Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Att den tredje mannen i Cecilia Anderstedts vittnesmål var Anders Björkman är nog ändå en möjlighet som bör tas seriöst. Visserligen kanske det skaver lite att Cecilia uppfattade dem som ett sällskap, men hon är ju samtidigt tydlig med att det fanns ett avstånd mellan det första paret och den tredje mannen. Och hon är osäker på hur stort avståndet var.
Den tredje var strax bakom paret. Hon kan dock inte säga hur långt bakom han var eftersom hon fick den uppfattningen att dessa tre var ett sällskap.
Vi vet att makarna Palme gjorde en viss sneddning på trottoaren, och Björkman utförde också sin sneddning ungefär där Cecilia säger att sällskapet sneddade. Och precis som Packetipiketen förtjänstfullt påpekat måste AB med all sannolikhet fälla ner blicken under sneddningen för att ha koll på var han sätter fötterna när han korsar snö- och isranden på utkanten av trottoaren. När han sedan tittar upp igen har han plötsligt en trio framför sig.
Kanske var det just Björkmans korsande av isranden som fick Cecilia att dra den felaktiga slutsatsen att sällskapet just korsat hela Sveavägen. Om man nu vill göra en bokstavlig tolkning där.
Eftersom Cecilia flackar med blicken och inte följer sällskapet kontinuerligt finns det utrymme för att gärningsmannen omärkt tar över Björkmans roll i trion ur Cecilias perspektiv. Som jag tolkar förhöret tittar hon upp en sista gång när ett eller två skott redan avlossats, och då är det nog lätt att hon drar slutsatsen att den tredje mannen (gärningsmannen) är samme man som hon tidigare såg snedda. Men det blir i så fall en slutsats som hon själv drar och som vi inte nödvändigtvis behöver hålla oss till. Och i en sådan actionscen blir det nog extra fokus på händelsernas centrum utan att hon nödvändigtvis behöver registrera en perplex Björkman 5-10 meter bakom.
Det är väldigt bra iakttagelser du gör, och dem tackar jag för. Det är förvisso en intressant idé att det är Björkman som Anderstedt ser i sin första "filmsnutt" medan gärningsmannen då är skymd på något vis, eller kanske rentav kommer in på scenen från ett annat håll. Anderstedts andra "filmsnutt" kommer då efter skotten och att någon i bilen hojtat till och på så vis fått henne att titta ditåt igen.
Om jag får lov ska jag gå igenom några aspekter på den här problematiken, få se var vi landar.
Först och främst tänker jag, att den sträcka som Anderstedt rimligtvis kan se inte handlar om mer än några få meter, kanske fem meter på sin höjd, och då ligger den biten inte vid reklampelaren utan någonstans mittemellan reklampelaren och blodfläcken. Då hamnar man ändå väldigt nära mordplatsen i rummet och skotten i tiden. Just närheten i tid och rum sätter snäva gränser för hur man i så fall ska "få in" gärningsmannen på scenen.
En möjlighet är i och för sig, att Anderstedt missat gärningsmannen fastän han finns där "mitt framför ögonen" på henne men ändå skymd på något vis snett bakom paret Palme – fast mer inåt husväggen än Björkman då. Där tycker man kanske ändå, att det vore mer naturligt för henne att missa Björkman än att missa mördaren.
Allt hänger på dels hur pass nära paret Palme man tänker sig att Björkman går, och dels på hur man tänker sig att gärningsmannen kommer in på mordplatsen. Jag vill främst kika lite på Björkman-delen här.
Hur gärningsmannen kommer in blir i mesta laget på ett bräde, men implicit håller mig inom ramen för vad Björkman sagt, dvs att de tre kom gående till synes i sällskap en sträcka om minst fem meter, samt även vad Morelius säger om att gärningsmannen kilade upp bakifrån. De två sakerna måste med, men utöver det kan man säkert diskutera hur mördaren kom in på scenen eller om han redan stod där på något vis. I alla fall handlar det om något som redan inträffat när Anderstedt gör sina iakttagelser och ingår alltså inte i vad vi kan kalla för det "absoluta" närförloppet.
Björkmans egna bud om hur långt bakom han gick varierar väl (vad jag kan minnas) från cirka tre meter och upp till kanske sju meter, men det kan ju vara tio meter också. Den måttstock jag vill tillämpa på den frågan är det Björkman säger om att han befann sig mitt för Dekorimas entré när skotten smällde, eller möjligtvis fick hoppa tillbaka ett steg för att komma i jämnhöjd.
Då går det ju att ta fram måttstocken och kolla avståndet, och då hamnar jag på cirka 5-7 meters avstånd, beroende på om han är i jämnhöjd eller måste ta det där steget tillbaka. Så när Björkman berättar om det hela så verkar han placera han sig något närmare än han faktiskt var.
Som du ser så är det avståndet på 5-7 meter mellan Björkman och paret Palme, vilket jag liksom hållit i bakhuvudet när jag resonerar om de här frågorna, som får mig att känna att de kanske är lite för långt isär för att rimligtvis uppfattas som ett sällskap.
Men det beror ju också på iakttagelsevinkeln, dvs hur pass långt fram Åke Larsson hade rullat med bilen när Anderstedt gjorde sina iakttagelser. Kollar du en kartskiss (t ex Filters, se länk) så står bilen väldigt långt bak, men i realiteten torde han nog ha rullat fram när det blev grönt och ha hunnit åtminstone ett par billängder framåt innan det smäller.
https://i0.wp.com/magasinetfilter.se...8/05/karta.jpg
Att trafikljusen slår om till grönt cirka fyra sekunder innan första skottet kan vi vaska fram via Anders Delsborn och Bengt Palm. Eftersom Larsson ska svänga vänster in på Tunnelgatan så borde han rulla fram till läge för det i väntan på mötande trafik, och då får jag det till att bilen står ungefär så att den har bakänden på övergångsstället när skotten smäller. Det här har ju också betydelse för Anna Hage, både ifråga om vad hon ser från bilen och hur långt hon har fram till Palme.
Så om Larssons bil står ungefär där jag vill ställa den vid skotten, då finns alla gånger 30 graders vinkel mellan Anderstedt och (den osynliga) "axeln" mellan Björkman och paret Palme. Är Björkmans avstånd till paret Palme då 5-7 meter så faller det sig inte naturligt för mig att uppfatta dem som ett sällskap. Men uteslutet är det kanske inte, och det kan ju vara så att mina idéer om avstånd och vinklar heller inte riktigt stämmer med verkligheten.
Så har jag uppfattat saken i alla fall, och då är det mest troligt mördaren som Anderstedt ser. Som sagt förutsätter det emellertid, att hon helt och hållet missar Björkman. Det är hon dock knappast ensam om, utan fler vittnen gör det trots att de bedyrar att det var folktomt inom en radie på tio meter eller ännu mer.
Skojigast av dem alla är förstås Morelius, som dels bedyrar det men sedan också säger att han förlorade gärningsmannen ur sikte efter 5-6 meter när denne sprang in i gränden. Men om man inte kan följa gärningsmannen mer än 5-6 meter när man redan har fokus på honom, hur kan man då säga att ingen fanns inom tio meter? Björkman fanns ju där, mitt framme och helt synlig i full belysning, men ändå ser folk inte honom. Hur ska de då kunna se någon som står inne i gränden?
Jag nämner förstås det här problemet med avseende på det tvåmannascenario som jag länge predikat i tråden. Det är ju ändå söndag idag. Tack igen!