Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-29, 12:33
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q-
Hur kunde de tillverka mekaniska klockor för flera hundra år sedan som räknade med skottår

Nu har du nog drömt ihop något. Mekaniska klockor för flera hundra år sedan räknade inte med skottår.
Citera
2024-02-29, 12:34
  #26
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dismisswall
Det är 100% spekulation från min sida pga att Nya Zeeland idag har samma problem som ovan artikel jag länkade om du läser.

Säger inte dem kör DEN leverantören men något LIKNANDE.

Och nej det kommer inte ske nån "stämmning" pga något som detta.

Varför inte? ICA lider stor ekonomisk skada av ett otroligt amatörmässigt misstag av leverantören.
Citera
2024-02-29, 12:48
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Varför inte? ICA lider stor ekonomisk skada av ett otroligt amatörmässigt misstag av leverantören.

Jag var på ICA vid 10 idag.
Inget som helst krångel, så det är kanske inte alla ICA-butiker, eller så var det ett kortvarigt problem.
Citera
2024-02-29, 12:50
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Varför inte? ICA lider stor ekonomisk skada av ett otroligt amatörmässigt misstag av leverantören.
Förmodligen reglerar avtalet att leverantören inte ersätter mer än vad försäkringen ersätter.
Citera
2024-02-29, 12:50
  #29
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Ja verkligen märkligt, vi har skottår cirka vart fjärde år, så lite framförhållning borde de haft.

IT avdelning sa väl på krismötet "tänkte inte på det"


Tror de sa ” såg det inte komma ”
Citera
2024-02-29, 13:01
  #30
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Nu har du nog drömt ihop något. Mekaniska klockor för flera hundra år sedan räknade inte med skottår.
Då har han drömt rätt.

1762 uppfann Thomas Mudge "perpetual calendar" på svenska översatt till "evighetskalender"
https://www.sothebys.com/en/auctions...55/lot.28.html
För mig är 1762 "hundratals år sen"

Det har definitivt funnits i hundratals år. Breguet har exempelvis en mycket känd modell som började tillverkas 1783 som kallas för "Marie Antoinette"
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Marie_Antoinette-uret
1783? Hundratals år sen. Så johu du. Denna teknik fanns för hundratals år sen.

Patek Phillip är kända för att de tillverkade fickur med detta för just hundratals år sen och första armbandsuret (armbandsur användes knappt, speciellt inte av män förrän efter första men ffa under och efter andra världskriget) med det kom för 99år sen, tillverkat av just Patek Phillip.

https://watchesbysjx.com/2024/02/per...velopment.html
__________________
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2024-02-29 kl. 13:27.
Citera
2024-02-29, 13:13
  #31
Avstängd
Tydligen ska problemet vara löst nu, men jag håller med om att det var dåligt att inte ha ett system som täcker in skottdagen (eller den överskjutande dagen om man ska vara petig, för "skottdagen" i strikt mening är väl den 23 februari vill jag minnas?)
Citera
2024-02-29, 13:47
  #32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
LOL, hur fan kan man ha en mjukvara som år 2024 har problem med att det är skottår.
Dock lite konstigt då dem vel inte hade problem för 4 år sen tex. Måste ha bytat mjukvara sen dess.
Ja skottår är ju inte precis någon nyhet utan har funnits ända sedan långt före vår tideräknings början. Har programmerarna glömt detta när de programmerat systemen så har de gjort en rejäl dundertabbe.
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Tydligen ska problemet vara löst nu, men jag håller med om att det var dåligt att inte ha ett system som täcker in skottdagen (eller den överskjutande dagen om man ska vara petig, för "skottdagen" i strikt mening är väl den 23 februari vill jag minnas?)
Så var det fram tom 1996 men från och med år 2000 är 29 februari skottdagen.
Citera
2024-02-29, 14:01
  #33
Medlem
Statsminister2030s avatar
Tråkigt för både Ica och kunderna.

Men det är bra att sånt här händer. Kryllar ju av idioter som skriker sig hesa och vill ha ett kontantfritt samhälle. Inte minst på flashback.
__________________
Senast redigerad av Statsminister2030 2024-02-29 kl. 14:13.
Citera
2024-02-29, 14:09
  #34
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Tror de sa ” såg det inte komma ”

"Vi var naiva" sa de sedan.
Citera
2024-02-29, 14:55
  #35
Avstängd
Sen vill vissa av er att samhället helt upphör med kontakter.

Påhejat av bankerna såklart.

Man bara tar sig för pannan.
Citera
2024-02-29, 14:57
  #36
Medlem
MegaLomanis avatar
ICA-banken är helt enkelt före sin tid. Jordens rotation minskar så att behovet av skottdag kommer att försvinna om cirka 4 miljoner år. Om vi bara ger oss till tåls så kommer ICA-banken att fungera perfekt varje år.
Det här var ju en fadäs, men lätt att korrigera. Frågan är hur välbetänkt det är att anförtro sina pengar åt en sådan amatörmässigbank. Endera dagen räknas dina tillgångar rhodesiska pund eller i ekollon.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback