Citat:
Ursprungligen postat av
barabekymmer
Hej!
Slnger ivg en frga (osker om detta r rtt forum) jag undrar om ngon har byggt hus i Kina, eller knner ngon som har gjort det?
Helst i Guangdong provinsen, om ngon som har nyttjandertt till en bit mark och byggt hus p marken och som vet lite hur det fungerar i praktiken med myndigheter och anskningsprocesser etc., men vriga Kina r s klart ocks vldigt intressant.
Jag vill veta mer frmst om bygge av privatbostder i medel och smstder, de brukar ju bygga betonghus som bostder i Guangdongs smstder som r 4 till 6 vningars p en liten tomt och fylla hela tomten med bara huset.
Jag har lite teoretisk bakgrund i mnet och vill veta mer om verkliga exempel. Bertta grna om ni vet!
Det bsta du kan gra r att kontakta ngon kines som r kunnig inom fastighets juridik , som ngon nmnde innan s kan man inte ga marken helt i Kina , ven om mnga 70 rs avtal snart kommer g ut s kommer nog staten inte gra ett skit , tnk vilka riots och pltsligt halva Kina skulle bli utsparkade ur sina hem .
Jag vet folk som byggt hus i Hunan, men det var ngon regel att om man var uppvxt i den byn s fick man mark av kommunen man inte behvde betala fr, men om staten bestmmer sig fr att exempelvis modernisera eller bygga jrnvg s mste du slja det du har byggt oftast fr man hgre n marknadsvrdet , men nd segt att behva slja sin lgenhet eller hus.
Gllande bygglov och snt s tror jag inte ngon p detta forumet kommer kunna hjlpa dig , snt r jvligt meckigt i Kina och kan skert skilja beroende p niv av stad / by .
r du i Kina nu frresten ? Planerar du p bygga ngot dr nere ?
Lycka till
M v h Galdar