2025-01-29, 20:08
Medlem
Jag har funderat på om även Inga Å samt Anja L skall petas in i vad som förefaller vara det sanna förloppet precis innan mordet..men det ger ingenting realt att göra detta så jag avstår..med slutsatsen att de båda teaterdamerna materialfaktamässigt, med hänsyn taget till sunt bondförnuft,har lämnat Dekorimahörnan innan Anna Maria Rolder med sitt Göransällskap anlänt till denna plats.
Citera
2025-01-29, 20:09
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Har du något sakligt att invända emot det sannolika förloppet pre mordet på Palme?
Har du något att säga om att Anders B inte kan ha varit Tensonmannen.
Har du något att säga om att den s.k Dekorimamannen aldrig har existerat i denna vår sinnevärld?
Diskussionen blir betydligt mera intressant om vi försöker förhålla oss sakligt till den.
Just nu uppför du dig som Lebel och Packet.
Du kan bättre än detta,det vet jag sedan gammalt.

Ibland lär man väl få "ryta i", påpeka och kritisera? Jag tycker som sagt att du gått över styr, därav min kritik, någonstans vet jag att (även) du kan bättre. Att enbart ryggdunka, ger inget i långa loppet, det gör noll. Man bör kunna ge/ta både ris och ros. Tonen är som sagt hård i trådarna ibland, och det verkar ju vara helt i sin ordning, modsen har för länge sedan (tyvärr) checkat ut i MOP-trådarna, SE-tråden är som sagt mer eller mindre förstörd, exempelvis.

Det går inte att utesluta att AB är Tensonmannen, det går inte att utesluta motsatsen heller. Man kan välja att tro att GM var Tensonmannen, man kan välja att GM uppehöll sig omkring skyltfönstren, kanske rent av gömde sig eller väntande i ett av prången vid Dekorima, klev fram när LOP passerade. Det skulle förklara varför varken AB eller någon annan sett honom innan mordet. Bara för att personen uppehöll sig i ett av prången berättar det inte; om GM agerade på egen hand eller i grupp. Båda dessa scenarier är fullt möjliga. GM kan ha följt makarna med blicken från andra sidan gatan, sedan gått före dem mot korsningen och väntat. Hans plan kan ha varit att bevaka dem på håll på andra sidan gatan till rätt tillfälle gavs närmre hemmet i Gamla Stan? Dock fick han ju tillfället när de korsade gatan. Detta kan gälla samma, även om det var en mindre grupp.
Citera
2025-01-29, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Fundering: Definitionen av "Dekorimaman" är en väntande GM vid Dekorima?
Likväl som en "Grandman" är en väntande GM vid Grand, som sedan följer efter?

Kuriosa:
I fallet med CP så hade åklagare en gärningsbeskrivning som "träffade" båda "männen"..

Jepp..definitionen av Dekorimaman är en väntande man utanför..Dekorima enligt det enda vittnesmål som påstår att så varit..Inge Morelius icke trovärdiga vittnesmål.
Noteras bör dock att den väntande mannen inte kan vara Anders B..utan någon okänd spännande konspiratör.
Citera
2025-01-29, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Ibland lär man väl få "ryta i", påpeka och kritisera? Jag tycker som sagt att du gått över styr, därav min kritik, någonstans vet jag att (även) du kan bättre. Att enbart ryggdunka, ger inget i långa loppet, det gör noll. Man bör kunna ge/ta både ris och ros. Tonen är som sagt hård i trådarna ibland, och det verkar ju vara helt i sin ordning, modsen har för länge sedan (tyvärr) checkat ut i MOP-trådarna, SE-tråden är som sagt mer eller mindre förstörd, exempelvis.

Det går inte att utesluta att AB är Tensonmannen, det går inte att utesluta motsatsen heller. Man kan välja att tro att GM var Tensonmannen, man kan välja att GM uppehöll sig omkring skyltfönstren, kanske rent av gömde sig eller väntande i ett av prången vid Dekorima, klev fram när LOP passerade. Det skulle förklara varför varken AB eller någon annan sett honom innan mordet. Bara för att personen uppehöll sig i ett av prången berättar det inte; om GM agerade på egen hand eller i grupp. Båda dessa scenarier är fullt möjliga. GM kan ha följt makarna med blicken från andra sidan gatan, sedan gått före dem mot korsningen och väntat. Hans plan kan ha varit att bevaka dem på håll på andra sidan gatan till rätt tillfälle gavs närmre hemmet i Gamla Stan? Dock fick han ju tillfället när de korsade gatan. Detta kan gälla samma, även om det var en mindre grupp.

Det går alldeles utmärkt att helt utesluta att Anders B varit liktydig med Tensonmannen.
Jag har precis gjort det via post från 08,18 i morse.
Förloppet och vad olika ekipage befunnit sig och observerat omöjliggör Anders B i rollen som den s.k Tensonmannen.

Den enda förutsättning som krävs för denna klara slutsats är bankomattiderna Tunnelgatan samt Sveavägen varit samma.
Denna förutsättnings trovärdighet kan grundas via materalet under EG10019 och vidare.

Jag har ju skrivit många posts nu där jag redogör för detta förlopp och varför allt blir närmast kristallklart utifrån att mordtiden uttryckt i bankomattid är ristad i sten via att Helena L hör skotten när hon aktiverar bankomaten på Tunnelgatan.

Detta möjliggör omöjliggörandet av Anders B i rollen som Tensonmannen.
Det är en förloppsmässig omöjlighet.
Du måste dock förstå resonemanget som leder fram till denna entydiga slutsats.

Givet ovan angivna förutsättning så är det ren fakta.Ingen åsikt alls.Ren förloppsfakta.

Gå tillbaka och läs..kom gärna med relevant kritik eller funderingar kring resonemanget.

Tillsammans är vi smartare.
Senast redigerad av Lookalike 2025-01-29 kl. 20:23.
Citera
2025-01-29, 20:49
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Det går alldeles utmärkt att helt utesluta att Anders B varit liktydig med Tensonmannen.
Jag har precis gjort det via post från 08,18 i morse.
Förloppet och vad olika ekipage befunnit sig och observerat omöjliggör Anders B i rollen som den s.k Tensonmannen.

Den enda förutsättning som krävs för denna klara slutsats är bankomattiderna Tunnelgatan samt Sveavägen varit samma.
Denna förutsättnings trovärdighet kan grundas via materalet under EG10019 och vidare.

Jag har ju skrivit många posts nu där jag redogör för detta förlopp och varför allt blir närmast kristallklart utifrån att mordtiden uttryckt i bankomattid är ristad i sten via att Helena L hör skotten när hon aktiverar bankomaten på Tunnelgatan.

Detta möjliggör omöjliggörandet av Anders B i rollen som Tensonmannen.
Det är en förloppsmässig omöjlighet.
Du måste dock förstå resonemanget som leder fram till denna entydiga slutsats.

Givet ovan angivna förutsättning så är det ren fakta.Ingen åsikt alls.Ren förloppsfakta.

Gå tillbaka och läs..kom gärna med relevant kritik eller funderingar kring resonemanget.

Tillsammans är vi smartare.

Jag väljer att inte besvara, orkar inte, din uppfattning är som sagt "ristat i sten", och din självbild är lite för grandios för att jag ska vilja dividera, tyvärr. Du får vackert gilla läget, att vi är många som läst materialet, och kommit till andra slutsatser än du. Trevlig kväll.
Citera
2025-01-29, 21:00
Medlem
Citat:
Jag väljer att inte besvara, orkar inte, din uppfattning är som sagt "ristat i sten", och din självbild är lite för grandios för att jag ska vilja dividera, tyvärr. Du får vackert gilla läget, att vi är många som läst materialet, och kommit till andra slutsatser än du. Trevlig kväll.

Trevlig kväll själv.
Jag vill bara avslutningsvis påpeka att detta inte handlar om några uppfattningar eller åsikter från min sida.Det handlar enbart om ren och skär fakta som enkelt kan fås fram via att mordttiden uttryckt i bankomattid är ristad i sten.
Denna fakta leder sedan via de andra tidsmässiga fakta som redovisats från de två bankomaterna Tunnelgatan samt Sveavägen fram till hela förloppet pre mordet på Palme.

Det finns inte en uppfattning eller egen åsikt någonstans.

Det finns bara fakta,men du måste förstå resonemanget för att du själv skall inse det..så orkar du inte sätta dig in i det så omöjliggör det för dig att förstå vad som synes vara både lättfattligt och klart.

Det är värt några minuter när du har bättre ork.
Även du kommer då att förstå varför Anders B inte har varit liktydig med Tensonmannen.

Det är faktiskt en total omöjlighet.
Citera
2025-01-29, 21:07
Medlem
Citat:
För en överväldigande majoritet konspirationsteorier är den väntande gärningsmannen en förutsättning för dessa numerära konspirationshaverier.

Det är inte märkligare än att en väntande s.k Dekorimaman indikerar konspiration.

Försvinner denna indikation,vilket ju förloppet pre mordet på statsminstern visar..så försvinner det som klassiskt anses som det största enskilda belägget för konspiration.

För om inte Dekorimamannen existerat,vilket förloppet omöjliggör..vad återstår för att försöka belägga att det rört sig om konspiration annat än vilt hittepå och komplett grundlösa spekulationer?

Avsaknaden av bevis för en konspiration är inte samma sak som bevis för att det inte var en konspiration.

Som exempel på belägg för en konspiration så har vi ju alla walkie-talkie observationer som inte förklarats tillfredsställande.
Citera
2025-01-29, 21:08
Medlem
Citat:
Håller med dig.

Jag har själv tänkt otalet ggr att Mårtens grandman är en helt vanlig farbror, som blev starstrucked när han såg Palme, kanske hade han velat skaka hand, fråga eller diskutera något med honom i flera år, men inte fått chansen. Kanske var han lite blyg och tafatt, lite eljest. Följde efter makarna en bit men fick aldrig tummen ur, utan höll sig på avstånd. Han kan ha promenerat framåt och in på någon tvärgata när makarna korsade gatan? När skotten gick av, var han redan borta.

Absolut. Men han behöver inte ha som ambition att ta kontakt. Kan vara en kuf som blir överdrivet och ogenerat nyfiken när en dignitet plötsligt korsar hans väg. En sån som gör kändisar till små stalker-projekt för stunden. Palme måste råkat på otaliga.

Grand-mannen i så fall bara en töntig figur som strövar runt på stan. En "nattvandrare" som Mårten sa. Oförarglig men med en uppsyn som misstas för obehaglig.

Får syn på Palme inför biobesöket. Har inget annat för sig så han dyker upp igen för att få span på nytt. Ser en tjusning i att iaktta och komma nära. Höra Palme prata. Se vad han tar sig för.

Han följer efter en bit men när LOP korsar gatan blir han kvar. Det får inte bli för påträngande. Han vill inte ha konfrontation.

Kanske är det här han?

https://drive.google.com/file/d/141a...sxuNua3zu/view
Senast redigerad av Bemp 2025-01-29 kl. 21:28.
Citera
2025-01-29, 21:14
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Trevlig kväll själv.
Jag vill bara avslutningsvis påpeka att detta inte handlar om några uppfattningar eller åsikter från min sida.Det handlar enbart om ren och skär fakta som enkelt kan fås fram via att mordttiden uttryckt i bankomattid är ristad i sten.
Denna fakta leder sedan via de andra tidsmässiga fakta som redovisats från de två bankomaterna Tunnelgatan samt Sveavägen fram till hela förloppet pre mordet på Palme.

Det finns inte en uppfattning eller egen åsikt någonstans.

Det finns bara fakta,men du måste förstå resonemanget för att du själv skall inse det..så orkar du inte sätta dig in i det så omöjliggör det för dig att förstå vad som synes vara både lättfattligt och klart.

Det är värt några minuter när du har bättre ork.
Även du kommer då att förstå varför Anders B inte har varit liktydig med Tensonmannen.

Det är faktiskt en total omöjlighet.

Jag upprepar, jag har läst samma material som du. Jag förstår resonemanget. Men, liksom många många andra (såväl PU som intresserade), kommer jag till en annan slutsats än du, gällande väldigt mycket. Det får du vackert tugga i dig, vem vet, det kanske är du som har fel? Och nej, det hjälper inte att du upprepar, hänvisar till dina tidigare poster, bedyrar din förträfflighet eller ditt arbete, det snarare stjälper än hjälper, som bekant. Trevlig kväll.
Citera
2025-01-29, 21:22
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Har du något sakligt att invända emot det sannolika förloppet pre mordet på Palme?
Har du något att säga om att Anders B inte kan ha varit Tensonmannen.
Har du något att säga om att den s.k Dekorimamannen aldrig har existerat i denna vår sinnevärld?
Diskussionen blir betydligt mera intressant om vi försöker förhålla oss sakligt till den.
Just nu uppför du dig som Lebel och Packet.
Du kan bättre än detta,det vet jag sedan gammalt.

Trådens påhittige "modellbyggare" är rolig att läsa. Han borde kanske ägna sig åt Fleischmann och Märklin. LAC-bandets Fröken Ur gick två minuter före, attentatsmännen trodde att inga vittnen hade klocka, paret Palme hade ett "förmöte" vid Skandias entré, GM var kortare än Palme, två män flydde på Tunnelgatan, kommissarie Söderström kom till platsen en minut efter skotten och Söderström (eller hans förare) hörs på LAC-bandet när han frågar om vittnet Leif Ljungqvist har "signalement på den där killen". Trots att det är Ljungqvists röst och trots att hans passagerare Jan Andersson svarar. Söderström var bättre än Bosse Parnevik. Det är roligt att folk har egna åsikter. När de är vettiga.

Att vittnet Anders Björkman var "Tensonmannen" (ett ord som uppfanns på Flashback 2017) konstaterade granskningskommissionen i sin rapport 1999. Den man som vittnet Nicola Fauzzi såg "5 - 10 meter" bakom paret Palme när han mötte paret 10 meter norr om Skandias entré.

Att gärningsmannen inväntade paret Palme konstaterade kommissionen också. Strax söder om färghandeln Dekorimas ingång. Fem meter norr om huslivet på Tunnelgatan. Där Inge Mårelius såg att GM väntade.

Jag har motiverat varför de hade rätt.
Citera
2025-01-29, 21:28
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Absolut. Men han behöver inte ha som ambition att ta kontakt. Kan vara en sån där kuf som blir ogenerat nyfiken när en dignitet dyker upp. Palme måste råkat på otaliga.

Grand-mannen bara en töntig figur som strövar runt på stan. En "nattvandrare" som Mårten sa. Oförarglig men med en uppsyn som misstas för obehaglig.

Får syn på Palme inför biobesöket. Dyker upp igen för att få span på nytt. Ser en tjusning i att iaktta och komma nära. Höra Palme prata. Se vad han tar sig för.

Han följer efter en bit men när LOP korsar gatan blir han kvar. Det blir för påträngande annars. Vill inte ha konfrontation.

Kanske är det här han?

https://drive.google.com/file/d/141a...sxuNua3zu/view

Ja, så kan det ju också vara, håller med. "Gubbens" intention behöver ju inte vara att ta kontakt, utan mest glo och lyssna, nyfiken i en strut, typ. Palme var ju trots allt den kändast personen i Sverige jämte Carola och Kungen 1986. Kan även ha varit en riktig kuf, med bristande social kompetens som uppehöll sig nära LOP, finns ju en del sådana gökar. Känns dock som att det fanns fler sådana förr.

"Gubben" kanske bodde i närheten, vek av eller gick rakt fram när LOP korsade gatan. "Gubben" du länkade till känns ju rätt lik skyltfönster-gubben. Finns ju även iakttagelser av en töntigt klädd gubbe omkring Grand. Signalementet stämmer ju delvis med korvgubbens.

Jag tänker ju lite lika omkring personen på DBG, det behöver ju inte alls ha varit GM, utan kan som i detta (eventuella) fall ha rört sig om en vanlig gubbe, som snudd på gjorde i byxan av de kraftiga smällarna och skriken, kanske såg han även GM på trappkrönet. Vem vet.
Citera
2025-01-29, 21:32
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Man behöver vara öppen för att Inge inte ställt sig i korsningen i tid för att vare sig se Björkmans gäng eller lägga märke till nåt särskilt. Att de passerande sällskap han nämner är nån sorts koncentrat av personer han flyktigt sett gå förbi.

Som du säger kan tidigare hågkomster från kvällen spöka. Har rent av folk som strömmat till mordplatsen hamnat fel i skallen? Man ska inte underskatta vår förmåga att stöka till och felplacera fragmentariska minnen.

Absolut möjligt. Det är rent av omänskligt att sortera in allt rätt när något sådant här händer. Det visar sig tydligt i förhören hur Inge försöker tolka och dra slutsatser utifrån de minnesfragment han har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in