2013-01-07, 19:44
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Nya PU borde med all rätt ta omtag på dem med minnesluckor .....själv som de flesta andra kommer jag ihåg vart jag var den kvällen ,som nog de flesta gör om, de inte har nåt att dölja.

Ja, det är i sanning horribelt.
Jag minns med och jag var inte ens tio år då.

Omöjligt att inte intressera sig för dessa gökars förehavanden.
Citera
2013-01-07, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Tidigare inlägg av Klippo:

"Göran Sund, 36 år, ingår i Stockholmspolisens livvaktsstyrka. Drygt 15 minuter efter mordet på Olof Palme kommer Göran Sund fram till korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. Han bär en mörk överrock med vita stänk i och han är utrustad med walkie-talkie. Den walkie-talkie-man som vittnet "Kristian" såg vid brödbutiken på David Bagares gata där denna mynnar ut i Regeringsgatan stämmer exakt in på Göran Sund, samma överrock och "stor och blond". Också "Skellefteåmannens" beskrivning av walkie-talkie-mannen i hörnet Tunnelgatan/Olofsgatan stämmer in på Göran Sund, samma överrock och "stor och blond".

"Göran Sund är förhörd två gånger i PU på grund av vittnesuppgifter om walkie-talkie-män. Sitt uppdykande på mordplatsen förklarar han själv på följande vis: Jag har haft ett livvaktsuppdrag. Min kollega och jag har lämnat av ett objekt (brittisk ambassadör, vår anm.) och är på väg till basen (polishuset, vår anm.) då vi av en händelse passerar korsningen Sveavägen/Tunnelgatan

Om vi skulle ta och helt hypotetiskt granska vilka som kan ha hört till AG och vilka positioner/uppgifter de kan ha haft i t ex Leongruppen och jämföra med andra uppgifter för att hitta mönster.

Göran Sund ganska bra CV för att vara medlemsmaterial. Fanns nära mordplatsen nära inpå mordet i fordon. Blond som den man som beskrivs vid flera iakttagelser av övervakare. (tänkbar uppgift spaning och logistik?) Kan knappast vara GM.

Östling är helt klart AG men har ej just då någon täckanställning, Besöks av flera andra potentiella medlemmar under dagen skriver ut sig från sjukhus inom rimligt avstånd från det blir känt att OP avsagt sig skydd. (tänkbar uppgift materiel, planering kommunikation materiel) mindre trolig som GM pga operationen?) Stuvas undan kort på täckanställning och stöds med upphandligar till hans och Grundborgs företag efter mordet av Per A och Hans H. Spelar sedan med Ebbe i det som krashade i Ebbeaffären och därefter undanstuvad av Grundborg i Tyskland fram till sin död.

Grundborg är placerad på tillfällig täckanställning som kan innebära ansvar för kommunikation, logistik och operativ ledning då Åke Ek börjar bli för gammal för att vara operativ, men det verkar vara en tillfällig placering för visst uppdrag?!

Åke Eek gamling i bakgrunden oich nestor i Leongruppen. Nästverk med CIA:s inoficiella front WACL som används för uppdrag utanför kongressens riktlinjer och beslut samt tillgång till sin egen pensionärsklubb som spanar på t ex socialdemokratiska politiker för att hitta skit om dem. Kontakt med den emigrerade Bertil Wedin som jobbar internationellt med bland annat Sydafrikaner och enligt egen utsago Mossad och fungerat som organisatör och med logistik i flera operationer. Kan vara den som försökt köpa ett mord på OP en tid innan mordet. Troligen ej tillhörig Svensk Stay Behind. Internationell kontaktperson? Mindre trolig som GM.

Pär Arvidsson FMV. Vapenexpert hos försvaret och träffar bland annat Östling morddagen. Den som lägger beställningar hos Östlings och Grundborgs företag efter mordet. Möjlig Skattmästare dvs den som ordnar och döljer inköp etc för AG och/eller deras kontakt in i FST SÄK efter att Algernon blivit krigsmaterielinspektör? Länk till ledning och ÖB? Knappast operativ på fältet väl?

Stig Engström Skandia. Skulle möjligen kunna vara någon slags vaktmästare för AG:s och Stay Behinds lokaler? Kanske täckanställning (ingen får komma in på hans kontor och ingen verkar veta exakt vad han gör) Skulle kunna förklara varför han förhörs av säk och därefter avskrivs. Möjlig kontakt att ta hand om extern skytt av modell nyttig idiot typ VG eller lejd mördare tills denne behövs?

Fler kandidater någon????
Citera
2013-01-07, 19:56
Medlem
mvagrippas avatar
Lars Christiansson med chaufför Rehnstam lämnade Johannesgatan 2310 mordkvällen efter ett ingripande. Ej säker på var de fick larmet men de är ju sedan på mordplatsen strax efter halvtolv. Efter samtal m Söderström gav de sig iväg till Sabbatsberg där Rimborn redan är på plats . Det är en gåta varför inte dessa kommissarier har mera kontakt. Rimborn rapporterar till LC på natten. Vem rapporterade Christiansson till under mordnatten?
Hans officiella rapport skrevs först 24mars.Ett faktum so. tom fick Ölvebro att haja till kan bröderna P berätta.
Citera
2013-01-07, 20:04
Medlem
Här har vi 2 killar som skulle kunna passa in, den ena har blå täckjacka som Lisbeth Palme säger och liknar C.P., den andra har en liknande jacka som Victor Gunnarsson hade på sig mordkvällen. Det verkar tydligen vara några SÄPO-grabbar, vilka kan de vara, någon som vet?
https://www.youtube.com/watch?v=qpbVi9LWSKI
Citera
2013-01-07, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Här har vi 2 killar som skulle kunna passa in, den ena har blå täckjacka som Lisbeth Palme säger och liknar C.P., den andra har en liknande jacka som Victor Gunnarsson hade på sig mordkvällen. Det verkar tydligen vara några SÄPO-grabbar, vilka kan de vara, någon som vet?
https://www.youtube.com/watch?v=qpbVi9LWSKI

Tja fast nu var jag ute efter mera påtaglig koppling än likhet med CP som ju inte motsvarar GMs signalement efter de första vittnesutsagorna eller att någon har en blå täckjacka eller flygarrock.

Jag tänker på mera konkreta saker som sammanfaller och som kan relateras till grupperingarna i fråga.
Senast redigerad av boboslacke 2013-01-07 kl. 20:44.
Citera
2013-01-07, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Lars Christiansson med chaufför Rehnstam lämnade Johannesgatan 2310 mordkvällen efter ett ingripande. Ej säker på var de fick larmet men de är ju sedan på mordplatsen strax efter halvtolv. Efter samtal m Söderström gav de sig iväg till Sabbatsberg där Rimborn redan är på plats . Det är en gåta varför inte dessa kommissarier har mera kontakt. Rimborn rapporterar till LC på natten. Vem rapporterade Christiansson till under mordnatten?
Hans officiella rapport skrevs först 24mars.Ett faktum so. tom fick Ölvebro att haja till kan bröderna P berätta.

Jag tänker nog mera på kopplingar till Stay Behind/AGAG. Det finns massor av knepiga poliser som agerar förvirrat och fördomsfullt och det är lätt att hamna i polisspårsfällan.

Jag kan tänka mig Donald Forsberg (IB men placerad på Säpo) buggningskunnig, som var i trakterna och haft svårt att förklara vad man gjorde och som också deltagit i villospårsspridande. Hans Holmer som i Palmes ointresse kan ha varit dennes ställföreträdare i AGAG från sin position och Ebbe Carlsson. Samtliga dessa har kopplingar mer eller mindre till andra av namnen.
Citera
2013-01-07, 20:44
Medlem
Durgedurgs avatar
Robert Aschberg ska i ett radioprogram ha sagt att "Sven Aner är helt galen"

Det fick Sven Aner att flyga i taket och skicka in en stämningsansökan om förtal..

Är det någon som vet vilket radioprogram och vilket avsnitt av programmet det handlade om?

Gärna om någon orkar leta fram vilken minut och sekund det sägs?

Jag vet inte om det har med Palmemordet att göra. Men det borde ha med det att göra då det handlar om Sven Aner.. Så jag hoppas att det inte är OT för jag vet ju som inte
Citera
2013-01-07, 21:12
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Om vi skulle ta och helt hypotetiskt granska vilka som kan ha hört till AG och vilka positioner/uppgifter de kan ha haft i t ex Leongruppen och jämföra med andra uppgifter för att hitta mönster.

Göran Sund ganska bra CV för att vara medlemsmaterial. Fanns nära mordplatsen nära inpå mordet i fordon. Blond som den man som beskrivs vid flera iakttagelser av övervakare. (tänkbar uppgift spaning och logistik?) Kan knappast vara GM.

Östling är helt klart AG men har ej just då någon täckanställning, Besöks av flera andra potentiella medlemmar under dagen skriver ut sig från sjukhus inom rimligt avstånd från det blir känt att OP avsagt sig skydd. (tänkbar uppgift materiel, planering kommunikation materiel) mindre trolig som GM pga operationen?) Stuvas undan kort på täckanställning och stöds med upphandligar till hans och Grundborgs företag efter mordet av Per A och Hans H. Spelar sedan med Ebbe i det som krashade i Ebbeaffären och därefter undanstuvad av Grundborg i Tyskland fram till sin död.

Grundborg är placerad på tillfällig täckanställning som kan innebära ansvar för kommunikation, logistik och operativ ledning då Åke Ek börjar bli för gammal för att vara operativ, men det verkar vara en tillfällig placering för visst uppdrag?!

Åke Eek gamling i bakgrunden oich nestor i Leongruppen. Nästverk med CIA:s inoficiella front WACL som används för uppdrag utanför kongressens riktlinjer och beslut samt tillgång till sin egen pensionärsklubb som spanar på t ex socialdemokratiska politiker för att hitta skit om dem. Kontakt med den emigrerade Bertil Wedin som jobbar internationellt med bland annat Sydafrikaner och enligt egen utsago Mossad och fungerat som organisatör och med logistik i flera operationer. Kan vara den som försökt köpa ett mord på OP en tid innan mordet. Troligen ej tillhörig Svensk Stay Behind. Internationell kontaktperson? Mindre trolig som GM.

Pär Arvidsson FMV. Vapenexpert hos försvaret och träffar bland annat Östling morddagen. Den som lägger beställningar hos Östlings och Grundborgs företag efter mordet. Möjlig Skattmästare dvs den som ordnar och döljer inköp etc för AG och/eller deras kontakt in i FST SÄK efter att Algernon blivit krigsmaterielinspektör? Länk till ledning och ÖB? Knappast operativ på fältet väl?

Stig Engström Skandia. Skulle möjligen kunna vara någon slags vaktmästare för AG:s och Stay Behinds lokaler? Kanske täckanställning (ingen får komma in på hans kontor och ingen verkar veta exakt vad han gör) Skulle kunna förklara varför han förhörs av säk och därefter avskrivs. Möjlig kontakt att ta hand om extern skytt av modell nyttig idiot typ VG eller lejd mördare tills denne behövs?

Fler kandidater någon????

KAK. se inlägg https://www.flashback.org/sp32517664
Citera
2013-01-07, 21:14
Medlem
palmeintresserads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durgedurg
Robert Aschberg ska i ett radioprogram ha sagt att "Sven Aner är helt galen"

Det fick Sven Aner att flyga i taket och skicka in en stämningsansökan om förtal..

Är det någon som vet vilket radioprogram och vilket avsnitt av programmet det handlade om?

Gärna om någon orkar leta fram vilken minut och sekund det sägs?

Jag vet inte om det har med Palmemordet att göra. Men det borde ha med det att göra då det handlar om Sven Aner.. Så jag hoppas att det inte är OT för jag vet ju som inte

Här nämns datumet:
Citat:
Jag anmäler härmed redaktör Robert Aschberg, [ADRESS BORTTAGEN], för
FÖRTAL
Enligt av mig tillsänd utskrift av sändning från ”Radio 1 Aschberg”, 2012-05-29, sändes följande samtal, här i utsnitt:
Inringaren till Aschbergs ”chat”: Ja, men författaren Sven Anér har ju…
Aschberg: Ja, men han är ju helt galen.
I: Men han anses ju vara en ”knäppskalle”?
A: Ja. Tack för samtalet. Hej då!
Källa: http://svenanerpalmemordet.blogspot....tingsratt.html

Edit: Tog bort adressen, vet inte om det kanske bryter mot någon regel?
Senast redigerad av palmeintresserad 2013-01-07 kl. 21:34.
Citera
2013-01-07, 21:30
Medlem
Feedback66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
KAK. se inlägg https://www.flashback.org/sp32517664

KAK är ett intressant namn. Inte allra minst genom vänskapen med Anders Larsson och engagemanget i DA och WACL.
Citera
2013-01-07, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av palmeintresserad
Här nämns datumet:

Källa: http://svenanerpalmemordet.blogspot....tingsratt.html

Ha Ha ha. ja inte uppfyller det kriterierna för förtal på minsta vis men å andra sidan styrker det ju att Aner blivit en verklighetsfrånvänd person som kan tänkas uppfylla kriterierna för begreppet knäppskalle eller rättshaverist genom att dels lämna en meningslös anmälan dels genom att publicera det men det visste vi ju sedan tidigare. Det verkar vara något som han inte kan motstå.

Å andra sidan är Robban ibland en arrogant jävel som avfärdar saker utan genomtänkta argument vilket är irriterande. Han skulle nog dock aldrig stämma mig eller någon annan för att jag kallar honom en arrogant jävel. Det är skillnaden. Ge och ta heter det. Aner kostar på sig att anklaga folk att vara mördare utan minsta bevis men tål inte bråkdelen av det själv. Snacka om dubbelmoral.
Senast redigerad av boboslacke 2013-01-07 kl. 21:39.
Citera
2013-01-07, 21:38
Medlem
Gattoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jo det håller alldeles utmärkt. Speciellt om båda skotten var lösa! Ingen kan bli fälld för mord med en pluggad revolver och om ingen någonsin såg eller jagade mördaren så minskade risken för att mordet skulle klaras upp ganska drastiskt. Så kunde de ha minimerat riskerna. Ingen tittade åt mördarens håll i sådana fall och alla skulle varit övertygade att den exponerade skytten var den skyldiga.

Jag köper inte det.

Enligt ditt resonemang ska alltså den skytt som närmar sig makarna Palme vara utrustad med 2 lösa skott i en pluggad revolver? Han trycker av 2 gånger samtidigt som en annan skytt gömd bland bilarna längre ner på gatan skjuter ihjäl OP? Om skytten med lösa skott blir haffad hur förklarar han Statsministerns död med pluggad revolver och lösa skott? Du kan inte själv tro på att det sättet minimerar riskerna!?

En annan skytt en bit ifrån kan aldrig vara 100% säker på rent skottfält. Det kan vistas hur mycket folk som helst på gatorna strax efter 23 en lönehelg på Sveavägen. Nej jag säger det igen, keep it simple!

De som planerade detta gjorde det helt rätt. En GM till fots är rörlig, många flyktvägar planerade i förväg, lägenheter, flyktbilar osv. Han tar sig obemärkt ända fram till målet och kan i princip i lugn och ro utföra det han ska på 30 cm avstånd.

Jag kan räkna upp hur många argument som helst till varför en sådan teori är i det närmaste skrattretande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in