Citat:
Ursprungligen postat av
PeoFallmo
Av vad man kan utläsa av utredningen kring just bankomaterna ser man att klockan i Morelius bankomat går ca 2 minuter och 45 sekunder fel och att klockan i Björkmans bankomat går hyfsat rätt.
Det ger att Björkmans vänner lämnar banken vid 23.17 efter att uttagen noterats till 23.15 och 23.16.
Inte osannolikt att vännerna passerar Schaeffer på väg norrut.
De hör inget av skotten och kan mycket väl redan gått av Sveavägen vid Rådmansgatan mer än 400 meter bort när det skjuts.
Här får man ju en klar indikation på hur länge Björkman står utanför banken. Hans sista mer precisa uppgift om var han befinner sig när kamraterna gått är några meter söder om porten till banken. Min tolkning av det är att han då inte längre står ute vid körbanan utan gått in mot fasaden igen när vännerna gått norrut och där står han.
Det är alltså då ungefär mitt emellan bankens dörr och Dekorimas varuport. Sedan går han bara några steg och hamnar i höjd med Dekorimas butiksentré. Det är bara några meter, troligen mindre än 10 steg.
Vad man kan utläsa av "utredningen kring bankomaterna" är att Postens bankomatklocka går cirka 2.30 minuter efter LAC-bandets Fröken Ur-inspelning avseende Samtal 1-7 på bandet. Att man kan utläsa det beror på att skotten i Postens bankomattid räknat avfyras någon gång mellan det att Helena Lähde slår in fel kod (23.18.28) och det att hon avslutar sitt uttag (23.18.56). En rimlig skattning är då att skotten avfyras vid 23.18.45 i Postens bankomattid räknat.
För att jämföra mordtiden i Postens bankomattid räknat måste man ha en annan tidskälla för mordet. Enligt polisutredningen begicks mordet antingen vid 23.21.10 (enligt FUP:en mot Christer Pettersson) eller vid 23.21.20 (Jan Länninges promemoria). Eftersom skillnaden är så liten kan man för enkelhets skull säga att enligt polisens utredning begicks mordet vid 23.21.15. Det är den officiella mordtiden enligt polisen. Den "officiella" mordtiden inom citationstecken heter 23.21.30 men den kommer från Granskningskommissionen som tagit intryck av Bröderna Poutiainen. Av skäl som jag utvecklat tidigare i tråden är polisens skattning bättre än GrK:s.
Då kan vi jämföra den officiella mordtiden 23.21.15 med tiden enligt Postens bankomatklocka, och skillnaden blir då 2.30 minuter. Att utifrån det påstå att Postens bankomat "går fel" med så mycket förutsätter förstås att polisens tid är riktig. Men som jag påvisat otaliga gånger är den inte riktig, utan Postens bankomattid är betydligt mer rättvisande. Den bästa skattning av mordtiden jag kunnat ta fram heter 23.19.00, vilket är 2.15 minuter före polisens skattning men bara 15 sekunder efter skattningen enligt Postens bankomatklocka.
Vad gäller Götabankens bankomatklocka så finns inget underlag för ditt påstående att den skulle ha gått "ungefärligen rätt". Det skulle i så fall förutsätta att Götabankens bankomatklocka går ungefär två minuter före Postens bankomatklocka. Det gör den inte, utan den utredning jag gjort av saken visar att Götabankens bankomatklocka i själva verket går efter Postens. Tack vare att vi kan säga att mordet begås medan Boforsarna (Björkmans kamrater) är inne på banken så kan man definitisera systemet och på så vis ganska precist bestämma tiden för mordet i Götabankens bankomattid räknat till 23.16.00.
Det visar i sin tur att Götabankens bankomatklocka går ganska precis tre minuter efter svensk normaltid, vilket blir cirka 2.45 minuter efter Postens bankomatklocka och hela fem minuter efter LAC-bandets Fröken Ur-inspelning vilken i sin tur ligger cirka 2.15 minuter före svensk normaltid.
Påståendet att Götabankens bankomatklocka går före Postens bygger på antagandet att Björkmans kamrater redan lämnat banken innan Fauzzi kommer gående norrut och även att de lämnar Skandiakvarteret innan paret Palme korsar Sveavägen alternativt att de missar dem däruppe på något vis. Men det är ett antagande som inte går att leda i bevis. Skälet till att det inte går att bevisa är att det av allt att döma är felaktigt, utan mordet begås istället medan Boforsarna befinner sig inne på banken. De kommer ut först efter att Fauzzi hört skotten, stannat och tittat söderut, och sedan fortsatt norrut igen, och blir därför inte sedda av honom heller.
Just därför blir tidsskillnaden mellan bankomatklockorna den omvända jämfört med vad du föreslagit. Istället för att Götabankens bankomatklocka går före Postens så är det Postens som går före Götabankens. Att hela din tidsanalys hamnat snett beror på att du hängt upp den på LAC-bandets Fröken Ur-inspelning, som inte är rättvisande utan med stor säkerhet manipulerats av Säpo.
Varför man ändrat på LAC-bandets tider kan diskuteras, men den hypotes som jag tycker ligger närmast till hands är att man blivit bekymrad över att hela fyra minuter gått mellan mordet och IM-tiden för larmet. I och med att IM-tiden redan tagits fram och publicerats blev då enda lösningen att flytta på mordtiden för att få ner polisens responstid till en mer rimlig nivå.
Då menar jag även att polisens responstid i realiteten var högst rimlig, men att Ulf Helin på SBC av någon anledning underlät att trycka in IM:et i systemet och på så vis "ställde till det" med en IM-tid som inte motsvarade den verkliga larmtiden utan låg ett par, tre minuter senare. Något "polisspår" ā la Bröderna Poutiainen eller Sven Anér, där polisens ingripande fördröjs av Helin, det har jag aldrig trott på. Utan det här handlar om en redovisningsgrej, att IM-tiden hamnat fel och skapat ett problem som på måste fixas. I och med att IM-tiden redan var ute så kunde man inte stoppa in den anden i flaskan igen utan fick lov att flytta på mordtiden istället.