2025-01-29, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Tack för din hänvisning till granskningskommissionens (GrK) rapport (s. 388) och de dokument som refereras i den. Under min långa avstängningstid har jag läst en del av dessa. Nu har jag ett fåtal synpunkter och frågor. Jag inleder med en synpunkt om GrK rapport sidan 388, närmare bestämt det första stycket under rubriken Länspolismästaren Hans Holmérs uppehållsort under mordnatten.

GrK var tillsatt av regeringen. Uppdraget var att att granska brottsutredningen. Under rubriken Länspolismästaren Hans Holmérs uppehållsort under mordnatten försöker kommissionen besvara dessa frågor:

1. Var befann sig Hans Holmér?
2. Varför befann sig Hans Holmérs där?

En kommission som har befallts eller åtagit sig att besvara ovanstående två frågor bör enligt min åsikt även söka svar på följande frågor:

a) Vad har personen själv sagt om sina planer för aktuell tidsperiod (det kunde vara lämpligt att begränsa sig till fredag 28/2 - måndag 3/3)?
b) När gjordes dessa uttalanden a) av personen (före respektive efter mordet)?
c) Vad är känt om personens resvanor tidigare år under Vasaloppshelgen (denne hade ju åkt Vasaloppet förr)?

Mer specifikt hade jag gärna sett svar på följande frågor:

i) Vilka sträckor hade personen för avsikt att färdas i fordon och när skulle det ske?
ii) Vilka sträckor hade personen för avsikt att färdas på skidor och när skulle det ske?
iii) På vilka platser hade personen för avsikt att uppehålla sig när personen inte färdades i fordon eller på skidor?

I stället för att söka svar på dessa frågor och redogöra för svaren på dessa frågor så skriver kommissionen endast det som står i ovanstående citat, vilket är en svårbegriplig och kontroversiell sakupplysning utan annan underbyggnad än att den är "väl känd". Jag tycker att det är beklämmande.

Hade kommissionen mandat att efterforska frågorna a)-b) och i)-iii) ? Så här skriver kommissionen själv under rubriken Granskningsarbetets uppläggning på sidan 27:

Om inget uppseendeväckande kommer ut av fråga ett och två är alla dina följdfrågor helt irrelevanta.

"Vilka sträckor hade personen för avsikt att färdas på skidor?"

Jösses. Skulle de ha redogjort för vasaloppssträckan? Hur mycket blåbärssoppa Holmér förväntades dricka? Vilken valla föret tarvade?

Hur många kapitel av GRK tänker du dig borde ägnats Holmérs resa?
Citera
2025-01-29, 17:02
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Vad menar du med det? Givetvis har han snurrat till det för sig om han går från några sekunder i vårförhören till flera minuter året därpå för att sen i rätten vara tillbaka i "5-15 sekunder". Vid nåt tillfälle talar han till och med om "10-20 meter".

Han kan ha sett Boforsarna. Det kräver att hans sällskap strulat vid bankomaten ett tag innan de tar ut några pengar. Kan inte uteslutas. Men Inges uppgifter om tidsförloppet visar hur fragmentarisk hans minnesbild är och hur få slutsatser man kan dra av dem.

Oklarheterna om tiderna i förhören den 14 mars (E107-A) och den 8 april (E107-B) har en uppenbar förklaring. Vissa frågor ställdes inte. Vissa frågor borde inte ha ställts. Man frågade t ex hur långt norrut sällskapet hade hunnit när paret Palme dök upp. En fråga som självklart var svår att besvara (Inge såg inte längre sällskapet när paret Palme dök upp). Förhörsledarna frågade inte hur länge han såg GM innan sällskapet dök upp och hur länge till han såg GM innan paret Palme dök upp. Vilket de självklart borde ha frågat. Inte förrän den 12 november 1987 (E107-C). Svaren var "15 – 30 sekunder" och "3 – 4 minuter".
Citera
2025-01-29, 17:05
Medlem
Citat:
Om inget uppseendeväckande kommer ut av fråga ett och två är alla dina följdfrågor helt irrelevanta.

Jösses. Skulle de ha redogjort för vasaloppssträckan? Hur mycket blåbärssoppa Holmér förväntades dricka? Vilken valla föret tarvade?

Ja, Grk borde ha redogjort för vasaloppssträckan men även när start och målgång planerades att ske.
Citera
2025-01-29, 17:53
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Oklarheterna om tiderna i förhören den 14 mars (E107-A) och den 8 april (E107-B) har en uppenbar förklaring. Vissa frågor ställdes inte. Vissa frågor borde inte ha ställts. Man frågade t ex hur långt norrut sällskapet hade hunnit när paret Palme dök upp. En fråga som självklart var svår att besvara (Inge såg inte längre sällskapet när paret Palme dök upp). Förhörsledarna frågade inte hur länge han såg GM innan sällskapet dök upp och hur länge till han såg GM innan paret Palme dök upp. Vilket de självklart borde ha frågat. Inte förrän den 12 november 1987 (E107-C). Svaren var "15 – 30 sekunder" och "3 – 4 minuter".

https://youtu.be/NmmvWK0GX70?si=rdptSz9z8NpqR7sk

4.50

Man kan kanske tänka sig att han såg ca 5 personer i samband med att han svängde in på Tunnelgatan, eller rent av vid ett annat tillfälle under kvällen?

Det råder ingen tvekan om att Inge rört ihop sina minnesfragment. Kronologi är inte vittnens starkaste sida. Om man nu kan snacka om några starka överhuvudtaget när det kommer till vittnen. Med det sagt kan man säga att vi inte kan dra säkra slutsatser utifrån hans uppgifter.
Citera
2025-01-29, 18:16
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Tack för din hänvisning till granskningskommissionens (GrK) rapport (s. 388) och de dokument som refereras i den. Under min långa avstängningstid har jag läst en del av dessa. Nu har jag ett fåtal synpunkter och frågor. Jag inleder med en synpunkt om GrK rapport sidan 388, närmare bestämt det första stycket under rubriken Länspolismästaren Hans Holmérs uppehållsort under mordnatten.

GrK var tillsatt av regeringen. Uppdraget var att att granska brottsutredningen. Under rubriken Länspolismästaren Hans Holmérs uppehållsort under mordnatten försöker kommissionen besvara dessa frågor:

1. Var befann sig Hans Holmér?
2. Varför befann sig Hans Holmérs där?

En kommission som har befallts eller åtagit sig att besvara ovanstående två frågor bör enligt min åsikt även söka svar på följande frågor:

a) Vad har personen själv sagt om sina planer för aktuell tidsperiod (det kunde vara lämpligt att begränsa sig till fredag 28/2 - måndag 3/3)?
b) När gjordes dessa uttalanden a) av personen (före respektive efter mordet)?
c) Vad är känt om personens resvanor tidigare år under Vasaloppshelgen (denne hade ju åkt Vasaloppet förr)?

Mer specifikt hade jag gärna sett svar på följande frågor:

i) Vilka sträckor hade personen för avsikt att färdas i fordon och när skulle det ske?
ii) Vilka sträckor hade personen för avsikt att färdas på skidor och när skulle det ske?
iii) På vilka platser hade personen för avsikt att uppehålla sig när personen inte färdades i fordon eller på skidor?

I stället för att söka svar på dessa frågor och redogöra för svaren på dessa frågor så skriver kommissionen endast det som står i ovanstående citat, vilket är en svårbegriplig och kontroversiell sakupplysning utan annan underbyggnad än att den är "väl känd". Jag tycker att det är beklämmande.

Hade kommissionen mandat att efterforska frågorna a)-b) och i)-iii) ? Så här skriver kommissionen själv under rubriken Granskningsarbetets uppläggning på sidan 27:

Oj, det var ett gammalt inlägg.
Ska kolla igenom och kan återkomma mer (och mer) i detalj om du önskar.
Det har dock postats en hel del både diskussioner och länkar till källor i denna fråga.

Själv har jag, efter det jag läst, ändå landat i att det mesta talar för att Holmérs egna uppgifter stämmer med var han befann sig.
Och jag känner också till alla frågetecken. Dels "chauffören" Dahlgrens berättelse och vidare även de "svar" Sven Anér fick i sin undersökning av detta.

Men visst kan man tycka att GrK borde redogjort lite bättre för sina källor?
Citera
2025-01-29, 18:26
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens

4.50

Man kan kanske tänka sig att han såg ca 5 personer i samband med att han svängde in på Tunnelgatan, eller rent av vid ett annat tillfälle under kvällen?

Det råder ingen tvekan om att Inge rört ihop sina minnesfragment. Kronologi är inte vittnens starkaste sida. Om man nu kan snacka om några starka överhuvudtaget när det kommer till vittnen. Med det sagt kan man säga att vi inte kan dra säkra slutsatser utifrån hans uppgifter.

Tvärtom. Det råder ingen tvekan om att Inge lämnade en bra redogörelse för sina iakttagelser. En redogörelse som hade varit ännu bättre om Inge hade förhörts tidigare och fått bättre frågor. Det råder ingen tvekan om att Inge kunde iaktta GM i 3 - 4 minuter, att Inge sa redan den 14 mars att "det här rör sig om minuter", att Inge lämnade ett bättre signalement än andra vittnen, att Inge såg ett sällskap gå norrut när de gick norrut (Anders Björkman och hans tre kamrater), att Inge var "säker" att GM väntade redan då, att Inge såg ett annat sällskap gå söderut när de gick söderut (Birgitta Schaeffer och hennes två döttrar) och att Inge uppgav en plats där GM väntade som stämmer med andra vittnesuppgifter. Att Inge iakttog GM under sekunderna före skotten och såg att något höll på att hända bekräftades av Susanne Larsson (E107-2-D). Inge såg att paret Palme passerade den väntande GM och hans passagerare bekräftade den uppgiften. Det råder ingen tvekan om att GM inväntade paret Palme.
Senast redigerad av Lebel 2025-01-29 kl. 18:29.
Citera
2025-01-29, 18:35
Medlem
Lebels avatar
Citat:

Synd att Holmér inte stannade i Borlänge.

Hans Holmér och hans 18 år yngre älskarinna Åsa Kylén var gifta på varsitt håll.

De gifte sig i Svenska Kyrkan i Köpenhamn 1990.

Den 28 februari 1986 lämnade de Stockholm och körde mot Sälen.

De lämnade Stockholm under eftermiddagen eller början av kvällen. Den exakta tidpunkten för avresan utreddes inte (så vitt man kan se i offentliga handlingar). Åsa låter sig kanske intervjuas om den saken. Halvvägs till Sälen stannade de i Borlänge. De övernattade i rum 105 på Scandic Hotel på Stationsgatan 21 - 23. Till ett pris av 335 kronor. De ringde också. För 9 kr och 60 öre. Hela kalaset kostade 344 kr och 60 öre. Holmér betalade med Eurocard. Utrett 1990. D13303.

Tack Sven Anér. Sverige minns hans ankor för alltid. Särskilt den största ankan av alla. Den kom 30 år senare. Samma månad som han dog. I Magasinet Filter.
Citera
2025-01-29, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Oj, det var ett gammalt inlägg.
Ska kolla igenom och kan återkomma mer (och mer) i detalj om du önskar.
Det har dock postats en hel del både diskussioner och länkar till källor i denna fråga.

Själv har jag, efter det jag läst, ändå landat i att det mesta talar för att Holmérs egna uppgifter stämmer med var han befann sig.
Och jag känner också till alla frågetecken. Dels "chauffören" Dahlgrens berättelse och vidare även de "svar" Sven Anér fick i sin undersökning av detta.

Men visst kan man tycka att GrK borde redogjort lite bättre för sina källor?
Jag instämmer med den sista meningen i inlägget, varifrån kommer uppgiften att Holmér tänkte ägna lördagen åt skidåkning? Väl känt på den tiden kanske. Hade kommissionen sett Holmér uttala detta i någon tidningsintervju eller på TV kanske?
Citera
2025-01-29, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel

Du gör honom grumligare än vad han är på den punkten.

I såväl vårförhören som i tings- och hovrätten menar han att inte ens en halvminut skiljer gruppen från LOP:s entré. Då är jag generös mot honom. Han är vid något tillfälle nere på fem sekunder. Pratar också om 10-20 meter.

Men visst. Vi säger att han i just dessa sammanhang råkade ha en akvariefisks tidsuppfattning och ett planktons rymdkänsla. Referatet från -87 gäller. Han förhördes för en gångs skull av någon som hade de rätta nycklarna till honom. Ca 15 sekunder ska vara bort mot fem minuter. Vi får då hacka i oss följande.

Inge ser boforsarna komma gåendes. 5-7 personer. Festfolk. De möter ett mindre sällskap på 2-3 personer. De passerar en väntande man som står mellan Dekorima-entrén och avfasningen.

Vaket av honom. Det är rätt många minuter till Palme blir skjuten men Inge minns mer av en fullständigt meningslös händelse än vad någon kan förvänta sig.

Sen blir det märkligt. Minuterna går men Inge ser ingenting. Inte att boforsare går in på banken. Ingen Björkman som väntar utanför. Inga boforsare som kommer ut på gatan igen. Eftersom hans attention span tydligen upphör där Dekorima slutar. Inga Bohemia-besökare. Ingen Fauzzi. Ingen på den egna sidan Sveavägen. Ingen Björkman gående bakom LOP. Bara en man som står där och som ingen annan noterar.

Det här ska då förstås som att Inge gör några skarpa observationer men sen inte minns mer än själva mordet. Det här bekymrar kanske inte Inge. Men det ställer till det för oss. Vi vet att en massa minuter måste pusslas in mellan boforsare och Palmemord. De är bara märkligt utskurna ur Inges minne.

Precis som ditt scenario förutsätter andra egendomliga luckor i vittnenas redogörelser. Hålrum som har en tendens att hela tiden bero på frågor som inte ställts. Frågor som man givet den information som redan getts verkligen kan ifrågasätta relevans av.
Senast redigerad av Bemp 2025-01-29 kl. 19:09.
Citera
2025-01-29, 18:48
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Du gör honom grumligare än vad han är på den punkten.

I såväl vårförhören som i tings- och hovrätten menar han att inte ens en halvminut skijer gruppen från LOP:s entré. Då är jag generös mot honom. Han är vid något tillfälle nere på fem sekunder. Pratar också om 10-20 meter.

Men visst. Vi säger att han i just dessa sammanhang råkade ha en akvariefisks tidsuppfattning och ett planktons rymduppskattning. Referatet från -87 gäller. Han förhördes då av någon som hade de rätta nycklarna till honom. Vi får då hacka i oss följande.

Inge ser boforsarna komma gåendes. 5-7 personer. Festfolk. De möter ett mindre sällskap på 2-3 personer. De passerar en väntande man som står mellan Dekorima-entrén och avfasningen.

Vaket av honom. Det är rätt många minuter till Palme blir skjuten men Inge minns mer av en fullständigt meningslös händelse än vad någon kan förvänta sig.

Sen blir det märkligt. Minuterna går men Inge ser ingenting. Inte att boforsare går in på banken. Ingen Björkman som väntar utanför. Inga boforsare som kommer ut på gatan igen. Eftersom hans attention span tydligen upphör där Dekorima slutar. Inga Bohemia-besökare. Ingen Fauzzi. Ingen på den egna sidan Sveavägen. Ingen Björkman gående bakom LOP. Bara en man som står där och som ingen annan noterar.

Det här ska då förstås som att Inge gör några skarpa observationer men sen inte minns mer än själva mordet. Det här bekymrar kanske inte Inge. Men det ställer till det för oss. Vi vet att en massa minuter måste pusslas in mellan boforsare och Palmemord. De är bara märkligt utskurna ur Inges minne.

Precis som ditt scenario förutsätter andra egendomliga luckor i vittnenas redogörelser. Hålrum som har en tendens att hela tiden bero på frågor som inte ställts. Frågor som man givet den information som redan getts verkligen kan ifrågasätta relevans av.

Du upprepar dig.

Frågorna är redan besvarade.
Citera
2025-01-29, 18:49
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag instämmer med den sista meningen i inlägget, varifrån kommer uppgiften att Holmér tänkte ägna lördagen åt skidåkning? Väl känt på den tiden kanske. Hade kommissionen sett Holmér uttala detta i någon tidningsintervju eller på TV kanske?

Gott, jag kan kolla vi senare tillfälle.
Men skidåkning på lördagen är förmodligen Holmér själv som sagt, tänker jag.
Och ja, vad ska man tänka om detta i det fall han är inblandad o.s.v.
Men att "värma upp" på lördagen är väl heller inget ovanligt. Numera kallas det väl "öppet spår", osäker på om det begreppet fanns då.
Eller så handlade det mer om att umgås med Åsa Kylén?

Men ja, källa, till det påståendet.

Vet inte om det finns i denna samling under D 13303?
https://drive.google.com/file/d/1Xj7...Sv4XLOASb/view
Citera
2025-01-29, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens

4.50

Man behöver vara öppen för att Inge inte ställt sig i korsningen i tid för att vare sig se Björkmans gäng eller lägga märke till nåt särskilt. Att de passerande sällskap han nämner är nån sorts koncentrat av personer han flyktigt sett gå förbi.

Som du säger kan tidigare hågkomster från kvällen spöka. Har rent av folk som strömmat till mordplatsen hamnat fel i skallen? Man ska inte underskatta vår förmåga att stöka till och felplacera fragmentariska minnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in