2024-02-24, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Om det är chilli kan du trimma ner den lite så slipper du att den blir så ranglig samt får mer frukt. Annars är klassikern att när plantor kommit upp ställer du dem svalare, då drar de inte iväg lika snabbt.

Tack för tips. Jag försöker flytta runt dem o det rummet där de står, men jag börjar tro att det blir för varmt där inne ändå 🤔 men jag ska se om de som dragit iväg hittills kanske får byta rum om det är svalare där.
Citera
2024-02-24, 19:50
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Tomater är alltid tacksamma att odla. Sol och mycket vatten så växer de! Så tomaterna nu om du inte redan gjort det.

Jag ska odla tomater, potatis, morötter, basilika, dill, mynta och lite andra örter.

Vilken sorts tomater odlar du? När du sått i kruka, hur fuktig ska jorden hållas?
Citera
2024-02-24, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-06-24
Odlar hasch, som vanligt.

Jag vill också odla färdigpressade kakor.

Skämt och sido, odlar nästan konstant basilika och rosmarin.
Rosmarinen gör jag ofta egna doftljus utav, medans basilikan funkar till nästan alla maträtter.
Citera
2024-02-24, 20:17
Medlem
morning glory, har börjat spira nu.

Skördar väl runt slut maj eller däromkring skulle jag tro.
Citera
2024-02-24, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Själv tänkte jag satsa på tomater och vinbärsbuskar. Bor i våning med en stor balkong i söderläge. Några tips för att det ska bli bra?
Är vinbär verkligen funkis i balkonglåda?
Citera
2024-02-24, 20:23
Medlem
Ealrenzs avatar
Vitlök som planterades i höstas.

Sedan kör vi gurka, tomater och någon chili.
Odlar inte så jättestark chili utan vill ha lite god hetta med smak.

Orkar jag så kan det grävas ett nytt potatisland för egenodlad potatis är så jäkla gott.
Citera
2024-02-24, 20:28
Medlem
Hussefars avatar
Jag läste först "Vad ollar du i vår?" och tänkte varför.

Jag kommer inte odla någonting. Förvånar mig inte om sambon kommer dra igång något tomat- eller paprikaprojekt. De stackars växterna kommer väl klara sig max en månad.
Citera
2024-02-24, 21:28
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Är vinbär verkligen funkis i balkonglåda?
Det tror jag inte. Jag har busken i en stor kruka.
Citera
2024-02-24, 21:41
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Vitlök som jag satte i höstas och sedan kommer det bli västeråsgurka aka frilandsgurka, morötter, svartrot, diverse chilisorter, smultron (som inte bildar utlöpare), persilja, koriander, salvia, bifftomater, slanggurka, potatis och sist men inte minst preppingväxten no1 - papaver somniferum.
Citera
2024-02-24, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Det tror jag inte. Jag har busken i en stor kruka.
normalt är att man inte odlar buskar i kruka eftersom de måste planteras om vart annat år i en betydligt större kruka för att inte få rotsnurr... men visst - satsar du på att ha den som ettårig perenn så kör på.
Citera
2024-02-24, 22:00
Medlem
Tjoflos avatar
Om ni odlar på balkong med mycket sol, kör på sådana där 100/1000 tomater, behöver inte plocka tjuvskott eller sköta om direkt, mer än att vattna och stötta upp medans den växer, samt gödsla. Blir enormt mycket körsbärstomater och eftersom de är så små mognar de snabbt och är inte lika utsatta för att hinna bli kassa under tillväxt.

Har man mer plats är det bäst att satsa på vitlök och gul/rödlök, odla så mycket det går så man har för hela året. Lätt att odla och är kul att hämta vitlök i mars som man odla förra sommaren.

Zucchini är väldigt lätt också, fick nog fram 50kg i två pallkragar förra sommaren och det var svårt att hinna äta upp.
Citera
2024-02-24, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell
Jag tänkte prova vattenmelon i år, för skojs skull.

Citat:
Ursprungligen postat av MY-SOUL-IS-ON-FIRE
Vilken sort?

"Sugar baby" har jag fått att funka på friland (bor i Zon 2). CA 1 kvm behöver plantan och gärna hyfsat skyddat läge med full sol. Massa kompost eller annan näring,sen klarar den sig rätt bra själv om man vattnar regelbundet.

Första året fick jag två st meloner på kanske 2 kg st. Förra året var det sämre sommar så då blev det en på kanske 1 kg. Så roligt om man har plats över men inga större skördar i detta land.

Efter att ha testat massa olika tidigare år blir det i sommar mest fokus på majs, tomater, gurka och jordgubbar. Tycker det ger bäst avkastning sett till plats och vad det kostar att köpa i butik. Lite purjolök och vitlök också, ganska lätt att bli typ självförsörjande på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in