Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-29, 21:52
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
I överlevnadssyfte så är det lättare att få tag på någon form av sprit än det kommer vara att få tag på gas, så i överlevnadskit hade jag haft spritkök. Men rent praktiskt så är ju gas oftast smidigare.
Nu var det väl inte en sådan situation som ts beskrev.

Hur tokiga är ni preppers egentligen?!
Citera
2024-01-29, 21:53
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Men herregud. Det är faktiskt rätt imponerande att du inte kan förstå att folk inte har lust att sätta igång ett spritkök i bilen under färd i onödan.

Jag har inga problem med att äta lite nötter istället. Om du nu är så fjompig att du absolut måste ha din pasta med diverse tillbehör så kör för all del med spritkök då då. För övrigt tror jag dig när jag ser det hela. Snacka går ju som sagt.

Och bara för att poängtera lite saker du inte verkar ha tänkt på. Spritköket kommer i sådana fall inte att förvaras så att det är åtkomligt från framsätet. Vidare kan en kö helt plötsligt börja röra på sig.
Det som är imponerande här är väl att du inte verkar veta vad det är för scenario du vill klara dig i. Är det som du nu säger för att hålla humöret uppe en stund i bilen så räcker en godispåse och tråden är helt meningslös.
Citera
2024-01-29, 21:53
  #147
Medlem
KlappMungons avatar
Det enda du behöver i det scenariot är kolhydrater. Köp några billiga, kompakta och halväckliga kex på LIDL eller ÖoB.

Är de för goda är det risk att du knaprar i dig dem vi något annat tillfälle.

Tänker du sitta fast flera dygn är det bra om det är lite salt i dem också.

Sen kan man förstås lyxa till det hur mycket man vill med torkad frukt, beef jerky och allt möjligt.
Citera
2024-01-29, 21:53
  #148
Medlem
calvinclowns avatar
Dextrosol och vatten är standard. Enkelt.
Citera
2024-01-29, 21:58
  #149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Nu var det väl inte en sådan situation som ts beskrev.

Hur tokiga är ni preppers egentligen?!
Vad är det som är tokigt med det? Ska man förbereda bilen, varför inte göra det på ett smart sätt? Annars räcker som sagt en godispåse eller en påse nötter i handskfacket.
Citera
2024-01-29, 22:02
  #150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Vad är det som är tokigt med det? Ska man förbereda bilen, varför inte göra det på ett smart sätt? Annars räcker som sagt en godispåse eller en påse nötter i handskfacket.
Godis eller nötter är betydligt bättre i en sådan situation än Trangiakök med spritbrännare. Helt rätt där.

Vill man kunna koka vatten så är gas ett betydligt bättre alternativ än kök för flytande bränsle.

Det är inte en överlevnadstrip ts ska på, enligt trådstarten.
Citera
2024-01-29, 22:04
  #151
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
I överlevnadssyfte så är det lättare att få tag på någon form av sprit än det kommer vara att få tag på gas, så i överlevnadskit hade jag haft spritkök. Men rent praktiskt så är ju gas oftast smidigare.

I ett extemscenario kan man också ha en liten "gasser stove" som man kan elda med pinnar och kottar.

Lite meckigt för vandringsturen och kokärlen blir jävligt sotiga men i överlevnadsscenariot spelar det mindre roll.
Citera
2024-01-29, 22:11
  #152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Såg det där på nyheterna när folk i Skåne blev fast i trafiken i över ett dygn. Jag har ju sedan tidigare ganska mycket "bra att ha" i bilen, som startkablar, första hjälpen, lite extra kläder etc.

Men så slog det mig att det skulle vara skönt att ha någon mindre matranson för sådana tillfällen. Men vad ska man ha för något? Det jag tycker kan vara lite trixigt är att det ska vara något som fixar både frysning och hög temperatur. Det ska ju kunna ligga i bilen tills det behövs, och ibland är det vinter med under -20, och ibland är det sommar med gassande sol.

Funderade lite på sådana här nödkakor som har en hållbarhet på 20 år i rumstemperatur https://generalprepper.se/mat-dryck/...ars-hallbarhet

Funkar det? Bryr mig inte om ifall hållbarheten förkortas med ett gäng år, men bara så att det fungerar. Eller har ni något annat tips?

EDIT: Har även vatten i bilen sedan tidigare. Det jag undrar över är mat som klarar att ligga i bilen länge under väldigt varierade temperaturer.
Jägarsnus i påse är enkelt att fixa, är gott och ger mycket energi.
Dvs russin, choklad och nötter blandat.
Gärna nötter med salt.
Generellt är väl att ha det i bra påsar som gäller för hållbarhet, då kan man kex, skorpor, knäckebröd, crunchy musli, osv.

Sen gör det väl inget om man byter ut 1 gång per år kostar ju i princip ingenting. Rör sig som om någon hundring max om man verkligen fyller upp, sen kan man ju äta det också.

Annars är väl saker som powerbank och sovsäck väldigt bra.
Har sovit i bilen en handfull gånger när jag varit iväg och gjort saker, alkohol, blivit för trött på natten för att köra vidare osv.
Funkar kanon bra.
Citera
2024-01-29, 22:30
  #153
Medlem
Köp nå proteinbars.
Citera
2024-01-29, 23:01
  #154
Medlem
Jag har alltid en kebabrulle liggandes i bilen som nödmat.
Citera
2024-01-30, 00:01
  #155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Godis eller nötter är betydligt bättre i en sådan situation än Trangiakök med spritbrännare. Helt rätt där.

Vill man kunna koka vatten så är gas ett betydligt bättre alternativ än kök för flytande bränsle.

Det är inte en överlevnadstrip ts ska på, enligt trådstarten.
Han ger väldigt blandade signaler med vad han vill uppnå i tråden och sina kommentarer. Varför ska han packa bilen med nödkakor med 20 års hållbarhet som preppers använder om en påse med Gott & Blandat uppfyller alla kraven?
Citera
2024-01-30, 00:05
  #156
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Han ger väldigt blandade signaler med vad han vill uppnå i tråden och sina kommentarer. Varför ska han packa bilen med nödkakor med 20 års hållbarhet som preppers använder om en påse med Gott & Blandat uppfyller alla kraven?
Snarare har jag ändrat mig. Jag utgick först från saker med 20 års hållbarhet, men jag har sen sagt att det är fullt acceptabelt att göra typ två rotationer om året.

Jag vill inte behöva komma ihåg saker, för jag är rätt disträ. Men om jag samkör rotationen med däckbyte funkar det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback