Jag har tänkt odla allt som tillåter och får plats! Att fixa och dona med plantor är en av mina faborithobbys och jag odlar även kryddor och kattgräs åt katten året runt redan.
Nu i februari har jag redan för-sått två sorters tomater - cocktailtomat och bifftomat, ca 12 plantor vardera.
Gurka har jag redan satt med, samt chilipeppar och en svart/grön paprika variant.
Så snart jag införskaffat mer jord och krukor ska det odlas diverse fler kryddor så som dill, basilika, timjan, oregano, citronmeliss m.m.
Dessutom ska jag odla purjolök, gräslök, grönkål, rädisor, rödbetor, sallat, har 7 avokadokärnor liggandes i fuktigt mörkt utrymme för att gro på sig, habanero är jag bra sugen på att odla igen och det lär säkerligen bli några fler sorter.
Utöver har jag ett x antal sticklingar från nuvarande grönplantor som måste sättas om men jag har som sagt redan brist på krukor och jord…
Hur nu jag ska få plats med allt blir en tragisk Disneysaga som senare får berättas.
Jag frågade sambon om han ville odla något - han svarade ’skägg’.
Gött, mer plats för min odling!
Det blir några Körsbärstomater och nån chiliplanta har torkat massa chili från tidigare år så har så klarar mig några år på dom. Även dill blir det för att frysa in.
Senast redigerad av vill.vara.nykter 2024-02-25 kl. 09:49.
Men tänker gerillaplantera lite krasse i området där jag bor.
Annars kan jag rekomdera rosenbönor, finns i flera olika färger poppis bland pollinerare och skördar man skidorna innan de blir gör grova kan man köra ner dem i gryttor. En annan favorit är blauhilde bönor som växer som ogräs blommar rikligt med lila blommor och ger ordentligt med goda bönor
Vilken sorts tomater odlar du? När du sått i kruka, hur fuktig ska jorden hållas?
Odlar både plommon,körsbär och vinbärs tomater. Sår i gamla mjölkpaket först i såjord. Sprayar med vattenflaska tills de kommit upp sig till ca 10cm sen sätter jag om. Jorden ska vara fuktig men inte blöt när de är små. Mycket sol. Mam kan även sätta på plastfolie o göra hål så det blir ett miniväxthus kan man säga.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!