Flashback bygger pepparkakshus!
2024-01-29, 20:25
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Det är väl bara en fråga om hur mycket plats man vill använda i bilen... Om man nu ska förbereda bilen för överlevnad så förstår jag inte varför man skulle välja att sitta och tugga på nå torra bars och havregryn. Det är vad man packar i ryggsäcken för överlevnad.

Har man en bil så går det oftast att packa in typ ett spritkök och ett par kilo pasta/ris och lite gott tillbehör i luckorna/reservhjulsbaljan i bakluckan utan att ens inkräkta på packutrymmet. Går att äta som en kung i en vecka utan att behöva ta upp så mycket utrymme, så förstår inte varför man skulle välja massa tråkigt och äckligt.

Det som tar mycket plats och är viktigast är ju vattnet.
Finns rätt så många anledningar att inte vilja förlita sig på att laga mat i ett spritkök. Blåst, regn och kyla är tre anledningar. Och det kan vara så att kön rör sig väldigt långsamt, men ändå rör sig. Sen kan man för all del ha ett spritkök också, men det kommer sen i så fall.
Citera
2024-01-29, 20:34
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Exakt så.

Och så kan man ju råka hamna i en dryg trafiksituation med högt tempo där man måste hålla koll en massa avfarter. Kring Stockholm är det ju ofta jävligt drygt att köra fel. Och det är mycket lättare att råka göra en miss när blodsockret är lågt.

Sen kan det ju också vara någon man har med sig i bilen som blir helt outhärdlig av lågt blodsocker.
Då ska det enligt envisa rykten hjälpa med Snickers.
Citera
2024-01-29, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Då ska det enligt envisa rykten hjälpa med Snickers.
En påse Polly har alltid räddat mig från psykbryt när jag körde från Sth. Så det borde hjälpa mot annat skit också.
Citera
2024-01-29, 20:51
Medlem
Citat:
Finns rätt så många anledningar att inte vilja förlita sig på att laga mat i ett spritkök. Blåst, regn och kyla är tre anledningar. Och det kan vara så att kön rör sig väldigt långsamt, men ändå rör sig. Sen kan man för all del ha ett spritkök också, men det kommer sen i så fall.
På vilket sätt skulle något av det vara ett problem? Du kan använda ett sånt kök i bilen medan du kör, märks att du inte verkar ha någon erfarenhet av camping eller överlevnad.

En bil är en extrem lyx i en överlevnadssituation, fullkomligt efterblivet att inte utnyttja den då.. Man går knappast ut och ställer sig i en snöstorm för att koka pasta när man kan göra det i bilen
Citera
2024-01-29, 20:58
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
På vilket sätt skulle något av det vara ett problem? Du kan använda ett sånt kök i bilen medan du kör, märks att du inte verkar ha någon erfarenhet av camping eller överlevnad.

En bil är en extrem lyx i en överlevnadssituation, fullkomligt efterblivet att inte utnyttja den då.. Man går knappast ut och ställer sig i en snöstorm för att koka pasta när man kan göra det i bilen
Bökigt som satan, och jag vill inte riskera att spritköket välter för att man behöver bromsa tvärt.

Dessutom har jag flera gånger sagt i tråden att det här inte är primärt för överlevnad, utan mer bara för att få i sig lite näring så inte humöret börjar svaja.

Använd spritkök i bilen medan du kör om du känner för det. Jag skulle inte göra det om det inte vore absolut nödvändigt. Men posta gärna en video där du visar hur du tar fram spritköket, tänder det, sätter på en kastrull, häller i vatten och pasta, låter det koka, hanterar de tillbehören du nämnde och sedan äter upp det hela. Allt medan du kör.
Citera
2024-01-29, 21:03
Medlem
Poddes avatar
Nötter och torkad frukt, vatten, lite isolerat så det inte fryser direkt.
Citera
2024-01-29, 21:20
Medlem
Citat:
Bökigt som satan, och jag vill inte riskera att spritköket välter för att man behöver bromsa tvärt.

Dessutom har jag flera gånger sagt i tråden att det här inte är primärt för överlevnad, utan mer bara för att få i sig lite näring så inte humöret börjar svaja.

Använd spritkök i bilen medan du kör om du känner för det. Jag skulle inte göra det om det inte vore absolut nödvändigt. Men posta gärna en video där du visar hur du tar fram spritköket, tänder det, sätter på en kastrull, häller i vatten och pasta, låter det koka, hanterar de tillbehören du nämnde och sedan äter upp det hela. Allt medan du kör.
Om du nu är så orolig för det så välj gas istället men det är sämre för överlevnadssyfte. Bromsa tvärt? Det du beskriver är att vara fast i en kö, sen ändrar du det till en kö som rör på sig väldigt långsamt och nu ska du tydligen åka runt i full fart med tvära inbromsningar?

Du kan använda ett kök som t.ex en Jetboil(fast boil), allt du gör är att ta fram den, hälla i vatten och pasta, drar igång brännaren tills det kokar, sen stänger du av brännaren och väntar ett par minuter, klarar man av att äta en mcdonalds frukost medan man kör så klarar man det också...

Jag skulle utan problem kunna göra det, även i din unika stillastående kö som rör sig i höga och låga farter med inbromsningar. Enda problemet är väl om man har sakerna för långt ifrån sig, men tror inte jag kommer hamna i ditt scenario där man både sitter fast och rör sig hastigt samtidigt så att det blir omöjligt att plocka fram saker.

Om ditt scenario är att hålla blodsockret uppe under ett dygn i bilen så räcker det med en flaska vatten och en godispåse i handskfacket.
Citera
2024-01-29, 21:42
Medlem
Citat:
Om du nu är så orolig för det så välj gas istället men det är sämre för överlevnadssyfte.
Varför skulle gas vara ett sämre alternativ än flytande bränsle i ts fall?
Citera
2024-01-29, 21:42
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Om du nu är så orolig för det så välj gas istället men det är sämre för överlevnadssyfte. Bromsa tvärt? Det du beskriver är att vara fast i en kö, sen ändrar du det till en kö som rör på sig väldigt långsamt och nu ska du tydligen åka runt i full fart med tvära inbromsningar?

Du kan använda ett kök som t.ex en Jetboil(fast boil), allt du gör är att ta fram den, hälla i vatten och pasta, drar igång brännaren tills det kokar, sen stänger du av brännaren och väntar ett par minuter, klarar man av att äta en mcdonalds frukost medan man kör så klarar man det också...

Jag skulle utan problem kunna göra det, även i din unika stillastående kö som rör sig i höga och låga farter med inbromsningar. Enda problemet är väl om man har sakerna för långt ifrån sig, men tror inte jag kommer hamna i ditt scenario där man både sitter fast och rör sig hastigt samtidigt så att det blir omöjligt att plocka fram saker.

Om ditt scenario är att hålla blodsockret uppe under ett dygn i bilen så räcker det med en flaska vatten och en godispåse i handskfacket.
Men herregud. Det är faktiskt rätt imponerande att du inte kan förstå att folk inte har lust att sätta igång ett spritkök i bilen under färd i onödan.

Jag har inga problem med att äta lite nötter istället. Om du nu är så fjompig att du absolut måste ha din pasta med diverse tillbehör så kör för all del med spritkök då då. För övrigt tror jag dig när jag ser det hela. Snacka går ju som sagt.

Och bara för att poängtera lite saker du inte verkar ha tänkt på. Spritköket kommer i sådana fall inte att förvaras så att det är åtkomligt från framsätet. Vidare kan en kö helt plötsligt börja röra på sig.
Citera
2024-01-29, 21:43
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Påbörjade halvkilos påsar tax-free godis från 2021, snus som visat sig smaka äckligt.
Citera
2024-01-29, 21:47
Avstängd
Inlagda bönor i tomatsås är helt okej att äta kall. Åt det till frukost fem dagar per vecka i ca två månader en gång. Tålde det inte på flera år, men nu äter jag det till lunch ibland.
Citera
2024-01-29, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Varför skulle gas vara ett sämre alternativ än flytande bränsle i ts fall?
I överlevnadssyfte så är det lättare att få tag på någon form av sprit än det kommer vara att få tag på gas, så i överlevnadskit hade jag haft spritkök. Men rent praktiskt så är ju gas oftast smidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in