2024-01-23, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Var det han som skilde sig - eller var det Du?

Som man konstaterar jag att barn minsann inte alls "endast en kostnad" för män. För mig, och så gott alla män jag känner, så är barnen en stor (kanske avgörande) mening med livet och motivet för att man alls anstränger sig. För de flesta av oss pengar alls inte det enda som egentligen betyder något. Hade det varit som Du hävdar, så hade nog en betydligt högre andel av skilsmässorna initierats av männen.

Jag tror därför inte att detta är en huvudorsak till att svenska kvinnor föder för få barn.

Han skiljde sig från sin exfru.
Citera
2024-01-23, 23:37
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
SÅ? jag skulle alltså enligt dig här INTEf förstå att synen på människors rättigheter ex. har varit dramtasitsk olika genom historien?
Är du helt?

Du ger inte direkt det intrycket. Snarast väntar jag på att Du skall få ett utbrott över det fruktansvärda i att vikingatidens kvinnor varken fick subventionerade dambindor eller gratis biocheckar.

Citat:
Vad är dina belägg för att det skulle bero på att kvinnor "saknar intresse"???
Mina belägg är ju betydligt mer nära sanningen, eftersom det bevisligen i vår del av världen i nutid med jämställda villkor och ökade praktiska möjligheter ( många fäder tar ansvar för barn ex) så startar kvinnor företag i betydligt högre grad än de gjorde i din typ av samhälle.

Alla startade företag i betydligt lägre grad förr i världen. Det sammanhängde till stor del dels med att de ekonomiska möjligheterna var betydligt sämre och dels med att det inte rådde näringsfrihet i Sverige förrän 1864. Om vi nu antar att skillnaderna inte består i några tydliga biologiska skillnader, så finns det inte så många andra alternativ än intresse. Vari intresse består kan man fundera över, men möjligen har det med könsrelaterade psykologiska dispositioner att göra.

Citat:
Fast det jämnar ju inte alls ut sig!
Jag gav dig just statistisk i ämnet. VAB det kan man ta ut tills barn är 16. och vårdnadshavare för barn är man tills de är 18.

Allt är inte mätbart på det sättet. Jag har gjort tämligen stora insatser och undervisat barn i allehanda färdigheter, som jag hoppas skall vara till långsiktig nytta. Vad gäller VAB totalt sett, har säkerligen min fru tagit ut lejonparten av denna, men efter egen önskan. Vi har också litet olika sorters yrken.

Citat:
Svenska män är mer jämställda än ex polska, italienska eller amerikanska, Men! betyder ju inte att de är tillfredsställande jämställda.
Sverige har fortsatt stora skillnader mellan inkomster, oavlönat arbete, sexuellt våld, partnervåld, diskriminering etc etc.

Trots detta är alltså skilsmässotalen höga, barnafödandet lågt och tacksamheten mot svenska män obefintlig. Jag tvivlar ibland på om jag skall rekommendera äktenskap för nästa generation - det är ett högt risktagande.

Citat:
Nej saken är den att nativiteten går upp och ner i Sverige, och den verkar följa fenomen som ekonomi, krigstider eller nu i nutid klimatkris ex.
90 talet ex. så var det lågt, ungefär samma som nu, pga den ekonomiska krisen. Sen under 2000 talet så ökade det igen till ca 2.2 sen har det gått ner förmodligen under påverkan av den oro som klimatet skapar.
När man även jämför med andra liknande länder som Sverige med betydligt lägre nativitet så verkar jämställdhet även spela roll, iom att den verkar ge högre nativitet.

Delvis är nativiteten säkert konjunkturell, men det är förstås skillnad på om kvinnor väljer att föda fem barn istället för sex, respektive att föda noll barn istället för ett, alldeles oavsett orsakerna.

Citat:
Män generellt har massor att vinna av bättre jämställdhet.
Ni vinner i hälsa, medellivslängd, ni får större chans till värdiga barndomar och ni får bättre mer kompletta liv generellt.

Varför tycker du att män ska jobba på att förtrycka kvinnor?

Det tycker jag inte att vi skall, men vid någon punkt bör vi överväga om vi inte bara skulle strunta i Er och slippa allt gnäll och alla klagomål. Ju mer jämställdhet - ju mera skäll får vi. Det finns en bortre gräns.
Citera
2024-01-24, 00:37
Medlem
Citat:
Du ger inte direkt det intrycket. Snarast väntar jag på att Du skall få ett utbrott över det fruktansvärda i att vikingatidens kvinnor varken fick subventionerade dambindor eller gratis biocheckar.

Nu har du helt gått från det vi debatterade, på ditt sedvanliga helt ohederliga sätt, är du nöjd? att du än en gång ignorerar att följa den röda tråden och allmän debattheder?

Citat:
Alla startade företag i betydligt lägre grad förr i världen. Det sammanhängde till stor del dels med att de ekonomiska möjligheterna var betydligt sämre och dels med att det inte rådde näringsfrihet i Sverige förrän 1864. Om vi nu antar att skillnaderna inte består i några tydliga biologiska skillnader, så finns det inte så många andra alternativ än intresse. Vari intresse består kan man fundera över, men möjligen har det med könsrelaterade psykologiska dispositioner att göra.

JO det finns det, som sagt!
är du 100% omsorgsansvarig för barn så kan du inte jobba 100% med ett företag. Som företagare är du också utanför de ekonomiska skyddssystemen på ett helt annat sätt än om du är anställd, vilket människor med ansvar för barn inte kan ta risken med på samma sätt.

Nu har jag skrivit detta 30 ggr. ungefär, låt mig gissa du kommer fortsätta bara ignorera.

Citat:
Allt är inte mätbart på det sättet. Jag har gjort tämligen stora insatser och undervisat barn i allehanda färdigheter, som jag hoppas skall vara till långsiktig nytta. Vad gäller VAB totalt sett, har säkerligen min fru tagit ut lejonparten av denna, men efter egen önskan. Vi har också litet olika sorters yrken.

Frågan gäller inte dig Uven, är inte du och DITT beteende som mäts här, Utan MÄN SOM GRUPP! Fattar du skillnaden mellan 3,5 miljoner mäns samlade beteende och ditt?

Citat:
Trots detta är alltså skilsmässotalen höga, barnafödandet lågt och tacksamheten mot svenska män obefintlig. Jag tvivlar ibland på om jag skall rekommendera äktenskap för nästa generation - det är ett högt risktagande.

Varför ska kvinnor vara tacksamma mot könet man, när män som grupp fortsätter att inte bete sig jämställt?
eller för den delen vara tacksamma för de män som är jämställda? De beter sig ju bara som en människa ska göra, tar sitt ansvar.
Män borde vara jävligt tacksamma mot kvinnor, som gör det obetalda arbetet ÅT dem.
men? tycker du det verkar som snubbarna på flashback ex. är det?

Citat:
Delvis är nativiteten säkert konjunkturell, men det är förstås skillnad på om kvinnor väljer att föda fem barn istället för sex, respektive att föda noll barn istället för ett, alldeles oavsett orsakerna.

?

Citat:
Det tycker jag inte att vi skall, men vid någon punkt bör vi överväga om vi inte bara skulle strunta i Er och slippa allt gnäll och alla klagomål. Ju mer jämställdhet - ju mera skäll får vi. Det finns en bortre gräns.

Fast det tycker du ju. Du vill återinföra abortförbud, kombinerat med att risken med 18 års tvångsomsorgsarbete ENKOM ska påtvingas kvinnan. DET är förtryck om något.

Varför ska kvinnor inte gnälla? När det som sagt fortsatt råder ojämställdhet? Fortsatt existerar så mycket sexuelt våld? trakasserande m.m.?

Tycker du seriöst att kvinnor ska vara tacksamma för att utsättas för skit av män?
Citera
2024-01-24, 03:09
Medlem
Citat:

Vad får dig att tro att män är intresserade av barn och familjebildning? Jag är genuint intresserad då jag bara träffat en man i detta liv som velat ha det.
Jämställdheten har inte bara gjort kvinnor friare, den har även gjort männen friare så jag förstår inte varför endast kvinnor ska vara tacksamma.
Citera
2024-01-24, 03:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Vad får dig att tro att män är intresserade av barn och familjebildning? Jag är genuint intresserad då jag bara träffat en man i detta liv som velat ha det.
Jämställdheten har inte bara gjort kvinnor friare, den har även gjort männen friare så jag förstår inte varför endast kvinnor ska vara tacksamma.

Fast då måste du leva i någon speciell enklav av samhället..? Det kan du väl inte ha missat att det även finns många lyckliga familjer?
Citera
2024-01-24, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast då måste du leva i någon speciell enklav av samhället..? Det kan du väl inte ha missat att det även finns många lyckliga familjer?

Lyckliga familjer är oftast bara en fasad. Igen, majoriteten av män är inte intresserade av det ansvar en familj innebär. De lever då hellre för sina hobbys och nöjen.

Sen ska visst kvinnor visa tacksamhet för jämställdheten genom att föda fler barn när barn är en av orsakerna till att kvinnor inte jobbar lika mycket som män vilket män ser som en djup orättvisa. Barn blir då ett moment 22.
Citera
2024-01-24, 03:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Lyckliga familjer är oftast bara en fasad. Igen, majoriteten av män är inte intresserade av det ansvar en familj innebär. De lever då hellre för sina hobbys och nöjen.

Sen ska visst kvinnor visa tacksamhet för jämställdheten genom att föda fler barn när barn är en av orsakerna till att kvinnor inte jobbar lika mycket som män vilket män ser som en djup orättvisa. Barn blir då ett moment 22.

Jag misstänker att du har tråkiga erfarenheter från barndomen, som gör din livssyn så mörk. Men det fina med att bli vuxen, är att man kan skapa en egen, normal familj!

Fast alla kvinnor VILL inte jobba mycket. Jag vet många som t.o.m. säger att de önskar att de hade levt i ett land eller en tid, där det var socialt accepterat att vara hemmafru. Du kan inte ta för givet att du vet vad alla andra kvinnor vill, eller att alla kvinnor vill samma sak.
Citera
2024-01-24, 03:38
Medlem
Citat:
Jag misstänker att du har tråkiga erfarenheter från barndomen, som gör din livssyn så mörk. Men det fina med att bli vuxen, är att man kan skapa en egen, normal familj!

Fast alla kvinnor VILL inte jobba mycket. Jag vet många som t.o.m. säger att de önskar att de hade levt i ett land eller en tid, där det var socialt accepterat att vara hemmafru. Du kan inte ta för givet att du vet vad alla andra kvinnor vill, eller att alla kvinnor vill samma sak.

Ja men det har väl alla? Vet en familj som jag såg som "den perfekta familjen". De hade pengar och levde ett tillsynes gott liv utåt sett. Barnen fick allt de ville ha och mer. Utlandssemestrar och egen sommarstuga. Barnen fick bilar när de gått ut gymnasiet.
Det var inte förrän flera år senare jag fick veta att deras föräldrar drack och grälade en hel del. Så allt är inte vad det ser ut att vara.

Blablabla vad kvinnor vill. Att vara hemmafru är inget alla kan välja att vara. Det är långt ifrån alla män som vill ha en dödvikt hemma att serva. Igen så förutsätter ni att det är något som män vill.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2024-01-24 kl. 03:45.
Citera
2024-01-24, 03:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ja men det har väl alla? Vet en familj som jag såg som "den perfekta familjen". De hade pengar och levde ett tillsynes gott liv utåt sett. Barnen fick allt de ville ha och mer. Utlandssemestrar och egen sommarstuga. Barnen fick bilar när de gått ut gymnasiet.
Det var inte förrän flera år senare jag fick veta att deras föräldrar drack och grälade en hel del. Så allt är inte vad det ser ut att vara.

Blablabla vad kvinnor vill. Att vara hemmafru är inget alla kan välja att vara. Det är långt ifrån alla män som vill ha en dödvikt hemma att serva. Igen så förutsätter ni att det är något som män vill.

"att serva"? Man delar upp det så att mannen drar in pengarna och kan koncentrera sig helt och hållet på sin karriär, och kvinnan sköter markservicen med barn, hem, hushåll, trädgård, familjens byråkrati (typ betala räkningarna), det sociala (håller reda på både sina egna och hans släktingars födelsedagar, skickar julkort) och diverse ärenden som behöver göras. Det tjänar båda på. Och barnen slipper gå långa dagar på en institution och vara sjuka i dagissmittor hela tiden.
Citera
2024-01-24, 03:55
Medlem
Citat:
"att serva"? Man delar upp det så att mannen drar in pengarna och kan koncentrera sig helt och hållet på sin karriär, och kvinnan sköter markservicen med barn, hem, hushåll, trädgård, familjens byråkrati (typ betala räkningarna), det sociala (håller reda på både sina egna och hans släktingars födelsedagar, skickar julkort) och diverse ärenden som behöver göras. Det tjänar båda på. Och barnen slipper gå långa dagar på en institution och vara sjuka i dagissmittor hela tiden.

Ja men det är som sagt inte alla män som vill det. Ha någon som sköter allt hemma är väl något som är välkommet men det ska inte kosta honom något. Det kan inte jämställas med ett riktigt jobb som drar in pengar.
Du vet ju hur männen på detta forum anser att städande är något som kvinnor själva väljer att göra, inte att det behöver göras. Detsamma gäller barnalstrande, igen något kvinnor gör för att de vill, inte för att det behövs.

Kvinnan behöver mannen, mannen behöver inte kvinnan.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2024-01-24 kl. 04:06.
Citera
2024-01-24, 04:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ja men det är som sagt inte alla män som vill det. Ha någon som sköter allt hemma är väl något som är välkommet men det ska inte kosta honom något. Det kan inte jämställas med ett riktigt jobb som drar in pengar.
Du vet ju hur männen på detta forum anser att städande är något som kvinnor själva väljer att göra, inte att det behöver göras. Detsamma gäller barnalstrande, igen något kvinnor gör för att de vill, inte för att det behövs.

Kvinnan behöver mannen, mannen behöver inte kvinnan.

Sa jag att ALLA män vill det? Sådant här bör man naturligtvis komma överens om innan man gifter sig, så att det finns en samsyn. Helst redan prata om det på någon av de första dejterna, så att man inte slösar med varandras tid.
Citera
2024-01-24, 04:40
Medlem
Citat:
Sa jag att ALLA män vill det? Sådant här bör man naturligtvis komma överens om innan man gifter sig, så att det finns en samsyn. Helst redan prata om det på någon av de första dejterna, så att man inte slösar med varandras tid.

Du verkar precis som Strix ha en bestämd syn på vad män vill ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in