Citat:
IM och AB/LP:s vittnesuppgifter är oförenliga, och man kan kanske inte utesluta att de som faktiskt befann sig på platsen hade bättre möjlighet att göra korrekta observationer – det vill säga, att vi har att göra med en efterföljande gärningsman.
IM:s vittnesuppgifter är inte heller helt problemfria. Dels för att han befann sig långt från platsen, dels för att han uppger sig ha sett saker som ingen annan har observerat, och dels för att hans uppgifter har ändrats över tid.
Jag ser därför ingen anledning att automatiskt ge hans vittnesmål företräde framför AB/LP.
1. Det sällskap som skulle ha passerat norrut och befann sig 10-15 meter från händelserna (förhör 14/3) inns inte där vid den tidpunkten. Det ligger nära tillhands att han förväxlat dessa med Boforsgänget som passerat ut från handlingen långt tidigare.
2. IM observerade gm i 3-5 minuter (uppgiften varierar). I det spannet bör andra vittnen ha passerat platsen utan att lägga märke till honom.
3. IM är det enda av ett 25-tal vittnen som påstår att gärningsmannen på något sätt rundade paret och vid något tillfälle stod med ryggen mot Sveavägen. Såvitt jag förstår är denna uppgift unik.
Hovrätten 48:00
Hovrättan (via Ottos kanal)
https://www.youtube.com/watch?v=FMMm...tto%27sInsight
Trafiken på den östra sidan, inlägget har några år på nacken och kan delvis uppdateras, men den principiella uppfattningen framgår.
(FB) Tråden om Christer Andersson
Ottos spinn
https://www.youtube.com/watch?v=LxDX...tto%27sInsight
Problemet med Fauzzi som Ingmar Krusell löste med hjälp av IM:s senare observationer och bok
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Relaterat och upprinnelsen till dessa inlägg
IM:s vittnesuppgifter är inte heller helt problemfria. Dels för att han befann sig långt från platsen, dels för att han uppger sig ha sett saker som ingen annan har observerat, och dels för att hans uppgifter har ändrats över tid.
Jag ser därför ingen anledning att automatiskt ge hans vittnesmål företräde framför AB/LP.
1. Det sällskap som skulle ha passerat norrut och befann sig 10-15 meter från händelserna (förhör 14/3) inns inte där vid den tidpunkten. Det ligger nära tillhands att han förväxlat dessa med Boforsgänget som passerat ut från handlingen långt tidigare.
2. IM observerade gm i 3-5 minuter (uppgiften varierar). I det spannet bör andra vittnen ha passerat platsen utan att lägga märke till honom.
3. IM är det enda av ett 25-tal vittnen som påstår att gärningsmannen på något sätt rundade paret och vid något tillfälle stod med ryggen mot Sveavägen. Såvitt jag förstår är denna uppgift unik.
Hovrätten 48:00
IM : Han stod med ansiktet mot kroppen, dvs in mot Dekorima/Tunnelgatan. Och då tar han ett steg bakåt, dvs ett steg bakåt mot Sveavägen. Är du med?
F: Janäe, mot Sveavägen hade han ryggen mot dig i det läget?
IM: Han har ryggen… I det läget står han väl snett med ryggen mot mig.
F: Aha, vänd mot delvis mot Kungsgatan eller…
IM: Vänd delvis mot Kungsgatan, och delvis in mot gränden. Så uppfattar jag det idag.
F: Janäe, mot Sveavägen hade han ryggen mot dig i det läget?
IM: Han har ryggen… I det läget står han väl snett med ryggen mot mig.
F: Aha, vänd mot delvis mot Kungsgatan eller…
IM: Vänd delvis mot Kungsgatan, och delvis in mot gränden. Så uppfattar jag det idag.
Hovrättan (via Ottos kanal)
https://www.youtube.com/watch?v=FMMm...tto%27sInsight
Trafiken på den östra sidan, inlägget har några år på nacken och kan delvis uppdateras, men den principiella uppfattningen framgår.
(FB) Tråden om Christer Andersson
Ottos spinn
https://www.youtube.com/watch?v=LxDX...tto%27sInsight
Problemet med Fauzzi som Ingmar Krusell löste med hjälp av IM:s senare observationer och bok
Relaterat och upprinnelsen till dessa inlägg
Alla som läser förhören med Inge Mårelius häpnar över vilka frågor han fick (och inte fick) 1986.
Jag har inte påstått att en ensam GM sköt Olof Palme. Ingemar Krusells alternativa gärningsmän i två eller tre riktningar från Grand (som Krusell trodde på innan det falska vittnet Alf Lundin dök upp) är mer sannolika. Se Krusells artikel i Polistidningen nummer 4 1986.
Jag har påstått att man inte kan motbevisa en ensam GM (i framtiden kanske man kan).
En ensam GM kan ha fortsatt på Sveavägens västra sida och korsat gatan vid reklampelaren 15 meter norr om Tunnelgatan (och väntat en kortare stund). Om Inge Mårelius (som såg att GM väntade en längre stund) och Pia Engström (som såg att ingen följde efter paret från Grand) båda såg fel och walkie-talkie-männen har andra förklaringar. Man kan invända. Man kan inte motbevisa.
En ensam GM som följde efter paret Palme längs Skandiahuset (på Sveavägens östra sida) och sedan hamnade före paret Palme (och ställde sig och väntade) kan man motbevisa. Även Hans Holmér skrev (i sin bok "Olof Palme är skjuten!" från 1988) att GM rörde sig så. Holmér nämnde inte Nicola Fauzzi i boken.
Fauzzi mötte ingen GM före paret Palme. Om inte Fauzzi också såg fel. En GM som rörde sig så kunde inte ha väntat när Fauzzi passerade Tunnelgatan. En GM som rörde sig så kunde inte ha nått Tunnelgatan så tidigt.
Lars-Åke Hellgren, familjen Schaeffer, paret Palme och Anders Björkman (när han hade vänt) gick söderut längs Skandiahuset. I den ordningen. Hellgren och familjen Schaeffer hörde inte skotten.
Björkmans sällskap och Nicola Fauzzi gick norrut längs Skandiahuset. I den ordningen. Björkmans tre kamrater hörde inte skotten.
Paret Ami Rolder och Göran Åslund och paret Anja Landgré och Inga Ålenius hördes alltför dåligt och alltför sent (Ålenius hördes inte förrän 1989). Båda paren såg samma föreställning som paret Palme och gick söderut på Sveavägen efter filmen. Ingen frågade Rolder och Åslund vilken sida de gick på förrän den 27 april. Då trodde Åslund att de gick på den västra sidan till Tunnelgatan. Ingen frågade Landgré och Ålenius vilken sida de gick på förrän 1988 och 1989. Då trodde Landgré att de gick på den västra sidan till Tunnelgatan. Inget av dessa fyra vittnen hörde skotten.