Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-01-21, 01:16
Medlem
Bulgurks avatar
Hej Flashback!

Under det senaste året har jag vid ett flertal tillfällen stött på låten ”Take Me Home, Country Roads”. Detta har främst skett då jag har varit ute på lokal, senast igår, men även att andra människor i min närhet plötsligt har börjat nynna på den. Frekvensen har varit så pass hög att jag funderar på hur det kan komma sig att just denna låt verkar ha fått sig ett uppsving den senaste tiden.

Hur kan detta komma sig? Är det så att låten spelas i någon ny serie som jag har missat? Eller är det helt enkelt bara så att det är en ny country-våg i Sverige som jag helt har missat?

Nyfiken på att höra era tankar kring detta. Ha det gott!
Citera
2024-01-21, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulgurk
Hej Flashback!

Under det senaste året har jag vid ett flertal tillfällen stött på låten ”Take Me Home, Country Roads”. Detta har främst skett då jag har varit ute på lokal, senast igår, men även att andra människor i min närhet plötsligt har börjat nynna på den. Frekvensen har varit så pass hög att jag funderar på hur det kan komma sig att just denna låt verkar ha fått sig ett uppsving den senaste tiden.

Hur kan detta komma sig? Är det så att låten spelas i någon ny serie som jag har missat? Eller är det helt enkelt bara så att det är en ny country-våg i Sverige som jag helt har missat?

Ingen aning, men minuten efter ditt inlägg spelas den i Sveriges Radio "Vaken".
Citera
2024-01-21, 01:27
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Inte hört på minst ett år.
Citera
2024-01-21, 01:30
Medlem
Kollar man google trends skedde det största uppsvinget år 2018. Troligtvis då den användes flitigt i marknadsföringen för Bethesdas spel Fallout: 76. Lana Del Rey släppte även en cover på låten i december förra året, möjligt att det har uppmärksammat låten för folk som inte är gamla eller nördar? Vet inte vilken målgrupp som lyssnar på Lana Del Ray faktiskt.
Citera
2024-01-21, 01:54
Medlem
grekkoz1s avatar
Får jag rekommendera Brogrens - Bonnavägar i en tid som denna?
https://www.youtube.com/watch?v=H4JWxOWWsvs

Ta maj hem för heeeelvetee!

Eller varför inte originalet men i minor-skala, antiklimaktiskt men ändå likvärdig på något sätt.
https://www.youtube.com/watch?v=ZoVtHLxNVlU

Eller West Virginia - West Vir Ginia
https://www.youtube.com/watch?v=DWtVwXBFwNU
Senast redigerad av grekkoz1 2024-01-21 kl. 01:59.
Citera
2024-01-21, 01:55
Medlem
Användes i marknadsföringen av Fallout 76 och efter det blev den ett "meme", använt både ironiskt och oironiskt. Finns en version i moll som någon gjort med lite trix på Youtube som jag faktiskt föredrar.
Citera
2024-01-21, 08:08
Medlem
Citat:
Eller är det helt enkelt bara så att det är en ny country-våg i Sverige som jag helt har missat?

Hade varit trevligt om så var fallet, men tror de flesta som hört låten inte ens hört originalversionen utan någon värdelös pop/disco-coverversion.
Citera
2024-01-21, 09:14
Medlem
flashbackdasens avatar
Citat:
Hej Flashback!

Har för mig att någon "upp-tempo-version" av låten spelades flitigt under junior-vm i hockey (Göteborg) som gick nyligen och sågs av miljoner svenskar.
Citera
2024-01-21, 11:05
Medlem
Onanikrems avatar
Nu var det ju några år sedan men den fick ett uppsving med någon Marvelfilm jag inte minns namnet på, nån grupp med rymdpirater och sånt, efter den filmen har låten spelats med jämna mellanrum oh sedan nämnda "Fallout spelet"
Citera
2024-01-21, 11:26
Medlem
PartyPittochPungs avatar
Nästan himlen västra Jämtland…

A. Robertson
Citera
2024-01-21, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Har för mig att någon "upp-tempo-version" av låten spelades flitigt under junior-vm i hockey (Göteborg) som gick nyligen och sågs av miljoner svenskar.
Kan det vara denna https://www.youtube.com/watch?v=ZVz_IJoyO6Y ?
Citera
2024-01-21, 12:13
Medlem
flashbackdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Kan det vara denna https://www.youtube.com/watch?v=ZVz_IJoyO6Y ?

Ja, jag tror att det var den versionen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in