2024-10-17, 18:29
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Nordiska Rikspartiet.

https://drive.google.com/file/d/1rsc...HcUk0WIzi/view

19900323 HJÖ 12824

Strålande! Stort tack! Har ej läst.
Citera
2024-10-17, 18:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Spännande! Var det inte denne svenske führer som nazist-tanten Vera Oredsson (numera involverad i NMR) var gift med innan hon träffade sin livskamrat Assar Oredsson (führer för Nordiska Rikspartiet)? Eller var det månne Sven Lindholm (führer för "Lindholmarna" och NSAP) hon var gift med innan Assar? I barndomen - innan flytten till Sverige - var hon ju (enligt egen utsaga) kär i Adolf Hitler (führer för NSDAP i Tyskland), då hon var mycket aktiv i Hitler Jugend; hennes bästa tid i livet, som hon berättar så fort någon orkar lyssna.

För väldigt många år sedan bläddrade jag igenom ett stort antal av Nordiska Rikspartiets tidningar/häften från sent 1970- och 1980-talet. Det var minst sagt Palmekritiska, kallade honom ditten och datten. Minns jag rätt använde de sig av betydligt grövre språkbruk mot Palme än bladet Contra. Vet att PU undersökte NRP när det begav sig på åttiotalet. Dock kom man ju ingen vart med "nazistspåret" i vidare bemärkelse. Det var ju BSS och NMR som var de främsta stöveltramparna i landet vid Palmemordet. Undrar vilka nazistpoliserna supportade på åttiotalet, eller de kanske mest slentrian-heilade omkring Gamla Stan mest "for fun" och den fina gemenskapen?

Vera verka ha haft en osund dragning till just, führers? Enligt egen utsaga var hennes far en dominant herre, hon fick ofta stryk (givetvis trist). Kanske därför hon drogs till dessa "starka" och ilskna herrar?

Per Engdahl verkar ha varit en pigg gubbe som dog 1994. Kanske klädde han sig i lite omoderna kläder i februari 1986? PE var politiskt aktiv 1988.
Gräver man lite så verkar PE rent ut sagt varit Palmefientlig.

https://mau.diva-portal.org/smash/ge...FULLTEXT01.pdf
Citat:
Rörelsen döper, efter kriget, på nytt om sig till Nysvenska Rörelsen och redan hösten 1945 upprättar föreningen en hjälporganisation för danska och norska nazister som sökte arbete i Sverige.
...........
Under 50-talet var Engdahl väldigt aktiv både i Sverige och ute i Europa där han höll olika politiska möten. Under 1960- och 70-talen möter rörelsen ökat motstånd av den svenska vänstern och av politiskt aktiva ungdomar. Per Engdahl valdes under 1970-talet in i Sveriges
Författarförbund detta ledde till ivriga protester och krav på uteslutning. Men ingen uteslutning kom till stånd

Under 1980 gick återigen Nysvenska Rörelsen samman med Sveriges Nationella Förbund och Per Engdahl blev ordförande i båda organisationerna. Ett av Engdahls sista politiska initiativ var deltagandet i debatten kring den folkomröstning som 1988 hölls i Sjöbo angående flyktingmottagningen inom kommunen.

Centerns kommunala organisation stod bl.a. bakom en pamflett författad av Göran Englund och John Wiltborn, vilken delades ut till samtliga kommuninvånare i sambandet med valet 1988. Pamfletten propagerade mot att Sjöbo kommun skulle ta emot flyktingar och mot invandring i största allmänhet. En av författarna, professor Göran Englund, var aktiv medlem i Nysvenska Rörelsen. ”Affären” ledde slutligen till att 70 % av kommuninvånarna röstade emot flyktingmottagning i Sjöbo och en av de ledande Centerpartisterna uteslöts ur partiet.

Engdahls rörelse hade 1944 cirka 4000 medlemmar och 1962 cirka 2–3000 medlemmar. Rörelsen bevakades systematiskt av säkerhetspolisen under min undersökningsperiod.

Den 2 maj 1994 avled Per Engdahl i Malmö

Utreddes några av PEs "organisationer" i PU? De var ändå 4000 st som mest.

Edit: Jag noterar att både Ingvar Kamprad och Johnny Bode var medlemmar i Nysvenska rörelsen.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-17 kl. 18:52.
Citera
2024-10-17, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Den slutsatsen vilar ju inte bara på dina funderingar kring hur fulla ungdomar beter sig, utan även på att de inte hört skotten och att Fauzzis sikt inte skymts av något sådant ungdomsgäng när han vänder sig om och kollar vad det var som smällde.

Om östra Dahlén-gänget var så försenade som du föreslår så skulle de befinna sig bakom Fauzzi, och då skulle de antingen skymma sikten (om de befann sig mellan Fauzzi och mordplatsen vid skotten), eller så skulle de traska rakt in på mordplatsen efter mordet (om de befann sig söder om mordplatsen).

Slutsatsen blir därför att de gått tidigare och befann sig före Fauzzi på vägen norrut. Då skiljer sig heller inte "avgångstiderna" mellan de två delgängen särskilt mycket nere vid Kungsgatan, vare sig de delar på sig vid bankomaten eller vid godisaffären.

Allt detta stod att läsa redan i mitt förra inlägg, om du tar en andra titt på det.

Med det resonemanget att sikten skyms för NF när han vänder sig om kan inte bara gälla Dalen-gänget-Östra.

1. Detta argumentera ska givetvis appliceras på hypotesen att AB-kompisar skulle kommit ut direkt efter skotten, eller hur?

2. Ska inte samma argument också appliceras om SE kommer ut efter skotten?

Ligger Östra-Dalen gänget före NF, ja då kan man undra om det är dom IM ser när han parkerar bilen. Minnet gör att han krymper ihop avståndet i tid och rum.

Jag skulle inte utesluta detta eller att någon av gängen ändå kan varit med i intermezzot.

Kanske var det inte så dramatiskt för gänget som Pia målar upp. Någon ramlade in eller blev inputtad i busskuren. Efter detta hör dom någon gubbe hojta. Händelsen är dimmigt för ungdomarna möjligen.

Men som du skrivit behövs det då att man ätit korven, korvarna på plats och i lugn takt, och eller annan längre paus. Kissa på kyrkogården, relationsproblem eller dylikt.
Citera
2024-10-17, 22:18
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Jag ser att du fortfarande efter kanske tio dagar kämpar med den där lilla bevisövningen som vilken normalbegåvad tolvåring som helst klarar på tio minuter.

Till exempel skriver du: "När LOP kommer fram till korvkiosken har EE/AB lämnat den, och när LOP passerar dröjer det inte många sekunder innan SK/UR ansluter bakom EE/AB."

Vilka är det då som Najic ser gå bara några meter framför paret Palme när de passerar kiosken? I själva verket stannar Enocksson & Blomkvist utanför kyrkogården men norr om korvkiosken för att diskutera vad de ska göra och vart de ska gå. När de börjar gå igen är paret Palme en bit bakom, men E&B går så sakta att paret Palme kommer ikapp vid kiosken och tvingas sakta ner. Samma sak gäller "Grandmannen" som följer efter paret Palme, han kommer också ikapp.

Om Ryttestål & Karlsson så kan de ju inte bara ligga några sekunder bakom paret Palme, för Enocksson & Blomkvist säger uttryckligen att de inte gjorde sig någon brådska utan gick långsamt. Ändå ligger R&K ungefär 75 meter bakom E&B när skotten smäller. I och med att E&B går långsamt är det väl rimligare att säga att R&K ligger omkring 100 meter bakom när de lämnar kiosken men tar igen lite på vägen till Tunnelgatan. Då tar det ju inte bara några sekunder utan omkring en minut innan R&K ansluter bakom E&B.

Det där blir det alltså bakläxa på för din del, är jag rädd för. Än en gång får jag uppmana dig till att plocka fram penna och papper och sätta dig tio minuter vid skrivbordet för att skissa med blyerts lite olika konstellationer på de här ekipagen, med respektive utan "Fauzzis 43 sekunder". På så vis kommer du raskt att kunna övertyga dig själv om att "de 43" faktiskt gäller och att det inte går att montera ihop någon fungerande konstellation om man plockar bort dem.

När jag säger det i tråden så trycker det ju bara på trotsåldersknappen hos er och jag får alltid "dumma dig!" till svar. Men om du på något vis kunde komma över din trotsåldersvägran och plocka fram penna och papper, sätta dig ner och göra hemläxan, ja då kunde det här ändlösa svamlet ta slut någon gång.

Det är inget fel på din höga svansföring, förutom att den verkar ha hamnat i pannan.

Jag placerar EE/AB vid Monte Carlo, 10 meter söder om stoppljuset vid Apelbergsgatan, SK/UR i korsningen Tunnelgatan, Vallins vid posten, och CP/SL ungefär mitt emot Skandia. Det är ungefär ett kvarter mellan dem, 138 meter. Naturligtvis finns det en felmarginal på ±15 meter åt båda hållen för alla. LOP stannar till ett ögonblick vid Sari medan de andra går vidare.

Visst, man kan argumentera för att "några sekunder" hit eller dit kanske inte räcker för att skapa ett visst avstånd. Men det är inte poängen. Poängen är dessa personers inbördes positioner i förhållande till varandra, och till gärningsmannen.

Medan du läser förhör som en bokstavstroende predikant, gör jag en mer pragmatisk tolkning, där jag utgår från mordplatsen och spolar bandet baklänges. Kanske gör du en lite för stor grej av en detalj, samtidigt som du har svårt att presentera en alternativ, sammanhållen gärningsbeskrivning och utan problem sväljer andra kameler.

Ok, låt oss kika på din planhalva. Som jag ser det finns det en del besvärliga kameler där, som så att säga har en helt annan karaktär än ett vittnes position på 10 meter hit eller dit. Så vitt jag förstår har du köpt Inge M:s och Anders D:s observationer?

Kan du då möjligen upplysa mig om några basfakta?

1. Hur kom gärningsmannen fram till mordplatsen? Hade han förkunskap om att LOP var på väg?
2. Varför ser inte LP gärningsmannen som står och väntar vid Dekorima? (eller?)
3. Vilka egenskaper hos Anders D och Inge M gör att du anser dem mer trovärdiga än Lisbeth Palme? Har de haft lika goda förutsättningar att observera och bedöma händelsen korrekt?
4. Bevittnade Lisbeth ett möte? I så fall, vad får dig då att tro att hon är en del av mörkläggningen av mordet på sin man?

https://static.bonniernews.se/gcs/bi...020&quality=60
Senast redigerad av omiga 2024-10-17 kl. 22:24.
Citera
2024-10-18, 05:29
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga

Inge M i hovrätten (ej ordagrant):

F: 27:00
 Den första gången som vi i utredningen fick höra talas om att det skulle kunna vara längre tid dom här ett par sekunder, var när vi läste en bok som är skriven utav Tomas Kanger.

Jörgen Almblad var inte med i utredningen från början, utan från februari 1987.

Att första gången som Almblad fick veta "att det skulle kunna vara längre tid" var när han läste Kangers bok (som kom i oktober 1987) var ett välkommet erkännande.

Chefsåklagare Jörgen Almblad kunde lika gärna ha ställt sig mitt på golvet i Svea hovrätt och skrikit "jag är en komplett idiot" och "var snäll och bär ut mig".

Mårelius beskriver hur tydligt som helst i förhöret den 8 april att GM väntar vid färghandeln Dekorimas ingång. Strax söder om ingången. Fem meter norr om huslivet på Tunnelgatan.

Ingen frågar Mårelius om den saken förrän den 8 april (den exakta platsen där GM väntade).

Mårelius beskriver hur tydligt som helst i förhören den 14 mars och den 8 april hur ett sällskap går förbi GM medan denne väntar och att detta sällskap går norrut.

Ingen frågar hur lång tid som gick mellan GM och sällskapet och hur lång tid som gick mellan sällskapet och paret Palme. Dessa självklara frågor ställs inte 1986. De besvaras i förhöret den 12 november 1987. 15 - 30 sekunder och 3 - 4 minuter.

Istället för dessa självklara frågor ställs den idiotiska frågan hur långt norrut sällskapet var när paret Palme kom gående söderut. Av lätt insedda skäl kan han inte svara på den frågan. Mårelius såg inte hur långt norrut sällskapet var när paret Palme kom gående söderut. När han tvingas svara blir svaret fel.

Mårelius beskriver hur tydligt som helst i förhören den 14 mars och den 8 april att paret Palme passerar GM utan att fästa sig vid honom.

Mårelius beskriver hur tydligt som helst i förhören den 14 mars och den 8 april att GM lämnar platsen där han väntade och går ifatt paret Palme bakifrån när paret har passerat honom.

Utan hänsyn till fakta blir diskussionen meningslös. Det är meningslöst att spekulera om Lisbeth kunde ha undgått att fästa sig vid GM när de passerade honom. Faktum kvarstår. Lisbeth fäste sig inte vid GM när de passerade honom. Det står i förhören med Lisbeth och det står i förhören med Mårelius. Lisbeth gick närmast gatan. Trottoaren var sju meter bred 1986. GM kan ha vänt sig mot skyltfönstret när de passerade honom.

Självklart var det Björkmans sällskap som gick förbi GM och fortsatte norrut. Något annat sällskap (med 4 - 7 alkoholpåverkade kvinnor och män som var 20 - 40 år och gick norrut) finns inte. Mårelius sa 5 - 7 1986 och 4 - 7 1987. Han sa 20 - 30 år 1986 och 25 - 40 år 1987. De tillfrågades inte förrän långt senare om de såg någon stå och vänta.

Självklart finns ingen koppling mellan "de 43 sekunderna" och vittnena på Sveavägen västra sida. "De 43 sekunderna" är bara en fråga om var Nicola Fauzzi hörde skotten. Vid Sveavägen 50 eller Sveavägen 56. Rätt svar är Sveavägen 50. Som han uppgav i första förhöret den 3 mars. "Några meter" norr om en tvärgata. Som var Adolf Fredriks Kyrkogata. Inte Kammakargatan. Håkan Ström skrev fel i referatet. De 43 sekunderna finns inte.
Senast redigerad av Lebel 2024-10-18 kl. 05:52.
Citera
2024-10-18, 05:31
Medlem
The Svanberg Smith & Wesson revolver and the military grade ammunition came to Sweden in a 1 gallon Folgers metal / tin coffee can, hidden along with household goods (it was never registered) - Svanberg got it in 1981

Filip Svanberg (the son) knows all about this and is hiding the truth
Last OP official act before he was killed was to visit the Svanberg tailgate factory up north.
Svanberg hated OP - he was a threat to his business

Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
The ammunition was old - not manufactured in 1984/85 - older than that.
Go look at the ammunition Svanberg had for his S&W - it matches what you are looking for!
USA military grade.

I would bet Svanberg test fired his weapon out at the summer house. Run a metal detector out there and find some.
Citera
2024-10-18, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Med det resonemanget att sikten skyms för NF när han vänder sig om kan inte bara gälla Dalen-gänget-Östra.

1. Detta argumentera ska givetvis appliceras på hypotesen att AB-kompisar skulle kommit ut direkt efter skotten, eller hur?

2. Ska inte samma argument också appliceras om SE kommer ut efter skotten?

Ligger Östra-Dalen gänget före NF, ja då kan man undra om det är dom IM ser när han parkerar bilen. Minnet gör att han krymper ihop avståndet i tid och rum.

Jag skulle inte utesluta detta eller att någon av gängen ändå kan varit med i intermezzot.

Kanske var det inte så dramatiskt för gänget som Pia målar upp. Någon ramlade in eller blev inputtad i busskuren. Efter detta hör dom någon gubbe hojta. Händelsen är dimmigt för ungdomarna möjligen.

Men som du skrivit behövs det då att man ätit korven, korvarna på plats och i lugn takt, och eller annan längre paus. Kissa på kyrkogården, relationsproblem eller dylikt.

Tack för ytterligare funderingar. När det gäller Engström så menar jag att han kommer ut först efter att Fauzzi tittat klart. Bägge Dahlén-gängen ligger före Fauzzi och Boforsarna är inne på banken när det smäller. Det är den modell som jag vaskat fram och som bäst stämmer med vittnesuppgifter och förloppsdata i övrigt. Utöver det kan jag bara säga, att jag står för den analys som jag har gjort och presenterat i detalj i tidigare inlägg. Dahlén-gänget hade jag inte tittat på i detalj förut men nu tycker jag att jag har det, och då gäller det jag sagt om dem. Tack igen.
Citera
2024-10-18, 06:57
Medlem
Citat:
Det är inget fel på din höga svansföring, förutom att den verkar ha hamnat i pannan.

Jag placerar EE/AB vid Monte Carlo, 10 meter söder om stoppljuset vid Apelbergsgatan, SK/UR i korsningen Tunnelgatan, Vallins vid posten, och CP/SL ungefär mitt emot Skandia. Det är ungefär ett kvarter mellan dem, 138 meter. Naturligtvis finns det en felmarginal på ±15 meter åt båda hållen för alla. LOP stannar till ett ögonblick vid Sari medan de andra går vidare.

Visst, man kan argumentera för att "några sekunder" hit eller dit kanske inte räcker för att skapa ett visst avstånd. Men det är inte poängen. Poängen är dessa personers inbördes positioner i förhållande till varandra, och till gärningsmannen.

Medan du läser förhör som en bokstavstroende predikant, gör jag en mer pragmatisk tolkning, där jag utgår från mordplatsen och spolar bandet baklänges. Kanske gör du en lite för stor grej av en detalj, samtidigt som du har svårt att presentera en alternativ, sammanhållen gärningsbeskrivning och utan problem sväljer andra kameler.

Ok, låt oss kika på din planhalva. Som jag ser det finns det en del besvärliga kameler där, som så att säga har en helt annan karaktär än ett vittnes position på 10 meter hit eller dit. Så vitt jag förstår har du köpt Inge M:s och Anders D:s observationer?

Kan du då möjligen upplysa mig om några basfakta?

1. Hur kom gärningsmannen fram till mordplatsen? Hade han förkunskap om att LOP var på väg?
2. Varför ser inte LP gärningsmannen som står och väntar vid Dekorima? (eller?)
3. Vilka egenskaper hos Anders D och Inge M gör att du anser dem mer trovärdiga än Lisbeth Palme? Har de haft lika goda förutsättningar att observera och bedöma händelsen korrekt?
4. Bevittnade Lisbeth ett möte? I så fall, vad får dig då att tro att hon är en del av mörkläggningen av mordet på sin man?

https://static.bonniernews.se/gcs/bi...020&quality=60

Vi får reda ut en sak i taget tror jag, för du försöker nu åter att byta ämne medan du slirar på förloppet på västra trottoaren och "Fauzzis 43 sekunder". Jag ställde en fråga om vilka som går framför paret Palme när de passerar kiosken. Det faktum att du inte svarar på min fråga utan istället börjar ställa motfrågor om något helt annat säger mig att du inte har rent mjöl i påsen intellektuellt utan att du försöker lägga dimridåer.

Först ska vi göra klart "tolvåringens tiominutersövning" som du nu hållit på och jamsat om i veckor därför att du är för arrogant för att plocka fram penna och papper och verifiera "de 43 sekunderna". Skälet till att du beter dig så är att du insett att hela ensamma gärningsmannastoryn står och faller med "de 43". Det inser du inte därför att du själv kommit på det utan därför att jag berättat det för dig. Du själv klarar ju visst inte tolvåringens tiominutersövning utan får springa till farbror Lebel för lite hjälp med att hitta nya omöjliga kalkonförlopp och nya varianter på "dumma dig!"

Jag ställer frågan igen: Vilka är det som går framför paret Palme förbi korvkiosken? I den modell som du höll på med häromdagen så fanns ju inget sådant par, utan det hade du tappat bort. Du ser, det går inte att jonglera med så många variabler om man inte har huvud till det, utan då får man plocka fram penna och papper. Jag har flera gånger uppmanat dig till just det, och det har jag därför att jag ser att du inte har tillräckligt med hästkrafter under huven för att klara ut det här utan det hjälpmedlet. Men istället för att plocka fram penna och papper och göra hemläxan så kommer du med ämnesbyte och motfrågor som nya rökridåer – i den senaste varianten på "dumma dig!"

Förut trodde jag faktiskt att du var seriös, men när jag sett hur du gör allt för att komma överens med den värste desinformatör som någonsin grasserat i den här tråden, nämligen Lebel, så har jag förstått att du är totalt oseriös. Ditt beteende med avseende på mina råd och invändningar är likaledes totalt oseriöst. Vad då "hög svansföring"? Jag har lagt fram två påståenden rörande "Fauzzis 43 sekunder", vilka omgående och med lätthet skulle kunna motbevisas om de inte vore riktiga. Det faktum att ingen av er ensamma galningsvurmare kunnat prestera någonting som ens liknar ett motbevis på åtskilliga månader utan enbart blåst varmluft, lagt rökridåer, kört omöjliga kalkonförlopp och naturligtvis otaliga varianter på "dumma dig!", det säger mig att mina två påståenden är alldeles riktiga.

Det första steget i en vettig analys av Palmemordet måste ju ändå vara att klargöra om en efterföljande gärningsman överhuvudtaget fungerar förloppsmässigt. För om något sådant rimligt förlopp inte står att finna, ja då får man skrota hela idén om en efterföljande gärningsman, vilket i sin tur betyder att man i praktiken får skrota idén om en ensam galning. Det är den här enkla insikten som ni absolut inte kan relatera till, för om jag har rätt så kollapsar ju hela detta palmeristiska korthus ihop. Fiktionen om en ensam galning får då ett snopet slut efter 38 års oupphörlig propaganda som blåst upp den ballongen. Så det förstår man att det måste läggas rökridå och bytas ämne för att försöka skyla över det enkla faktum att kejsaren är – och hela tiden har varit – spritt språngande naken.

När man slaktat den heliga kon om en efterföljande gärningsman så kan man gå vidare till de andra problemen som du försöker byta ämnet till. Här förstår jag att du frenetiskt griper tag i sagda halmstrån mest därför att du tycker att det skulle vara "verklighetsfrämmande" med ett tvåmannascenario och ett mötesscenario. Den inställningen röjer ju också en del om dina förutfattade meningar, som du kanske fått från att titta för mycket på Hasse Aro på tv. Det blir ju lite lustigt när någon som själv förfäktar ett förlopp som bevisligen inte kan ha inträffat sitter och yttrar sig om vad som är "verklighetsfrämmande".

Men vad vet vi egentligen om "verkligheten" när det gäller Palmemordet? Det är visserligen populärt att i postmodern anda säga att vi inte vet någonting alls, men riktigt så illa är det nog ändå inte om man frågar mig. Rent generellt vet vi emellertid, att förloppsmodeller som motsäger sig själva eller inte går ihop logiskt inte kan motsvara "verkligheten", och det gäller lika för Palmemordet som för allting annat.

Tittar vi då på din modell, där det inte finns något par som går framför paret Palme förbi Najics korvkiosk, ja då kan vi direkt säga att den modellen inte stämmer överens med verkligheten. Den är då "verklighetsfrämmande" för att använda ditt eget språkbruk. Du har problem med mina resonemang som du helt utan grund anser "verklighetsfrämmande". Men dina egna bevisligen verklighetsfrämmande argument har du inga problem med.

Det här med Najics främre par är ju inget nytt heller, utan i sina tidigare strävanden att lägga rökridåer och sprida desinformation har farbror Lebel påstått att det var "ett oidentifierat par" som gick framför paret Palme förbi korvkiosken. Detta "oidentifierade par" såg Najic strax efter gå ensamma nedför västra trottoaren medan paret Palme och den efterföljande mannen ("Najics bakre gubbe") hade försvunnit. Så om man finge tro farbror Lebel så skulle det här oidentifierade paret ha gått upp i rök någonstans mellan Adolf Fredriks Kyrkogata och Tunnelgatan. Samtidigt som de gått upp i rök har gärningsmannen gjort sig osynlig inte bara för Najic utan även för de andra tre ekipagen han måste passera för att ta sig till mordplatsen via västra trottoaren. Han har också korsat Sveavägen utan att någon sett honom göra det.

Det här budskapet från farbror Lebel blev visst alltför magstarkt även för dig, och det är ju ändå ett hälsotecken. Då tycker jag, att om du kan skaka av dig de idéerna så borde du även kunna vaska av dig resten. Tvättmaskin som sagt, och 95 grader vittvätt med extra klorin. När du kört klart det programmet kan du börja titta på den här förloppsproblematiken med egna fräscha ögon.

Det kallar vi för en "tabula rasa", en tom skrivtavla. En gång i tiden använde man sådana, men på senare år använder vi ju penna och papper. Det borde du också göra. Så när du tvättat bort farbror Lebels smörja kan du ta fram den där rena tavlan, ett fint vitt A4-ark som du nyper ur lådan under kopiatorn, till att utföra den föreslagna tiominuters hemläxan. När du gjort det kommer vi säkerligen att hamna på samma våglängd, du och jag. Det är synd bara att man ska behöva hålla på och tråckla så här mycket för att komma till den punkten. Det suger mycket bränsle för en gammal uv som jag. Jag försöker göra det med humor, men under den fernissan finns väl även en slags bitande sarkasm som har att göra med tillståndet i palmeriet. Det är ingen dålig kökkenmödding att påta i med dynggrepen.

Min "svansföring" är inte ett dugg hög. Jag har på ett helt normalt vis lagt fram mina analysresultat som alla i tråden kan ta del av och reproducera på hemmaplan – just med penna och papper i hand. Det är helt normalt och inte någon slags uppvisning i "hög svansföring" eller uttryck för "narcissism" och allt vad jag fått höra i hundratals personangrepp under de två år jag varit här. Alla upptänkliga variationer på "dumma dig!" har jag fått höra, och det enda som genomgående lyst med sin frånvaro, det är sakargument som vederlägger mina resultat.

Den inbjudan står ju alltid öppen, men det är visst ingen som fixar det. Farbror Lebel gör visserligen allt han kan men det enda han presterar är en veritabel kalkonfarm. I övrigt bjäbbas det lite då och då, men på det stora hela taget är det tyst. Sådant är läget med palmeriet och mig.
Citera
2024-10-18, 06:59
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ok, låt oss kika på din planhalva. Som jag ser det finns det en del besvärliga kameler där.

Om man gör egna tolkningar av vittnena (som den användaren gör) blir det besvärligt.

Gunilla Dahlén och alla hennes kamrater (E1096) gick norrut på Sveavägens västra sida. Som framgår av förhören.

Även E1096-7. Även där korsar de Sveavägen innan de börjar gå norrut. Även där går de på samma sida av Sveavägen ända till Rådmansgatan. Därför måste de gå på den västra sidan ("östra" är ett fel i referatet i E1096-7).
Citera
2024-10-18, 07:34
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Jag placerar EE/AB vid Monte Carlo, 10 meter söder om stoppljuset vid Apelbergsgatan.

EE/AB var inte de personer som korvhandlaren Ljubisa Najic såg framför paret Palme.

Båda personerna var män. Mig veterligen är de lika oidentifierade som mannen som Najic såg bakom paret Palme.

Ingen av männen måste ha kommit från Grand. Najic kunde inte se om de kom från Grand. Korvkiosken hade inget fönster mot norr.
Citera
2024-10-18, 09:43
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...llskarmsjagare

"Militär- och underrättelsespåret har varit högprioriterat i Krister Peterssons Palmeutredning.

Det visar tidigare hemligstämplade utredningsdokument som Aftonbladet tagit del av.

Ett av spåren har varit en grupp på elva namngivna fallskärmsjägare."
Citera
2024-10-18, 11:48
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Jörgen Almblad var inte med i utredningen från början, utan från februari 1987.

Att första gången som Almblad fick veta "att det skulle kunna vara längre tid" var när han läste Kangers bok (som kom i oktober 1987) var ett välkommet erkännande.

Chefsåklagare Jörgen Almblad kunde lika gärna ha ställt sig mitt på golvet i Svea hovrätt och skrikit "jag är en komplett idiot" och "var snäll och bär ut mig".

Mårelius beskriver hur tydligt som helst i förhöret den 8 april att GM väntar vid färghandeln Dekorimas ingång. Strax söder om ingången. Fem meter norr om huslivet på Tunnelgatan.

Ingen frågar Mårelius om den saken förrän den 8 april (den exakta platsen där GM väntade).

Mårelius beskriver hur tydligt som helst i förhören den 14 mars och den 8 april hur ett sällskap går förbi GM medan denne väntar och att detta sällskap går norrut.

Ingen frågar hur lång tid som gick mellan GM och sällskapet och hur lång tid som gick mellan sällskapet och paret Palme. Dessa självklara frågor ställs inte 1986. De besvaras i förhöret den 12 november 1987. 15 - 30 sekunder och 3 - 4 minuter.

Istället för dessa självklara frågor ställs den idiotiska frågan hur långt norrut sällskapet var när paret Palme kom gående söderut. Av lätt insedda skäl kan han inte svara på den frågan. Mårelius såg inte hur långt norrut sällskapet var när paret Palme kom gående söderut. När han tvingas svara blir svaret fel.

Mårelius beskriver hur tydligt som helst i förhören den 14 mars och den 8 april att paret Palme passerar GM utan att fästa sig vid honom.

Mårelius beskriver hur tydligt som helst i förhören den 14 mars och den 8 april att GM lämnar platsen där han väntade och går ifatt paret Palme bakifrån när paret har passerat honom.

Utan hänsyn till fakta blir diskussionen meningslös. Det är meningslöst att spekulera om Lisbeth kunde ha undgått att fästa sig vid GM när de passerade honom. Faktum kvarstår. Lisbeth fäste sig inte vid GM när de passerade honom. Det står i förhören med Lisbeth och det står i förhören med Mårelius. Lisbeth gick närmast gatan. Trottoaren var sju meter bred 1986. GM kan ha vänt sig mot skyltfönstret när de passerade honom.

Självklart var det Björkmans sällskap som gick förbi GM och fortsatte norrut. Något annat sällskap (med 4 - 7 alkoholpåverkade kvinnor och män som var 20 - 40 år och gick norrut) finns inte. Mårelius sa 5 - 7 1986 och 4 - 7 1987. Han sa 20 - 30 år 1986 och 25 - 40 år 1987. De tillfrågades inte förrän långt senare om de såg någon stå och vänta.

Självklart finns ingen koppling mellan "de 43 sekunderna" och vittnena på Sveavägen västra sida. "De 43 sekunderna" är bara en fråga om var Nicola Fauzzi hörde skotten. Vid Sveavägen 50 eller Sveavägen 56. Rätt svar är Sveavägen 50. Som han uppgav i första förhöret den 3 mars. "Några meter" norr om en tvärgata. Som var Adolf Fredriks Kyrkogata. Inte Kammakargatan. Håkan Ström skrev fel i referatet. De 43 sekunderna finns inte.

IM och AB/LP:s vittnesuppgifter är oförenliga, och man kan kanske inte utesluta att de som faktiskt befann sig på platsen hade bättre möjlighet att göra korrekta observationer – det vill säga, att vi har att göra med en efterföljande gärningsman.

IM:s vittnesuppgifter är inte heller helt problemfria. Dels för att han befann sig långt från platsen, dels för att han uppger sig ha sett saker som ingen annan har observerat, och dels för att hans uppgifter har ändrats över tid.

Jag ser därför ingen anledning att automatiskt ge hans vittnesmål företräde framför AB/LP.

1. Det sällskap som skulle ha passerat norrut och befann sig 10-15 meter från händelserna (förhör 14/3) inns inte där vid den tidpunkten. Det ligger nära tillhands att han förväxlat dessa med Boforsgänget som passerat ut från handlingen långt tidigare.

2. IM observerade gm i 3-5 minuter (uppgiften varierar). I det spannet bör andra vittnen ha passerat platsen utan att lägga märke till honom.

3. IM är det enda av ett 25-tal vittnen som påstår att gärningsmannen på något sätt rundade paret och vid något tillfälle stod med ryggen mot Sveavägen. Såvitt jag förstår är denna uppgift unik.

Hovrätten 48:00

Hovrättan (via Ottos kanal)
https://www.youtube.com/watch?v=FMMm...tto%27sInsight

Trafiken på den östra sidan, inlägget har några år på nacken och kan delvis uppdateras, men den principiella uppfattningen framgår.
(FB) Tråden om Christer Andersson

Ottos spinn
https://www.youtube.com/watch?v=LxDX...tto%27sInsight

Problemet med Fauzzi som Ingmar Krusell löste med hjälp av IM:s senare observationer och bok
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Relaterat och upprinnelsen till dessa inlägg
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in