för mordet? Dock bestämdes ju biobesöket väldigt sent på morddagen. Så om någon avlyssnade Palmes telefon, så skulle ju inte Svartenbrandt ha hunnit ned till Stockholm, väl?

Lite märkligt trots allt, att PU:s Hans Mellander avfärdat dig och din teori så kategoriskt trots dina idoga försök genom åren, samt rätt stora underlag. Kanske har det att göra med Mellanders högst personliga magkänsla kring detta. Om, så är det ju en smula oprofessionellt av honom. Hade ärligt talat högre tankar om honom. Som tröst, ska ju sägas att han inte kommer att ha med PU att göra om PU öppnas upp igen någon gång.

Jag har ju tänkt att Svarten var i Stockholm i ngt annat syfte. Skaffa ett vapen. Så ser han Palme av en slump.
Sedan är det ju inte min teori endast, för Svarten låg ju på pu:s bord när jag ringde då 2015 men jag hade glömt att Svarten varit aktuell. Breven var det bara jag som känt igen för jag ringde upp särskilt o frågade om det. Jag tänkte ju att det är viktigt med ett statsministermord.

Tack för trösten!
Senast redigerad av Cianneli 2024-09-16 kl. 11:05.
Citera
2024-09-16, 11:12
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Jag har ju tänkt att Svarten var i Stockholm i ngt annat syfte. Skaffa ett vapen. Så ser han Palme av en slump.
Sedan är det ju inte min teori endast, för Svarten låg ju på pu:s bord när jag ringde då 2015 men jag hade glömt att Svarten varit aktuell. Breven var det bara jag som känt igen för jag ringde upp särskilt o frågade om det. Jag tänkte ju att det är viktigt med ett statsministermord.

Ja Svartenbrandt utreddes väl redan 1986-1987. Dock vill jag minnas att du (eller om det är någon annan vurmare för Svartenbrandt) som för egen maskin utrett och forskat kring honom, som sagt sig haft olika värdefulla spår i uppslaget, som upphittad kula i en bil, några unika vittnesmål, med mera. Samt framarbetade teorier med tyngd, och även bevis om jag inte missminner mig. De flesta av de misstänkta är ju som bekant döda, även deras kamrater och bekanta har ju börjat trilla av. Så även Svartenbrandt är ju aningen svårutrett, tyvärr.
Citera
2024-09-16, 11:25
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hårda ord.

"Palme-utredningen fick gå åt helvete i 34 år"

"Chefsåklagare Krister Petersson påstod att det inte gick att komma runt Stig Engström, men då hade han inte stämt av med landets alla privatspanare.

Aron Lund vill tillsätta en granskningskommission över den farsartade utredningen."

Hårda ord ja. Det märks att skribenten är en ordekvilibrist som tycker om att uttrycka sig i skrift. Sådant uppskattas för mig som läsare.

Dock känns inte personen vidare insatt, och fokuset verkar i främsta rum ligga på att göra ner utredningen mellan 1986-2020. Dessutom funderar jag på om skribenten ens bemödat sig med att läsa boken. Texten handlar ju i princip ingenting om bokens huvudperson CA, vilket ju borde vara prio, kan jag tycka.

Visst begicks det en hel del misstag och klavertramp i utredningens 24 år långa historia. Dock får man ju ta även PU för vad den var, nämligen ett mycket svårt spaningsmord, med tämligen usla förutsättningar redan minuterna efter skotten. Statistiken berättar ju att endast 2 av 10 sådana klaras upp. Omkring hur svårt ett spaningsmord är att reda upp berättar ju just PU, som trots sina enorma resurser, idoga arbete och enorma mängd förhör inte lyckades ro båten i hamn, aksnek inte ens i närheten?

Jag tycker att PU fått stå ut mycket på tok för mycket skit genom åren. Vore det inte för att de trots allt gjort ett fläckvis bra arbete, skulle ju inte privatspanare och andra intressenter ha någonting att arbeta med i dag när utredningen blivit offentlig (förutom allt okynnes-maskande). Och som de flesta vet finns ju en enorm mängd att arbeta och pilla med. Det är väl endast 5-10% av materialet som begärts ut och återfinns i exempelvis Excell-bladet och wpu?
Citera
2024-09-16, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det gör det ju ordagrant? När de kommer gående och stannar till vid Dekorima är ju mannen redan bakom dem. Han dyker inte upp vid Dekorima utan har gått bakom dem till Dekorima.
Verkar som att du är säker på att Dekorinamannen är GM.
Glöm inte bakdörren...
Citera
2024-09-16, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Ja Svartenbrandt utreddes väl redan 1986-1987. Dock vill jag minnas att du (eller om det är någon annan vurmare för Svartenbrandt) som för egen maskin utrett och forskat kring honom, som sagt sig haft olika värdefulla spår i uppslaget, som upphittad kula i en bil, några unika vittnesmål, med mera. Samt framarbetade teorier med tyngd, och även bevis om jag inte missminner mig. De flesta av de misstänkta är ju som bekant döda, även deras kamrater och bekanta har ju börjat trilla av. Så även Svartenbrandt är ju aningen svårutrett, tyvärr.

Kulan i bilen sa mannen som berättade om Svarten i Palmemordspodden.
När vi kunde se från förundersökningen i liggaren så var där ju många "godsaker" om Svarten. Så det när Blombergsson 2018 skrev till mig att Svarten inte var förhörd o att han satt på Säter var ju väldans underligt när han hade hela utredningen han kunde kolla i. Men de var väl så inne på Engström. Allt är jättekonstigt.
Citera
2024-09-16, 22:57
Medlem
p.norths avatar
Det var ju tydligen en hel del folk som hade nå vetskap eller hörsägen att det skulle ske ett något med palme strax före mordet men det verkar bara tystas ner, låtsas som inget.
Hela alltet är märkligt och en gåta, finns kanske inte ens någon begraven.
Citera
2024-09-16, 23:39
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Verkar som att du är säker på att Dekorinamannen är GM.
Glöm inte bakdörren...

Tvärtom är jag väl inne på att Tensonmannen är den ensamme mördaren. Och i så fall existerar ingen Dekorimaman. Men jag är inte säker på någonting alls.

Tensonmannen liknar inte alls Anders Björkman och Nicola Fauzzi ser honom längre upp på Sveavägen än Björkman enligt vittnesmålen uppger att han var. Existerar Tensonmannen är den enklaste förklaringen till hans spårlösa försvinnande efter mordet att han är mördaren.

Att mördaren är en man i en mörkblå jacka som går ned en bit på låren stämmer väl med vad två av de tre närmaste vittnena Lars Jeppsson och Lisbeth Palme uppger. Det tredje, Anders Björkman kan ha uppgett det initialt men ändrat sig. Liksom flera andra kan han kommit att uppfatta (Tenson)-jackan som en mörk rock. Förutom jackan har mördaren på sig den mörka stickade mössa Björkman ser.

Cecilia Anderstedts vittnesmål passar bra in med detta scenario och en man med mörk jacka som följer efter paret Palme Sveavägen norrifrån in mot Dekorima.

Är det en ensam mördare som springer ifrån mordet måste man välja mellan Tensonmannen och Dekorimamannen och Tensonmannen är i och med Fauzzis observation säkrare. Sedan finns det förstås mer laborerade teorier kring dessa två och mordplatsen; se inlägg av Packetipiketen.

Men den ensamme mördaren som följer efter paret antingen hela vägen eller efter de korsar Sveavägen är den teori som i stort kräver minst antal antaganden även om många finner olika skäl till den lösningen inte kan stämma.
Citera
2024-09-17, 04:00
Medlem
Aron Lund at Expressen can start by asking where the Svanberg S&W is and the ammunition…
And why it was never tested. Hans Melander failed at his duty!

Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Aron Lund skriver i Expressen om att han vill se ytterligare en Granskningskommission som skall studera PU alltifrån 1999 fram till nedläggelsen år 2020.
Han har flera bra points,och jag håller med om att detta är viktigt.
Det finns folk som måste svara på en hel del frågor här.
De svarar inte i nuläget,men saken kan komma att ändras utifall en kommission ställer frågorna.
Citera
2024-09-17, 06:23
Medlem
Aron Lund om behovet om att tillsätta en ny, uppföljande granskningskommission:

Citat:
Tyvärr fortsatte polisutredningen gå åt helvete i ytterligare 21 år, vilka aldrig har summerats på samma sätt. Utredningens andra halva förblir ett oredigt myller av hårt maskade arkivdokument, och de ansvariga, som skulle kunna kasta ljus över innehållet, vandrar sakta mot graven.

Sittande regering kan inte göra haveriet ogjort. Däremot kan man se till att minnet av allt detta inte förskingras. Att tillsätta en uppföljande granskningskommission skulle garantera att hela utredningen, till det farsartade slutet 2020, analyseras och dokumenteras för eftervärlden.

Christer A, Christer P och Stig E må vara döda, men 2000-talets jurister, poliser och politiker lever än. Och nu är det deras tur att svara på några frågor.

Hela artikeln (pay wall)
Citera
2024-09-17, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ja, Bror Perä kan ha haft en förkunskap om att något var på gång, ev om Olof Palme. Hans kontakter inom IVF lämnar fortfarande frågetecken. Även Lasse Lundberg verkar haft någon typ känsla av att något planerades mot OP. Men med tanke på vad han själv skrev i ”Kultur-Nytt” räknade han knappast med statsministermord . Det är belagt att han blev närmast panikslagen när han fick kännedom om mordet.

Pardon, I have to ask in either English or bad swedish - what does IVF mean in this context?
Citera
2024-09-17, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmkissoff
Pardon, I have to ask in either English or bad swedish - what does IVF mean in this context?

Kan det vara IVAF?

Tidningsuppgifter 1984 gjorde gällande att 60-70 svenska hemvändande FN-soldater och f.d. legosoldater sökt medlemskap i International Voluntary Aid for Freedom (IVAF), en organisation vars medlemmar såg sig som ”korsriddare mot alla former av terrorism och kommunism”. Det uppgavs att IVAF hade skaffat sig ett ansenligt lager av vapen, ammunition, sprängämnen och annan utrustning, som gömts på olika platser i Sverige och Norge. Kontaktman i Norge var Ole Christian Olstad som under några år bodde i Falun.

Den 31 maj -95 fortsatte DalaDemokraten sin granskning av Ole Christian Olstad och nu lyckades man avslöja en hemlig grupp kallad Alfa som hade ägnat sig åt spionage mot svenska medborgare. Gruppen hade också lejt legosoldater till rena agentuppdrag. Det mest uppseendeväckande var dock gruppens nära samarbete med svenska Säpo vilket bekräftades av Säpochefen Anders Eriksson i DalaDemokraten den 13 juni -95.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in