2024-03-10, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askeladd1
Frste gang RU ble avhrt snakket han om Monero, kidnapping og mektige mennesker. Dette var fr kidnappingen av AEH var kjent for ham og offentligheten (kilde: boka om saken, side 267).

Han sier frst i avhr at han og TH ikke hadde snakket om Monero. Etter drapssiktelsen endrer han forklaring. Skjelvende forklarer han at de snakket om Monero i et av deres frste mter og at TH deretter har vist interesse for dette. Og at han forteller TH at Monero er en kjeltringvaluta som er brukt ifm kidnappinger i utlandet. Politiet mener RU fremstr som redd.

TH p sin side har sagt at han ikke kjenner til Monero (s. 268).

Det viktige her da er at en av de to forklarer seg uriktig.

Dette peker mot en av tre hovedhypoteser:

1. TH lyver og har brukt Monero-kidnapping i sitt plott.
2. RU lyver og har brukt dette i sitt plott.
3. En av de to svarer uriktig, men det er allikevel en random tredjepart som via RU har ftt ideen om Monero-kidnapping av THs kone, og som faktisk gjennomfrer dette.

Jeg har tidligere tenkt at hypotese 3 kunne vre teoretisk mulig fordi RU fortalte pent om hvalen, Monero-kidnapping osv.

Men s sjekket jeg litt nrmere...

Prat om hvalen finner jeg bare at RU har sagt i PRIVAT korrespondanse med andre kryptoeksperter, jeg finner ikke at han har skrevet om hvalen pent p nettforum. Kilde NRK:

https://www.nrk.no/norge/slik-fortal...det-1.15013836

Dette er viktig, for om RU kun har fortalt om hvalen i privat korrespondanse, snevres fort hypotese 3 ned til f navngitte personer?

Men det stopper ikke der. I den private korrespondansen om hvalen nevnes ikke Monero-kidnapping, dette skriver han om i nettforum ETTER forsvinningen var offentlig kjent.

Mao. RU har aldri snakket om hvalen og Monero-kidnapping i forum fr kidnappingen, ergo kan hypotese 3 nrmest elimineres?
Citat:
Dette peker mot en av tre hovedhypoteser:

1. TH lyver og har brukt Monero-kidnapping i sitt plott.
2. RU lyver og har brukt dette i sitt plott.
3. En av de to svarer uriktig, men det er allikevel en random tredjepart som via RU har ftt ideen om Monero-kidnapping av THs kone, og som faktisk gjennomfrer dette.
Eller:
4. GM (som ikke er TH) begynte planlegge forbrytelsen fr eller etter at RU kom i kontakt med TH. GM informerte ikke RU om dette. GM lurte eventuelt RU dersom GM var i kontakt med RU.
Citera
2024-03-10, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremadura
Er det kommet ut en avhrsprotokoll, det er da ikke tillatt

ER det ikke avisene som tar seg en frihet og tolke?
Jeg vet ikke hvor informasjonen kommer fra. Men det har vrt nevnt lekkasjer.
Citera
2024-03-10, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Huset ble vel bygget i 1980, og sto ferdig i 82` mener jeg huske.
Han og Letvik bygget parallelt.
Han kan ha bygget inn skjulte hemmelige rom.
F.eks. kan han ha bygget gulvet slik at det heises opp fra bakken nr han trykket p en knapp.
Akkurat som en scene heises opp og ned. Og s er det en hemmelig slags leilighet under kjelleretasjen. Men da er vi p Fritzl-niv. Mannen som hadde dtre og barn av dtre innestengt i rtier. Creepy incest-sak. Han skulle vel slippes ut n leste jeg.
Georadar scanner ned til 12 meter alt etter jordsmonn og type modell.
De fungerer drlig til lage et presist bilde av hva som detekteres. Den ser vel ikke forskjell p et lik og en gammel trestokk. Blir nrmest som bilde p et gammelt ekkolodd ombord i en bt. Men det gir uansett en pekepinn p hvor de kan grave, s snn sett er den til hjelp. Hvis et lik har blitt gravd ned et sted, s vil den kunne se at det er forandringer i tettheten p jorden.
Tror ikke politiet har slikt i sin verktykasse. Prisen er mange millioner for et slikt. I Vlnes-saken mtte de leie inn et firma som hadde en slik. Tror leieprisen var en million eller to. I en annen drapssak bisto millitret med slikt utstyr.
Vi fr se hva som skjer. Hvis Anne blir erklrt dd, s fr de vel friere tyler.

Jeg vet ikke hvordan grunnforholdene i S4 er, hvor mye jord som finnes p overflaten fr man kommer ned til stein og eller fjellgrunn.

Selv om man sker med georadar er det ikke sikkert at man greier identifisere det som mtte vre synlig p bildene.

Jeg vet ikke om det noen gang har vrt skt skikkelig med georadar p tomten heller.

Og som du sier, georadarer kommer i forskjellige utgaver, noen er bedre (og gjerne dyrere) enn andre. Jeg har alt for lite greie p slikt.

Men, vi lever i en tid der mnelandingen ligger vel femti r tilbake i tid. Det meste er mulig. For den som har tid og penger og kunnskap.

Ogs skjule ett lik p sin egen tomt eller i sin egen kjeller.
Senast redigerad av kornblomst 2024-03-10 kl. 01:54.
Citera
2024-03-10, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Selvsagt er S4 et viktig bevis i drapsetterforskningen. Det betyr ikke at politiet mistenker at AE ligger begravet der, mens de venter i revis p foreta grundige underskelser.

Budskapet i sakene jeg linket til burde vre umulige misforst. Politiet hadde ikke lenger behov for beslaglegge boligen, og flte seg ferdige med arbeidet.

Du kan vel ikke si noe sikkert om hva politiet mistenker eller ikke.

Det er sterk inngripen i den siktedes liv, om politiet skulle rasere boligen hans og ikke finne noen levninger. Derfor m politiet ha rettslig kjennelse for gjennomfre slike ransakninger.

At politiet liksom sitter p gjerdet og avventer disse ransakningene, trenger ikke bety annet enn at politiet vil vre s nrt som 100% sikre p gjre funn, fr de gr til aksjon.
Citera
2024-03-10, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
RUs lgner:

Frste avhr: snakker om monero, kidnapping og mektige
mennesker, uten at politiet i det hele tatt hadde nevnt at Lisbeth
kunne vre bortfrt, men sier han og TH ikke snakket om Monereo.

Senere avhr: Faktisk snakket de om monero allerede i et av deres frste mter, forklarer han n

TH sier han ikke kjenner til Monero i det hele tatt.

Begge lyver om at de mttes sist sommeren 2018, mens vitner har sett RU p Futurum senest i oktober 2018.

I det siste avhret skjelver RU av frykt og sier han redd for de som str bak, men han vet ikke hvem det er. Politiet synes frykten virker reell.

Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
OK, den siste biten var interessant. RU har skjnt at han var i kontakt med kidnapperen/morderen fr 31 oktober 2018 En rsak til at han ikke vet hvem det er, kan vre at kidnapperen/morderen har kommunisert med RU ved hjelp av en falsk profil.
Godt tenkt!
Men hvorfor er RU redd for de som str bak? Har de/den som str bak eventuelt truet RU?

Sa RU noe lignende som at han var utsatt for et komplott/lurt i en felle el.l.? Hvis det stemmer, s har vel politiet sikkert spurt RU om hvorfor han mener det og ogs spurt han om hvem (eventuelt en anonym person som RU kun hadde kommunisert med gjennom nettet?) som har gjort dette mot han?
Citat:
En rsak til at han ikke vet hvem det er, kan vre at kidnapperen/morderen har kommunisert med RU ved hjelp av en falsk profil.
Hvis det er slik at vedkommende kommuniserte med RU ved hjelp av en falsk profil eller en anonym profil p et forum el.l. s kan politiet kanskje finne vedkommendes ip-adresse dersom RU har gitt politiet opplysninger om hvor og hvordan kommunikasjonen foregikk?

Hvis GM kommuniserte med RU ved hjelp av falsk profil eller var anonym ved kommunisere p et forum el.l. med en anonym profil:
GM kan eventuelt vre en person som har mtt RU og/eller TH IRL, uten at RU forstr at det er den personen.
Trusselbrevforfatteren (GM?) visste mye om TH og hans familie, og i trusselbrevet ble flere pfallende skrivefeil skrevet (noen spekulerte p om RU har noen av de samme skrivefeilene og om GM har plantet disse i trusselbrevet for kaste mistanke mot RU).
Fetad: Hvis det er slik, s kan forfatteren ha merket seg slike skrivefeil i lpet av sin eventuelle skriftlige kommunikasjon med RU og/eller ved lese tekster som RU hadde skrevet p SoMe og p andre steder p nettet.

GM kan kanskje (med tanke p detaljer nevnt i forrige avsnitt, dersom dette stemmer) vre en person som aldri har mtt RU IRL, men som eventuelt kanskje har mtt TH (uten at TH vet at han er GM) IRL (med tanke p trusselbrevforfatterens kjennskap til detaljer om TH og hans familie).
Senast redigerad av z-z-z 2024-03-10 kl. 02:56.
Citera
2024-03-10, 02:47
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nvaf
Nei, fordi jeg ikke uttaler meg skrsikkert

Du har uttalt deg ganske s skrsikkert tidligere ang om TH er skyldig eller ikke
Citera
2024-03-10, 02:57
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Her uttaler du deg skrsikkert igjen. Gjr du det bevist eller har du ikke ftt med deg siste podkast. Der kommer det tydelig frem at saken mot TH ikke har styrket seg over tid.

Tror ikke du skal prve styre hvordan folk skal uttale seg. Du er en person som har liten pvirkningskraft.
Politiinspektr ABH sa at mistankegrunnlaget og siktelsen har styrket seg over tid.
Citera
2024-03-10, 03:06
Medlem
Citat:
Her uttaler du deg skrsikkert igjen. Gjr du det bevist eller har du ikke ftt med deg siste podkast. Der kommer det tydelig frem at saken mot TH ikke har styrket seg over tid.
Takk!
Citat:
...
Politiinspektr ABH sa at mistankegrunnlaget og siktelsen har styrket seg over tid.
Dato for dette utsagnet takk.
Citera
2024-03-10, 03:15
Medlem
Citat:
Det ligger innenfor ske p Google selv.
Du husker vel i det minste om det ble sagt fr eller etter siste podcast, og kan opplyse om det?
Citera
2024-03-10, 03:21
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Du husker vel i det minste om det ble sagt fr eller etter siste podcast, og kan opplyse om det?

Hvor i podcasten kommer det fram at siktelsen ikke har styrket seg over tid? Og over hvilken tidsperiode?
Citera
2024-03-10, 03:24
Medlem
Citat:
Hvor i podcasten kommer det fram at siktelsen ikke har styrket seg over tid? Og over hvilken tidsperiode?
Hvorfor spr du meg om dette?
Citera
2024-03-10, 03:42
Avstngd
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Det er bedre om du spr noen som har sagt at de har hrt den podcasten.

Jeg spr deg som hviler deg p Nvafs uttalelse.
Nvaf skriver dette:
"..siste podkast. Der kommer det tydelig frem at saken mot TH ikke har styrket seg over tid.", hvorp du takker. S det betyr at du hviler deg p Nvafs uttalelse.
Og s konfronterer du meg i samme innlegg med hvor jeg har det ifra at siktelsen har styrket seg, og om det er fr eller etter siste podcast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in