Citat:
Ursprungligen postat av
clandeztino
Här är en annan sak som är besvärande, nämligen den grupp på 5, 6, 7 personer (minst 5) som IM ser passera förbi mordplatsen gående norrut strax innan morden. IM uppskattar att de hunnit ungefär 10-15 meter från mordplatsen när skotten faller. Det är alltså i anslutning till skotten som de passerar förbi.
(Samma förhör som tidigare, dvs 1986-03-14)
Det problematiska är att han kopplar ihop skotten med att gänget passerar strax innan, de tillhör samma sekvens, ingår i samma minnesbild.. vilket borde ge mer tyngd åt uppgifterna?
Men om det stämmer, varför har ingen av dem givit sig till känna? Varför verkar inga andra vittnen ha sett dem? Det naturliga är att anta att IM minns fel men isf.. hur fel? Oavsett om de passerade strax innan mordet eller ett tag innan så borde AB ha uppmärksammat en grupp på 5-7 personer som passerar förbi? Det naturliga, återigen, är att anta att gruppen som IM ser i själva verket är AB och hans tre vänner (det förklarar ju iaf varför inte AB själv har sett gruppen) trots att IM uppger att de är minst 5 stycken. Men det går inte ihop rent tidsmässigt, eftersom gruppen måste ha passerat mordplatsen innan bankomatuttagen, och då hade IM inte ens hunnit infinna sig.
Det här är helt ologiskt på alla tänkbara sätt eftersom ingenting pekar på det, men med tanke på problematiken med AB som inte vet vad han gör i typ 5 minuter, hans bankomat-vänner som inte hör något skott osv.. och det faktum att den eftersläntrande gruppen är tre till antalet, så är det lite svårt personligen att komma bort från tanken att AB + bankomat-gruppen + eftersläntrande grupp = 7 personer. Men det finns inget som tyder på det, ju.. så det kan inte gärna stämma.
Ändå märkligt sammanträffande att alla de sju (inklusive AB då) kommer från en firmafest där 17 stycken från samma företag deltog, och att företaget ifråga var Bofors Aerotronics. Men det har det redan diskuterats om tusen gånger i tråden, och märkliga sammanträffanden händer.
Den där gruppen 5-7 personer gör det hela lite mer knepigare, ja. Fast ändå kanske inte.
I samma förhör frågar förhörsledaren IM var dessa är när skotten fallit. IM svarar att han inte törs svara exakt men att de kan inte kan ha hunnit mer än 15 till 20 meter. AB och hans kamrater går nog utesluta att det var också av den anledningen.
För att få någorlunda tillfredsställande svar om dessa 5-7 pers får man nog sikta in sig på allmänt hållna spekulationer. Här är två:
1.) De fattar inte riktigt vad som händer bakom dem. Kopplar inte oljudet de hör att det är ett mord utan annat oljud och lunkar vidare.
2.) De uppfattar vad det är och rusar i väg.
Men då är det där med att AB inte tycks ha uppfattat dem. Det kanske han har. I förhör får han frågan om det är mycket folk ute. Han svarar att det är inte mycket folk. Tyder inte det lite på att han sett andra än just GM och makarna Palme?
De där personerna kan han alltså uppfattat, och kanske rent av gått igenom med utredarna om off the record så att säga, och både AB och utredarna har kommit fram till att de är onödiga att dividera om. Vi gör ju det här, men för utredarna är det nog en pusselbit som är oviktig i sammanhanget. Tror det finns mycket sånt som vi vanliga dödliga tror är viktigare än vad det är att försöka luska ut.
Men den där biten om att dessa 5-7 pers inte hört av sig till polisen då. Det kan tyckas märkligt, men är det verkligen det? De kanske inte gjorde det därför de inte ansett sig kunna tillföra något. Ja, såna människor finns ju precis som det finns de som inte ens var där och ändå hörde av sig och trodde de hade något viktigt att tillföra.
Nu har jag själv inte varit med om ett statsministermord men väl en drive by shotting som skedde bakom mig. Såg inget av brottet då jag trott det var smällare och inte brytt mig. Fattade först när jag kom tillbaka från affären vad det var frågan om och då hade det skjutits bara ett fyrtiotal meter bakom mig. Jag hörde aldrig av mig, hade inget att tillföra, och polisen hade så klart hållit med om den saken.
Eller de eller någon av dem kanske hörde av sig men rensades ut av utredarna som oviktiga, mer än att de då blev fastställda för utredarna vilka de var. Här kanske finns handlingar att begära ut från polisen så att vi privat intresserade kunde få våra sinnen stillade och möjligen skulle vi få svart på vitt att gänget har noll att tillföra vad gäller mordgåtan.
Min inte helt långsökta gissning är att de helt enkelt bara krånglar till att fundera över detta gäng, vilket troligt var utredarnas egna inställning.
Lite slarvigt skrivet det här kanske, men något så här får man nog lov att tänka kring det där gänget. Fan, efter några julgroggar börjar man tänka som en snut, inte så dumt faktiskt.