2024-02-24, 22:14
Medlem
Mikie64s avatar
Sex stycken olika chilisorter här, någon vanlig tomatplanta och någon körsbärstomat får det bli.

Balkong med bra eftermiddagssol. Brukar bli fina skördar
Citera
2024-02-25, 00:04
Medlem
Jag har tänkt odla allt som tillåter och får plats! Att fixa och dona med plantor är en av mina faborithobbys och jag odlar även kryddor och kattgräs åt katten året runt redan.
Nu i februari har jag redan för-sått två sorters tomater - cocktailtomat och bifftomat, ca 12 plantor vardera.
Gurka har jag redan satt med, samt chilipeppar och en svart/grön paprika variant.
Så snart jag införskaffat mer jord och krukor ska det odlas diverse fler kryddor så som dill, basilika, timjan, oregano, citronmeliss m.m.
Dessutom ska jag odla purjolök, gräslök, grönkål, rädisor, rödbetor, sallat, har 7 avokadokärnor liggandes i fuktigt mörkt utrymme för att gro på sig, habanero är jag bra sugen på att odla igen och det lär säkerligen bli några fler sorter.
Utöver har jag ett x antal sticklingar från nuvarande grönplantor som måste sättas om men jag har som sagt redan brist på krukor och jord…
Hur nu jag ska få plats med allt blir en tragisk Disneysaga som senare får berättas.

Jag frågade sambon om han ville odla något - han svarade ’skägg’.
Gött, mer plats för min odling!
Citera
2024-02-25, 09:05
Bannlyst
Körsbärstomater, dill, mangold och massa mer som jag inte minns nu.

Lagt ned vanliga tomater helt, de blir så få. Körsbörstomater är tacksammare.
Citera
2024-02-25, 09:46
Medlem
vill.vara.nykters avatar
Det blir några Körsbärstomater och nån chiliplanta har torkat massa chili från tidigare år så har så klarar mig några år på dom. Även dill blir det för att frysa in.
Senast redigerad av vill.vara.nykter 2024-02-25 kl. 09:49.
Citera
2024-02-25, 09:58
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Har väldigt låga ambitioner i år.

Men tänker gerillaplantera lite krasse i området där jag bor.

Annars kan jag rekomdera rosenbönor, finns i flera olika färger poppis bland pollinerare och skördar man skidorna innan de blir gör grova kan man köra ner dem i gryttor. En annan favorit är blauhilde bönor som växer som ogräs blommar rikligt med lila blommor och ger ordentligt med goda bönor

https://weibulls.com/weibulls-bona-s...yABEgIWJvD_BwE
Citera
2024-02-25, 10:51
Medlem
WitchcultTodays avatar
Diverse tomater, morötter, chili och massor av kryddor och örter. Men kommer nog komma på ännu mer.

Längtar tills att man kan gå och plocka tomater till måltiderna eller som ett litet snack!

Eller att hämta färska kryddor till varje måltid. Magi!

Har förvisso det inne nu, kryddor, men ändå, då får det plats ännu mer!
Senast redigerad av WitchcultToday 2024-02-25 kl. 10:53.
Citera
2024-02-25, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Vilken sorts tomater odlar du? När du sått i kruka, hur fuktig ska jorden hållas?

Odlar både plommon,körsbär och vinbärs tomater. Sår i gamla mjölkpaket först i såjord. Sprayar med vattenflaska tills de kommit upp sig till ca 10cm sen sätter jag om. Jorden ska vara fuktig men inte blöt när de är små. Mycket sol. Mam kan även sätta på plastfolie o göra hål så det blir ett miniväxthus kan man säga.
Citera
2024-03-02, 14:04
Medlem
Satsar på sommarblommor i år och luktärt. Vill ha en blommig trädgård i år. Tomaterna förra året blev uttrokade pga. torkan i juni.
Citera
2024-03-02, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WitchcultToday
Diverse tomater, morötter, chili och massor av kryddor och örter. Men kommer nog komma på ännu mer.

Längtar tills att man kan gå och plocka tomater till måltiderna eller som ett litet snack!

Eller att hämta färska kryddor till varje måltid. Magi!

Har förvisso det inne nu, kryddor, men ändå, då får det plats ännu mer!

Kryddor är alltid bra.
Citera
2024-03-02, 17:36
Medlem
Det får bli chili och blandade kryddväxter,,,, förövrigt så får det bli plastblommor i resten av huset detta år 😂
Citera
2024-03-07, 12:45
Medlem
heliotrops avatar
Aubergine, grönkål, massvis av olika örter, chili... nu mår man som bäst!
Citera
2024-03-07, 15:54
Medlem
eldrattans avatar
Tänkte ge mig på några rader hen n' chicken i år igen. Förra året kom det en hare och hade gluffsparty på alla skotten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in