Citat:
Ursprungligen postat av
omiga
Det är inget fel på din höga svansföring, förutom att den verkar ha hamnat i pannan.
Jag placerar EE/AB vid Monte Carlo, 10 meter söder om stoppljuset vid Apelbergsgatan, SK/UR i korsningen Tunnelgatan, Vallins vid posten, och CP/SL ungefär mitt emot Skandia. Det är ungefär ett kvarter mellan dem, 138 meter. Naturligtvis finns det en felmarginal på ±15 meter åt båda hållen för alla. LOP stannar till ett ögonblick vid Sari medan de andra går vidare.
Visst, man kan argumentera för att "några sekunder" hit eller dit kanske inte räcker för att skapa ett visst avstånd. Men det är inte poängen. Poängen är dessa personers inbördes positioner i förhållande till varandra, och till gärningsmannen.
Medan du läser förhör som en bokstavstroende predikant, gör jag en mer pragmatisk tolkning, där jag utgår från mordplatsen och spolar bandet baklänges. Kanske gör du en lite för stor grej av en detalj, samtidigt som du har svårt att presentera en alternativ, sammanhållen gärningsbeskrivning och utan problem sväljer andra kameler.
Ok, låt oss kika på din planhalva. Som jag ser det finns det en del besvärliga kameler där, som så att säga har en helt annan karaktär än ett vittnes position på 10 meter hit eller dit. Så vitt jag förstår har du köpt Inge M:s och Anders D:s observationer?
Kan du då möjligen upplysa mig om några basfakta?
1. Hur kom gärningsmannen fram till mordplatsen? Hade han förkunskap om att LOP var på väg?
2. Varför ser inte LP gärningsmannen som står och väntar vid Dekorima? (eller?)
3. Vilka egenskaper hos Anders D och Inge M gör att du anser dem mer trovärdiga än Lisbeth Palme? Har de haft lika goda förutsättningar att observera och bedöma händelsen korrekt?
4. Bevittnade Lisbeth ett möte? I så fall, vad får dig då att tro att hon är en del av mörkläggningen av mordet på sin man?
https://static.bonniernews.se/gcs/bi...020&quality=60
Vi får reda ut en sak i taget tror jag, för du försöker nu åter att byta ämne medan du slirar på förloppet på västra trottoaren och "Fauzzis 43 sekunder". Jag ställde en fråga om vilka som går framför paret Palme när de passerar kiosken. Det faktum att du inte svarar på min fråga utan istället börjar ställa motfrågor om något helt annat säger mig att du inte har rent mjöl i påsen intellektuellt utan att du försöker lägga dimridåer.
Först ska vi göra klart "tolvåringens tiominutersövning" som du nu hållit på och jamsat om i veckor därför att du är för arrogant för att plocka fram penna och papper och verifiera "de 43 sekunderna". Skälet till att du beter dig så är att du insett att hela ensamma gärningsmannastoryn står och faller med "de 43". Det inser du inte därför att du själv kommit på det utan därför att jag berättat det för dig. Du själv klarar ju visst inte tolvåringens tiominutersövning utan får springa till farbror Lebel för lite hjälp med att hitta nya omöjliga kalkonförlopp och nya varianter på "dumma dig!"
Jag ställer frågan igen: Vilka är det som går framför paret Palme förbi korvkiosken? I den modell som du höll på med häromdagen så fanns ju inget sådant par, utan det hade du tappat bort. Du ser, det går inte att jonglera med så många variabler om man inte har huvud till det, utan då får man plocka fram penna och papper. Jag har flera gånger uppmanat dig till just det, och det har jag därför att jag ser att du inte har tillräckligt med hästkrafter under huven för att klara ut det här utan det hjälpmedlet. Men istället för att plocka fram penna och papper och göra hemläxan så kommer du med ämnesbyte och motfrågor som nya rökridåer – i den senaste varianten på "dumma dig!"
Förut trodde jag faktiskt att du var seriös, men när jag sett hur du gör allt för att komma överens med den värste desinformatör som någonsin grasserat i den här tråden, nämligen Lebel, så har jag förstått att du är totalt oseriös. Ditt beteende med avseende på mina råd och invändningar är likaledes totalt oseriöst. Vad då "hög svansföring"? Jag har lagt fram två påståenden rörande "Fauzzis 43 sekunder", vilka omgående och med lätthet skulle kunna motbevisas om de inte vore riktiga. Det faktum att ingen av er ensamma galningsvurmare kunnat prestera någonting som ens liknar ett motbevis på åtskilliga månader utan enbart blåst varmluft, lagt rökridåer, kört omöjliga kalkonförlopp och naturligtvis otaliga varianter på "dumma dig!", det säger mig att mina två påståenden är alldeles riktiga.
Det första steget i en vettig analys av Palmemordet måste ju ändå vara att klargöra om en efterföljande gärningsman överhuvudtaget fungerar förloppsmässigt. För om något sådant rimligt förlopp inte står att finna, ja då får man skrota hela idén om en efterföljande gärningsman, vilket i sin tur betyder att man i praktiken får skrota idén om en ensam galning. Det är den här enkla insikten som ni absolut inte kan relatera till, för om jag har rätt så kollapsar ju hela detta palmeristiska korthus ihop. Fiktionen om en ensam galning får då ett snopet slut efter 38 års oupphörlig propaganda som blåst upp den ballongen. Så det förstår man att det måste läggas rökridå och bytas ämne för att försöka skyla över det enkla faktum att kejsaren är – och hela tiden har varit – spritt språngande naken.
När man slaktat den heliga kon om en efterföljande gärningsman så kan man gå vidare till de andra problemen som du försöker byta ämnet till. Här förstår jag att du frenetiskt griper tag i sagda halmstrån mest därför att du tycker att det skulle vara "verklighetsfrämmande" med ett tvåmannascenario och ett mötesscenario. Den inställningen röjer ju också en del om dina förutfattade meningar, som du kanske fått från att titta för mycket på Hasse Aro på tv. Det blir ju lite lustigt när någon som själv förfäktar ett förlopp som bevisligen inte kan ha inträffat sitter och yttrar sig om vad som är "verklighetsfrämmande".
Men vad vet vi egentligen om "verkligheten" när det gäller Palmemordet? Det är visserligen populärt att i postmodern anda säga att vi inte vet någonting alls, men riktigt så illa är det nog ändå inte om man frågar mig. Rent generellt vet vi emellertid, att förloppsmodeller som motsäger sig själva eller inte går ihop logiskt inte kan motsvara "verkligheten", och det gäller lika för Palmemordet som för allting annat.
Tittar vi då på din modell, där det inte finns något par som går framför paret Palme förbi Najics korvkiosk, ja då kan vi direkt säga att den modellen inte stämmer överens med verkligheten. Den är då "verklighetsfrämmande" för att använda ditt eget språkbruk. Du har problem med mina resonemang som du helt utan grund anser "verklighetsfrämmande". Men dina egna bevisligen verklighetsfrämmande argument har du inga problem med.
Det här med Najics främre par är ju inget nytt heller, utan i sina tidigare strävanden att lägga rökridåer och sprida desinformation har farbror Lebel påstått att det var "ett oidentifierat par" som gick framför paret Palme förbi korvkiosken. Detta "oidentifierade par" såg Najic strax efter gå ensamma nedför västra trottoaren medan paret Palme och den efterföljande mannen ("Najics bakre gubbe") hade försvunnit. Så om man finge tro farbror Lebel så skulle det här oidentifierade paret ha gått upp i rök någonstans mellan Adolf Fredriks Kyrkogata och Tunnelgatan. Samtidigt som de gått upp i rök har gärningsmannen gjort sig osynlig inte bara för Najic utan även för de andra tre ekipagen han måste passera för att ta sig till mordplatsen via västra trottoaren. Han har också korsat Sveavägen utan att någon sett honom göra det.
Det här budskapet från farbror Lebel blev visst alltför magstarkt även för dig, och det är ju ändå ett hälsotecken. Då tycker jag, att om du kan skaka av dig de idéerna så borde du även kunna vaska av dig resten. Tvättmaskin som sagt, och 95 grader vittvätt med extra klorin. När du kört klart det programmet kan du börja titta på den här förloppsproblematiken med egna fräscha ögon.
Det kallar vi för en "tabula rasa", en tom skrivtavla. En gång i tiden använde man sådana, men på senare år använder vi ju penna och papper. Det borde du också göra. Så när du tvättat bort farbror Lebels smörja kan du ta fram den där rena tavlan, ett fint vitt A4-ark som du nyper ur lådan under kopiatorn, till att utföra den föreslagna tiominuters hemläxan. När du gjort det kommer vi säkerligen att hamna på samma våglängd, du och jag. Det är synd bara att man ska behöva hålla på och tråckla så här mycket för att komma till den punkten. Det suger mycket bränsle för en gammal uv som jag. Jag försöker göra det med humor, men under den fernissan finns väl även en slags bitande sarkasm som har att göra med tillståndet i palmeriet. Det är ingen dålig kökkenmödding att påta i med dynggrepen.
Min "svansföring" är inte ett dugg hög. Jag har på ett helt normalt vis lagt fram mina analysresultat som alla i tråden kan ta del av och reproducera på hemmaplan – just med penna och papper i hand. Det är helt normalt och inte någon slags uppvisning i "hög svansföring" eller uttryck för "narcissism" och allt vad jag fått höra i hundratals personangrepp under de två år jag varit här. Alla upptänkliga variationer på "dumma dig!" har jag fått höra, och det enda som genomgående lyst med sin frånvaro, det är sakargument som vederlägger mina resultat.
Den inbjudan står ju alltid öppen, men det är visst ingen som fixar det. Farbror Lebel gör visserligen allt han kan men det enda han presterar är en veritabel kalkonfarm. I övrigt bjäbbas det lite då och då, men på det stora hela taget är det tyst. Sådant är läget med palmeriet och mig.