2022-12-06, 19:31
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Du menar att det ett förvirrat gäng på flashback fått fram 36 år efter mordet övertrumfar rekonstruktionen som gjorde veckor efter mordet.

Skulle nog sätta det i nivå med hur TP spekulerat fram sitt hittepå om Engström.

Det är tvärtom i rekonstruktionen som det framgår av HJ att han svängde runt längre söderut. Det togs till och med en bild på denna position. Karln borde väl minnas om han fick vrida på huvudet så pass?

Men visst, en del rekonstruktionsfoton är slarviga.
Citera
2022-12-06, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är tvärtom i rekonstruktionen som det framgår av HJ att han svängde runt längre söderut. Det togs till och med en bild på denna position. Karln borde väl minnas om han fick vrida på huvudet så pass?

Vad är din slutsats om HJ färd till den gula linjen?
Citera
2022-12-06, 19:44
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Nej tvärtom. Det utredarna kom fram till för 36 år sedan efter rekonstruktionen har förvirrade Flashbackare förnekat för att få till sin hypotes.

Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

det gick tydligen inte fram att jag försökte vara ironisk.

Självklart är det rekonstruktionen som måste anses som rätt. Ingenting tyder på något annat.
Citera
2022-12-06, 19:53
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Självklart är det rekonstruktionen som måste anses som rätt. Ingenting tyder på något annat.

Nej, konfrontationer behöver inte anses som korrekta utan speglar endast hur vittnena uppfattat situationen. Vilket jag försökte påtala med detta inlägg: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Se även Holmgrens rekonstruktion där GM är vänd norrut.
https://drive.google.com/file/d/0Bxu...fUL_xaoUoyxnVA
Citera
2022-12-06, 20:03
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej, konfrontationer behöver inte anses som korrekta utan speglar endast hur vittnena uppfattat situationen. Vilket jag försökte påtala med detta inlägg: (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Se även Holmgrens rekonstruktion där GM är vänd norrut.
https://drive.google.com/file/d/0Bxu...fUL_xaoUoyxnVA

Nu vet jag inte vad det har med HJ placering att göra. Som förare så borde han veta var han stod när det small. Vilket alla hans förhör säger, det första redan tre dagar efter mordet, plus rekonstruktionen som verkar gå igenom positionerna ordentligt.
Citera
2022-12-06, 20:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Nu vet jag inte vad det har med HJ placering att göra. Som förare så borde han veta var han stod när det small. Vilket alla hans förhör säger, det första redan tre dagar efter mordet, plus rekonstruktionen som verkar gå igenom positionerna ordentligt.

Mot bakgrund av alla andra vittnesuppgifter så finns det all anledning att betvivla att han minns fel.
https://drive.google.com/file/d/0Bxu...Yaz9tac14sOSjw

Precis som Holmgren och Fauzzi. Vars rekonstruktionsfoton också visar hur illa det rimmar med andra uppgifter.

Men så klart även alla andra vittnen, så har dom också något som felar.
Citera
2022-12-06, 20:19
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Vill inte lägga ut flera hundra kr på en bok av T. Har du någon summerande artikel?

Hittade en video om volym 5, och här ältar han gammal sedan länge motbevisad smörja om att det är bevisat att det var sovjetiska ubåtar som låg bakom hysterin på 80-talet. Och att samtliga av "Palmes pojkar" utom Palme själv, ville vänta med en protest-not, givet det näst intill obefintliga bevisläget.

https://www.youtube.com/watch?v=e-usSJUgil0&t=7s

Istället så är det i dag näst intill klarlagt att det var NATO-ubåtar som låg bakom kränkningarna och det i syfte att svänga den svenska opinionen anti Sovjet till pro USA/NATO.

Något som ju gick över förväntan.

En fråga:

Givet att Sovjet som bekant förlorade det Kalla kriget och därpå kollapsade, torde det då inte ha läckt ut till omvärlden att det var KGB som låg bakom MOP?

Ett scoop värt hundratusentals dollar i ett läge där arkiven lämnades vidöppna och vem som helst från den gamla regimen, KGB inkluderat, anonymt kunde tjäna storkovan?

KGB kollapsade inte utan har levt vidare hela tiden i form av bl.a. Putin.
Presidentarkivet var väl inte vidöppet och ett mord av den digniteten
lär inte ha dokumentrats på många ställen.

Om man jämför med Stasi-arkivet så fick Birgitta Almgren
elda upp dokumenten på tomten för att inte informationen
skulle spridas. Det finns gott om återhållande krafter.

Den del av Mitrokhin-arkivet som behandlade Norge
mörklades fram till nyligen efter "signaler" från
arbetarpartiet om jag minns rätt.
Citera
2022-12-06, 21:15
Medlem
Citat:

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9979-00-C

Här kan du läsa Läninges slutsats efter rekonstruktionen.

Du brukar hylla utredarna i andra argumentationer.

Hur kom du fram till en annan slutsats än honom?

Hur kan HJ stått för rött på Apelbergsgatan om dom i norrgående hade grönt?

Hur förklara du bort alla vittnesmål om att en vit taxi gör en U-sväng direkt efter skotten?

Hur skulle HJ kunnat göra de iakttagelser han gör om han skulle gjort det i backspegeln?

Hur kunde han och de andra höra och lokalisera ljudet om dom stod på Apelbergsgatan?

Inser du nu att HJ stod på rödljusen vid Tunnelgatan?
Citera
2022-12-06, 21:25
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E9979-00-C

Här kan du läsa Läninges slutsats efter rekonstruktionen.

Du brukar hylla utredarna i andra argumentationer.

Hur kom du fram till en annan slutsats än honom?

Hur förklara du bort alla vittnesmål om att en vit taxi gör en U-sväng direkt efter skotten?

Hur skulle HJ kunnat göra de iakttagelser han gör om han skulle gjort det i backspegeln?

Hur kunde han och de andra höra och lokalisera ljudet om dom stod på Apelbergsgatan?

Inser du nu att HJ stod på rödljusen vid Tunnelgatan?

HJ vet nog som taxi chaufför var han stod. Däremot ger jag inte mycket för ett gäng personer onyktra eller nyktra i en bil. Det dom vet är i princip att de var vid Tunnelgatan enda gatan som var känd och för det var där mordet var. Om de är femtio meter ifrån så har de inte den kollen.

Nej jag tror verkligen inte på PU. Den sista var närmast ett skämt.
Citera
2022-12-06, 21:37
Medlem
Citat:
HJ vet nog som taxi chaufför var han stod. Däremot ger jag inte mycket för ett gäng personer onyktra eller nyktra i en bil. Det dom vet är i princip att de var vid Tunnelgatan enda gatan som var känd och för det var där mordet var. Om de är femtio meter ifrån så har de inte den kollen.

Nej jag tror verkligen inte på PU. Den sista var närmast ett skämt.
Svara på frågorna då jag gav dig.

Citera
2022-12-06, 21:39
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Svara på frågorna då jag gav dig.

Det var svaret.
Passagerarna hade ingen större koll på exakt var de var. Däremot hade chaufförerna det.
Citera
2022-12-06, 21:45
Medlem
Jag har följt och diskuterat Palmemordet under många år och är bättre insatt än de flesta. Har läst mycket men inte allt. Jag tycker det finns många bra resonemang och teorier kring olika scenarion men har sakta och säkert kommit fram till att denna mordgåta aldrig kommer att lösas- mest för att det gått för lång tid men också för att kunskapen/erfarenheten inte fanns 1986 att hantera ett mord på statsministern om inte gärningsmannen greps i direkt anslutning till platsen.
Den okända faktorn i detta som jag aldrig förstått och som någon teori aldrig kunnat förklara är hur gärningsmannen SAMTIDIGT kunde stå i hörnet av Dekorima och SAMTIDIGT veta att det var paret Palme som kom gående runt hörnet och enkelt kunna kliva ut bakom dem….? Finner man svaret på den frågan kan man med största sannolikhet få ett svar om vem som utförde detta och kanske till och med varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in