2022-08-07, 12:58
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om du nu har identifierat "Rose" får du gärna ge oss mer persondata.

Jag är i det närmaste allergisk mot påstående utan källhänvisningar.

I PM:et finns för många detaljer som kan infogas i en uppsjö av mer eller mindre konspiratoriska Palmemordsscenarier.

PS. Vad var det i Ove Perssons utsaga som ledde till Robert S Rose?

Det är rimligt att vara skeptisk till påstående utan källhänvisning.
Jag är kluven till att delge den. Hon var en tjänsteman och måste ta ansvar för vad hon gjorde/inte gjorde. Å andra sidan har jag starka skäl att tro att hon blev grovt manipulerad, även efteråt och det gör henne sårbar. Jag avvaktar.

Trådläsarna får tills vidare värdera mig som andrahandskälla.

Här har du min upptäckt av Couch och Rose med hänvisning till Ove P.
Citera
2022-08-07, 13:03
Medlem
Någon som vet något om Hans Gyllenhammar?

Han ska ha sett två mystiska män på Regeringsgatan , mellan David Bagares gata och Snickarbacken relativt nära mordet tidsmässigt.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EA1580-00-H
EA 15800-00-H 19930618
Citera
2022-08-07, 13:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Jag hade helt missat att poliserna Djurfeldt och Gedda vid Snickarbacken sett ryggen på en man med lång rock, keps eller huvudbonad och axelremsväska. Jag tar uppgiften som stark med tanke på alla vittnesmål runt Snickarbacken.

Mitt signalement på mördaren börjar spetsa till. Jag tror det är blå jacka, något keps liknande och väska (jag lutar åt axelremsväska)
Citera
2022-08-07, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Jag är kluven till att delge den. Hon var en tjänsteman och måste ta ansvar för vad hon gjorde/inte gjorde. Å andra sidan har jag starka skäl att tro att hon blev grovt manipulerad, även efteråt och det gör henne sårbar. Jag avvaktar.

Första frågan blir helt enkelt; var "Rose" "hennes" riktiga namn, mellannamn eller som ibland används "hennes" moders namn som ogift eller var det ett täcknamn, eller "nom de guerre". Ett tag, långt senare, hette "alla på Säpo" Anders och rapporter var något oklara om Anders hade pratat med Anders som hade sett Anders.

För att övergå till Robert S Rose, och förresten tack för länken.

Är det rätt att förstå att Robert S Rose var skriven på Tulegatan 31 1985-11-01 men, enligt protokoll april 1986, tidigare hade bott på Johannesgatan 2, där Wally D Couch "nu" bodde?

Inte otroligt att WDC fått överta lägenheten efter RSR då denne flyttade till Tulegatan 31.

Detta kan förklara varför varför RSR nämner WDC i förordet till sin bok som publicerade 2005 och tackar för att han då fick bo hos WDC i tre månader vilket borde vara långt efter MOP.
The Unpast: Elite Violence and Social Control in Brazil, 1954-2000.

Som extra knorr låg brasilianska ambassaden 1986-02-28 på Sturegatan 12-14 och granne med Club Embassy där Tore och Rose befann sig.
Senast redigerad av Utredaren 2022-08-07 kl. 13:45.
Citera
2022-08-07, 14:22
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Första frågan blir helt enkelt; var "Rose" "hennes" riktiga namn, mellannamn eller som ibland används "hennes" moders namn som ogift eller var det ett täcknamn, eller "nom de guerre". Ett tag, långt senare, hette "alla på Säpo" Anders och rapporter var något oklara om Anders hade pratat med Anders som hade sett Anders.

Är det rätt att förstå att Robert S Rose var skriven på Tulegatan 31 1985-11-01 men, enligt protokoll april 1986, tidigare hade bott på Johannesgatan 2, där Wally D Couch "nu" bodde?

Inte otroligt att WDC fått överta lägenheten efter RSR då denne flyttade till Tulegatan 31.

Detta kan förklara varför varför RSR nämner WDC i förordet till sin bok som publicerade 2005 och tackar för att han då fick bo hos WDC i tre månader vilket borde vara långt efter MOP.

Som extra knorr låg brasilianska ambassaden 1986-02-28 på Sturegatan 12-14 och granne med Club Embassy där Tore och Rose befann sig.
En dubbelhet behöver inte vara en tillfällighet. Enligt Säpos rapport hade både Tore Forsberg och Robert S Rose alibi vid tiden för mordet. Bo Ståhl hade ju hört att "Säpo skulle knäppa Palme". Chefen för "ryssroteln" kanske ville ha ett alibi för säkerhets skull och Rose kanske hade ett behov av ett riktigt starkt alibi?

Intressant tanke för mig som tror att TFs KGB-polare var inblandad i mordet.
Senast redigerad av iesho 2022-08-07 kl. 15:09.
Citera
2022-08-07, 14:45
Medlem
Citat:

Jag har en uppgift som pekar på att GF/Tarendi på mordnatten träffade ett sällskap hemma hos en i sällskapet vid namnet Håkan, som bodde på Tulegatan. I sällskapet fanns det en person som hette Rune, samt en person som kallades "piloten", var norrlänning och flög på Amerika.

På Tulegatan 31 hittar jag 1985 en person som heter : "Bäckström, Håkan Sven Rune - Sveriges befolkning 1985 Född 1948-02-02 i Essinge, Stockholm stad. Bor 1985 i Tuleg 31, Stockholm."

Det är dock oklart vilkat som är tilltalsnamnet. Det finns dock fler Håkan på Tulegatan, gatnumret i uppgiften är okänt, men det kanske finns något möjligt överlapp här?
Senast redigerad av Kall-Kyl 2022-08-07 kl. 15:32.
Citera
2022-08-07, 14:59
Medlem
14thInts avatar
Citat:

Couch är folkbokförd 1985-11-01 på Johannesgatan 2, c/o Rose. Observera att uppslaget med Ove Perssons uppgifter handlar om Viktor Gunnarsson.
Citera
2022-08-07, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
En dubbelhet behöver inte vara en tillfällighet. Enligt Säpos rapport hade både Tore Forsberg och Robert S Rose alibi vid tiden för mordet. Bo Ståhl hade ju hört att "Säpo skulle knäppa Palme". Chefen för kontraspionaget kanske ville ha ett alibi för säkerhets skull och Rose kanske hade ett behov av ett riktigt starkt alibi?

Intressant tanke för mig som tror att TFs KGB-polare var inblandad i mordet.

Utgångspunkten för alibiresonemang måste vara trolig attentatsplats, som "man inte vill vara på" dvs norr om biografen Grand och därmed långt från Club Embassy på Sturegatan 10.

Först omkring 23:15 när makarna Palme börjar gå söderut börjar området söder om Grand bli intressant och när makarna Palme korsar Sveavägen blir en flyktväg österut på Tunnelgatan - David Bagares gata i vars förlängning finns Birger Jarlsgatan och vidare åt höger Stureplan - Sturegatan 10 Club Embassy.

Enligt PM var besöket på Club Embassy planerat redan tidigt under dagen och därmed inte kopplat till MOP.

Om PM:et är fabricerat kan det ha någon slags koppling till MOP och då har "Rose" en hel del att förklara.

Min teori är att Robert S Rose fick som uppgift att plocka upp en man, en medhjälpare ofta kallad Dekorimamannen, som kommer springande från mordplatsen via David Bagares gata rakt fram och rakt ut på Birger Jarlsgatan vid Hotell Plaza.

Problemet är att det finns två hotell Plaza på Birger Jarlsgatan cirka 100 meter från varandra. Så Robert S Rose med chaufför ställer sig mellan hotellen och väntar.

Ingen man kommer vilket beror på att Gärningsmannen springer först med Lars Jeppsson efter sig varför medgärningsmannen viker in på Luntmakargatan, kanske in i Skandiahuset via en av bakdörrarna.

Efter att ha väntat tar Robert S Rose en sväng runt kvarteret, stöter ihop med Susanne Törneman, blir sedd av Hans Hongelin när han sätter sig i bilen och ansluter sedan till Tore Forsberg på Club Embassy.
Citera
2022-08-07, 15:09
Medlem
Citat:
Couch är folkbokförd 1985-11-01 på Johannesgatan 2, c/o Rose. Observera att uppslaget med Ove Perssons uppgifter handlar om Viktor Gunnarsson.

Du skrev:
"Det finns ingen R*** själv på den adressen dock. Däremot finns det en Robert S R*** på Tulegatan 31."

När var Robert S Rose skriven på Tulegatan 31? Är det något du har hittat i folkbokföringen?

Redigerat:

Att Wally D Couch var skriven med c/o Rose på Johannesgatan 2 kan bero på att WDC inte gjorde adressändring när Robert S Rose flyttade till Tulegatan 31 före 1985-11-01. Posten hittar rätt i alla fall.

Hur sedan hyresförhållandet ser ut är en annan historia.
Senast redigerad av Utredaren 2022-08-07 kl. 15:16.
Citera
2022-08-07, 15:29
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Du skrev:
"Det finns ingen R*** själv på den adressen dock. Däremot finns det en Robert S R*** på Tulegatan 31."

När var Robert S Rose skriven på Tulegatan 31? Är det något du har hittat i folkbokföringen?

Redigerat:

Att Wally D Couch var skriven med c/o Rose på Johannesgatan 2 kan bero på att WDC inte gjorde adressändring när Robert S Rose flyttade till Tulegatan 31 före 1985-11-01. Posten hittar rätt i alla fall.

Hur sedan hyresförhållandet ser ut är en annan historia.

Robert Rose var skriven i folkbokföringen 1985-11-01 på Tulegatan 31. Couch med c/o RoseJohannesgatan 2 vid samma tidpunkt.
Citera
2022-08-07, 15:37
Medlem
Citat:
Robert Rose var skriven i folkbokföringen 1985-11-01 på Tulegatan 31. Couch med c/o RoseJohannesgatan 2 vid samma tidpunkt.

Bra, då är detta utrett.

Kan vi då säga att Robert S Rose var skriven i Sverige 1986-02-28 på Tulegatan 31.

Har du tillgång till när RSR avflyttade därifrån och när han utflyttade från Sverige.?
Citera
2022-08-07, 19:58
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Bra, då är detta utrett.

Kan vi då säga att Robert S Rose var skriven i Sverige 1986-02-28 på Tulegatan 31.

Har du tillgång till när RSR avflyttade därifrån och när han utflyttade från Sverige.?

Med stor sannolikhet var han det.

Nej, och han fanns inte folkbokförd i Sverige 1990.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in