2025-01-29, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Ja, så kan det ju också vara, håller med. "Gubbens" intention behöver ju inte vara att ta kontakt, utan mest glo och lyssna, nyfiken i en strut, typ. Palme var ju trots allt den kändast personen i Sverige jämte Carola och Kungen 1986. Kan även ha varit en riktig kuf, med bristande social kompetens som uppehöll sig nära LOP, finns ju en del sådana gökar. Känns dock som att det fanns fler sådana förr.

"Gubben" kanske bodde i närheten, vek av eller gick rakt fram när LOP korsade gatan. "Gubben" du länkade till känns ju rätt lik skyltfönster-gubben. Finns ju även iakttagelser av en töntigt klädd gubbe omkring Grand. Signalementet stämmer ju delvis med korvgubbens.

Jag tänker ju lite lika omkring personen på DBG, det behöver ju inte alls ha varit GM, utan kan som i detta (eventuella) fall ha rört sig om en vanlig gubbe, som snudd på gjorde i byxan av de kraftiga smällarna och skriken, kanske såg han även GM på trappkrönet. Vem vet.

Föreställde mig faktiskt en sån typ av gök häromveckan när jag såg en av Tom Alandhs gamla dokumentärer. Handlade om det trasiga klientelet på träfflokalen Balder i Stockholm bara en kilometer från Grand. Av en händelse är en av filurerna en nedgången och småtokig lirare runt 70 som bor på Sveavägen. Han var 30 år yngre 1986. Det där kan vara Grandmannen tänkte jag.

Fick samma tanke för ett tiotal år sedan i samband med en annan lodare. Jag brukade dimpa ned på nån av uteserveringarna på Sveavägen och ofta dök samma slitna figur upp på trottoaren och tiggde cigg. En kvart senare var han tillbaka i samma ärende. Bodde uppenbarligen i närheten. Funderade på vad han gjorde mordnatten.

På 80-talet gick det tretton på dussinet av såna där. Hade de förekommit i Palme-utredningen hade de knappast vetat om det. Och hade de vetat om det hade de inte kontaktat Palme-utredningen.
Senast redigerad av Bemp 2025-01-29 kl. 22:15.
Citera
2025-01-29, 22:19
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Föreställde mig faktiskt en sån typ av gök häromveckan när jag såg en av Tom Alandhs gamla dokumentärer. Handlade om det trasiga klientelet på träfflokalen Balder i Stockholm bara en kilometer från Grand. Av en händelse är en av filurerna en nedgången och småtokig lirare runt 70 som bor på Sveavägen. Han var 30 år yngre 1986. Det där kan vara Grandmannen tänkte jag.

Fick samma tanke för ett tiotal år sedan i samband med en annan lodare. Jag kunde dimpa ned på nån av uteserveringarna på Sveavägen och ofta dök samma slitna figur upp och tiggde cigg. Bodde uppenbarligen i närheten. Funderade ibland på vad han gjorde mordnatten.

På 80-talet gick det tretton på dussinet av såna där. Hade de förekommit i Palme-utredningen hade de knappast vetat om det. Och hade de vetat om det hade de inte kontaktat Palme-utredningen.

Lustigt att du nämnde Alandhs dokumentär, fick faktiskt upp den i huvudet medan jag skrev förra inlägget om just "den gamla skolans kufar" och lodisar. Det fanns verkligen gott om dem på åttio och en bit in på nittiotalet (iaf i Sthlm). Och dessa var ju just lite påflugna eller närgångna, som regel harmlösa dock. Svårigheter med koder och normer. Kunde stå och lyssna eller glo lite väl nära, somliga följa efter folk, mest av nyfikenhet och att de inte begrep bättre. En variant av excentriker man sällan ser idag, som var väldigt vanliga förr.

Jag skulle inte trilla av stolen, om "gubben" vid fönstret var en just sådan figur. Och som framkommer av "gubben" du länkade till, så uppfattades han ju som en som "parkerat". Minns även det som vanligt förr, att lite udda gubbar just kunde parkera sig och stå och glo på vitt skilda ställen. De drev omkring. Fick myror i byxorna av att va hemma, att vara ensamma. De trivdes mest bland folk. Inte omöjligt alls att en av grandmännen var just en sådan filur.

Resonerar väl lite samma, att den typen av "gubbar" skötte sig själva och sket i samhället, de ville inte ha med myndigheter att göra, förutom socialbidrag. Och Polisen beblandade de sig inte med. Att en sådan gubbe skulle berätta om sina iakttagelser om MOP frivilligt fanns nog inte på kartan, detsamma gällde nog mannen på DBG (om det nu inte var GM). De ville inte bli inblandade, plus snutnoja. Kanske visst begåvningshandikapp inblandat.
Citera
2025-01-29, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Lustigt att du nämnde Alandhs dokumentär, fick faktiskt upp den i huvudet medan jag skrev förra inlägget om just "den gamla skolans kufar" och lodisar. Det fanns verkligen gott om dem på åttio och en bit in på nittiotalet (iaf i Sthlm). Och dessa var ju just lite påflugna eller närgångna, som regel harmlösa dock. Svårigheter med koder och normer. Kunde stå och lyssna eller glo lite väl nära, somliga följa efter folk, mest av nyfikenhet och att de inte begrep bättre. En variant av excentriker man sällan ser idag, som var väldigt vanliga förr.

Jag skulle inte trilla av stolen, om "gubben" vid fönstret var en just sådan figur. Och som framkommer av "gubben" du länkade till, så uppfattades han ju som en som "parkerat". Minns även det som vanligt förr, att lite udda gubbar just kunde parkera sig och stå och glo på vitt skilda ställen. De drev omkring. Fick myror i byxorna av att va hemma, att vara ensamma. De trivdes mest bland folk. Inte omöjligt alls att en av grandmännen var just en sådan filur.

Resonerar väl lite samma, att den typen av "gubbar" skötte sig själva och sket i samhället, de ville inte ha med myndigheter att göra, förutom socialbidrag. Och Polisen beblandade de sig inte med. Att en sådan gubbe skulle berätta om sina iakttagelser om MOP frivilligt fanns nog inte på kartan, detsamma gällde nog mannen på DBG (om det nu inte var GM). De ville inte bli inblandade, plus snutnoja. Kanske visst begåvningshandikapp inblandat.

Ja, du nailar dem bra. Vanliga i innerstan förr. Har inte såna adresser idag. Och har dött ifrån.

Typen går att känna igen i vittnesmålen och det är väl det som skaver lite när man ska göra den Grand-mannen till Palme-mördare.

Drar uppmärksamhet till sig. Står och glor in i foajén så att kvinnor får rysningar. Uppträder på ett sätt som får karlar att låsa bildörrar. Fångar Mårtens intresse på en plats där han har noll anledning att vara. Inga försök att smälta in. Palmes mördare kan ha varit hyffsat tokig. Men så aningslös?

Fånen i sportparkas vid Adolf Fredrik ska visst vara lik nån enligt UL. Synd att det är maskat. Borde kanske gå att få omprövat. Kan man göra liknelsen med Björn Gustafson offentlig så.
Senast redigerad av Bemp 2025-01-29 kl. 22:47.
Citera
2025-01-30, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Trådens påhittige "modellbyggare" är rolig att läsa. Han borde kanske ägna sig åt Fleischmann och Märklin. LAC-bandets Fröken Ur gick två minuter före, attentatsmännen trodde att inga vittnen hade klocka, paret Palme hade ett "förmöte" vid Skandias entré, GM var kortare än Palme, två män flydde på Tunnelgatan, kommissarie Söderström kom till platsen en minut efter skotten och Söderström (eller hans förare) hörs på LAC-bandet när han frågar om vittnet Leif Ljungqvist har "signalement på den där killen". Trots att det är Ljungqvists röst och trots att hans passagerare Jan Andersson svarar. Söderström var bättre än Bosse Parnevik. Det är roligt att folk har egna åsikter. När de är vettiga.

Att vittnet Anders Björkman var "Tensonmannen" (ett ord som uppfanns på Flashback 2017) konstaterade granskningskommissionen i sin rapport 1999. Den man som vittnet Nicola Fauzzi såg "5 - 10 meter" bakom paret Palme när han mötte paret 10 meter norr om Skandias entré.

Att gärningsmannen inväntade paret Palme konstaterade kommissionen också. Strax söder om färghandeln Dekorimas ingång. Fem meter norr om huslivet på Tunnelgatan. Där Inge Mårelius såg att GM väntade.

Jag har motiverat varför de hade rätt.

Dina egna slutsatser emotsäger dock sig själv Lebel.
Du vet ju liksom jag,att bankomaterna Tunnelgatan och Sveavägen visat samma "bankomattid" mordkvällen.Detta har du ju artikulerat via åtskilliga postningar på detta forum.

Då vet du ju också,liksom jag,de exakta tider uttryckt i bankomattider som finns att förhålla sig till.
Nu har du visserligen fått mordtiden om bakfoten.Helena L hör skotten i samband med att hon misslyckas i sitt första försök att plocka ut pengar från bankomaten.
Det säger sig självt eftersom det annars överhuvudtaget inte skulle ha registrerats den "andra" aktiviteten hon de facto utförde.
Skälet till denna upprepade aktivitet var ju helt enkelt att bankomaten pep till i samband med att hennes första försök misslyckades.Hade detta första försök lyckats så hade hon ju fått sina pengar redan här,bankomaten hade inte pipit till och Helena L hade inte tvingats till den andra och senare bakomataktiviteten.

Detta är en naturlig självklarhet Lebel..och du måste därför som ett första steg revidera dina tidigare påståenden att bakomaten pipit vid slutet av Helena Ls andra bankomataktivitet...som ju för övrigt var av lyckad art eftersom Helena L fick sina pengar vid detta försök..och bankomaten således inte har pipit till här.

Är du nu beredd att hålla med om att den närmast exakta mordtiden Olof Palme är 23.18.25 uttryckt i bankomatstidtermer?

Annan frågeställning du måste förklara är Boforsgängets plats i förloppet utifrån den fakta som tidsmässigt föreligger via deras bakomattider på Sveavägen.

Vi kan börja här.
Citera
2025-01-30, 13:30
Medlem
När vi alla nu kan se hur det verkligen förhöll sig förloppsmässigt Fredagen den 28 Februari 1986 och i detalj kan reda ut VARJE tidigare frågetecken gällande förloppet sista två minuterna före mordet på Olof Palme..så måste alla förhålla sig till detta.

Något annat duger naturligtvis icke alls sett från utredningsmässig synvinkel..och tidigare felaktigheter såsom påståenden att Anders B varit Tensonmannen samt i stort sett hela Inge Ms samlade vittnesmål kan läggas åt sidan en gång för alla.

Bankomattiderna ljuger inte.De är..uttryckt i bankomattid... på exakt sekund.

Klarheten och exaktheten är glasklar..och överensstämmelsen med övrigt relevant vittnesmaterial i det närmaste helt överväldigande.

Vad mer kan man önska sig?
Citera
2025-01-30, 14:44
Medlem
Hela förloppet uttryckt i bankomattider pre mordet på statsministern kvällen den 28 Februari 1986.

23.15.10..Boforsgänget passerar mordplatsen
23.15.30..Boforsgänget anländer bankomat Sveavägen
23.15.39..Åsa G börjar sitt bankomatuttag Sveavägen
23.16.05..Glenn M anländer bankomat Tunnelgatan.Det är folktomt.
23.16.13..Åsa G avslutar sin aktivitet vid bankomat Sveavägen
23.16.15..Glenn M påbörjar sin saldocheck bankomat Tunnelgatan
23.16.17..Claes N påbörjar sitt bankomatuttag Sveavägen
Ca 23.16.25..Inge M med sällskap anländer bankomat Tunnelgatan
23.16.45...Vittnet Nicola F passerar mordplatsen
Ca 23.16.45..tidigast tidpunkt Inge M kan betrakta mordplatsen
23.16.49..Claes N avslutar sin aktivitet vid bankomat Sveavägen
23.16.53..Glenn M avslutar sin aktivitet bankomat Tunnelgatan
23.16.55..Boforsgänget börjar vandra norrut från bankomat Sveavägen
23.17.25..Boforsgänget passerar makarna Palme
23.17.25..Nicola F observerar makarna Palme samt Tensonmannen
23.17.35..Nicola F passerar makarna Palme
ca 23.18.00..Vittnena katarina och Maria blir de sista som passerar mordplatsen innan dådet.
23.18.15..Helena L börjar bankomatuttag Tunnelgatan
23.18.25..Olof Palme mördas
Citera
2025-01-30, 17:12
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
För en överväldigande majoritet konspirationsteorier är den väntande gärningsmannen en förutsättning för dessa numerära konspirationshaverier.

Det är inte märkligare än att en väntande s.k Dekorimaman indikerar konspiration.

Försvinner denna indikation,vilket ju förloppet pre mordet på statsminstern visar..så försvinner det som klassiskt anses som det största enskilda belägget för konspiration.

För om inte Dekorimamannen existerat,vilket förloppet omöjliggör..vad återstår för att försöka belägga att det rört sig om konspiration annat än vilt hittepå och komplett grundlösa spekulationer?

En ensam galning, likväl som en planerande GM måste ha tagit sig till platsen. Skjutit OP och försvunnit från densamma. Med det vi vet, eller snarare inte vet. Hur kan någon och något uteslutas? Inget i alla dessa mattor som täcker tråden och ältas till leda övertygar mig på något sätt att endast en ensam galen GM kan vara gällande. Tvärtom faktiskt.

Inget i materialet utesluter heller något planerat scenario. Läser man materialet så förstår man det, även som normalbegåvad.

Som någon sa, avsaknad (undanhållande) av bevis betyder inte att det kan avfärdas.
Senast redigerad av CharlotteSomewhere 2025-01-30 kl. 18:01.
Citera
2025-01-30, 17:59
Medlem
Lebels avatar
Bankomaten hade pipit när skotten kom.

"Susanne Larsson tog först själv ut pengar i bankomaten varefter hon och Rolfart gick över till Morelius bil och satte sig där. Lähde blev då ensam kvar vid bankomaten och slog in summan samt kontrollnumret. I samband med att hon slog in kontrollnumret så hörde hon två skott. Hon uppfattade dessa i förbifarten som 'pojkstreck' och reagerade då inte speciellt för detta. Hon var samtidigt [som skotten kom] upptagen med bankomaten eftersom den hade pipit vilket troligen berodde på att hon hade slagit in kontrollkoden för tidigt. Hon slog om kontrollkoden och fick därefter sina pengar och gick över till Morelius bil" (Helena Lähde den 7 april 1986).

Skotten kom under andra försöket. Den bästa uppskattningen är att skotten kom 23.18.42 (bankomattid). Mitt under andra försöket. Andra försöket pågick från 23.18.28 till 23.18.56 (bankomattid).

Skotten kom 23.21.30 (verklig tid). Enligt Länninges och Ljungqvists rekonstruktioner och mätningar den 5 maj 1986 kom skotten 44 sekunder före Sonja Teirs svar hos LAC (Länsalarmeringscentralen). Plus minus en sekund. Sonja svarade 23.22.14 (som framgår av LAC-bandet).

Det är lätt att göra en U-sväng med en Chevrolet Suburban på 44 sekunder. Även om man får vänta en kort stund på en annan bil (taxiföraren Johansson gjorde en U-sväng före Ljungqvist).

Enligt postkontorets bankomat på Tunnelgatan var klockan 23.18.42. Enligt Fröken Ur var klockan 23.21.30. Bankomaten gick två minuter och 48 sekunder efter Fröken Ur.

Bankomatsystemet startades om den 28 februari 1986 kl 8.00 (enligt förhöret med Bankgirots dataoperatör Tapper den 24 april). Övervakningsapplikationens klocka ("dataklockan") ställdes. Som alltid när systemet startades om. Sveriges 489 bankomater synkades med dataklockans nya tid. Som alltid när systemet startades om.

Alla tillgängliga handlingar i EG10019.

Götabankens bankomat på Sveavägen gick också två minuter och 48 sekunder efter Fröken Ur. Alla Sveriges 489 bankomater gick två minuter och 48 sekunder efter Fröken Ur kl 8.00 på morddagens morgon. När skotten kom 15 timmar senare var avvikelsen försumbar.

Det framgår av EG10019-3, EG10019-4, EG10019-5 och bilaga 4 till EG10019 (men inte särskilt tydligt). Bankgirot såg ingen anledning att påminna polisen om den saken.

Bankgirot visste inte att polisen hade skäl att jämföra två bankomater.

Polisen insåg att bankomaterna gick fel. Polisen insåg inte att bankomaterna gick lika fel (inte granskningskommissionen heller).

När polisen kollade dataklockans tid den 24 april gick den en och en halv minut före Fröken Ur. Bankomatsystemet startades om vid minst ett tillfälle mellan den 28 februari och den 24 april.

Jag har förklarat detta i tidigare inlägg.

https://www.flashback.org/sp86423632

https://www.flashback.org/sp89367026

https://www.flashback.org/sp90027215
Citera
2025-01-30, 18:21
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Jag tänker att det säkert finns en Grand-man men att han inte måste ha med mordet att göra.

Att det är oklart om det finns en Dekorima-man men att en sådan i så fall garanterat är inblandad.

Ja för min del finns det ju då även fler än en grandman då signalementen inte stämmer överens med alla iakttagelser av "män" både före, under och efter bioföreställningen.
Tänker Hubert F's "hurtbulle-typ" kontra Mårtens iakttagelse. Huberts iakttagelse vid 21 och Mårtens runt 23:15.
Vi har sedan ett antal vittnen till, som Wigerstam, Wennerling, Knubb med flera.
Dock är det ju några som jag tycker sticker ut i bemärkelsen av att signalementen stämmer mer överens och att det är närmare mordet i tid. Storhök/Korhonen, Mårten och möjligen även Lars-Erik E. ser alla ut att beskriva samme man när man jämför signalementsbeskrivningarna.
Men som du är inne på, så vet vi inte om det är mördaren.

Och då det verkar vara flera oidentifierade så kan man ju undra vilka de övriga såg? Wigerstam, Knubb och Hubert t.ex.?

Vem såg egentligen Dan Lundberg(innan föreställningen)? Han som i Aftonbladet den 7/3 gick ut med att det förmodligen var han som förväxlats som "grandman"?
-”Jag är den mystiske mannen utanför bion”
"en skäggig mörk man i trenchcoat" är beskrivningen i artikeln.
Citera
2025-01-30, 18:26
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jepp..definitionen av Dekorimaman är en väntande man utanför..Dekorima enligt det enda vittnesmål som påstår att så varit..Inge Morelius icke trovärdiga vittnesmål.
Noteras bör dock att den väntande mannen inte kan vara Anders B..utan någon okänd spännande konspiratör.

Själv tycker jag IM's vittnesmål är trovärdigt(hans uppfattning), men dock inte tillförlitligt. (av orsaker som hur han tittade på dels sina kamrater och även trafikljusen m.m.)
Har inte dragit några slutsatser vem han faktiskt såg, men tror nog allra minst på "någon okänd spännande konspiratör" i.a.f.

Och för mig kan det klart vara Anders B. han sett i ett tidigt skede och sedan blandat ihop. Bättre än så är inte alltid vittnesmål.
Citera
2025-01-30, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Bankomaten hade pipit när skotten kom.

"Susanne Larsson tog först själv ut pengar i bankomaten varefter hon och Rolfart gick över till Morelius bil och satte sig där. Lähde blev då ensam kvar vid bankomaten och slog in summan samt kontrollnumret. I samband med att hon slog in kontrollnumret så hörde hon två skott. Hon uppfattade dessa i förbifarten som 'pojkstreck' och reagerade då inte speciellt för detta. Hon var samtidigt [som skotten kom] upptagen med bankomaten eftersom den hade pipit vilket troligen berodde på att hon hade slagit in kontrollkoden för tidigt. Hon slog om kontrollkoden och fick därefter sina pengar och gick över till Morelius bil" (Helena Lähde den 7 april 1986).

Skotten kom under andra försöket. Den bästa uppskattningen är att skotten kom 23.18.42 (bankomattid). Mitt under andra försöket. Andra försöket pågick från 23.18.28 till 23.18.56 (bankomattid).

Skotten kom 23.21.30 (verklig tid). Enligt Länninges och Ljungqvists rekonstruktioner och mätningar den 5 maj 1986 kom skotten 44 sekunder före Sonja Teirs svar hos LAC (Länsalarmeringscentralen). Plus minus en sekund. Sonja svarade 23.22.14 (som framgår av LAC-bandet).

Det är lätt att göra en U-sväng med en Chevrolet Suburban på 44 sekunder. Även om man får vänta en kort stund på en annan bil (taxiföraren Johansson gjorde en U-sväng före Ljungqvist).

Enligt postkontorets bankomat på Tunnelgatan var klockan 23.18.42. Enligt Fröken Ur var klockan 23.21.30. Bankomaten gick två minuter och 48 sekunder efter Fröken Ur.

Bankomatsystemet startades om den 28 februari 1986 kl 8.00 (enligt förhöret med Bankgirots dataoperatör Tapper den 24 april). Övervakningsapplikationens klocka ("dataklockan") ställdes. Som alltid när systemet startades om. Sveriges 489 bankomater synkades med dataklockans nya tid. Som alltid när systemet startades om.

Alla tillgängliga handlingar i EG10019.

Götabankens bankomat på Sveavägen gick också två minuter och 48 sekunder efter Fröken Ur. Alla Sveriges 489 bankomater gick två minuter och 48 sekunder efter Fröken Ur kl 8.00 på morddagens morgon. När skotten kom 15 timmar senare var avvikelsen försumbar.

Det framgår av EG10019-3, EG10019-4, EG10019-5 och bilaga 4 till EG10019 (men inte särskilt tydligt). Bankgirot såg ingen anledning att påminna polisen om den saken.

Bankgirot visste inte att polisen hade skäl att jämföra två bankomater.

Polisen insåg att bankomaterna gick fel. Polisen insåg inte att bankomaterna gick lika fel (inte granskningskommissionen heller).

När polisen kollade dataklockans tid den 24 april gick den en och en halv minut före Fröken Ur. Bankomatsystemet startades om vid minst ett tillfälle mellan den 28 februari och den 24 april.

Jag har förklarat detta i tidigare inlägg.

https://www.flashback.org/sp86423632

https://www.flashback.org/sp89367026

https://www.flashback.org/sp90027215

Direktcitat från E107-01-A..Förhör med Helena Lähde.

"Hon hade slagit in 700 och sin kod då hon hörde två smällar och reflekterade inte alls över det.Hon hade slagit in koden för fort så hon gjorde om det igen och tog ut pengarna".

Vad är det i detta som du inte förstår,Lebel?

Vi har exakt tidsangivelse när detta sker i bankomattid..den tiden är 23.18.28.

Återigen,vad är det i ovanstående du inte förstår?

Det kan faktiskt inte vara klarare än detta.Helena L hör mordskotten 23.18.28 eller möjligen ett fåtal sekunder tidigare.

Det finns inget utrymme för annan tolkning.
Citera
2025-01-30, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Själv tycker jag IM's vittnesmål är trovärdigt(hans uppfattning), men dock inte tillförlitligt. (av orsaker som hur han tittade på dels sina kamrater och även trafikljusen m.m.)
Har inte dragit några slutsatser vem han faktiskt såg, men tror nog allra minst på "någon okänd spännande konspiratör" i.a.f.

Och för mig kan det klart vara Anders B. han sett i ett tidigt skede och sedan blandat ihop. Bättre än så är inte alltid vittnesmål.

Det är bara om att bemöda sig om att sätta sig in i förloppet pre mord,så får man svart på vitt hur illa ställt det i verkligheten är med tillförlitligheten gällande Inge Morelius vittnesmål.
Hans helt omöjliga påstådda observation av ett direkt hjärnspöke till ungdomsgäng som passerat mordplatsen,och som aldrig funnits i sinnevärlden överhuvudtaget,är löken på redan lagd lax.

Jag anser det vara helt klarlagt och fullt bevisat bortom rimligt som orimligt tvivels gräns att Anders B inte är Tensonmannen.
Vad säger du om detta..har du själv bemödat dig om att sätta in Anders B i rollen som Tensonman i det sanna förloppet pre mordet?
Du har alla tider och all tillgänglig fakta du behöver för att kunna dra exakt samma slutsats.
Gör det..för det är mycket viktigt naturligtvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in