2023-11-16, 20:51
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
När skulle dom bytt sida?

När passerar dom mordplatsen?
Efter IMs observation och innan PEs observation. Antagligen ganska tidigt efter IMs observation eftersom NF vänder sig om ganska snart efter det.

Enligt IM bara en stund innan. Exakt går inte att veta.

Det här är ju bara en hypotes såklart. Men det är ju ett sammanträffande att det finns två olika observerade gäng som tidsmässigt skulle kunna vara samma. Det är ju lättare att förklara ett gäng som inte hör av sig än två olika.
Citera
2023-11-16, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Efter IMs observation och innan PEs observation. Antagligen ganska tidigt efter IMs observation eftersom NF vänder sig om ganska snart efter det.

Enligt IM bara en stund innan. Exakt går inte att veta.

Det här är ju bara en hypotes såklart. Men det är ju ett sammanträffande att det finns två olika observerade gäng som tidsmässigt skulle kunna vara samma. Det är ju lättare att förklara ett gäng som inte hör av sig än två olika.
Jag ändrar mig.

Det är intressant
Citera
2023-11-16, 21:00
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Därför menar jag, att man på Bankgirots sida hållit sig till vissa informella rutiner när det gällde dataklockan på applikationen, nämligen att man efter varje ombootning ställde den klockan efter väggklockan som fanns inne på Bankgirots datacentral. På så vis såg man till att applikationens klocka alltid gick "lika fel" som väggklockan. Det betyder alltså, att även om man bootar om systemet så kommer övervakningsapplikationens dataklocka att gå "lika fel" efter varje ombootning som den gick före ombootningen. Med andra ord finns ett endemiskt fel inbyggt i systemet, vilket ledde till att man fick ganska få larm på bankomaterna men samtidigt drev alltså "systemtiden" i dataklockan iväg från Fröken Ur.

Jag har läst alla tillgängliga handlingar om bankomaterna (även Arto Valtonens läsvärda rapport från 2020). Valtonen förmodade i sin rapport att övervakningsappens klocka ("dataklockan") inte ställdes mellan den 28 februari och den 24 april 1986, en ogrundad förmodan (den saken kontrollerades inte). Den mest intressanta handlingen kommer jag till. Först en sammanfattning.

1. Det framgår av förhören att andra medel än väggklockan användes när "dataklockan" ställdes. Dataoperatören Tapper brukade använda väggklockan (EG10019-5), men även väggklockan ställdes ibland. Andra dataoperatörer använde "egen eller annan tillgänglig klocka" (EG10019-3).

2. Därför hamnade "dataklockan" både före och efter Fröken Ur när den ställdes. Den kunde hamna två minuter och 42 sekunder efter Fröken Ur ("dataklockans" förmodade avvikelse den 28 februari 1986 när den beräknas enligt mitt exempel ovan) eller en och en halv minut före Fröken Ur ("dataklockans" konstaterade avvikelse den 24 april samma år). Det står svart på vitt i EG10019-4: "Någon Fröken Ur tid tas inte. Det kan slå fel på tiden åt det ena eller andra hållet."

3. Att ställa "dataklockan" var aktuellt "vid olika fel i systemet" (EG10019-3) och "vid varje nedkoppling av systemet" (EG10019-4). Annorlunda uttryckt: "vid varje omstart av systemet".

4. "Dataklockan" passiviserades varje fredag eftermiddag och aktiverades varje måndag morgon. Enligt BankomatCentralens brev till K-G Sjödin den 17 april 1986 (en bilaga till EG10019). Man ville inte ha larm under helger när ingen tog hand om larmen. "Dataklockan" var passiviserad "1986-02-28 kl 16.59 - 1986-03-03 kl 07.56" (E10019-6).

5. Att många av Sveriges 489 bankomater kunde hamna på fel sida av tvåminutersgränsen när "dataklockan" ställdes är alltså uppenbart ("masslarm"). Även om ingen av dem var på fel sida av gränsen dagen före. Att gå från 0 till 300 larmande bankomater på pappersjournalen måste ha varit jobbigt. Om de inte synkades med "dataklockan" när den ställdes.

Låt oss nu granska BankomatCentralens brev till Sjödin den 17 april 1986.

Rubriken är "Angående Bankomat-tid för automatnummer 3232-51, 4168-40 och 6145-90". Med andra ord postkontorets bankomat på Tunnelgatan, Götabankens bankomat på Sveavägen och Handelsbankens bankomat på Kungsgatan.

Brevet är undertecknat av BankomatCentralens marknadsansvarige (samma person som fem dagar senare förhördes av Sjödin i EG10019-3). Namnteckningen är maskad. I brevet kan man läsa följande.

"I Bankomat-systemet finns en övervakningsapplikation, som kontrollerar status på automaterna. Vid fel skrivs dessa ut på en skrivare. Om en Bankomat har en tidsangivelse, som avviker mer än två minuter från övervakningsapplikationens tid, rapporteras denna på en pappersjournal.

Övervakningsapplikationens tid ställs manuellt vid varje omstart av systemet, varför smärre avvikelser mot svensk normaltid kan förekomma.

1986-02-28 passiviserades övervakningsapplikationen (vilket sker vid varje helg) klockan 16.59 för att åter aktiveras 1986-03-03 kl 07.56. När övervakningsapplikationen passiviserats, upphör kontrollen av automaternas tidsangivelser.

Vad vi med säkerhet vet är, att rubricerade automater hade samma tid som övervakningsapplikationen tiden före kl 16.59 den 28 februari 1986 och tiden efter kl 07.56 den 3 mars 1986."

Hur visste man "med säkerhet" att alla tre bankomaterna hade "samma tid som övervakningsapplikationen"? Det framgår av förhöret med dataoperatören Tapper (EG10019-5): "Vid kontroll av dataregistreringen (uppgifter från datamaskinens skrivare) framkommer att dataklockan ställdes den 28/2 -86 kl 08.00"

"Dataklockan" ställdes 15 timmar och 21 minuter före mordet. Alla tre bankomaterna synkades med "dataklockan". Liksom 486 andra bankomater. Därför visste man "med säkerhet" att alla tre bankomaterna hade "samma tid som övervakningsapplikationen". Det står i BankomatCentralens brev till Sjödin den 17 april 1986.

Trots att Sjödin fick detta svart på vitt i brevet den 17 april ställde han ingen fråga om synken när han förhörde brevskrivaren den 22 april (EG10019-3), den produktionsansvarige (Jonas) hos Bankgirot den 24 april (EG10019-4) och dataoperatören Tapper hos Bankgirot den 24 april (EG10019-5). Så vitt man kan se. Det är anmärkningsvärt. Sjödin verkar inte ha läst brevet ordentligt. Han konstaterar bara blygsamt i referatet EG10019-3 att "detta tyder på att de aktuella Bankomaterna inte haft någon tidsavvikelse överstigande två minuter".

Vad brevet den 17 april säger är att de inte hade någon tidsavvikelse alls (från "dataklockan"). Alla tre bankomaterna hade "samma tid som övervakningsapplikationen". De var synkade.
Citera
2023-11-16, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Jag har läst alla tillgängliga handlingar om bankomaterna (även Arto Valtonens läsvärda rapport från 2020). Valtonen förmodade i sin rapport att övervakningsappens klocka ("dataklockan") inte ställdes mellan den 28 februari och den 24 april 1986, en ogrundad förmodan (den saken kontrollerades inte). Den mest intressanta handlingen kommer jag till. Först en sammanfattning.

1. Det framgår av förhören att andra medel än väggklockan användes när "dataklockan" ställdes. Dataoperatören Tapper brukade använda väggklockan (EG10019-5), men även väggklockan ställdes ibland. Andra dataoperatörer använde "egen eller annan tillgänglig klocka" (EG10019-3).

2. Därför hamnade "dataklockan" både före och efter Fröken Ur när den ställdes. Den kunde hamna två minuter och 42 sekunder efter Fröken Ur ("dataklockans" förmodade avvikelse den 28 februari 1986 när den beräknas enligt mitt exempel ovan) eller en och en halv minut före Fröken Ur ("dataklockans" konstaterade avvikelse den 24 april samma år). Det står svart på vitt i EG10019-4: "Någon Fröken Ur tid tas inte. Det kan slå fel på tiden åt det ena eller andra hållet."

3. Att ställa "dataklockan" var aktuellt "vid olika fel i systemet" (EG10019-3) och "vid varje nedkoppling av systemet" (EG10019-4). Annorlunda uttryckt: "vid varje omstart av systemet".

4. "Dataklockan" passiviserades varje fredag eftermiddag och aktiverades varje måndag morgon. Enligt BankomatCentralens brev till K-G Sjödin den 17 april 1986 (en bilaga till EG10019). Man ville inte ha larm under helger när ingen tog hand om larmen. "Dataklockan" var passiviserad "1986-02-28 kl 16.59 - 1986-03-03 kl 07.56" (E10019-6).

5. Att många av Sveriges 489 bankomater kunde hamna på fel sida av tvåminutersgränsen när "dataklockan" ställdes är alltså uppenbart ("masslarm"). Även om ingen av dem var på fel sida av gränsen dagen före. Att gå från 0 till 300 larmande bankomater på pappersjournalen måste ha varit jobbigt. Om de inte synkades med "dataklockan" när den ställdes.

Låt oss nu granska BankomatCentralens brev till Sjödin den 17 april 1986.

Rubriken är "Angående Bankomat-tid för automatnummer 3232-51, 4168-40 och 6145-90". Med andra ord postkontorets bankomat på Tunnelgatan, Götabankens bankomat på Sveavägen och Handelsbankens bankomat på Kungsgatan.

Brevet är undertecknat av BankomatCentralens marknadsansvarige (samma person som fem dagar senare förhördes av Sjödin i EG10019-3). Namnteckningen är maskad. I brevet kan man läsa följande.

"I Bankomat-systemet finns en övervakningsapplikation, som kontrollerar status på automaterna. Vid fel skrivs dessa ut på en skrivare. Om en Bankomat har en tidsangivelse, som avviker mer än två minuter från övervakningsapplikationens tid, rapporteras denna på en pappersjournal.

Övervakningsapplikationens tid ställs manuellt vid varje omstart av systemet, varför smärre avvikelser mot svensk normaltid kan förekomma.

1986-02-28 passiviserades övervakningsapplikationen (vilket sker vid varje helg) klockan 16.59 för att åter aktiveras 1986-03-03 kl 07.56. När övervakningsapplikationen passiviserats, upphör kontrollen av automaternas tidsangivelser.

Vad vi med säkerhet vet är, att rubricerade automater hade samma tid som övervakningsapplikationen tiden före kl 16.59 den 28 februari 1986 och tiden efter kl 07.56 den 3 mars 1986."

Hur visste man "med säkerhet" att alla tre bankomaterna hade "samma tid som övervakningsapplikationen"? Det framgår av förhöret med dataoperatören Tapper (EG10019-5): "Vid kontroll av dataregistreringen (uppgifter från datamaskinens skrivare) framkommer att dataklockan ställdes den 28/2 -86 kl 08.00"

"Dataklockan" ställdes 15 timmar och 21 minuter före mordet. Alla tre bankomaterna synkades med "dataklockan". Liksom 486 andra bankomater. Därför visste man "med säkerhet" att alla tre bankomaterna hade "samma tid som övervakningsapplikationen". Det står i BankomatCentralens brev till Sjödin den 17 april 1986.

Trots att Sjödin fick detta svart på vitt i brevet den 17 april ställde han ingen fråga om synken när han förhörde brevskrivaren den 22 april (EG10019-3), den produktionsansvarige (Jonas) hos Bankgirot den 24 april (EG10019-4) och dataoperatören Tapper hos Bankgirot den 24 april (EG10019-5). Så vitt man kan se. Det är anmärkningsvärt. Sjödin verkar inte ha läst brevet ordentligt. Han konstaterar bara blygsamt i referatet EG10019-3 att "detta tyder på att de aktuella Bankomaterna inte haft någon tidsavvikelse överstigande två minuter".

Vad brevet den 17 april säger är att de inte hade någon tidsavvikelse alls (från "dataklockan"). Alla tre bankomaterna hade "samma tid som övervakningsapplikationen". De var synkade.

Jag har spenderat en otrolig massa möda på att förklara för dig vad som är fel med det du just påstår och då upprepar du bara samma sak igen. Ta istället och plocka fram bevisningen för att man kunde synka samtliga bankomater på ett bräde, vilket du nu igen påstår att man kunde göra. Någon sådan bevisning finns inte i det här materialet.

Därför måste du inkomma med annan bevisning, för det som står i det här materialet har vi redan tröskat igenom gång på gång och då kommit till de slutsatser jag så mödosamt redogjort för. Tills du plockat fram den bevisningen så står jag kvar vid min slutsats, som är den enda rimliga slutsats som går att dra av det material som föreligger.
Citera
2023-11-16, 21:25
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Tills du plockat fram den bevisningen så står jag kvar vid min slutsats, som är den enda rimliga slutsats som går att dra av det material som föreligger.

Jag förstår det. Bevisbördan ligger hos dig. Tills du (eller någon annan) plockat fram den bevisningen (att bankomaterna inte synkades med "dataklockan" när den ställdes) så står jag kvar vid min slutsats, som är den enda rimliga slutsats som går att dra av det material som föreligger. Att BankomatCentralens brev till K-G Sjödin den 17 april 1986 stämmer.
Citera
2023-11-16, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Jag förstår det. Bevisbördan ligger hos dig. Tills du (eller någon annan) plockat fram den bevisningen (att bankomaterna inte synkades med "dataklockan" när den ställdes) så står jag kvar vid min slutsats, som är den enda rimliga slutsats som går att dra av det material som föreligger. Att BankomatCentralens brev till K-G Sjödin den 17 april 1986 stämmer.

Vilken otroligt dålig attityd. Först skriver du något skitinlägg där du tillskriver mig en massa idiotier som jag aldrig uttryckt och sedan får man sitta och hålla på och korrigera de här dumheterna som du hittat på. Och nu manipulerar du istället för att helt enkelt göra jobbet och plocka fram bevisningen.

Att bankomaterna vid mordplatsen inte är inbördes synkade vid mordet framgår inte bara av bankomatmaterialet (som du just felanalyserat trots att jag varnat dig för minorna i det), utan det framgår även av förloppsanalyserna kring mordplatsen. Det har jag gått igenom i detalj och då har jag tvingats backa från den position som du nu vidhåller även efter mina varningar för att den är fel.

Som sagt får du plocka fram bevismaterialet. Du ljuger om att bevisbördan skulle ligga på min sida, för det är du som gör ett positivt påstående om att en totalsynkning av systemet inte bara kunde genomföras, utan även genomfördes, vid varje ombootning av systemet. Det ankommer ju inte på mig att bevisa att det inte fungerade som du påstår, utan det ankommer på dig att bevisa att ditt påstående är riktigt – vilket du alltså fortfarande inte har gjort och vilket inte heller kan göras på basis av det material som föreligger.

Du måste söka därför söka rätt på sådant material som bevisar din tes och sedan presentera det här. Tills du gjort det så är ditt påstående bara det, och möjligen någon slags irrationell trosförklaring från din sida. Under alla förhållanden är det du håller på med enbart ett slöseri med tid. Använd din tid till att ordna fram bevisningen istället för att sitta här och ljuga och bjäbba.
Citera
2023-11-16, 21:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Är det inte tvärtom att det är de två kvinnorna, som var på samma föreställning som LOP, som blev varse mordet när RR återvände? Deras förhör ligger i alla fall i samma "mapp" som intervjun med den anställde på Skandia, som också nämner två kvinnor.

Mannen och kvinnan däremot, som också hade varit på samma föreställning, höll till i bardelen och verkar inte ha hört något om mordet, såvitt jag kan se. Det verkar som om de lämnade bardelen 00:40 ...

Så frågan är då om den här personen som hjälpte till på platsen är ihågkommen från bardelen, och var in efter midnatt?

Kastar ut en liten "curveball" i kvällsmörkret ...

Du menar att några bröt upp dörren och gick in i "baren" 30 minuter efter att restaurangen stängde?
Finns det uppgifter på det?
Citera
2023-11-16, 21:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du menar att några bröt upp dörren och gick in i "baren" 30 minuter efter att restaurangen stängde?
Finns det uppgifter på det?

Förhörsprotokoll den 27:e april 1986:

"På restaurang *maskerat* satt de i bardelen."

"*maskerat* och *maskerat* lämnade *maskerat* klockan 00:40. Polisen höll då på att spärra av brottsplatsen."

Om tiden nu inte är en felskrivning tolkar jag det som att de lämnade baren den tiden.

Angående avspärrningen, i ett annat protokoll: "När de lämnade restauranten fick de gå runt kvarteret och fick upplysning om att någon blivit skjuten."

Har du någon källa på att Bohemia stängde kl. 00:00?
Citera
2023-11-16, 22:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Förhörsprotokoll den 27:e april 1986:

"På restaurang *maskerat* satt de i bardelen."

"*maskerat* och *maskerat* lämnade *maskerat* klockan 00:40. Polisen höll då på att spärra av brottsplatsen."

Om tiden nu inte är en felskrivning tolkar jag det som att de lämnade baren den tiden.

Angående avspärrningen, i ett annat protokoll: "När de lämnade restauranten fick de gå runt kvarteret och fick upplysning om att någon blivit skjuten."

Har du någon källa på att Bohemia stängde kl. 00:00?

Avspärrningsarbetet pågick 23.40 men knappast 00.40. Det går att följa på foton från mordplatsen hur plastbanden sätts upp och fotografen var där i 5 minuter enligt egen uppgift.
Vad jag förstått stängde Bohemia vid midnatt. Någon annan uppgift har jag inte stött på.

Edit: Det gick inte att få alkoholtillstånd efter kl 24.00 för små restauranger i Stockholm 1986 och knappt för större heller om det ens gick för dem.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-11-16 kl. 22:05.
Citera
2023-11-16, 22:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Avspärrningsarbetet pågick 23.40 men knappast 00.40. Det går att följa på foton från mordplatsen hur plastbanden sätts upp och fotografen var där i 5 minuter enligt egen uppgift.
Vad jag förstått stängde Bohemia vid midnatt. Någon annan uppgift har jag inte stött på.

Edit: Det gick inte att få alkoholtillstånd efter kl 24.00 för små restauranger i Stockholm 1986 och knappt för större heller om det ens gick för dem.

Jo, men i den andra versionen får de gå runt kvarteret, antagligen för att banden redan är uppsatta.

Det var inga poliser alls där under natten?

Ok. Men det är värt att forska i saken ... What if!

Er tvärsäkra SE på Bohemia kl. 23:25 riskerar som vanligt att kollapsa, men men ...
Citera
2023-11-16, 22:20
Medlem
Citat:

Kan dom inte haft öppet längre utan tillstånd?

Låtit folk äta upp osv.

Sporadiskt eller för händelsen dom var utanför?
Citera
2023-11-16, 22:28
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Vilken otroligt dålig attityd. Först skriver du något skitinlägg där du tillskriver mig en massa idiotier som jag aldrig uttryckt och sedan får man sitta och hålla på och korrigera de här dumheterna som du hittat på.

Attityd och bevis kan läsarna bedöma. Även BankomatCentralens brev den 17 april 1986. Jag har bara tillskrivit dig vad du själv skrev (att det finns en "time warp" och att den är tre minuter). Det gjorde jag i en vänlig ton. Om bankomaterna synkades med "dataklockan" när den ställdes klockan 8.00 på morddagens morgon borde polisen ha kontrollerat 1986 (när BankomatCentralens brev och andra omständigheter visade att så var fallet). Inte Flashback 2023.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in