Flashback bygger pepparkakshus!
2024-01-29, 18:42
Medlem
Godis.
Citera
2024-01-29, 18:43
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jag tror att om bilen stått tillräckligt länge i solen är det precis lika varmt överallt.
Då ska den stå länge. Men det kommer fortfarande vara kupén som värmer upp handskfacket som således kommer släpa efter i tid.
Citera
2024-01-29, 18:47
Medlem
Ett paket digestive kex och en tub mjukost lägg detta i kofferten där du har reservdäck blir nog inte varmt där på sommaren. Osäkert om mjukosten fixar riktig norrlandsvinter dock. Detta håller utan problem ett halvår sedan kan du ju byta ut det
Citera
2024-01-29, 19:29
Medlem
kromosomxyzs avatar
Inte mat men:
* Värmeljus och tändstickor, det gör att du genom sådana tillsammans med dins egen kroppsvärme klarar att få plusgrader i kupén om du har många minusgrader utanför bilen.
* Det tillsammans med starthjälpsbatteri (gigantisk powerbank) som gör att du kan använda för att hjälpstarta bilen eller hålla mobilerna laddade. Givetvis med en multikabel för såväl iFån som Droid.

Matigare tips som redan nämnts är nötter men med det hårda skalet kvar, då måste du iofs ha en nötknäppare i bilen. Tar iofs lite mer plats.
Givet är vodka, all vätska är av godo. Även om den innehåller alkohol. Evig hållbarhet. Eller valfri whisky.
Samt:
https://www.overlevnadsbutiken.se/pr...7-choklad.html
Citera
2024-01-29, 19:36
Medlem
Proras avatar
Skorpor. Hållbart och lagom gott. Godis och snacks faller på att man är allt för benägen att äta upp detta i förtid.
Citera
2024-01-29, 19:42
Medlem
Nödmat får bli energibar. Finns såna som inte smälter.
https://www.kostnord.se/kosttillskott/energibars

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Såg det där på nyheterna när folk i Skåne blev fast i trafiken i över ett dygn. Jag har ju sedan tidigare ganska mycket "bra att ha" i bilen, som startkablar, första hjälpen, lite extra kläder etc.
15 saker du alltid bör ha i bilen på vintern:
Bogserlina
Snöskyffel
Startkablar
Sand i en påse eller pet-flaska (för att lägga under däcken om du står och slirar)
Laddad mobiltelefon
Powerbank
Extra varma kläder
Sovsäck
Varma filtar
Något att äta
Något att dricka
Värmeljus - kan hålla värmen i bilen flera timmar om det blir stopp
Reflexväst
Ficklampa med fungerande batterier
Extra spolarvätska
Citera
2024-01-29, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Vad anser du vara snabbt?
Sen är ju hela grejen med både prepping och nödproviant att man gärna ska rotera förrådet så jag ser ingen anledning till att varken nötter eller chips ska hinna bli härskna.
Nej iofs om man har koll och roterar grejerna så hinner det inte bli dåligt, men ofta glömmer man bort vad som ligger i lådan i bilen. Åtminstone gör jag det.

Jag kör honung (blir aldrig dåligt) och såna äckliga turk-sesamkakor samt 2L vatten på burk (6p) som håller i 2 år. Använde en sån till att tvätta min dotters skrapsår för några år sen, så de är bra till allt möjligt.
Citera
2024-01-29, 19:53
Medlem
Slackoffs avatar
Central/östeuropeiska europiska köttkonserver.
Taktisk bacon.
https://www.ubuy.com.se/en/product/R...-bacon-9-ounce
Senast redigerad av Slackoff 2024-01-29 kl. 19:55.
Citera
2024-01-29, 19:55
Medlem
Det är väl bara en fråga om hur mycket plats man vill använda i bilen... Om man nu ska förbereda bilen för överlevnad så förstår jag inte varför man skulle välja att sitta och tugga på nå torra bars och havregryn. Det är vad man packar i ryggsäcken för överlevnad.

Har man en bil så går det oftast att packa in typ ett spritkök och ett par kilo pasta/ris och lite gott tillbehör i luckorna/reservhjulsbaljan i bakluckan utan att ens inkräkta på packutrymmet. Går att äta som en kung i en vecka utan att behöva ta upp så mycket utrymme, så förstår inte varför man skulle välja massa tråkigt och äckligt.

Det som tar mycket plats och är viktigast är ju vattnet.
Citera
2024-01-29, 19:58
Medlem
Hamsterbolls avatar
Vi har söta kakor (typ såna rån med vanilj och choklad, Mariekex och cookies), chips och festisar.

Har fastnat med bilen några gånger (köer) och då har det varit bra att ha till barnen framför allt.

Har även alltid vatten, tuggummi, halstabletter, nässpray och toapapper i bilen. Samt såklart kniv, sax och filtar.
Citera
2024-01-29, 20:13
Medlem
GertBennys avatar
Ett par flak öl(för moralens skull)), ett par liter kefir( för tarmfloran skull) samt ett par ringar falukorv och du bör överleva i en månad minst.
Citera
2024-01-29, 20:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Såg det där på nyheterna när folk i Skåne blev fast i trafiken i över ett dygn. Jag har ju sedan tidigare ganska mycket "bra att ha" i bilen, som startkablar, första hjälpen, lite extra kläder etc.

Men så slog det mig att det skulle vara skönt att ha någon mindre matranson för sådana tillfällen. Men vad ska man ha för något? Det jag tycker kan vara lite trixigt är att det ska vara något som fixar både frysning och hög temperatur. Det ska ju kunna ligga i bilen tills det behövs, och ibland är det vinter med under -20, och ibland är det sommar med gassande sol.

Funderade lite på sådana här nödkakor som har en hållbarhet på 20 år i rumstemperatur https://generalprepper.se/mat-dryck/...ars-hallbarhet

Funkar det? Bryr mig inte om ifall hållbarheten förkortas med ett gäng år, men bara så att det fungerar. Eller har ni något annat tips?

EDIT: Har även vatten i bilen sedan tidigare. Det jag undrar över är mat som klarar att ligga i bilen länge under väldigt varierade temperaturer.

Mat klarar man sig utan ganska länge som vuxen, men vatten kan man inte vara utan och därför gäller det alltid att ha med en extra dunk med vatten.

Annars är det väl inte fel att ladda bilen med sådant som innehåller mycket energi typ choklad av något slag (själv föredrar jag mörk) eller nötter som kan fungera som nödbränsle. Det borde hålla ganska länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in