2024-02-23, 10:23
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Marknaden i Finland verkar inte vara i balans eftersom det r en massa tomma lgenheter som ingen vill hyra. Detta r i sig ett marknadsmisslyckande.

En till reflektion r att det inte verkar vara s stor skillnad enligt artikeln mot att hyra i andra hand i Stockholm/Sverige. Om skillnaden mot att hyra i andra hand r liten, tex inget starkt besittningsskydd, r skillnaden i tid att f en bostad inte ndvndigtvis srskilt stor i Sverige jmfrt med Finland (eller kanske nrmast Stockholm jmfrt med Helsingfors). Det finns ett stort utbud av lediga andrahandsboenden ven i Stockholm.

Det man dock kunde fundera p r kanske bttre frutsttningar fr att f hyra ut sin bostad i andra hand i Sverige. Det kunde kanske leda till ett bttre utnyttjande av bestndet.

Sedan ska sgas att jag inte r ngon stark fresprkare av hyresregleringen. Men ska man avskaffa den br sklet vara att det leder till kad nybyggnation av hyresrtter, vilket knappast kan vara rationellt p den finska marknaden med s stort outhyrt bestnd.

Jag undrar ocks vilka som egentligen bygger nytt i Finland. ven dr verkar det finnas en kommunal hyresreglerad del av marknaden. Hur mycket av nybyggandet kommer frn dessa aktrer?
Det saknas logik i ditt inlgg.

Det r ju fr att det byggs mycket i Finland som det finns mnga lgenheter att vlja bland.

Det finns inte "fr mnga" HR i Finland, det finns inget "stort outhyrt bestnd". Det visar ju byggsiffrorna, det byggs fortfarande. Och i Finland styr marknaden.

Normala mnniskor, som ngon som vill flytta till Stockholm fr att han ftt ett jobb, vill inte hlla p med andrahand. Det r till fr kompisar. En vanlig familj vill ha frstahandskontrakt.

S, nej, det finns ingenting som r smre i oreglerade Finland n i max-reglerade Stockholm.

Den verlgset strsta vinsten om Stockholm fick en marknad vore att sannolikt 100.000 lgenheter skulle byggas. Helt utan statligt std. Dessa skulle bekostas av de 80-riga tanter som bor ensamma i en 3:a i innerstan tack vare hyresregleringen.

P.S. inte ens Vnstern i Finland vill g tillbaka till regleringen. Mer bevis n s behvs inte.
Senast redigerad av Barents 2024-02-23 kl. 10:39.
Citera
2024-02-23, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det r ju fr att det byggs mycket i Finland som det finns mnga lgenheter att vlja bland.
Reagerade ocks p det. Man bygger ju i Finland. Och bostadsker verkar vara historia.

Det enda r vl att Finland lgger dubbelt s mycket som Sverige p bostadsbidrag. Men vad fan, om fler slipper vara hemlsa...
Citera
2024-02-23, 10:35
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Reagerade ocks p det. Man bygger ju i Finland. Och bostadsker verkar vara historia.

Det enda r vl att Finland lgger dubbelt s mycket som Sverige p bostadsbidrag. Men vad fan, om fler slipper vara hemlsa...
Jag tror ett dubblat belopp p bostadsbidrag r frsumbart jmfrt med de enorma kostnaderna fr samhllet nr en svensk eller utlnning som fr jobb i Stockholm inte kan flytta dit utan att lna 2-3 mkr, och d vljer ett smre jobb i en annan stad eller kanske t.o.m. Finland.
Senast redigerad av Barents 2024-02-23 kl. 10:38.
Citera
2024-02-23, 10:38
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
r med dig att vissa br (och kanske) kommer tappa 2/3 av vrdet eller mer, men det ska till en riktig katastroffrening utan dess like fr att den ska tappa s mycket inom tullarna enligt mig. Folk r beredda att betala och det finns inget stt att f en sdan utan kp (eller mycket lng ktid -ven nyproduktion).

Utanfr tullarna och lngt in i orten borde det redan skett, dr ktiden r mycket kort (fr nyproduktion). Blir paff att ngon r beredd att betala 1,34M fr ett sdant skrpobjekt, men det r vl s det r. Lr vl krvas att avgiften kommer upp i sig +1500SEK/m2 r fr att folk verkligen ska reagera och kanske d ser man fall p 60-75 %.. Vem vet.

Ja, nyproduktion och renoveringar justerar verkligen upp statistiken.
Jag pminner om ett exempel frn 1990 som jag gett flera gnger i trden. D hade vi den senaste huskrisen. Det fanns bostadsrtts-radhus i Tby, fint dyrt omrde nra Stockholm. Dessa gick inte ens att ge bort, fr mnadskostnaden i freningen var 8000 kr och det var s mycket under krisret att ingen ville ta ver denna. Jag kan tnka mig att dessa kostar 3-5mkr nu, nr lnen r terbetalda, men samma kommer att hnda igen under nsta kris. Och vi r nra dr nu, ifall inflationen hller i sig och rntorna hller kvar p denna niv i 2-3 r s kan vi f 1990 igen. D ska jag kpa en riktigt dyr fin lgenhet i innerstan.
Senast redigerad av Barents 2024-02-23 kl. 10:40.
Citera
2024-02-23, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Jo det gr det faktiskt. Att det finns en brist beror p att vi har reglerade hyror. Allt som prisregleras under marknadspris uppstr det brist p.

Bara g in p lgenhetsbyte.se s ser du hur jkla absurt det r. Kryllar av sdana hr objekt;

https://www.lagenhetsbyte.se/bytes/1453402

5a mitt i Vasastan 135 kvm. Sekelskifte. 3,2 meter i takhjd. Hgst upp i huset. Tv balkonger. Stuckaturer i original.

Hyra 12 500 kr per mnad.

Denna lgenhet skulle med fri hyressttning sannolikt ha en hyra p 50-70k per mnad.

Som BR skulle den nog landa runt 20 msek ngonstans.

Den hr typen av galen prisreglering ddar vilken marknad som helst.

Ktid sannolikt 40-50 r.

Om ngon dre fick fr sig att brja slja Teslor fr 100k kan jag lova dig att den handlaren hade ftt enorm Teslabrist inom tv minuter

Frstr inte varfr dessa objekt inte kan f upp sin hyresniv genom de frhandlingar som sker. Man kan nstan tro att fastighetsgaren vill ha dessa absurt lga hyror fr att kunna slja svartkontrakt istllet.
Citera
2024-02-23, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Frstr inte varfr dessa objekt inte kan f upp sin hyresniv genom de frhandlingar som sker. Man kan nstan tro att fastighetsgaren vill ha dessa absurt lga hyror fr att kunna slja svartkontrakt istllet.

Snittet per kvm i innerstan var runt 110-120k per kvm fr HR enligt scb fr ngot r sen.

Mao r 11-12k fr 100 kvm en snitthyra. De nyare byggnaderna kommer ha ngot hgre och de ldre byggnaderna lgre hyra.

Mao. Detta objekt r p intet stt ngon extrem outlier utan fullt normalt hyressatt
Citera
2024-02-23, 11:19
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet r att du fr en vldigt skev prissttning i hyresbestndet. Ett fastighetsbolag som kan ta hgre hyror frn attraktiva fastigheter centralt kan hlla nere hyrorna ngot p nybyggen fr att ka uthyrningsgraden.
Det enda regleringar leder till r bristande utbud.

Jag var av sikten att marknadshyror skulle infras NR det fanns ett verskott av hyreslgenheter i princip alla stder utom Stockholm. Det var ett tag sedan. Att infra marknadshyror nu nr folk slss om de hyreslgenheter som har sund prissttning r galet. Det faktum att mnga hyresvrdar anammar standardhjande renoveringar fr att kunna hja hyrorna med 75-150%, till niver som f vill betala, visar exakt vad som kommer hnda.

I princip skiter jag i vilket system som anammas men medel- och lginkomsttagarna ska inte behva avstta mer n 20-25% av inkomsten till bostad - av samhllsekonomiska skl.
Citera
2024-02-23, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Det faktum att mnga hyresvrdar anammar standardhjande renoveringar fr att kunna hja hyrorna med 75-150%, till niver som f vill betala, visar exakt vad som kommer hnda.

I princip skiter jag i vilket system som anammas men medel- och lginkomsttagarna ska inte behva avstta mer n 20-25% av inkomsten till bostad - av samhllsekonomiska skl.
Ja det dr argumentet man ser ibland om vi lter hyrorna bli vad aom helst s kommer de bli lgre fr att fler kommer bygga och d blir det billigare, har alltid frundrat mig. Tror folk p det sjlva eller? Ibland sger man ja men London dr kan man ltt f bostad bara man pyntar, fast det har man skapat genom att prisa bort den verhngande majoriteten av folk som numera helt enkelt inte har rd att bo, iaf. inte utan en eller tv som bor tillsammans med dig. r det trovrt?
Citera
2024-02-23, 11:42
Medlem
Citat:
Jag pminner om ett exempel frn 1990 som jag gett flera gnger i trden. D hade vi den senaste huskrisen. Det fanns bostadsrtts-radhus i Tby, fint dyrt omrde nra Stockholm. Dessa gick inte ens att ge bort, fr mnadskostnaden i freningen var 8000 kr och det var s mycket under krisret att ingen ville ta ver denna. Jag kan tnka mig att dessa kostar 3-5mkr nu, nr lnen r terbetalda, men samma kommer att hnda igen under nsta kris. Och vi r nra dr nu, ifall inflationen hller i sig och rntorna hller kvar p denna niv i 2-3 r s kan vi f 1990 igen. D ska jag kpa en riktigt dyr fin lgenhet i innerstan.

Flera r innan jag fddes och det finns tyvrr fr lite dokumentrer och annan info om denna kris - s dessa anekdoter uppskattas.

Har det hnt frr, s ska man vl aldrig sga aldrig.

Frn Artikel ur Cornucopia
"December 1992 dk de frsta exekutiva auktionerna upp. En av dessa satte ett marknadspris p ca 4 000:- SEK per m2 p en 220 m2 vning p stermalm."
Citera
2024-02-23, 11:45
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Flera r innan jag fddes och det finns tyvrr fr lite dokumentrer och annan info om denna kris - s dessa anekdoter uppskattas.

Har det hnt frr, s ska man vl aldrig sga aldrig.

Frn Artikel ur Cornucopia
"December 1992 dk de frsta exekutiva auktionerna upp. En av dessa satte ett marknadspris p ca 4 000:- SEK per m2 p en 220 m2 vning p stermalm."
Hehe, jag slde min fina gamla lgenhet p Frejgatan i Stockholm, en trea hgst upp med utsikt, kakelugnar. Jag fick 15000 kr per kvm s sent som 1998. Den kostade 9000 kr nr den kptes av ett konkursbo Nyckeln 1992.

Hr prisstegringen innerstan sedan 2005, klicka p rshistorik.
https://www.maklarstatistik.se/omrad...prisutveckling
Citera
2024-02-23, 11:52
Medlem
Citat:
Hehe, jag slde min fina gamla lgenhet p Frejgatan i Stockholm, en trea hgst upp med utsikt, kakelugnar. Jag fick 15000 kr per kvm s sent som 1998. Den kostade 9000 kr nr den kptes av ett konkursbo Nyckeln 1992.

Hr prisstegringen innerstan sedan 2005, klicka p rshistorik.
https://www.maklarstatistik.se/omrad...prisutveckling

Ja, det r fullstndigt vansinnigt vilken prisstegring och vilka klipp som fanns under krisren!
Citera
2024-02-23, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det r din tolkning frsts. Men det kan ocks vara s att hon tjnar mer p att hyra ut rum och bor d billigare. Det r bra fr henne, men dligt fr de som behver en fast adress att bo p utan att behva flytta runt och vara beroende av att att andra mnniskor med hyreskontrakt har vilja att hyra ut ett rum.

I Malm har det inte varit s lng k till hyresrtter som i sthlm vad jag vet och det r tveksamt om en marknadshyra skulle vara s mkt hgre n dagens niv.

Folk som arbetar ska inte behva social housing. Bara det r ju ett helt galet tnk. Social housing r till fr hemlsa och socialt utsatta mnniskor.

Men hon blir inte utprisad frn bostadsmarknaden. Hon fr hyra en etta eller tva istllet. Det r inte att bli utprisad. Det r inte synd om den hr kvinnan om s skulle bli fallet.

Precis. Det r bra att du frstr hur detta leder till "bostadsbrist" och att det egentligen inte r brist p nyproduktion som r problemet eller att det inte r regelrtta marknadshyror i nyproducerade bostder. Det r inte det som r problemet.

Problemet r att vi har ett hyressttningssystem som hr hemma i forna sovjetunionen, dr det ocks rdde brist p allehanda varor och livsmedel fr att man tillmpade samma prissttningsmodell som p svenska hyresmarknaden.
Jag r inte heller s sker p att marknadshyror skulle vara s mycket hgre utanfr Stockholm och strre stders centrala delar. Det r drfr som en fri hyressttning i nyproduktion hade varit intressant att testa fr att se vilka niver som kan bli aktuella dr det faktiskt r brist och det finns en efterfrgan.

Om hon, enligt min tolkning, inte har rd med en tvrummare eller sin nuvarande femrummare om hyrorna skulle ka totalt sett blir hon utprisad frn dessa alternativ. Om det sedan blir en etta eller ett hrbrge fr henne gr inte att veta.

Om vi tar Stockholm specifikt, som kanske r mest intressant att jmfra med Helsingfors/Finland, menar du d att det r brist p nyproduktion eller inte? Om det r brist br det efterstrvas att ka byggtakten och om det inte r brist verkar din jmfrelse med Sovjetunionen halta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in