2023-09-18, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Teorin om Engström som mördare är förmodligen ingen konspirationsteori även om den innehåller sådana inslag, den är möjligen ingen väldigt spekulativ teori även om man med fog kan hävda det också, men det är enbart en obevisad teori.

Är inte alla teorier/hypoteser obevisade i MOP?
Citera
2023-09-18, 15:15
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Är inte alla teorier/hypoteser obevisade i MOP?

Jo, det är min inställning. Mordet är olöst. Man har i arbetet med att lösa det uppfattat det som att man avfärdat vissa hypoteser och bedömt andra som osannolika. Vissa förblir möjliga. Engström är en teori bland övriga som man kan bråka om sannolikheten för eller emot. Men vet man inte hur mordet gick till kan man inte heller säga med säkerhet att det måste gått till på ena eller andra sättet, att det måste varit en konspiration eller att det inte funnits någon sådan.

Man kan ha åsikter om att en teori är troligare än en annan, men det är en teori bland andra så länge den inte stöds av fakta. Det är möjligt att PeoFallmos källa har rätt i att en konspiration är osannolik givet de invändningar angående mordplats osv som finns, men eftersom det osannolika inte kan uteslutas i ett enskilt fall är det ändå inte meningslöst att diskutera eller speciellt dumt att tro på.

Om det var en konspiration bakom mordet, t ex en mindre inhemsk grupp, så finns det i alla fall en liten möjlighet att få reda på hur mordet gick till. Var det en ensam GM bör han vara död eller beslutat sig för att tiga. Bekännelser på dödsbädden är ovanliga.
Citera
2023-09-18, 15:45
Medlem
OPK123s avatar
Är det någon som har tillgång till DN från 1982-06-20? Det ska finnas en artikel med Bror Perä när han hjälper till och tar bort getingbon eller dylikt. Det ska även finnas en bild på honom som jag tycker är mer relevant än den från 70-talet när han står bredvid en polisbil. Glömde tanka ner artikeln. Tacksam om någon kunde ladda upp eller PM:a.
Citera
2023-09-18, 16:05
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag döljer väl för fan inget, jag berättar helt öppet om de informationer jag har fått.

Du torgför dem som sanningar och avfärdar allt som PU avfärdar. Att PU utrett saker betyder inte att de gjort rätt. Då skulle mordet ha varit löst.

Den här tråden finns för att PU misslyckats med sitt uppdrag. Den stora detektiven allmänheten försöker hjälpa till att finna en lösning.
Citera
2023-09-18, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jo, det är min inställning. Mordet är olöst. Man har i arbetet med att lösa det uppfattat det som att man avfärdat vissa hypoteser och bedömt andra som osannolika. Vissa förblir möjliga. Engström är en teori bland övriga som man kan bråka om sannolikheten för eller emot. Men vet man inte hur mordet gick till kan man inte heller säga med säkerhet att det måste gått till på ena eller andra sättet, att det måste varit en konspiration eller att det inte funnits någon sådan.

Man kan ha åsikter om att en teori är troligare än en annan, men det är en teori bland andra så länge den inte stöds av fakta. Det är möjligt att PeoFallmos källa har rätt i att en konspiration är osannolik givet de invändningar angående mordplats osv som finns, men eftersom det osannolika inte kan uteslutas i ett enskilt fall är det ändå inte meningslöst att diskutera eller speciellt dumt att tro på.

Om det var en konspiration bakom mordet, t ex en mindre inhemsk grupp, så finns det i alla fall en liten möjlighet att få reda på hur mordet gick till. Var det en ensam GM bör han vara död eller beslutat sig för att tiga. Bekännelser på dödsbädden är ovanliga.
Är det nån som påstått att mordet är löst?
Citera
2023-09-18, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Är det någon som har tillgång till DN från 1982-06-20? Det ska finnas en artikel med Bror Perä när han hjälper till och tar bort getingbon eller dylikt. Det ska även finnas en bild på honom som jag tycker är mer relevant än den från 70-talet när han står bredvid en polisbil. Glömde tanka ner artikeln. Tacksam om någon kunde ladda upp eller PM:a.

https://www.4shared.com/s/fbR7ZE8E_ge
https://www.4shared.com/s/fEn-Ng9Bjge

Inte bästa kvalitet. Kanske någon annan har bättre.
Citera
2023-09-18, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
https://www.4shared.com/s/fbR7ZE8E_ge
https://www.4shared.com/s/fEn-Ng9Bjge

Inte bästa kvalitet. Kanske någon annan har bättre.

kanske lite bättre
Senast redigerad av tsach 2023-09-18 kl. 17:37. Anledning: länk med namn + syfte nått
Citera
2023-09-18, 17:21
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Glöm PeoFallmo! Om man här, efter 37 år, tycker sig ha behov av att dölja uppgifter, så är man inte bidragande till en lösning utan......

Precis
Han sprider dimridåer om Borlängevistelsen samt om FJS utan att ta fram fakta... han låtsas sitta inne med en sanning han ej kan påvisa.

Torbjörn Elming ....+ Forsberg + Övning Gustav
Citera
2023-09-18, 17:32
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsach
Intressant om det stämmer! Det var nytt för mig. Vilka år? Blev Han färdig polis?
Åke Ek är inte riktigt i mitt spår men det vore kanske intressant att intervjua Håkan om Åke. Något intressant kanske kan komma fram.

Det var inte okänt att Åke J Ek i irreguljärt övervakade Olof Palme från tid till annan . Detta skedde från ca 1976 fram till skotten på Sveavägen.

Åkes historia med nazistsympatier under kriget och årliga heilande vid Gösta Hallberg-Cuulas grav 14april var välkänt inom SÄPO-kretsar .

Ändå hördes inte ett knyst när Åke utnämndes till kommissarie på Rikspolisstyrelsen under senhösten 1986 .
Citera
2023-09-18, 17:43
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123

Våra Universitet har större tidningar på Microfilm... I Lund hette det UB3 eller UB4 när jag forskade kring De stora dagstidningarnas ledarsidor.
Citera
2023-09-18, 17:44
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsach
kanske lite bättre

Perfekt! Tack Klippo och Tsach.

Om man är vänsterskytt så har man oftast hölstret på vänstersida eller hur?
Citera
2023-09-18, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det var inte okänt att Åke J Ek i irreguljärt övervakade Olof Palme från tid till annan . Detta skedde från ca 1976 fram till skotten på Sveavägen.

Åkes historia med nazistsympatier under kriget och årliga heilande vid Gösta Hallberg-Cuulas grav 14april var välkänt inom SÄPO-kretsar .

Ändå hördes inte ett knyst när Åke utnämndes till kommissarie på Rikspolisstyrelsen under senhösten 1986 .

Vad jag funderar på är om Viktor Gunnarsson var en av hans "spanare"? Gunnarsson hade tidningsdistrikt i Gamla stan och frekventerade Cafe Gråmunken från vars fönster man kunde observera de gånger Olof Palme promenerade hem från Rosenbad.

https://wpu.nu/wiki/Åke_J._Ek förnekar att han kände till Viktor Gunnarsson sen tidigare trots att hans namn återfanns i Viktor Gunnarssons telefonlista.

Från https://wpu.nu/wiki/Uppslag:HI7504-04-A
Den i utredningen aktuella "33-åringen" (Viktor Gunnarsson) har aldrig Åke J. Ek träffat eller hört talas om, innan han blev aktuell i Palmeutredningen.
Källa:
https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03...r-Åke-Ek.pdf/2

Viktor Gunnarssons telefonlista.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Ann_J27001-...fonlista.pdf/6
Senast redigerad av Utredaren 2023-09-18 kl. 17:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in