2024-12-26, 18:48
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Mest information om Rimborn och Christiansson finns i bröderna Poutiainens bok "Inuti labyrinten" från 1995.

Ny utgåva från 2020.
Har länge funderat på att köpa den boken. Har du eller någon annan här läst den? Vad är konsensus kring den? Bra? Dålig? Faktabaserad? Svävar den iväg för mycket? Får inte riktigt kläm på vad för typ av bok det är.
Citera
2024-12-26, 20:09
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Har länge funderat på att köpa den boken. Har du eller någon annan här läst den? Vad är konsensus kring den? Bra? Dålig? Faktabaserad? Svävar den iväg för mycket? Får inte riktigt kläm på vad för typ av bok det är.

Jag har läst den. Att den är bra framgår av recensionerna. Trots att boken kom 1995 och trots att författarna inte hade tillgång till alla handlingar som blev offentliga 2020 är den fortfarande mycket läsvärd. Kjell-Olof Feldt (finansminister 1983 - 1990) berömde den i en artikel i Dagens Nyheter den 17 augusti 1995, vilket inte hörde till vanligheterna. Att den svävar iväg skulle jag inte säga. Boken är skriven i en återhållsam ton. Vissa av författarnas antaganden och slutsatser har bekräftats av handlingar som blev offentliga 2020. Bland annat slutsatsen att det första larmet i polisradion sändes mellan 23.25.10 och 23.25.54 (två minuter senare än spaningsledaren Hans Holmér påstod 1986). Att larmet inte fördröjdes avsiktligt av radiooperatörerna i polisens sambandscentral (en misstanke som finns i boken) har också bekräftats.
Citera
2024-12-26, 21:48
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Någon som vet mera om Lars Christiansson?
Om jag minns rätt ska Åke Rimborn sagt till Lars Christiansson, " Vad fan gör du här"?

Har skrivit 85 inlägg i tråden där Lars Christiansson avhandlas. Sökfunktionen rekommenderas.
Citera
2024-12-26, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Har skrivit 85 inlägg i tråden där Lars Christiansson avhandlas. Sökfunktionen rekommenderas.

Tack ! Ber om ursäkt för att jag störde dig.
Citera
2024-12-27, 00:02
Medlem
Citat:
Det var helt galet. Förklaringen heter Hans Holmér.

Det var inte svårt att utreda detta den 1 mars 1986. Man borde självklart ha bett Björkman att visa var han vände och började gå söderut. Det gjorde man aldrig (inte ens under rekonstruktionen den 5 april).

Man frågade inte ens var han vände. Förrän den 25 mars 1987. Mer än ett år efteråt. När Björkman gav ett oklart svar bad man inte om ett bättre svar. Granskningskommissionens slutsats (i rapporten 1999) var att Fauzzi "med all sannolikhet" såg Björkman. Det är även min slutsats.

Se detta inlägg för en närmare förklaring.

Sannerligen konstigt att man inte kollar upp det enda (?) vittnet som gick i motsatt riktning från paret Palme och som gick förbi de i närheten av mordplatsen. Redan där kan man undersöka om paret var förföljda eller inte. Samt eventuellt utesluta personer som misstänkta mördare som var bakom paret Palme. Man kan helt enkelt skala ned vart mördaren rörde sig någonstans. Det är i alla fall en början för att komma i rätt riktning.

Med slutsatsen som granskningskommissionen och du ger plus det länkade du bifogar så stod alltså GM i hörnet av dekorima eller i alla fall i närheten (i denna riktning från biografen grand). Då får man ställa sig fråga vilka som rörde sig i detta område precis innan paret Palme kom dit, och vad olika personer på plats såg precis innan. Mer komplicerat än sagt dock, såklart.
Citera
2024-12-27, 00:08
Medlem
Citat:
Mest information om Rimborn och Christiansson finns i bröderna Poutiainens bok "Inuti labyrinten" från 1995.

Ny utgåva från 2020.

Vad handlar den om, mer konkret? Jag har sökt men hittar inga större beskrivningar.
Citera
2024-12-27, 01:05
Medlem
En liten fundering med anledning av Gjutarenäfve's intervju med Ynglingen och hans utgivna bok om mordet på Palme.
Det kan ju vara bra att tänka till lite först. Skulle verkligen en mytoman skriva in de påstådda attentatmännens för- och efternamn samt födelsedatum och deras Facebook-hemsidor i boken? Nej, det skulle han inte. Mytomanen hade använt på sin höjd, fiktiva förnamn eller smeknamn och försvarat detta med att han inte visste/aldrig fick reda på deras fullständiga namn.
Dessutom, så är det drygt ett halvår sedan boken kom ut och tidigare så har författaren dessutom uppgett deras fullständiga namn på sociala medier.
Mig veterligt fram till dags dato, så har ingen av de utpekade anmält författaren eller bokförlaget för förtal! Ingen av dem har heller aldrig varit ute i media eller på sociala medier och tillbakavisat anklagelserna.
Och då ska man veta att en av de utpekade medbrottlingarnas bror är en högt rankad jurist, med en ledande befattning.
Vad kan detta bero på då? En tanke som slår mig är, att de inte vill/vågar anmäla honom för förtal. Det skulle kunna slå tillbaka mot dem själva. Robert kan i en sådan rättslig förhandling om förtal, gå till motangrepp och påvisa att det han skrivit är rätt. Han har kanske tillräckligt med bevis för det han påstår, för att man skall kunna öppna upp PU igen och därmed kunna fälla dem för mord/medhjälp till mord på Sverige statsminister.
Det är värt att tänka på detta, innan man förkastar Robert berättelse.
Citera
2024-12-27, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
En liten fundering med anledning av Gjutarenäfve's intervju med Ynglingen och hans utgivna bok om mordet på Palme.
Det kan ju vara bra att tänka till lite först. Skulle verkligen en mytoman skriva in de påstådda attentatmännens för- och efternamn samt födelsedatum och deras Facebook-hemsidor i boken? Nej, det skulle han inte. Mytomanen hade använt på sin höjd, fiktiva förnamn eller smeknamn och försvarat detta med att han inte visste/aldrig fick reda på deras fullständiga namn.
Dessutom, så är det drygt ett halvår sedan boken kom ut och tidigare så har författaren dessutom uppgett deras fullständiga namn på sociala medier.
Mig veterligt fram till dags dato, så har ingen av de utpekade anmält författaren eller bokförlaget för förtal! Ingen av dem har heller aldrig varit ute i media eller på sociala medier och tillbakavisat anklagelserna.
Och då ska man veta att en av de utpekade medbrottlingarnas bror är en högt rankad jurist, med en ledande befattning.
Vad kan detta bero på då? En tanke som slår mig är, att de inte vill/vågar anmäla honom för förtal. Det skulle kunna slå tillbaka mot dem själva. Robert kan i en sådan rättslig förhandling om förtal, gå till motangrepp och påvisa att det han skrivit är rätt. Han har kanske tillräckligt med bevis för det han påstår, för att man skall kunna öppna upp PU igen och därmed kunna fälla dem för mord/medhjälp till mord på Sverige statsminister.
Det är värt att tänka på detta, innan man förkastar Robert berättelse.

Det fanns ingen 16 åring på plats och snälla lär dig styckeindelning innan du bajsar fram en sådan där skit text. Höj nivån!
Citera
2024-12-27, 01:57
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Vad handlar den om, mer konkret? Jag har sökt men hittar inga större beskrivningar.

Istället för att jag sammanfattar en 880 sidor lång bok föreslår jag att du besöker ditt bibliotek och lånar den.

Trevlig läsning.
Citera
2024-12-27, 13:09
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Nej för sjutton gubbar! Jag tyckte ditt resonemang lät lite konstigt, men nu förstår jag att det nog är fel bild du tänkt på. Den bild jag talar om dyker upp i "Mattes" video, som jag länkade i mina tidigare två inlägg alldeles nyligen här i tråden. Här nedan har du länken igen. Bilden innefattar väggklockan på ytterväggen snett ovanför ambulansintaget, vilken "Matte" zoomar in och då visar den 23.29.

https://www.youtube.com/watch?v=g5cJxUTSQUY&t=25m40s

Den här bilden finns varken med bland Ulf Karlssons bilder eller bland bilderna på Lennart Remstams sida med Sabbatsbergs-bilder (länkar nedan.)

Ulf Karlssons bilder:
https://drive.google.com/file/d/1ezI...zV0flizSW/view

Lennart Remstams bildsida för Sabbatsberg:
http://www.itdemokrati.nu/page61.html

Dels undrar jag alltså över källan till den här bilden, var den hämtats någonstans. Dessutom undrar man över vem som tagit bilden. För om den tagits redan kl 23.29 som väggklockan visar så måste ju någon fotograf varit på plats minst tio minuter innan Ulf Karlsson. Vem är det som tagit bilden?

På tal om andra fotografer så innehåller Ulf Karlssons fotosamling faktiskt en bild på en annan fotograf vid Sabbatsberg (se länk nedan, eller sid 11 i pdf:en ovan) – en kille i jeans och ljus midjejacka, med runda glasögon och mörk stickad mössa. Känner du igen den killen?

http://www.itdemokrati.nu/sabb61/redsabb6.png

Vore bra att få lite ordning på de här frågorna...

Jaha, jag läste i all hast. Därav också mina korta svar.
Jag kollar om och återkommer senare.

Gällande fotografer på Sabb så var, förutom Ulf Karlsson, även Vojta Klecka och Karl Melander där.
(Melander endast 25 år 1986, vill jag minnas)
Det kan även varit fler/andra... det är dessa jag minns just nu.
Citera
2024-12-27, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
:)
Jaha, jag läste i all hast. Därav också mina korta svar.
Jag kollar om och återkommer senare.

Gällande fotografer på Sabb så var, förutom Ulf Karlsson, även Vojta Klecka och Karl Melander där.
(Melander endast 25 år 1986, vill jag minnas)
Det kan även varit fler/andra... det är dessa jag minns just nu.

Låter finemang det. Förvirringen var väl lite mitt fel också, då jag inte lade in länken direkt när jag lyfte frågan med dig. Jag utgick från att du hade sett de tidigare två inläggen i tråden. Men nu pratar vi i alla fall om samma bild, och då är den tagen utanför ambulansintaget på Sabbatsberg kl 23.29 enligt väggklockan på bilden. Kan klockan gå fel? Det är visserligen möjligt men kanske inte så troligt med en institutionsklocka av det slaget, som ställs centralt.

På bilden finns Rimborn som lutar sig in mot en polismålad Saab. I den sitter vad jag kan se två polismän. Parkerade till vänster står två Volvon, varav den högra är polismålad medan den vänstra möjligen kan vara civil – det är lite svårt att avgöra om den är målad eller ej. Minst två polisbilar alltså, och den tredje bilen – som alltså kan vara civil – verkar också "höra till".

Vi måste alltså ha minst två målade polisbilar med minst tre polismän på plats när bilden togs, och dessutom måste vi ha en fotograf på plats som tog bilden. En av polismännen är identifierad som Åke Rimborn och i och med att två polismän sitter i Saaben så är det inte Rimborns bil utan hans borde vara en av de två Volvona som står parkerade. Men vilka är det som sitter i Saaben? Är det månne Lars Christianson med förare Hans Rehnstam som kommer där?

Jag kollade materialet med Christianson och såg att Jan Länninge hade varit framme med stoppuret och gjort en rekonstruktion av deras bilfärd från Amerikanska ambassaden till mordplatsen. Åtta minuter ska det ha tagit, och där har Christianson stannat och talat lite kort med Gösta Söderström, men bestämt sig för att åka till Sabbatsberg. Dit lär det ta högst två minuter att köra från mordplatsen, om man åker direkt via Tunnelgatan och Norra Bantorget istället för att ta omvägen som ambulanserna körde. Ändå är vi uppe i cirka 10 minuter från radiolarmet till Sabb för Christiansons del. Som du ser blir det knepigt att få ihop förloppsmässigt. Om man som jag tidigarelägger mordet till 23.19 går det kanske med hjälp av skohornet, men även då får man nog lov att pruta en minut på Länninges tider.

Så långt poliserna. Därtill måste en fotograf ha varit på plats och tagit bilden. Den fotografen – vare sig han heter Vojta Klecka, Karl Melander eller något annat – måste då rimligtvis ha åkt direkt till Sabb och inte till mordplatsen först. Ulf Karlsson är det i alla fall inte, för bilden finns inte med bland hans bilder och dessutom är vi rörande eniga om att Karlsson inte kommit till Sabbatsberg förrän allraminst tio minuter senare än klockan visar.

Ambulanserna syns inte till på bilden. Rimborn säger i förhör att han kom strax efter ambulanserna, och då ställer väggklockan till med problem för ambulanstiderna. För enligt LAC-bandet kom ambulanserna till Sabbatsberg först vid 23.31, men här är alltså Rimborn på plats kl 23.29. Med min korrigering av LAC-bandets tider får man dit ambulanserna vid pass 23.29 och då kan de tänkas ha "smitit in" just innan bilden togs. Annars går det nog inte att få ihop utan då får man skylla på att väggklockan visar fel – eller möjligtvis att Rimborn ändå kommit före ambulansen.

Om du hittar bildkällan och/eller har koll på om Christianson (radiobil 1210) åkte Saab så vore det kanonbra.
Citera
2024-12-27, 15:51
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Mina anteckningar, efter att en kollega till mig frågat Åke om denna bild(2018), så svarar Åke.
"Jag åkte i 5520 som var en Volvo och syns längst in till höger, och TT var kvar på sjukhuset när jag var på polishuset. Bilden är tagen när jag är tillbaka andra gången. Vilka andra som kommer i bilen vet jag inte. Lisbeth var på sjukhuset när jag kom dit vilket tyder på att hon åkt med ambulansen."
(Frågan ställdes också kopplat till Lisbeth-bilden. TT är kollegan Thomas Torstensson)
Vidare i diskussionen om bilen:
"Men det är inte Christianssons(bil) för den var jag inte ute vid."

Med tanke på dessa uppgifter om att det är "andra gången", så bör bilden vara tagen mycket senare.
Det som i övrigt talar för detta är ju antalet polisbilar på bilden/bilderna (om man även tar en titt på den sk. Lisbeth-bilden)

Ska kolla om jag har uppgifter om vilken radiobil det är, men är tveksam till att jag fått ut det.
Registreringsnummer framgår inte av polisens tjänstgöringslista, tyvärr. Ej heller fabrikat.
Detta är ju en Saab.
Återkommer om jag hittar något.

Pressfotograferna Ulf Karlsson (frilans), Stig Almqvist (Aftonbladet), Karl Melander (Expressen) och Vojta Klecka (Svenska Dagbladet) var på Sabbatsbergs sjukhus. Kolla alla deras foton. Melander tog fotot från hemfärden som var på Expressens förstasida.

Ulf Karlssons kända foto från Sabbatsberg ("Lisbeth-bilden") kan förklaras. Med hjälp av andra foton. YouTubern Otto Ekevi uppmärksammade fotot. Otto förstod att kapuschongkappan tillhörde Mårten Palmes flickvän Ingrid (hon bär den i Gamla Stan i Expressen den 4 mars 1986). Otto förstod inte vem som bär den på "Lisbeth-bilden". Det är inte Ingrid som bär kapuschongkappan. Ingrid är på väg att stiga ur polisbilens baksäte. Klädd i en pälskappa.

Mårten och Ingrid tog en taxi från Ingrids bostad på Vanadisvägen 42 i Vasastan. Till familjen Palmes bostad på Västerlånggatan 31 i Gamla Stan (ett misstag enligt Mårten). Paret fick sedan skjuts från Gamla Stan till Sabbatsbergs sjukhus. I en polisbil (radiobil 3120 med Lars Berntsson som förare). Mårten och Ingrid ankom till Sabbatsberg 00.20 (enligt fjärde TT-telegrammet).

Vid ankomsten till Sabbatsberg togs "Lisbeth-bilden".

Att "Lisbeth-bilden" väckte intresse berodde på Göteborgs-Postens felaktiga bildtext den 2 mars 1986: "Lisbeth Palme kommer till Sabbatsbergs sjukhus strax efter ambulansen med Olof. Hon kastar sig ur polisbilen som körde henne till Sabbatsberg och springer in på akutmottagningen."

Den pensionerade DN-journalisten Sven Anér trodde att Lisbeth bytte från ambulansen till polisbilen på vägen till Sabbatsberg. För att byta från en kappa utan kulhål till en kappa med kulhål. Lisbeth var inte skadad. Såret på ryggen fanns inte. Lisbeth låtsades vara skadad. Anér borde ha skrivit barnböcker. Fantasin var enorm. Rätt bildtext var: "Mårten Palme och hans flickvän Ingrid kommer till Sabbatsbergs sjukhus i en polisbil och möts av Lisbeth Palme som får låna en kappa."

Bildtexten i GP var fel (det händer ibland). Lisbeth åkte från mordplatsen till Sabbatsberg i samma ambulans som hennes man. Ambulans A951 från Sollentuna råkade köra förbi mordplatsen och tog hand om Olof Palme. Skotten kom 23.21. Den första polisbilen kom till mordplatsen 23.25. A951 kom en halv minut senare. Klockan närmade sig 23.29 när A951 lämnade mordplatsen och körde till Sabbatsberg. Med blåljus och sirén. Ambulansförare i A951 var den 29-årige hallänningen Peter Andersson (han bytte namn till Nordström). Lisbeth satt bredvid. Sjukvårdare i A951 var Christer Eriksson.

Ambulans A912 från Sabbatsberg larmades till mordplatsen 23.24 (när växeltelefonisten Ann-Louise Paulsson hos Järfälla taxi ringde 90000). Ambulansförare i A912 var den 25-åriga norrländskan Maria Degerman (hon bytte namn till Larsson). Maria var en ny och oerfaren polis som jobbade i Norrmalms vaktdistrikt. Hon jobbade extra som ambulansförare. Sjukvårdare i A912 var Kenneth Lavrell (numera Sveriges mest erfarne ambulanssjukvårdare) och praktikanten Eva Lantz. A912 kom till mordplatsen 23.27 (när båren lastades i A951). Kenneth hoppade in i patientutrymmet i A951 för att hjälpa till. Ambulans A912 följde efter A951 till Sabbatsberg. Utan blåljus och sirén (A912 körde långsammare).

Unik intervju med föraren i A912 Maria Degerman (norrländsk lokalradio 2011)

Otto Ekevis intervju med föraren i A951 Peter Andersson (2023)

Förhören med personalen i A912

Förhören med personalen i A951

Jämför dessa fyra foton:

Foto 1 ("Lisbeth-bilden")

Foto 2 (kommissarie Åke Rimborn vid akutmottagningen på Sabbatsbergs sjukhus någon gång efter 23.30)

Foto 3 (Ingrid vid invigningen av Olof Palmes gata den 23 april 1986)

Foto 4 (Lisbeth och Mårten Palme går in på Sabbatsbergs sjukhus)

Kvinnan i Ingrids kapuschongkappa på foto 1 är på väg till Lars Berntsson (polisbilens förare). Lisbeth hade skäl att tala med Berntsson (hans kollega Stig Rysén vaktade familjen Palmes port på Västerlånggatan 31 i Gamla Stan). Ingrid hade inga skäl att tala med Berntsson. Lisbeth kom ut genom dörren till höger på foto 2 (den dörren syns inte på foto 1). Hon gick fram till polisbilens högra bakdörr. Lisbeth tog emot Ingrids kapuschongkappa av kvinnan i bilens baksäte. Därför står dörren på vid gavel (trots att ingen har stigit ur baksätet ännu).

Kvinnan i polisbilens baksäte bär Ingrids pälskappa (samma pälskappa som på foto 3). Kvinnan i baksätet är Ingrid. Hennes hand sträcker sig mot höger bakdörr. Hon är på väg att stiga ur baksätet. Personen till höger i framsätet är Mårten (vars stora ljusa halsduk även syns på foto 4). Lisbeths mockakappa hade kulhål och beslagtogs av polisen på Sabbatsberg. Lisbeth behövde låna en kappa. Hon lånade Ingrids kapuschongkappa (som Ingrid tog med sig). På fotot från hemfärden har Lisbeth fått en annan kappa. Lisbeths frisyr liknade Ingrids frisyr bakifrån. Lisbeths stövlar liknade Ingrids.

Jag har inga bättre exemplar av foto 3 och foto 4. Du kan säkert ordna bättre exemplar. Foto 3 fanns i Aftonbladet den 24 april 1986 (Olof Palmes gata invigdes den 23 april). Foto 4 togs av Stig Almqvist från Aftonbladet. Almqvist tog flera intressanta foton på Sabbatsberg.

PS. Att kommissarie Lars Christianssons bil (radiobil 1210) var en SAAB syns klart och tydligt (med nummer och allt) på Vojta Kleckas foto på sidan 412 i bröderna Poutiainens bok "Inuti labyrinten", där Christiansson talar med polisinspektör Kjell Östling på mordplatsen.
Senast redigerad av Lebel 2024-12-27 kl. 16:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in