Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-12, 22:25
  #13
Medlem
Om man bara skulle säga att man tog hem en random tjej från krogen och inte har någon aning om vad hon heter eller har för telefonnummer. Då kan man ju inte hjälpa till i smittspårningen.
Citera
2024-03-12, 22:28
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Znusmumriken
Om man bara skulle säga att man tog hem en random tjej från krogen och inte har någon aning om vad hon heter eller har för telefonnummer. Då kan man ju inte hjälpa till i smittspårningen.

Så skulle jag också gjort. Med tillägg att det skedde utomlands så vårdpersonalen absolut inte orkade engagera sig mer i frågan.
Citera
2024-03-12, 23:16
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aremak
Så skulle jag också gjort. Med tillägg att det skedde utomlands så vårdpersonalen absolut inte orkade engagera sig mer i frågan.

Exakt
Citera
2024-03-13, 09:17
  #16
Medlem
Honeybaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smallbill85
För ett par veckor sen gjorde jag något väldigt väldigt dumt och kukstyrt.
Jag hade oskyddat analsex med en prostituerad.

Jag har inga symptom än men har ändå planer på att testa mig för att säkerställa att jag inte fått HIV eller nåt annat skit.
Men tydligen görs smittspårning vid positiv svar.
Vafan ska man säga?
Att nån random hora i utlandet spred det till mig?
En hora som säkert redan är diagnostiserad?
Namn, adress och telefonnummer till horan?
Och därmed erkänna sexköp, fast det skedde lagligt utanför Sverige?

De flesta prostituerade som har oskyddat sex äter PrEP för att inte få hiv. Men klart att du ska testa dig ändå. Hiv ger utslag först 6 månader efter att du blivit smittad så ropa inte hej innan den tiden gått.

Om du fått hiv så säg att du bara legat med någon främling som du ej har namn eller kontaktuppgifter till. Det är helt lugnt, dom kan ju inte göra ngt åt det.
Men ligg inte oskyddat med någon innan du vet att du är ren. Testa dig mot klamydia och det andra med då du inte smittar ngn skit vidare.

Vill du testa dig mot hiv utan att behöva gå till något ställe för att bli just hivtestad så kan du gå och lämna blod 6 månader efter smittotillfället, dom hivtestar allt blod som lämnas.
Citera
2024-03-13, 23:12
  #17
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeybae
De flesta prostituerade som har oskyddat sex äter PrEP för att inte få hiv. Men klart att du ska testa dig ändå. Hiv ger utslag först 6 månader efter att du blivit smittad så ropa inte hej innan den tiden gått.

Om du fått hiv så säg att du bara legat med någon främling som du ej har namn eller kontaktuppgifter till. Det är helt lugnt, dom kan ju inte göra ngt åt det.
Men ligg inte oskyddat med någon innan du vet att du är ren. Testa dig mot klamydia och det andra med då du inte smittar ngn skit vidare.

Vill du testa dig mot hiv utan att behöva gå till något ställe för att bli just hivtestad så kan du gå och lämna blod 6 månader efter smittotillfället, dom hivtestar allt blod som lämnas.
PrEP ger inte 100% skydd.
Det är inte ovanligt att betaltjejer har sjukdomar.
Har inte hört talas om att någon helsvensk betaltjej som har hiv.Men de är möjligt att de finns.
Utländska personer har skiten oftare.
Det är väl inga problem att säga namn på hora vid smittspårning.Lämna telnr kik eller adress eller nåt om ni inte vet namnet.Det är bra att skiten stoppas fort.
Citera
2024-03-14, 07:09
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
PrEP ger inte 100% skydd.
Det är inte ovanligt att betaltjejer har sjukdomar.
Har inte hört talas om att någon helsvensk betaltjej som har hiv.Men de är möjligt att de finns.
Utländska personer har skiten oftare.
Det är väl inga problem att säga namn på hora vid smittspårning.Lämna telnr kik eller adress eller nåt om ni inte vet namnet.Det är bra att skiten stoppas fort.

Som kund är det ju i det närmaste att erkänna ett brott att uppge att man förmodligen blivit smittad av en sexarbetare. När man lämnar prover skall man ju tom fylla i om man köpt sexuella tjänster.

Tror inte sexarbater vill bli inkopplade via sina kontakuppgifter för att lämna prover. Bättre att uppge okänt one night stand, sen kan man ju kontakta sexarbetaren själv ändå och uppmana den testa sig.
Citera
2024-03-17, 10:52
  #19
Moderator
Neksnors avatar
Man är i vissa fall skyldig att hjälpa till med smittspårning.
Citat:
Ursprungligen postat av Smittskyddslagens 3 kapitel
4 § Om en behandlande läkare konstaterar eller misstänker att en undersökt patient har smittats av en allmänfarlig sjukdom eller en annan smittspårningspliktig sjukdom, skall läkaren eller annan hälso- och sjukvårdspersonal med särskild kompetens för uppgiften försöka få upplysningar från patienten om vem eller vad som kan ha överfört smittan och om andra personer som kan ha smittats. Den enskilde patienten är skyldig att lämna de upplysningar som han eller hon förmår lämna.
Om den som enligt första stycket ansvarar för smittspårning på grund av uppgifter från patienten misstänker att andra personer kan ha smittats skall han eller hon se till att dessa underrättas om att de kan ha smittats av sjukdomen och uppmanas att uppsöka läkare.
Gonorré, klamydiainfektion och hivinfektion är allmänfarliga sjukdomar.
Citera
2024-03-17, 15:48
  #20
Medlem
Jag känner en kvinna som fick en allvarlig sjukdom via sex. Det började med en infektion i tandköttet. De försökte pressa henne på vem som hade smittat henne. Men pga hennes yrkessituation så ljög hon och sa att hon hade sugit av en okänd kille på en krogtoalett. (yasuraka ni nemuro )
Citera
2024-03-18, 18:41
  #21
Medlem
https://www.1177.se/Stockholm/sa-fun...ttskyddslagen/
Citera
2024-03-19, 05:43
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Man är skydig att upplysa andra om det finns risk att sprida smittan (dvs. redan infekterad) och man kan dömas om man smittar någon - men du är inte skyldig att delta i smittspårningen. Hur skulle man tvinga någon att delta i det, tortyr?

Jo, svensk lag är tvingande. Du måste tala om vem, var, hur. Att du kan ljuga hur du vill är en helt annan sak. Men skyldighet har du.
Citera
2024-04-02, 17:22
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillaratttrolla
Jo, svensk lag är tvingande. Du måste tala om vem, var, hur. Att du kan ljuga hur du vill är en helt annan sak. Men skyldighet har du.

Som han säger där, hur skulle de kunna tvinga? Genom tortyr?

Det är poängen. De kan säga "du är skyldig att" men de gör inget om man inte säger något.

Och om vi ska tala om faktiska erfarenheter, inte bara teorier, så var det en kille som skrev på ett annat forum att han helt enkelt sade till dem att "jag kommer inte ihåg numret," och de ryckte bara på axlarna åt det.

Och vem har någonsin läst något om att någon skulle bli straffad för att inte uppge namn i smittspårning?

Bara att säga "Det var på Finlandsfärjan". Eller utomlands.

Och om de vill ha namn på fler sexkontakter så gäller det bara ett halvår tillbaka i tiden. Bara att säga att man inte har haft sex med någon annan på ett halvår.
Citera
2024-04-06, 13:16
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viadan
Som han säger där, hur skulle de kunna tvinga? Genom tortyr?

Det är poängen. De kan säga "du är skyldig att" men de gör inget om man inte säger något.

Och om vi ska tala om faktiska erfarenheter, inte bara teorier, så var det en kille som skrev på ett annat forum att han helt enkelt sade till dem att "jag kommer inte ihåg numret," och de ryckte bara på axlarna åt det.

Och vem har någonsin läst något om att någon skulle bli straffad för att inte uppge namn i smittspårning?

Bara att säga "Det var på Finlandsfärjan". Eller utomlands.

Och om de vill ha namn på fler sexkontakter så gäller det bara ett halvår tillbaka i tiden. Bara att säga att man inte har haft sex med någon annan på ett halvår.

Och hur är detta skillnad mot vad jag sa?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback