• 1
  • 2
2024-01-22, 15:24
Medlem
Hej,

Är osäker om man får dela länk men jag undivker det för säkerhetsskull.

Ämnet 5-HTP är läkemedelsklassat enligt läkemedelsverket.

Dock så säljs detta kosttillskottet på en svensk sida online.

Hur kommer det sig att de gör det?

Enligt svensk lag måste produkter i Sverige vara märkte på Svenska, dock så är deras produkter på Engelska när jag mottagit dem. Hur har de gjort där?
Citera
2024-01-22, 15:34
Medlem
Rebiselles avatar
Jaja.. jag vet att jag är lat och kan googla själv, men vad 5-HTP och vilka läkemedel används det i?
Citera
2024-01-22, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebiselle
Jaja.. jag vet att jag är lat och kan googla själv, men vad 5-HTP och vilka läkemedel används det i?

För regleringen av serotonin.
Citera
2024-01-22, 16:19
Medlem
Rebiselles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nasserasse45

Aha ok, tack för svar.
Citera
2024-01-22, 17:03
Medlem
Lasselangfingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nasserasse45

Är du säker på det? Jag trodde 5-HTP omvandlades till serotonin i magen och inte reglerade, kan ha fel dock men är ganska säker.
Citera
2024-01-22, 18:22
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dakillaman
Dock så säljs detta kosttillskottet på en svensk sida online.
Det som säljs brukar vara extrakt av griffonia frön som man tar upp som 5-htp och därför räknas det nog som hälsokost / kosttillskott men det som är läkemedelsklassat borde vara kemiskt framställt med högre dosering också.

Köper också ibland och har aldrig varit problem men beställer från utlandet till bättre priser och starkare.
Citera
2024-01-22, 19:00
Medlem
eldrattans avatar
5 htp är läkemedelsklassat. L-tryptofan är det inte. Tryptofan är ett steg innan det omvandlas till bl.a 5-htp. Det går få tag i 5 htp i Sverige, oftast via sidor som har ett säte i något annat land. Själv köpte jag 5htp från amazon för ett år sedan. Fast de verkar ha tagit bort den möjligheten nu.

5htp är att föredra. Köp det via någon sida som skickar det till Sverige. Tullen kommer i värsta fall ta hand om det, fast det blir inte värre än så. Annars köp L-tryptofan och ta b-vitaminer och magnesium i samband med intag. Så omvandlas det till 5 htp.
Citera
2024-01-23, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
5 htp är läkemedelsklassat. L-tryptofan är det inte. Tryptofan är ett steg innan det omvandlas till bl.a 5-htp. Det går få tag i 5 htp i Sverige, oftast via sidor som har ett säte i något annat land. Själv köpte jag 5htp från amazon för ett år sedan. Fast de verkar ha tagit bort den möjligheten nu.

5htp är att föredra. Köp det via någon sida som skickar det till Sverige. Tullen kommer i värsta fall ta hand om det, fast det blir inte värre än så. Annars köp L-tryptofan och ta b-vitaminer och magnesium i samband med intag. Så omvandlas det till 5 htp.

Vad är syftet med läkemedlet? Är det någon slags självmedicinering av depression?
Citera
2024-01-23, 22:16
Medlem
blue-rats avatar
De säljer väl fast de inte får. Det fanns de som sålde Melatonin innan man fick. Det är nog inte hårda straff på sånt.
Citera
2024-01-23, 22:21
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anajnam
Vad är syftet med läkemedlet? Är det någon slags självmedicinering av depression?

Det ökar serotonin på ett naturligt sätt. Jag har bara upplevt positiva (om än måttliga) verkningar av det. Du kan inte enbart ta det och tro det botar en depression. Krävs mer än så.

Fast jämfört med antidepressiva som gör en helt känslokall och skev i skallen så är detta guld.

5 -htp fungerar bäst som förebyggande och underhållande. Se bara till att man hittar något bra och till rätt pris. Dom svenska återförsäljarna tar rejäla överpriser. Du måste kombinera med magnesium och b vitaminer. Ibland ingår dom vitaminer i kapslarna.
Citera
2024-01-23, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det ökar serotonin på ett naturligt sätt. Jag har bara upplevt positiva (om än måttliga) verkningar av det. Du kan inte enbart ta det och tro det botar en depression. Krävs mer än så.

Fast jämfört med antidepressiva som gör en helt känslokall och skev i skallen så är detta guld.

5 -htp fungerar bäst som förebyggande och underhållande. Se bara till att man hittar något bra och till rätt pris. Dom svenska återförsäljarna tar rejäla överpriser. Du måste kombinera med magnesium och b vitaminer. Ibland ingår dom vitaminer i kapslarna.

Spännande. Jag har aldrig själv gått på antidepressiva, har varit livrädd för dom. Men hade en period när jag var riktigt nere. Läste runt på nätet och testade melatonin och johannesört som någonslags husmorskur, melatoninet köpte jag på nätet eftersom det var receptbelagt på den tiden och det hjälpte mig faktiskt med sömnen, även om jag aldrig tog det regelbundet. Idag känner jag inget behov av tillskott, men det är bra att det finns alternativ.
Citera
2024-01-24, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Det som säljs brukar vara extrakt av griffonia frön som man tar upp som 5-htp och därför räknas det nog som hälsokost / kosttillskott men det som är läkemedelsklassat borde vara kemiskt framställt med högre dosering också.

Köper också ibland och har aldrig varit problem men beställer från utlandet till bättre priser och starkare.

Du har rätt, hittade detta på Now Foods hemsida " 5-HTP, the intermediate metabolite between the amino acid tryptophan and serotonin, is extracted from the seed of an African plant (Griffonia simplicifolia). "

Så menar du då alltså, att så länge själva ÄMNET inte är 5-HTP så räknas det ej som läkemedel.

Men hur är det med Milk Thistle som också är läkemedelsklassad, det säljs på nutri.se Och nutri.se är en Svensk sida, företaget finns i Stockholm. Hur fick de tillstånd att sälja läkemedelsklassade örter som kosttillskott?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in