Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-02-25, 19:31
Medlem
OceanDeeps avatar
Scam på kontokort utan användning av bankid. Hur är det möjligt 2024?

En stor limpa pengar drogs under fredagen den 23;e februari 2024

Bank nordea - en komplott med tietoevry när jag tittade runt så mina minimala hypoteser och pessimism har redan sats in.

Dragningen är som följer:

Från:
eget konto
Till:
kortköp 240223 MSFT *AZUTR nummrtnummrtnummrt 15 siffror totalt

Typ av transaktion
Kortköp utomlands

Kortnummer:
hemligt siffror siffro siffror

LAND
IE (antagligen Irland) GB

Datum:
Bokföringsdag 2024-02-23
Räntedag 2024-02-23
Datum för kontohändelse 2024-02-23

SEK 13,800,000 Kurs 1.0 (summan är inte exakt)
Valutauppgifter
Ursprungligt belopp: 13,800
Ursprunglig valuta: SEK
Ursprunglig kurs: 1,00

All hjälp vad det är som köpts och vad man kan göra mottagets vänligen

Även diskussion om större delar av samhället har blivit hackat via något företag men det tror jag är mindre troligt men ändå. Helt stört om det vore sant. Bättre att varna andra än att vara tyst.
Senast redigerad av OceanDeep 2024-02-25 kl. 19:35.
Citera
2024-02-25, 19:35
Medlem
Mullrets avatar
Googla mottagarens kontonummer. Kanske ger en ledtråd.
Citera
2024-02-25, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
All hjälp vad det är som köpts och vad man kan göra mottagets vänligen
Du kanske har godkänt internetköp på ditt kort?

Kontakta din bank genast. Och spärra sådana köp.

Öppna ett nytt konto på din bank så du inte har så mycket på ditt lönekonto kopplat till ditt kort.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-02-25 kl. 19:48.
Citera
2024-02-25, 19:49
Medlem
MSFT *AZUTR verkar vara kopplat till Microsoft Azure, antingen Microsoft själva eller någon som använder Microsofts betalförmedling.
Citera
2024-02-25, 19:55
Medlem
Din sambo/fru som är inblandad igen?

(FB) Frun investerar godtroget pengar i fake investment bolag på nätet (tradingplatform)
Citera
2024-02-25, 20:06
Medlem
Asterisken (*) verkar komma upp när det är något typ automatisk uttag, som en prenumeration eller om du godkänt att exempelvis Foodora drar när du handlar.

Spärra ditt kort för internetköp. Och se till att inte frun har tillgång till ditt bank-id.
Citera
2024-02-25, 20:06
Medlem
OceanDeeps avatar
Ja, precis. Det fattar jag men hittar inget på email, bankid, konto, datorer eller historiken att något hänt.

Denna är en kluring.

Internetköp är stängt i alla länder utom Sverige. Går scamtransaktionen ändå igenom då via Azure som kanske är förmedlaren av vad det nu är och som växlas 1 mot 13,800? Vad i helvete är det. 1 veckas moln ai serverprogramaccess hos microsoft?

Jag har inte kollat vad hen köpt men är nästa.

Det blir dyrt för banken om de ger ut pengar så här. Känns äckligt att banken då subventionerar brottslingar! Dock har barnen access och konto på hotmail och eller google är inloggat men som sagt historiken säger inget... jag ska kolla alla webbläsare.
Citera
2024-02-25, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Ja, precis. Det fattar jag men hittar inget på email, bankid, konto, datorer eller historiken att något hänt.

Denna är en kluring.

Internetköp är stängt i alla länder utom Sverige. Går scamtransaktionen ändå igenom då via Azure som kanske är förmedlaren av vad det nu är och som växlas 1 mot 13,800? Vad i helvete är det. 1 veckas moln ai serverprogramaccess hos microsoft?

Jag har inte kollat vad hen köpt men är nästa.

Det blir dyrt för banken om de ger ut pengar så här. Känns äckligt att banken då subventionerar brottslingar! Dock har barnen access och konto på hotmail och eller google är inloggat men som sagt historiken säger inget... jag ska kolla alla webbläsare.

Hade liknande med konstiga Amazon debiteringar och parkeringsavgifter som helt plötsligt debiterades mitt kort.
Reklamerade alla transaktioner till banken och Amazon och försökte dessutom kontakta parkeringsbolaget (som aldrig svarade).
Amazon kunde med hjälp av transaktionskoderna spåra ett antal beställningar som gjort med mitt kort och dom gjorde någon slags utredning.
Jag spärrade samtidigt kortet och med tiden fick jag tillbaka alla utlägg.
Citera
2024-02-25, 21:50
Medlem
LiquidSwordss avatar
Antagligen till ett Revolut konto då det är Irlänsk mottagare
Citera
2024-02-25, 22:12
Medlem
OceanDeeps avatar
Till:
kortköp 240223 MSFT *AZURE nummrtnummrtnummrt 15 siffror totalt

Aaa... jo ändrade min felskrivning. Ovan ska vara korrekt.

Ja. Då ska vi kolla och logga in på Revolut kontot då. Hoppas pengarna är kvar där för det tar ju en dag eller två om inte ett köp gjorts av 0,25 bitcoins eller vad det nu kan vara av scammern.

Smartunge. Då är den ju kopplad för autogirodragning som sagt ni som skrev om * (asterixen) Vi spärrar revolut kortet så är pengarna kvar i alla fall.

Tack för snabb hjälp. Logiskt är det kanske rätt men kan också eller behöver inte vara det. Har för mig revolut skriver ut sitt namn och revolut*... men vet ej.

Vi snackar med banken imorgon.
Citera
2024-02-25, 22:21
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Hade liknande med konstiga Amazon debiteringar och parkeringsavgifter som helt plötsligt debiterades mitt kort.
Reklamerade alla transaktioner till banken och Amazon och försökte dessutom kontakta parkeringsbolaget (som aldrig svarade).
Amazon kunde med hjälp av transaktionskoderna spåra ett antal beställningar som gjort med mitt kort och dom gjorde någon slags utredning.
Jag spärrade samtidigt kortet och med tiden fick jag tillbaka alla utlägg.
Men var det stora summor. Det verkar ju lite knas. Ja. Vi har haft kontot på amazon så kan ju vara deras databas som blöder.

Hur gick det i slutändan och hur snabbt gick det att utreda? Vi behöver betala räkningar så en fattingmanslön borta blir lite svårt även om det går att lösa.

Vad man ska göra hursomhelst:

Logga in och skapa ett ärende i transaktionen att man beivrar eller så att säga reklamerar den och ger tillbaka den till banken att den är felaktig.
Spärrar kortet. Gör man detta först får man vänta upp till 48 timmar för att göra ovanstående igen då ett nytt kort ska skapas och då går man till den transaktionen och gör en reklamation på samma sätt.
Göra en polisanmälan. Spara numret som skapas efter upp till 48 timmar där också.
Ringa banken och prata om händelsen så får man nog lite mer koll på läget och hur allt ska gå till mer exakt.

Jag tror det löser sig då.

Konstigt men kanske relaterat till detektiverna:
Citera
2024-02-25, 22:29
Medlem
Microsoft Azure, när man väl registrerat sitt kort där (med bankid) så får dom dra vilket belopp som vill. Jag tror du eller någon i din närhet har klantat sig och köpt någon molntjänst som kostar per timme.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in