2024-10-22, 15:15
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Lässvårigheter?

"Anders menar att dom måste ha gått förbi honom när han stod och väntade på kompisarna inne på banken."

Svårt att se saker i sitt sammanhang?

Det tror fan att det är LOP och GM han syftar till när han pratar om vad han ser just i samband med skotten?

Tror du att man ska ta allt bokstavligen i förhören?
Strunta i nyanserna?

Inse att Björkman var rejält chockad av händelsen och inte hade fokus på vad som hände på platsen utan att hans fokus var på de andra i gänget som aldrig kom?

5 minuter efter mordet uppger han för Löhr att "de kom gående och plötsligt skjuter en av dem en annan i sällskapet". Det är ju rätt tydligt att Björkman aldrig haft någon annan tanke än att alla 3 kom gående norrifrån.
Vad fan det nu har med Schaeffer att göra som passerar flera minuter tidigare?

Visst, det är möjligt att Björkman ser Schaeffer, men, det faller snarare under det yttrandet att "det fanns folk i området" som han såg medans han väntar.
Det är odiskutabelt LOP och GM han menar när han pratar om "de 3".
Citera
2024-10-22, 15:31
Medlem
Citat:
Lässvårigheter?

"Anders menar att dom måste ha gått förbi honom när han stod och väntade på kompisarna inne på banken."

Mot bakgrund av de rent hårresande kognitiva svårigheter som du själv uppvisat ter det sig inte så lite förmätet att anklaga andra för "lässvårigheter".

Det här citatet du drar är ju heller inget under av klarhet och innefattar dessutom ett syftningsfel som får den bokstavliga innebörden till att Björkman själv befinner sig inne på banken och väntar på kompisarna där. Det gör han ju inte, utan han befinner sig inte ens direkt utanför banken på trottoarens gångbana utan ända ute vid sträckstenskanten, där han står direkt norr om reklampelaren och spanar efter det bakre Boforsgänget som hamnat på efterkälken. Det uppger han på direkt fråga i förhöret den 25/3 1987. Innan dess säger han inte något om var han stod på trottoaren.

Den grupp på tre personer som avses med "dom" i citatet är helt uppenbart paret Palme och mördaren, som jag kallat för "Trojkan". För att klargöra det får vi sätta in brottstycket i sitt sammanhang. Så här låter det då (mina fetningar, som jag ska diskutera nedan):

Anders menar att han har berättat det han upplevt. Anders är tydlig med att han inte har varit norr om ingången till banken. Anders informeras om att i förhören där han blev hypnotiserad säger "dom går förbi" och Anders uppgav nu att de måste ha gått förbi honom när han stod och väntade men hans minnesbild idag är inte så starkt avseende just detta.
Anders menar att dom måste ha gått förbi honom när han stod och väntade på kompisarna inne på banken. Förhörsledaren frågar vilka Anders menar ”med dom” och han uppgav att som han kommer ihåg det då så var det de tre som gick förbi honom. Anders uppgav att det är så han har berättat, att de kände varandra och att det var ett gäng. Anders kan idag inte påstå att han såg de tre passera förbi honom utan han såg att tre personer var framför honom i riktning mot Kungsgatan.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-00-J

Att de "måste ha gått förbi" understryker att det här är Björkmans egen slutsats, som inte grundas i någon direkt iakttagelse av att Trojkan gått förbi. De dyker upp i Björkmans synfält en bit söder om reklampelaren och då utgår han helt naturligt från att de kommer norrifrån tillsammans. Men så behöver ju inte vara fallet utan gärningsmannen kan lika gärna ha kommit söderifrån och gått norrut, mött paret Palme och sedan vänt på klacken och kilat ikapp dem och skjutit. Det kan också vara så att en trojka faktiskt passerat förbi Björkman tillsammans, men att den tredje personen i den trojkan inte är gärningsmannen.

Citatet är också missvisande i det Björkman säger att "han stod och väntade på kompisarna (som befann sig) inne i banken". Men det gjorde han ju inte, utan han uppger flera gånger i de tidiga förhören att han bestämde sig för att gå hem när kamraterna försvann in på banken. Han ville dock ta reda på vart det bakre gänget tagit vägen, säger han, och då gick han "snett bakåt" (dvs åt sydväst) ut till sträckstenskanten vid reklampelaren och ställde sig där för att kika efter dem. När han inte kunde få syn på dem gick han istället söderut, och då klev han så att säga rakt in i mordet.

Vare sig det är Trojkan med stort T (paret Palme + gärningsmannen) eller trojkan med litet t (paret Palme med en annan man) som passerar så är det i alla fall paret Palme med en tredje man och inte någon fru Schaeffer med sina två flickor. Vad det visar är att mordet begicks medan Björkmans kamrater fortfarande befann sig inne på banken. Det är ju lustigt att du drar ett citat som visar det, men utan att själv begripa innebörden av det.

Att "dom måste ha gått förbi honom när han stod och väntade på kompisarna inne på banken" är ett slarvigt sätt att säga att Björkman dragit slutsatsen att paret Palme och mördaren gått förbi medan han själv stod ute vid sträckstenskanten och spanade på eftersläntrarna, och medan kamraterna var inne på banken och tog ut pengar. När Björkman spanat färdigt knatade han själv rakt in i mordet, och när kamraterna var färdiga inne på banken så låg Olof Palme redan skjuten på trottoaren. Kamraterna tittade aldrig bakåt och missade därför alltihop utan fortsatte norrut till Kårhuset som om inget hänt.
Citera
2024-10-22, 15:35
Medlem
PeoFallmos avatar
Av vad man kan utläsa av utredningen kring just bankomaterna ser man att klockan i Morelius bankomat går ca 2 minuter och 45 sekunder fel och att klockan i Björkmans bankomat går hyfsat rätt.
Det ger att Björkmans vänner lämnar banken vid 23.17 efter att uttagen noterats till 23.15 och 23.16.
Inte osannolikt att vännerna passerar Schaeffer på väg norrut.
De hör inget av skotten och kan mycket väl redan gått av Sveavägen vid Rådmansgatan mer än 400 meter bort när det skjuts.
Här får man ju en klar indikation på hur länge Björkman står utanför banken. Hans sista mer precisa uppgift om var han befinner sig när kamraterna gått är några meter söder om porten till banken. Min tolkning av det är att han då inte längre står ute vid körbanan utan gått in mot fasaden igen när vännerna gått norrut och där står han.
Det är alltså då ungefär mitt emellan bankens dörr och Dekorimas varuport. Sedan går han bara några steg och hamnar i höjd med Dekorimas butiksentré. Det är bara några meter, troligen mindre än 10 steg.
Citera
2024-10-22, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det någon som vet något om mannen det talas om på punkt 74, sid 240-241?

"74. Man som tidigare dömts för dråp. I november 1987 hörde en man
som ville vara anonym av sig till polisen och berättade att han tidigt på
morgonen efter mordet sett en viss bil och en revolver Smith &
Wesson. En person, NN, som dömts för dråp till åtta års fängelse skulle
vara inblandad. Ett par veckor senare ringde den anonyma mannen på
nytt och berättade att han den 2 mars 1986 sett NN komma bärande på
en pistol från en bil som parkerats i närheten av bostaden. – Av en
registerslagning 1991 framgick att NN 1986 dömts för dråp"

https://www.regeringen.se/contentass...f-palme-del-3/

Det är väl Mirko Vuksic; dog 2013
Citera
2024-10-22, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Av vad man kan utläsa av utredningen kring just bankomaterna ser man att klockan i Morelius bankomat går ca 2 minuter och 45 sekunder fel och att klockan i Björkmans bankomat går hyfsat rätt.
Det ger att Björkmans vänner lämnar banken vid 23.17 efter att uttagen noterats till 23.15 och 23.16.
Inte osannolikt att vännerna passerar Schaeffer på väg norrut.
De hör inget av skotten och kan mycket väl redan gått av Sveavägen vid Rådmansgatan mer än 400 meter bort när det skjuts.
Här får man ju en klar indikation på hur länge Björkman står utanför banken. Hans sista mer precisa uppgift om var han befinner sig när kamraterna gått är några meter söder om porten till banken. Min tolkning av det är att han då inte längre står ute vid körbanan utan gått in mot fasaden igen när vännerna gått norrut och där står han.
Det är alltså då ungefär mitt emellan bankens dörr och Dekorimas varuport. Sedan går han bara några steg och hamnar i höjd med Dekorimas butiksentré. Det är bara några meter, troligen mindre än 10 steg.

Vad man kan utläsa av "utredningen kring bankomaterna" är att Postens bankomatklocka går cirka 2.30 minuter efter LAC-bandets Fröken Ur-inspelning avseende Samtal 1-7 på bandet. Att man kan utläsa det beror på att skotten i Postens bankomattid räknat avfyras någon gång mellan det att Helena Lähde slår in fel kod (23.18.28) och det att hon avslutar sitt uttag (23.18.56). En rimlig skattning är då att skotten avfyras vid 23.18.45 i Postens bankomattid räknat.

För att jämföra mordtiden i Postens bankomattid räknat måste man ha en annan tidskälla för mordet. Enligt polisutredningen begicks mordet antingen vid 23.21.10 (enligt FUP:en mot Christer Pettersson) eller vid 23.21.20 (Jan Länninges promemoria). Eftersom skillnaden är så liten kan man för enkelhets skull säga att enligt polisens utredning begicks mordet vid 23.21.15. Det är den officiella mordtiden enligt polisen. Den "officiella" mordtiden inom citationstecken heter 23.21.30 men den kommer från Granskningskommissionen som tagit intryck av Bröderna Poutiainen. Av skäl som jag utvecklat tidigare i tråden är polisens skattning bättre än GrK:s.

Då kan vi jämföra den officiella mordtiden 23.21.15 med tiden enligt Postens bankomatklocka, och skillnaden blir då 2.30 minuter. Att utifrån det påstå att Postens bankomat "går fel" med så mycket förutsätter förstås att polisens tid är riktig. Men som jag påvisat otaliga gånger är den inte riktig, utan Postens bankomattid är betydligt mer rättvisande. Den bästa skattning av mordtiden jag kunnat ta fram heter 23.19.00, vilket är 2.15 minuter före polisens skattning men bara 15 sekunder efter skattningen enligt Postens bankomatklocka.

Vad gäller Götabankens bankomatklocka så finns inget underlag för ditt påstående att den skulle ha gått "ungefärligen rätt". Det skulle i så fall förutsätta att Götabankens bankomatklocka går ungefär två minuter före Postens bankomatklocka. Det gör den inte, utan den utredning jag gjort av saken visar att Götabankens bankomatklocka i själva verket går efter Postens. Tack vare att vi kan säga att mordet begås medan Boforsarna (Björkmans kamrater) är inne på banken så kan man definitisera systemet och på så vis ganska precist bestämma tiden för mordet i Götabankens bankomattid räknat – till 23.16.00.

Det visar i sin tur att Götabankens bankomatklocka går ganska precis tre minuter efter svensk normaltid, vilket blir cirka 2.45 minuter efter Postens bankomatklocka och hela fem minuter efter LAC-bandets Fröken Ur-inspelning – vilken i sin tur ligger cirka 2.15 minuter före svensk normaltid.

Påståendet att Götabankens bankomatklocka går före Postens bygger på antagandet att Björkmans kamrater redan lämnat banken innan Fauzzi kommer gående norrut och även att de lämnar Skandiakvarteret innan paret Palme korsar Sveavägen – alternativt att de missar dem däruppe på något vis. Men det är ett antagande som inte går att leda i bevis. Skälet till att det inte går att bevisa är att det av allt att döma är felaktigt, utan mordet begås istället medan Boforsarna befinner sig inne på banken. De kommer ut först efter att Fauzzi hört skotten, stannat och tittat söderut, och sedan fortsatt norrut igen, och blir därför inte sedda av honom heller.

Just därför blir tidsskillnaden mellan bankomatklockorna den omvända jämfört med vad du föreslagit. Istället för att Götabankens bankomatklocka går före Postens så är det Postens som går före Götabankens. Att hela din tidsanalys hamnat snett beror på att du hängt upp den på LAC-bandets Fröken Ur-inspelning, som inte är rättvisande utan med stor säkerhet manipulerats av Säpo.

Varför man ändrat på LAC-bandets tider kan diskuteras, men den hypotes som jag tycker ligger närmast till hands är att man blivit bekymrad över att hela fyra minuter gått mellan mordet och IM-tiden för larmet. I och med att IM-tiden redan tagits fram och publicerats blev då enda lösningen att flytta på mordtiden för att få ner polisens responstid till en mer rimlig nivå.

Då menar jag även att polisens responstid i realiteten var högst rimlig, men att Ulf Helin på SBC av någon anledning underlät att trycka in IM:et i systemet och på så vis "ställde till det" med en IM-tid som inte motsvarade den verkliga larmtiden utan låg ett par, tre minuter senare. Något "polisspår" ā la Bröderna Poutiainen eller Sven Anér, där polisens ingripande fördröjs av Helin, det har jag aldrig trott på. Utan det här handlar om en redovisningsgrej, att IM-tiden hamnat fel och skapat ett problem som på måste fixas. I och med att IM-tiden redan var ute så kunde man inte stoppa in den anden i flaskan igen utan fick lov att flytta på mordtiden istället.
Citera
2024-10-22, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Det är väl Mirko Vuksic; dog 2013

Mirko Vuksic satt i fängelse fram till 1984 då han blev frigiven. Sidan 946 i GRK och framåt.
Ej han som åtalad för dråp 1986.

https://www.regeringen.se/contentass...f-palme-del-3/
Citera
2024-10-22, 18:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
För nytillkomna läsare kan jag upplysa att ovanstående skribent inte alltid läser så bra. Vilket som alla vet kan leda till "extrema fritolkningar av förhörsprotokoll så att de passar hans förutfattade meningar" och "grov förvrängning blandat med egna fantasier".

Förhöret med Anders Björkman 2019-09-23:

"Anders informeras om att i förhören där han blev hypnotiserad säger 'dom går förbi' och Anders uppgav nu att de måste ha gått förbi honom när han stod och väntade men hans minnesbild idag är inte så starkt avseende just detta. Anders menar att dom måste ha gått förbi honom när han stod och väntade på kompisarna inne på banken. Förhörsledaren frågar vilka Anders menar 'med dom' och han uppgav att som han kommer ihåg det då så var det de tre som gick förbi honom. Anders uppgav att det är så han har berättat, att de kände varandra och att det var ett gäng."

Att Björkman säger "han måste ha gått förbi" i hypnosförhöret 1988 påpekade jag själv i inlägget som skribenten citerar.

Skribentens tolkningar av förhöret med Björkman 2019 kan läsarna själva bedöma.

Det var tre som gick förbi Anders Björkman. Enligt förhöret med Björkman 2019.

När han stod och väntade på kompisarna inne på banken.

De tre som gick förbi kände varandra.

Det var ett gäng.

Birgitta Schaeffer och hennes två döttrar Anna och Kristina. Det finns inget annat sällskap med tre personer som gick söderut när Björkman väntade på sina kompisar vid bankomaten.

Att det var Birgitta Schaeffer och hennes två döttrar stämmer med deras vittnesuppgifter och med vittnet Inge Mårelius. Inge såg "några flickor" gå förbi då (enligt författaren Thomas Kangers intervjuer med Inge i boken "Mordet på Olof Palme" från 1987). Inge såg "tre personer" gå förbi då (enligt Inges vittnesmål i Svea hovrätt 1989). Dessa tre personer kallas felaktigt "två män" i referatet av förhöret med Inge 1987.

Paret Palme och GM kan omöjligt ha gått förbi när Björkman "stod och väntade på kompisarna inne på banken". Av tidigare redovisade skäl.

LOP kanske inte kan ha passerat AB när kollegorna var inne på banken. Men AB kan ju tro det. Tro är ju det han gör eftersom han säger "dom måste ha gått förbi honom när han stod och väntade på kompisarna inne på banken". Detta är enligt orden som står tro och inte vetskap.

Förhör från 2019 kan man lika gärna stryka, btw.
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-10-22 kl. 18:22.
Citera
2024-10-22, 18:19
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Så när "Tensonmannen" och SE har ett antal gemensamma nämnare räknar du även gemensamma nämnare som du tror att de har?

Sluta skräpa ner tråden med trams.

Det SE och Tensonmannen har gemensamt är enkelt. De är män. Det är allt.
Citera
2024-10-22, 18:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
"Dekorimamannen" är AB, som gick där runt och väntade på sina vänner.

"Tensonmannen" är GM. 5-6 sekunder bakom denne går, enligt egen utsago, SE.

"Tensonmannen" och SE har ett antal gemensamma nämnare:

Lite äldre.
Mörkblått, trekvartslångt ytterplagg.
Högerhänt.
Påtaglig ryggtavla.
Springer framåtlutat.
Keps.
Handledsväska.

Kort sagt måste det ha varit en dubbelgångare i farten den kvällen, som rörde sig på samma sätt.

Så kan det gå, när inte haspen är på.

Intressant. Ett otroligt falskt narrativ att Tensonmannen och SE har mycket gemensamt.

Lite äldre - Nej. Ser på gångstilen äldre ut än 35, kan jag sträcka mig till.
Mörkblått, trekvartslångt ytterplagg - Nej. SE har mörk rock, Tensonmannen har en blå tensonjacka.
Högerhänt - Nej.
Påtaglig ryggtavla - Nej.
Springer framåtlutad - Nej.
Keps - Nej.
Handledsväska - Nej.
Citera
2024-10-22, 18:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halleluwah
Efter att ha läst Jon Jordås bok Den sista boken om mordet på Olof Palme, som handlar om den så kallade ”Grandmannen” – alltså Christer A – kan jag inte släppa en fråga. Varför har ingen annan journalist eller författare granskat denna person tidigare? Varför har det inte gjorts dokumentärer, skrivits böcker eller publicerats mängder av artiklar om denna högst suspekta individ? Eller har det kanske gjorts, utan att jag märkt det? Jag är inte mer insatt i händelserna den där natten än gemene man, men jag har ändå snappat upp en del genom åren. Ändå kan jag inte minnas att jag någonsin hört talas om honom i den omfattning jag tycker han förtjänar.

En väldigt tråkig slump tror jag. På 90-talet var PU bara ute efter resning mot CP så CA blev inte så het då som han borde blivit. På 2000-talet höll PU sina kort närmare kroppen, media var lugnare och körde CP och Sydafrika. 2016 intresserade sig spaningsledare Dag Andersson för CA offentligt. Mediaintresset runt palmemordet var på all time low do och nappade inte. Sen gick hela PU i pension och spåret svalnade.

Men strax därpå drog podden Palmemordet igång. Och där var CA lyssnarnas favorit-GM varje år när man hade omröstningar.
Citera
2024-10-22, 18:40
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Du påstod i ditt inlägg att vittnet Stig Engström och mannen som vittnet Nicola Fauzzi såg bakom paret Palme hade ett antal gemensamma nämnare och en av dem var att båda hade en handledsväska.

Det är inte bara fel. Det är trams (eftersom du vet att det är fel och vet att alla vet att det är fel).

Att påpeka trams och fel är inte härskarteknik (vilket du också vet att alla vet).

Trams igen. Anmäld igen.

Svar: Nej. Mannen som gick efter sneddade upp i rygg på OP, och sköt, varefter han sprang framåtlutat, med en keps på huvudet. Därefter siktades han på åsen med en handledsväska, som han stängde eller öppnade med höger hand. Han bar ett mörkblått ytterplagg.

Där har GM minst 7 likheter med SE.

I ditt inlägg kan man däremot roa sig med "finn fem fel".
Citera
2024-10-22, 18:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Intressant. Ett otroligt falskt narrativ att Tensonmannen och SE har mycket gemensamt.

Lite äldre - Nej. Ser på gångstilen äldre ut än 35, kan jag sträcka mig till.
Mörkblått, trekvartslångt ytterplagg - Nej. SE har mörk rock, Tensonmannen har en blå tensonjacka.
Högerhänt - Nej.
Påtaglig ryggtavla - Nej.
Springer framåtlutad - Nej.
Keps - Nej.
Handledsväska - Nej.

Såg AB lite äldre ut i sin gångstil?

HO, ALG och exfrun är alla inne på att SE hade ett mörkblått plagg, men oklart om der var jacka eller rock. Troligen rock.

En "tensonliknande" jacka var det, enligt NF. ...

LJ ser GM springa framåtlutat, och nämner keps ungefär hundra gånger. JA och AH m.fl. reagerar på ryggtavlan. Han drar i dragkedjan med höger hand ....
Senast redigerad av Dalulven 2024-10-22 kl. 18:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in