Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-02, 23:50
Medlem
Hej!

Slnger ivg en frga (osker om detta r rtt forum) jag undrar om ngon har byggt hus i Kina, eller knner ngon som har gjort det?

Helst i Guangdong provinsen, om ngon som har nyttjandertt till en bit mark och byggt hus p marken och som vet lite hur det fungerar i praktiken med myndigheter och anskningsprocesser etc., men vriga Kina r s klart ocks vldigt intressant.

Jag vill veta mer frmst om bygge av privatbostder i medel och smstder, de brukar ju bygga betonghus som bostder i Guangdongs smstder som r 4 till 6 vningars p en liten tomt och fylla hela tomten med bara huset.

Jag har lite teoretisk bakgrund i mnet och vill veta mer om verkliga exempel. Bertta grna om ni vet!
Citera
2024-02-02, 23:52
Medlem
sommarlovs avatar
Eftersom du inte r kines kan du aldrig ga en bostad i kina.
Och som utlnning kan du aldrig bli kines!
Citera
2024-02-02, 23:53
Medlem
SMART4SSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Och som utlnning kan du aldrig bli kines!

Gller samma fr Kineser som invandrat till Sverige?
Citera
2024-02-02, 23:57
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMART4SS
Gller samma fr Kineser som invandrat till Sverige?
Givetvis inte.
Det r kineserna som r i topp vad gller rasism och nationalism, vi r i botten.
Citera
2024-02-03, 00:04
Medlem
SMART4SSs avatar
Citat:
Givetvis inte.
Det r kineserna som r i topp vad gller rasism och nationalism, vi r i botten.

Den Svenska skolan mste skrpa till sig, schemalagd rasism from frsta klass p lgstadiet.
Citera
2024-02-03, 00:54
Medlem
Glmde lgga (serisa svar tack!) i mnet...
Citera
2024-02-03, 01:04
Medlem
Citat:

Vad svamlar du om? Klart utlnningar kan ga bostder i Kina..
https://anychinavisa.com/news/can-fo...ouse-in-china/
Citat:
The essential requirement is that you have studied or worked in China for at least one year on a residence permit
Och det kan du komma runt med att gra ett fretag som i sin tur ger bostaden.

Nr det gller sjlva byggande p ny mark s arrenderar du marken frn staten p 70 rigt avtal. S du kan aldrig ga marken dock.
Senast redigerad av Noccofocus 2024-02-03 kl. 01:08.
Citera
2024-02-03, 01:42
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Vad svamlar du om? Klart utlnningar kan ga bostder i Kina..
https://anychinavisa.com/news/can-fo...ouse-in-china/

Och det kan du komma runt med att gra ett fretag som i sin tur ger bostaden.

Nr det gller sjlva byggande p ny mark s arrenderar du marken frn staten p 70 rigt avtal. S du kan aldrig ga marken dock.
Nu var trdstarten lite vag, och du hittar en vg in i landet.
S 2 oskerheter blev 1 fakta...
Citera
2024-02-03, 02:45
Medlem
Galdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barabekymmer
Hej!

Slnger ivg en frga (osker om detta r rtt forum) jag undrar om ngon har byggt hus i Kina, eller knner ngon som har gjort det?

Helst i Guangdong provinsen, om ngon som har nyttjandertt till en bit mark och byggt hus p marken och som vet lite hur det fungerar i praktiken med myndigheter och anskningsprocesser etc., men vriga Kina r s klart ocks vldigt intressant.

Jag vill veta mer frmst om bygge av privatbostder i medel och smstder, de brukar ju bygga betonghus som bostder i Guangdongs smstder som r 4 till 6 vningars p en liten tomt och fylla hela tomten med bara huset.

Jag har lite teoretisk bakgrund i mnet och vill veta mer om verkliga exempel. Bertta grna om ni vet!

Det bsta du kan gra r att kontakta ngon kines som r kunnig inom fastighets juridik , som ngon nmnde innan s kan man inte ga marken helt i Kina , ven om mnga 70 rs avtal snart kommer g ut s kommer nog staten inte gra ett skit , tnk vilka riots och pltsligt halva Kina skulle bli utsparkade ur sina hem .

Jag vet folk som byggt hus i Hunan, men det var ngon regel att om man var uppvxt i den byn s fick man mark av kommunen man inte behvde betala fr, men om staten bestmmer sig fr att exempelvis modernisera eller bygga jrnvg s mste du slja det du har byggt oftast fr man hgre n marknadsvrdet , men nd segt att behva slja sin lgenhet eller hus.

Gllande bygglov och snt s tror jag inte ngon p detta forumet kommer kunna hjlpa dig , snt r jvligt meckigt i Kina och kan skert skilja beroende p niv av stad / by .

r du i Kina nu frresten ? Planerar du p bygga ngot dr nere ?

Lycka till

M v h Galdar
Citera
2024-02-03, 20:37
Medlem
Jag vill egentligen inte bygga hus i Kina, s mnet r kanske lite missvisande, utan jag sitter i en tvist om en fastighet som ligger i Kina, tvisten finns i Sverige och min motpart rknar s klart med att r svrt fr en svensk domstol bevisa garfrhllanden i Kina etc, vilket det r.

Jag har krt fast lite och letar efter inspiration och ider. Men ven att ha ngon att bolla med hur de olika certifikaten och anskningsprocesserna funkar i Kina skulle hjlpa fr jag har ett par kopior p dessa som bevis.
Citera
2024-02-03, 20:48
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Hej!

Det r intressant mne men troligtvis inte. Men kan en kines kpa mark i Sverige och bygga ett hus? Vad har Sverige fr regler
Citera
2024-02-03, 22:02
Medlem
godboys avatar
Citat:
Jag vill egentligen inte bygga hus i Kina, s mnet r kanske lite missvisande, utan jag sitter i en tvist om en fastighet som ligger i Kina, tvisten finns i Sverige och min motpart rknar s klart med att r svrt fr en svensk domstol bevisa garfrhllanden i Kina etc, vilket det r.

Jag har krt fast lite och letar efter inspiration och ider. Men ven att ha ngon att bolla med hur de olika certifikaten och anskningsprocesserna funkar i Kina skulle hjlpa fr jag har ett par kopior p dessa som bevis.
Det dr kan nog vara svrt att g vinnande ur om du din motpart r kines eller i alla fall talar kinesiska. Sen vad n den svenska domstolen skulle dma, om de ens tar sig an rendet, s skulle de kinesiska myndigheterna inte gra ett endaste dugg fr att bist i att tillse att domslutet fljs. r det ens mjligt fr svensk domstol att avgra renden av gandekaraktr i annat land?

Kina r ju s annorlunda i frhllande till Sverige bde nr det gller kultur och nr det gller lagstiftning. Dessutom kan ju lagstiftningen skilja sig inom Kina mellan dess regioner precis som i USA.
Citera
  • 1
  • 2
Denna trd visas ven p Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3585882

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här